הרוצה להחכים כתב:אני מחפש כולל עם התנאים הבאים:
- סדר הלימוד הוא שמקיפים את לימוד ההלכה משורשה ועד תכליתה. למשל, כשלומדים הלכות שבת, מתחילים קודם כל ללמוד את כל מסכת שבת בבהירות ובהבנה, ורק אחר שמסיימים את המסכת נפנים ללמוד את שיטות הראשונים, מתשובות הגאונים ועד אחרוני הקובצים. ורק אח"כ נפנים ללמוד טור וב"י ושו"ע. שמהווה בעצם חזרה על כל מה שלמדו עד עכשיו ואיסוף כל המחנות עד להלכה הפסוקה.
- משתדלים להגיע לאמיתה של תורה ולא משועבדים לדרך הלימוד מסויימת, או לשיטה/רב/ספר מסויים בלבד.
- רצוי כולל שלומדים חלקי או"ח ויו"ד, אבל לאו דווקא.
- באזור ירושלים.
- בשעות היום (ולא חצות, ותיקין וכדו').
אודה לכל מי שיוכל לסייעני.
אום אני חומה כתב:אינני מבין, הרי מסכת שבת כוללת בתוכה אלף ואחד עניינים שרבים מהם כלל לא קשורים לענייני שבת כגון י"ח דבר טומאת בגדים חנוכה ועוד, וגם העניינים שכן נוגעים לשבת הלא הם מתפרסים על פני שטח נרחב ואין שום קשר בין דיני הדלקת נרות לגזירת מרחצאות ולהטמנה ומלאכת בורר ומילה בשבת ודיני השוגג, אז מדוע ללמוד את כל המסכת מראש ולא עניין אחר עניין??
סתם יהודי כתב:אני מניח שגם הרוצה להחכים התכוון ללמוד בש"ס רק את הסוגיות שעוסקות בדיני שבת, שכידוע מרוכזים רובם ככולם במסכת שבת, אלא שקיצר בלשונו.
הרוצה להחכים כתב:אחר שמסיימים את המסכת נפנים ללמוד וכו'
ארזי ביתר כתב:סתם יהודי כתב:אני מניח שגם הרוצה להחכים התכוון ללמוד בש"ס רק את הסוגיות שעוסקות בדיני שבת, שכידוע מרוכזים רובם ככולם במסכת שבת, אלא שקיצר בלשונו.
משום מה, בדברי הרוצה להחכים נכתב:הרוצה להחכים כתב:אחר שמסיימים את המסכת נפנים ללמוד וכו'
הרוצה להחכים כתב:- הלימוד בבקיאות ובהבנה, ולא עסוקים ב"הגדרת" כל דבר, רק בהבנת דברי חז"ל (ע"פ שיטת רבא "לגמור" ורק אח"כ "ליסבר")
עיק כתב:הרוצה להחכים כתב:- הלימוד בבקיאות ובהבנה, ולא עסוקים ב"הגדרת" כל דבר, רק בהבנת דברי חז"ל (ע"פ שיטת רבא "לגמור" ורק אח"כ "ליסבר")
לא ברור לי מהי הבנה ללא הגדרת כל דבר.
כסיל בחושך כתב:להרב פותח האשכול,
סתם שאלה מתוך סקרנות, יש לך נסיון בדרך הלימוד שהצעת? כי נ"ל שצריך ראש מתאים לדרך לימוד כזו, הייתי ממליץ להתנסות בזה תקופה לפני שאתה רץ לעבור מהמסגרת שאתה נמצא בה לכולל כזה.
איסור והיתר כתב:אם יש לך את הכוחות, לך בדרכו - השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך, בלאו הכי הכוללים לא משלמים הרבה.
איסור והיתר כתב:כמה זמן לדעתך לוקח לימוד מסכת שבת בזו הדרך?
(כלומר בלימוד 2 סדרי כולל, חמישה ימים בשבוע)
סגי נהור כתב:עיק כתב:הרוצה להחכים כתב:- הלימוד בבקיאות ובהבנה, ולא עסוקים ב"הגדרת" כל דבר, רק בהבנת דברי חז"ל (ע"פ שיטת רבא "לגמור" ורק אח"כ "ליסבר")
לא ברור לי מהי הבנה ללא הגדרת כל דבר.
אז ככל הנראה אתה (כלומר דרך לימודך) הוא בדיוק מה שביקש פותח האשכול להתרחק ממנו...
עיק כתב:הרוצה להחכים כתב:- הלימוד בבקיאות ובהבנה, ולא עסוקים ב"הגדרת" כל דבר, רק בהבנת דברי חז"ל (ע"פ שיטת רבא "לגמור" ורק אח"כ "ליסבר")
כאשר פותח האשכול מסתייג מהעיסוק ב"הגדרה", הוא מסתייג מסוג מסויים מאוד של הגדרות (מן הסתם, אלו המקובלות בלימוד הישיבתי בן ימינו). אך כדי להבין משהו, חייבים הגדרה כלשהי. לכן רצוי שיבהיר את דבריו, ואיזה סוג הגדרות הוא מוכן לקבל.
סתם יהודי כתב:עיק כתב:הרוצה להחכים כתב:- הלימוד בבקיאות ובהבנה, ולא עסוקים ב"הגדרת" כל דבר, רק בהבנת דברי חז"ל (ע"פ שיטת רבא "לגמור" ורק אח"כ "ליסבר")
כאשר פותח האשכול מסתייג מהעיסוק ב"הגדרה", הוא מסתייג מסוג מסויים מאוד של הגדרות (מן הסתם, אלו המקובלות בלימוד הישיבתי בן ימינו). אך כדי להבין משהו, חייבים הגדרה כלשהי. לכן רצוי שיבהיר את דבריו, ואיזה סוג הגדרות הוא מוכן לקבל.
לענ"ד הוא מתכוון, שאם למשל לומדים את הדין "המזיק את חברו חייב לשלם", אז יש מקומות שבהם מייד שואלים "קודם כול הבה נברר מהו בכלל הגדר של היזק", אבל יש מקומות שבהם מייד יורדים לדינא: "שמע מינה, שהשכן שלי שפינצ'ר לי אתמול את הגלגל, חייב לשלם".
אגב: אני עצמי זכיתי ללמוד שנים רבות לפי שתי השיטות, והתרשמתי ששתיהן טובות (כל אחת לזמנה ולשעתה).
עיק כתב:סתם יהודי כתב:עיק כתב:כאשר פותח האשכול מסתייג מהעיסוק ב"הגדרה", הוא מסתייג מסוג מסויים מאוד של הגדרות (מן הסתם, אלו המקובלות בלימוד הישיבתי בן ימינו). אך כדי להבין משהו, חייבים הגדרה כלשהי. לכן רצוי שיבהיר את דבריו, ואיזה סוג הגדרות הוא מוכן לקבל.
לענ"ד הוא מתכוון, שאם למשל לומדים את הדין "המזיק את חברו חייב לשלם", אז יש מקומות שבהם מייד שואלים "קודם כול הבה נברר מהו בכלל הגדר של היזק", אבל יש מקומות שבהם מייד יורדים לדינא: "שמע מינה, שהשכן שלי שפינצ'ר לי אתמול את הגלגל, חייב לשלם".
אגב: אני עצמי זכיתי ללמוד שנים רבות לפי שתי השיטות, והתרשמתי ששתיהן טובות (כל אחת לזמנה ולשעתה).
בדרך השניה איני רואה היכן יש הבנה.
סתם יהודי כתב:עיק כתב:סתם יהודי כתב:לענ"ד הוא מתכוון, שאם למשל לומדים את הדין "המזיק את חברו חייב לשלם", אז יש מקומות שבהם מייד שואלים "קודם כול הבה נברר מהו בכלל הגדר של היזק", אבל יש מקומות שבהם מייד יורדים לדינא: "שמע מינה, שהשכן שלי שפינצ'ר לי אתמול את הגלגל, חייב לשלם".
אגב: אני עצמי זכיתי ללמוד שנים רבות לפי שתי השיטות, והתרשמתי ששתיהן טובות (כל אחת לזמנה ולשעתה).
בדרך השניה איני רואה היכן יש הבנה.
הדרך השניה נקראת "לימוד מן הכלל אל הפרט"; ואת זה, אי אפשר לעשות - בלי הבנה (של הכלל ובכלל).
עיק כתב:סתם יהודי כתב:הדרך השניה נקראת "לימוד מן הכלל אל הפרט"; ואת זה, אי אפשר לעשות - בלי הבנה (של הכלל ובכלל).
ודאי. אך אם כך, צריך להבין את הכלל - קרי, להגדיר מהו.
סתם יהודי כתב:עיק כתב:סתם יהודי כתב:הדרך השניה נקראת "לימוד מן הכלל אל הפרט"; ואת זה, אי אפשר לעשות - בלי הבנה (של הכלל ובכלל).
ודאי. אך אם כך, צריך להבין את הכלל - קרי, להגדיר מהו.
להבין את הכלל, לא אומר - להתחיל עם "עיסוק" בהגדרתו (שזה הדבר שממנו חושש פותח האשכול).
למשל: אני מבין את הכלל "גר שהתגייר כקטן שנולד דמי", וגם יודע ללמוד מהכלל הזה - אל הפרט (כגון אל שכני - אשר לגביו פסקו בית הדין שהוא גר), אבל אינני עוסק בהגדרה של גר - לפחות כל עוד שאינני עוסק בדיני גיור - שאז מניה וביה אני למעשה עוסק בהגדרה של גר.
עיק כתב:כיצד ניתן לגזור מן הכלל אל הפרטים ללא הגדרה של הכלל - כלומר, הבנה מה כלול בכלל ומה אינו כלול בו?.
עיק כתב:והאם כלל זה תקף גם לגבי קטן שנתגייר על דעת בית דין, שם הוא ממילא קטן גם ללא הגיור?
עיק כתב:האם פירוש "כקטן שנולד דמי" הוא שכעת הוא פטור מן המצוות עד שיחלפו י"ג שנה ויום מהגיור?
עיק כתב:התשובות לשאלות אלה ברורות, אך זה רק מכיוון שההגדרה של הכלל ברורה לך פחות-או-יותר.
עיק כתב:מי שנתקל בלימודו במושג לראשונה, צריך הגדרה על מנת שידע כיצד ליישם את המושג (או הכלל) על מקרים פרטיים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים