חכם באשי כתב:אצטט כאן ממכתבו של ר' שמואל אשכנזי ששלח לר' יהושע מונדשיין, ביום יט סיון תשלג:
"ספר מנחם ציון מהרב... מו"ה מנחם מענדיל זצלה"ה אשר מנוחתו כבוד בעיר הקודש טברי'[!]", נדפס בשנת 1885 [תרמה] בפרזעמישל. ואין ספק בדבר שהמדפיסים והמסכימים יחסוהו לרמ"מ (ב"ר משה) מויטבסק (שעלה בשנת תקלז לטבריה ונפטר בה בר"ח אייר תקמח). גם "חוקר הקבלה והחסידות" גרשם שלום רשם בספרו הגרמני (ביבליוגרפיה קבליסטיקה, ברלין 1933, עמ' 201, מס' 70) שם המחבר: מנחם מנדל [בן משה] מויטבסק, וקבע זמן ומקום חבורו בשנת 1780 [תקמ], בערך, בארץ-ישראל. אף הוסיף והחליט, כי "הפירוש המפורט ביותר נוטה לפרשנות חסידית". כן הוא מעיר: באותו שם נדפס באותה שנה, מקום וכו' גם פירושו המיסטי של המחבר לספר רות.
בשנה שלאחריה (1886 [תרמו]) הדפיס ר' שמואל לוריא בווארשא ספר מים אדירים הכולל פירוש לאדרא זוטא מאת רמ"מ (ב"ר ברוך בנדט) משקלוב (שעלה בשנת תקסח לירושלים ונפטר בה ל בשבט תקפז) עם הגהות תלמידו ר' יצחק איזיק חבר [וילדמן] מסובאלק. אף ספר זה נרשם שם, במספר הקודם (69), כ"פירוש מפורט ביותר לאדרא זוטא" ולא הבחין "החוקר" בזהותם של השנים, אף נעלם ממנו, שכבר עמד על כך ר' יעקב משה חרל"פ (בתולדות חכמי ירושלם, פרומקין-ריבלין, חלק ג, ירושלם תרפט, עמ' 161, הערה 1).
זכורני, שלפני שלושים שנה (בערך) בדקתי ומצאתי כמה וכמה מדברי הגר"א בשני ספרי מנחם ציון הנז'. אלא שמחבר הספרים, רמ"מ משקלוב, המביא את דברי רבו הגר"א, מכנהו בשם אדמו"ר סתם! ובכך גרם (שלא בכונה) טעות למעיינים (בשני הספרים, בעודם בכתובים, ולאחר מכן, לקוראים בספרים הנדפסים), שהיה ברור להם, כי הכונה לרבן של חסידים, הוא המגיד ממזריטש, רבו של רמ"מ מויטבסק.
עכ"ל ר' שמואל אשכנזי.
מיללער כתב:
מעניין שבעותק של הספר מנחם ציון שנסרק בהיברו בוקס, יש הוספה בכתב יד בעל העותק "יעקב אליעזר בלאאמו"ר אהרן יצחק מארגולין מוויטבעסק" שמעיר על התיחסות הספר בטעות לרמ"מ מוויטעבסק:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=2
מי הוא הכותב הנ"ל?
פניני כתב:מעניין משום עד עכשיו היה הראשון שכתב על הטעות הגרי"מ חרל"פ זצ"ל בהערותיו לתולדות חכמי ירושלים לפרומקין
איש_ספר כתב:עוד על דביקותו של הדברי חיים בספרו של רמ"מ משקלוב תלמיד הגר"א
מחולת המחנים כתב:איש_ספר כתב:עוד על דביקותו של הדברי חיים בספרו של רמ"מ משקלוב תלמיד הגר"א
שמועה שמעתי בשם אחד מגדולי הדור זצ"ל שהסיבה שבגינה קרה המקרה להדברי חיים זצוק"ל, שייחס את הספר להרה"ק רמ"מ מוויטעבסק ולא להגה"ק רבי משקלוב, זאת משום שהדברי חיים מצאנז לא הביא בספריו אף פעם אחת מדברי הגר"א זי"ע.
ושמעתי עוד שכשהגיעו הדברים לאדמו"ר מצאנז קלויזענבורג שליט"א מארה"ב התבטא ואמר כי לא היתה כוונת מכוון אצל הדברי חיים שלא להביא מדברי הגר"א, אלא שלא הזדמן לו להביא מדבריו, (וצע"ק).
תוכן כתב:לי הקטן אין ספק שכל השמועה הזו אין לה רגלים. הדברי חיים היה גאון עולם, ואי אפשר בשום פנים ואופן להאמין שהגה בספר ולא הבין שהוא לרמ"מ משקלאב. אלא בניו שלא הגו בספר הם אלו שטעו בזה כמבואר בדבריהם בראש הספר הנדפס, ולא נמצא שום מקור שהדברי חיים טעה בזה.
שמואל שלומוביץ כתב:אגב טופס המנחם ציון (נזכר לעיל עם ההערה בכת"י) נמצא בהיברו בוקס ואינו באוצר וציינתי לו באשכול הרלוונטי: viewtopic.php?f=4&t=57755&p=734645#p734645
איש_ספר כתב:שמואל שלומוביץ כתב:אגב טופס המנחם ציון (נזכר לעיל עם ההערה בכת"י) נמצא בהיברו בוקס ואינו באוצר וציינתי לו באשכול הרלוונטי: viewtopic.php?f=4&t=57755&p=734645#p734645
הספר באוצר מימים ימימה.
שמואל שלומוביץ כתב:תוכן כתב:לי הקטן אין ספק שכל השמועה הזו אין לה רגלים. הדברי חיים היה גאון עולם, ואי אפשר בשום פנים ואופן להאמין שהגה בספר ולא הבין שהוא לרמ"מ משקלאב. אלא בניו שלא הגו בספר הם אלו שטעו בזה כמבואר בדבריהם בראש הספר הנדפס, ולא נמצא שום מקור שהדברי חיים טעה בזה.
לא הבנתי את טענתך, הלא בההערה שציין כאן לעיל הרב אי"ס הד"ח מופיע בברכת החיים (קדושת מרן שליט"א), והוא מתאר את הד"ח אומר תורה משמו, מה הסיכוי שלא שמעו ממנו את היחוס לרמ"מ מויטעבסק.
אגב טופס המנחם ציון (נזכר לעיל עם ההערה בכת"י) נמצא בהיברו בוקס ואינו באוצר וציינתי לו באשכול הרלוונטי: viewtopic.php?f=4&t=57755&p=734645#p734645
תוכן כתב:שמואל שלומוביץ כתב:תוכן כתב:לי הקטן אין ספק שכל השמועה הזו אין לה רגלים. הדברי חיים היה גאון עולם, ואי אפשר בשום פנים ואופן להאמין שהגה בספר ולא הבין שהוא לרמ"מ משקלאב. אלא בניו שלא הגו בספר הם אלו שטעו בזה כמבואר בדבריהם בראש הספר הנדפס, ולא נמצא שום מקור שהדברי חיים טעה בזה.
לא הבנתי את טענתך, הלא בההערה שציין כאן לעיל הרב אי"ס הד"ח מופיע בברכת החיים (קדושת מרן שליט"א), והוא מתאר את הד"ח אומר תורה משמו, מה הסיכוי שלא שמעו ממנו את היחוס לרמ"מ מויטעבסק.
אגב טופס המנחם ציון (נזכר לעיל עם ההערה בכת"י) נמצא בהיברו בוקס ואינו באוצר וציינתי לו באשכול הרלוונטי: viewtopic.php?f=4&t=57755&p=734645#p734645
הכת"י הגיע לדברי חיים ויחסו אותו לרמ"מ ויטבסקר, וכך שבוע ראשון שני ושלישי אמר ד"ת משמו. אבל הדברי חיים הגה בו בכל יום, במצב כזה אין מצב שלא עמד על זה שהוא באמת לרמ"מ שקלאב.
שמואל שלומוביץ כתב:
התמיהה שלך ברורה, שהרי הספר מלא השקפה מתנגדית חריפה, אבל זה לא משנה את העובדות, ותאוריית קונספירציה שהתברר לו והוא לא גילה לאף אחד, ורצה שיודפס וכו' מוזרה בעיני.
ואני מציע לך לעיין בספר ילקוט הרועים שהזכיר כאן הראי"ס במכתבי הדברי חיים הנדפסים שם, ותראה שהוא כנראה קיבל את הדברים האמורים שם ודו"ק ואין להאריך בזה.
עוד ראה על איזה משפט מצויינת ההערה שציין כאן לעיל הראי"ס בספר ילקוט הרועים, ותמצא נחת. והוא מפלאי תמים דעים.
שמואל שלומוביץ כתב:תוכן כתב:שמואל שלומוביץ כתב:תוכן כתב:לי הקטן אין ספק שכל השמועה הזו אין לה רגלים. הדברי חיים היה גאון עולם, ואי אפשר בשום פנים ואופן להאמין שהגה בספר ולא הבין שהוא לרמ"מ משקלאב. אלא בניו שלא הגו בספר הם אלו שטעו בזה כמבואר בדבריהם בראש הספר הנדפס, ולא נמצא שום מקור שהדברי חיים טעה בזה.
לא הבנתי את טענתך, הלא בההערה שציין כאן לעיל הרב אי"ס הד"ח מופיע בברכת החיים (קדושת מרן שליט"א), והוא מתאר את הד"ח אומר תורה משמו, מה הסיכוי שלא שמעו ממנו את היחוס לרמ"מ מויטעבסק.
אגב טופס המנחם ציון (נזכר לעיל עם ההערה בכת"י) נמצא בהיברו בוקס ואינו באוצר וציינתי לו באשכול הרלוונטי: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 45#p734645
הכת"י הגיע לדברי חיים ויחסו אותו לרמ"מ ויטבסקר, וכך שבוע ראשון שני ושלישי אמר ד"ת משמו. אבל הדברי חיים הגה בו בכל יום, במצב כזה אין מצב שלא עמד על זה שהוא באמת לרמ"מ שקלאב.
התמיהה שלך ברורה, שהרי הספר מלא השקפה מתנגדית חריפה, אבל זה לא משנה את העובדות, ותאוריית קונספירציה שהתברר לו והוא לא גילה לאף אחד, ורצה שיודפס וכו' מוזרה בעיני.
ואני מציע לך לעיין בספר ילקוט הרועים שהזכיר כאן הראי"ס במכתבי הדברי חיים הנדפסים שם, ותראה שהוא כנראה קיבל את הדברים האמורים שם ודו"ק ואין להאריך בזה.
עוד ראה על איזה משפט מצויינת ההערה שציין כאן לעיל הראי"ס בספר ילקוט הרועים, ותמצא נחת. והוא מפלאי תמים דעים.
עתניאל בן קנז כתב:האם תוכל לפרט יותר???
בן פקועה כתב:ביקורת זו יכולה להתפרש טובא כמכוונת נגד השבתאות וגרורותיה.
בן פקועה כתב:ביקורת זו יכולה להתפרש טובא כמכוונת נגד השבתאות וגרורותיה.
איש_ספר כתב:בן פקועה כתב:ביקורת זו יכולה להתפרש טובא כמכוונת נגד השבתאות וגרורותיה.
בזמנו של ר"מ שקלובר שבתאים היו מתי מעט והם נסתרים, ולא נתנו אות ומופת כפי התיאור של רמ"ש. ולא היו גורם משמעותי שיש לבקרו ולהדוף אותו. הפרנקיסטים כבר המירו ובודאי לא הראו עצמם כצדיקים. לכן צ"ע אם התיאוריה יכולה להתקיים.
שמואל שלומוביץ כתב:ועוד בענין עבירה לשמה בחריפות.
שמואל שלומוביץ כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:ברור שהד"ח הושפע מהספר, ויתכן שזה הוביל אותו במאבק המתואר בילקוט הרועים ובמכתביו שם נגד טענות מסוג זה עיי"ש.
בשוה"ט כ"ה ניסן תשמ"א מביא כ"ק אדמו"ר זי"ע [מצאנז קלויזנבורג] טעם נוסף למה נשאר הברוך טעם בהתנגדותו [לחסידות] וזל"ק:
"ושמעתי מפי צדיק אמת בעל רוח הקודש מן הדור הקודם שסיבת הדבר היה כי רצו מן השמים שהדברי חיים יקבל וילמוד גם את דרך ההתנגדות כי הוא היה אחרון הצדיקים באותו דור דעה והיה צריך לכלול את כל הדעות שיש בדרכי עבודת השם וכיון שמנעוריו גדל ונתחנך אצל תלמידי הבעש"ט ובראפשיץ ורק כשהתחתן אצל הברוך טעם היתה לו ההזדמנות ללמוד גם דרך התנגדות, ולפיכך לא רצו מן השמים שהברוך טעם ילך בדרך החסידות, כי אז יחסר לו להדברי חיים מדרכו בקודש והדברים עתיקין" עכד"ק.
לבי במערב כתב:הדיון מעיקרו מוטעה. כדי להבין כיצד פירש הגה"ק מצאנז את אותם קטעים בס' 'מנחם ציון', עלינו לדון אם יתכן שהרה"ק מוויטעבסק יכתוב בסגנון כזה.
איש_ספר כתב:
(סרקתי מתוך עותק פרטי מתוך הנחה פשוטה שהספר אינו באוצר, שוב נדהמתי וראיתי שישנו ולענ"ד יש לשקול הוצאתו)
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 648 אורחים