הודעהעל ידי אמת קנה » ג' מרץ 08, 2016 10:29 pm
כבר תמה בזה הגרי"ח סופר שליט"א בספרו בעניני פורים יד סופר ח"ב (סימן ה אות ה) שנדפס לפני כארבעים שנה בתשל"ז.
והריני מעתיק דבריו.
בדין משלוח מנות אם צריך להיות בשני כלים
כתב ש"ב הגאון רבינו יוסף חיים זלה"ה בספר בן איש חי (שנה א' פרשת תצוה הלכות פורים אות ט"ז) "חייב לשלוח כל אדם לחבירו שתי מנות, דהיינו שני מיני אוכלין, וכתוב בספר תורה לשמה שצריך להניח כל מין בכלי אחד בפני עצמו, ולא יניח שניהם בכלי אחד" ע"ש.
ועתה זכינו לספר תורה לשמה שכתבו הגאון רבי יוסף חיים ז"ל, ונמצאים הדברים שם (סימן קפ"ט), והטעם לדבר כתב שם, דכיון שהניחם בכלי אחד חשיב מנה אחת ואין כאן שתי מנות לרעהו, והביא ראיה משבת (צ"א ע"ב) דסברי רבי יוחנן ורבא בקופה מלאה חרדל אגד כלי שמיה אגד, וכן פסק הרמב"ם ז"ל בהלכות שבת (פ"ב הי"א) "קופה מלאה חפצים אפילו מלאה חרדל והוציא רובה מרשות זו לרשות זו פטור עד שיוציא את כל הקופה, וכן כל הדומה לזה, שהכלי משים כל שיש בו כחפץ אחד" ואם כן הוא הדין הכא הכלי משים כל שיש בו כמנה אחת, ולכן צריך להניחם בשני כלים, כדי לקיים משלוח מנות איש לרעהו" עכתד"ק ז"ל.
ויש להעיר, אף לפי דרכו ז"ל, דבמסכת חגיגה (כ"ג ע"ב) ילפינן מקרא דהכלי מצרף כל מה שבתוכו ע"ש. ועיין שם (כ' ע"ב), ומנא לן שבכל מקום אמרינן הכי, והתוספות בחגיגה שם (כ' ע"ב ד"ה הכלי) כתבו דלא מצינו צירוף כלי לחולין ע"ש. וכן כתבו בחולין (כ"ד ע"ב ד"ה התורה) ודוק.
ותו יש לעיין מירושלמי חלה (פ"ב ה"ג), והובא בר"ש וברע"ב ז"ל (שם מ"ד), דבדבר שמקפיד על תערובתו אין הכלי מצרף ע"ש. ואפשר דהוא הדין כאן, שהרי מקפיד ולא ניחא ליה שהכלי יצרפם ויחשבו כמנה אחת, שהרי רוצה לצאת ידי חובת מצות משלוח מנות, ובכהאי גוונא דנימא שהכלי מצרפן אינו יוצא ידי חובה, ולפיכך מקפיד ושוב אין הכלי מצרף. כנ"ל להעיר לפו"ר.
ועיין בפסחים (מ"ה ע"ב) בבצק שבעריבה, ושם בדברי רבינו המאירי ז"ל, ובחזון איש או"ח (סימן קט"ז ס"ק י"ג).
ומצאתי בס"ד להגר"י ענגל ז"ל בגליוני הש"ס לחגיגה שם שהאריך מאד בעניני כלי שמצרף כל מה שבתוכו, ובתוך דבריו כתב להוכיח "דלא שייך בחולין כלל וכלל ענין צירוף כלי לצרף ולחבר הדברים שבתוכו ענין חבור מה לשיוחשבו אחד" עש"ב, והוכיח כן מהגמרא דשבת הנ"ל, ועוד עיין לו שם (כ"ד ע"א).
ומהתימה שלא הזכיר מדרבי התוספות דלעיל, וכן לא הביא דברי הרמב"ם בהלכות שבת שם, וכדבריו כתב הרב המאירי ז"ל בשבת (שם), ולא משמע כן מדברי רש"י ז"ל בשבת ע"ש, ולא באתי אלא להעיר. עד כאן מספר יד סופר. (נמצא באוצר בתוך ספר כנסת חיים).