לומד_בישיבה כתב:מובא בספר רשימות שיעורים ממרן הגריז שהקפיד על זריזין מקדימין למצוות במילה עיין שם
איני מדבר על עובר על המצוה או מבטל מצוה, השאלה היא, במידה ויש מצוה להיות מהול, ברור שיש למהר ולמול, כדי שלא להפסיד מצוה,
איני מדבר על עובר על המצוה או מבטל מצוה, השאלה היא, במידה ויש מצוה להיות מהול, ברור שיש למהר ולמול, כדי שלא להפסיד מצוה,
????
[הדבר אברהם שהובא, בזכרוני שמדבר רק על מילה שלא בזמנה. וגם בזה דבריו תמוהים מאד, דא"כ יהיו חייבים למול מיד אחר הנץ ואף קודם התפלה ופשוט דלא נהגו כן מעולם
הדב"א רק מביא בשם הגר"ח שבמילה שלא בזמנה אם מתעכב עובר על איסור בכל רגע ורגע
לומד_בישיבה כתב:שוש ושמח כתב[הדבר אברהם שהובא, בזכרוני שמדבר רק על מילה שלא בזמנה. וגם בזה דבריו תמוהים מאד, דא"כ יהיו חייבים למול מיד אחר הנץ ואף קודם התפלה ופשוט דלא נהגו כן מעולם
שש ושמח כתבהדב"א רק מביא בשם הגר"ח שבמילה שלא בזמנה אם מתעכב עובר על איסור בכל רגע ורגע
.????
שש ושמח כתב:[אם הבנתי נכון, כוונתך לשאול שלד' הבית הלוי אין זה מדין זריזים מקדימין אלא חיוב גמור, שבלא זה מפסיד מצוה בכל רגע ורגע]
א. מ"ש הבית הלוי (ח"ב סי' מ"ז) הוא רק הוו"א בדעת הטור, ובדעת הרמב"ם כתב לא כן, ולבסוף (שם אות ז') חזר בו מכל מ"ש בד' הטור.
ב. נראה לי שגם להוו"א דהביה"ל בד' הטור, אינו מקיים מצוה בכל רגע ורגע אלא בכל יום ויום, תדע, שלדעת הרמב"ם מי שלא מל חייב כרת על כל יום ויום ולא על כל רגע ורגע.
[הדבר אברהם שהובא, בזכרוני שמדבר רק על מילה שלא בזמנה. וגם בזה דבריו תמוהים מאד, דא"כ יהיו חייבים למול מיד אחר הנץ ואף קודם התפלה ופשוט דלא נהגו כן מעולם [וכמו שתמהו כאן באשכול אחר], והתשובה הפשוטה על דבריו היא כנ"ל דביטול המצוה הוא רק במי שלא מל יום שלם ולא בכל רגע ורגע].
לומד_בישיבה כתב:מובא בספר רשימות שיעורים ממרן הגריז שהקפיד על זריזין מקדימין במצוות במילה עיין שם, והדברים תמוהים ביותר, שהרי שיטת הבית הלוי והוא באריכות בשות בית הלוי, שכל רגע שהאדם מהול הריהו מקיים מצוותו, ובעל הדבר אברהם מביאו וכותב שם שאר בשרי בספרו בית הלוי, והדבר אברהם מביא ראיה עצומה מדוד המלך שבבית המרחץ היה רק עם מצוות מילה, ואילו היה רק מצוה לחתוך ולא להיות מהול מדוע חשב על מצוות מילה, היה לו גם לחשוב על הראש והיד שהניח עליהם תפילין ועוד כהנה.
כתבתי בזה השבוע מערכה בשיטת הגריז, האם מישהו יכול להעיד שמרן הגריז חלק על הבית הלוי!
---
בשיעור הגריד בכל המהדורות מובא שיש עניין של זריזין מקדימין במילה, והוא מאריך בדברי הרמבן שכותב שלכן כתוב בתורה בעצם היום הזה, משום זריזין מקדימין, ואין ספק שלא אמר מרן הגריד זל דברים אלו, ותלמיד טועה כתב כל הענין שם, שהרי שיטת הבית הלוי וכן הוא שיטת הגרח שכל רגע שהאדם מהול מקיים בזה מצווה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 353 אורחים