בקרו טלה כתב:שפת אמת
בגמ' אסתר ברוה"ק נאמרה שנאמר ויאמר המן בלבו כו' קשה בכל הנך ראיות דמייתי הגמ' דנהי דודאי מוכח שהם היו בעלי רוה"ק אבל מנ"ל דנאמרה ברוה"ק, וי"ל דלולי שנאמר להם ברוה"ק לכתוב לא היו כותבין כן לגלות רוה"ק שלהם, וגם אפשר דבלא רשות אסורין לגלות מה שנאמר להם ברוה"ק:
מה שנכון נכון כתב:ע"ע בטו"א, בחת"ס, בבן יהוידע וביערות דבש ח"ב ריש דרוש ב.
ראש חכם כתב:אגב, רש"י מפרש "ויודע הדבר למרדכי" שנאמר לו בחלום, וחיפשתי מקור בחז"ל ע"ז ולע"ע לא מצאתי כי אם בפיוט ר"א הקליר לשמונה עשרה לפורים [הנאמר בכמה קהלות ונדפס בסידור] עיין בקטעים הנוספים בסידור אוצר התפלות. וכידוע שדברי הפייטנים הקדומים היוו מקור לרש"י.
סיפרון כתב:ראש חכם כתב:אגב, רש"י מפרש "ויודע הדבר למרדכי" שנאמר לו בחלום, וחיפשתי מקור בחז"ל ע"ז ולע"ע לא מצאתי כי אם בפיוט ר"א הקליר לשמונה עשרה לפורים [הנאמר בכמה קהלות ונדפס בסידור] עיין בקטעים הנוספים בסידור אוצר התפלות. וכידוע שדברי הפייטנים הקדומים היוו מקור לרש"י.
נא להודיע היכן נמצא פיוט זה של ר"א הקליר, (ואיך פותח הפיוט) ובמטותא האם אפשר לצטט את דבריו ז"ל. תודה רבה מראש.
השעיר החיי כתב:עוד כמה שאלות בענין:
1. עוד הביאה הגמרא ראיה מ"ותהי אסתר נשאת חן בעיני כל רואיה".
בהמשך אמר רבא שלכולהו אית ליה פירכא - ולזה במסוים - דלמא כר"א דאמר מלמד שכל אחד ואחד נדמתה לו כאומתו.
וצ"ע איך ידעו בלי רוח הקודש שלכל אחד נדמתה כאומתו?
ורש"י נזהר מזה וכתב "והיו אומרים בפיהם זו משלנו היא".
וצע"ע אם כן היה אפשר להקשות בפשטות - דלמא ידעו שנשאה חן בעיני כל רואיה כי כל אחד אמר בפה שהיא נאה?
(ולומר על הפרסיים והמדיים שמחמת צניעותם לא היו אומרים כך בפה הוא לא יתכן)
2. הפרכא על ויאמר המן בליבו - סברה הוא דלא הוה איניש דחשיב למלכא כוותיה והאי כי קא מפיש טובא ואמר אדעתיה דפשיה קאמר.
וצע"ע - האם ניתן לכתוב בכתבי הקודש כעובדה ברורה - ויאמר המן בליבו - דבר שרק נראה לכותב מסברא? מגילת אסתר זה יתד נאמן??
השעיר החיי כתב:
2. הפרכא על ויאמר המן בליבו - סברה הוא דלא הוה איניש דחשיב למלכא כוותיה והאי כי קא מפיש טובא ואמר אדעתיה דפשיה קאמר.
וצע"ע - האם ניתן לכתוב בכתבי הקודש כעובדה ברורה - ויאמר המן בליבו - דבר שרק נראה לכותב מסברא? מגילת אסתר זה יתד נאמן??
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים