ראיתי ששאלו שאלה דומה לזו לגבי משקל הכפורת. (יעויין בספר לקח טוב לר' משה נג'ארה, ובעוד מקומות). אבל מה שמתרצים שהיא היתה חלולה, א"א לתרץ לגבי האדנים. כי אדנים אינם קישוט, אלא בסיס שעל הקרשים לעמוד עליהם, (כלשון הכתוב, על מה אדניה הטבעו, (איוב לח ו), ובסיס עליו להיות מוצק ואיתן.
לא, אלא שששים ק״ג אינו מפצה על משקל העץ שהסירו מן הקרשאוצר החכמה כתב:כלומר שאתה טוען ששים ק"ג באמת לא מספיק היינו שאין בזה שום תועלת. ולא רק שיכלו לעשות את זה גם באופן אחר. זה כבר טענה אחרת.
יורה_דעות כתב:אדן אינו תורם ליציבות הקרש יותר מאשר אם הקרש עצמו לא היה נחתך. ולכן אין סיבה לחשוב שהאדנים באו לייצוב. וגם מהפסוק שהובא לעיל אין ראיה למהות המונח אדן.
יותר נראה שהאדנים באו לקישוט וליופי, וגם להגן על העץ שהוא יותר רגיש למכות ושריטות בהובלה ובחיכוך של חפצים.
בשביל זה לא צריך שום עובי מיוחד של כסף.
הבעיה היא שלפי החשבון מדובר בציפוי דק מאד של כסף, שלא ראוי לשם 'אדן' אלא לשם ציפוי.
ולכן יש לומר שהמשקל של כיכר הוא של הכסף הטהור, אבל את הכסף הטהור מוהלים במתכת אחרת כדי שיצלח למלאכה. ולכן המתכת של האדנים היתה יותר מכיכר בפועל.
צולניק כתב:יורה_דעות כתב:אדן אינו תורם ליציבות הקרש יותר מאשר אם הקרש עצמו לא היה נחתך. ולכן אין סיבה לחשוב שהאדנים באו לייצוב. וגם מהפסוק שהובא לעיל אין ראיה למהות המונח אדן.
יותר נראה שהאדנים באו לקישוט וליופי, וגם להגן על העץ שהוא יותר רגיש למכות ושריטות בהובלה ובחיכוך של חפצים.
בשביל זה לא צריך שום עובי מיוחד של כסף.
הבעיה היא שלפי החשבון מדובר בציפוי דק מאד של כסף, שלא ראוי לשם 'אדן' אלא לשם ציפוי.
ולכן יש לומר שהמשקל של כיכר הוא של הכסף הטהור, אבל את הכסף הטהור מוהלים במתכת אחרת כדי שיצלח למלאכה. ולכן המתכת של האדנים היתה יותר מכיכר בפועל.
היעלה על הדעת? התורה אמרה אדני כסף והנך אומר שמוהלים את הכסף במתכות אחרות?
זה נכון רק לאדנים חלולים. אדן מלא תורם ליציבות כי המשקל הסגולי של הכסף גדול הרבה מזה של העץ.יורה_דעות כתב:אדן אינו תורם ליציבות הקרש יותר מאשר אם הקרש עצמו לא היה נחתך.
צולניק כתב:יורה_דעות כתב:אדן אינו תורם ליציבות הקרש יותר מאשר אם הקרש עצמו לא היה נחתך. ולכן אין סיבה לחשוב שהאדנים באו לייצוב. וגם מהפסוק שהובא לעיל אין ראיה למהות המונח אדן.
יותר נראה שהאדנים באו לקישוט וליופי, וגם להגן על העץ שהוא יותר רגיש למכות ושריטות בהובלה ובחיכוך של חפצים.
בשביל זה לא צריך שום עובי מיוחד של כסף.
הבעיה היא שלפי החשבון מדובר בציפוי דק מאד של כסף, שלא ראוי לשם 'אדן' אלא לשם ציפוי.
ולכן יש לומר שהמשקל של כיכר הוא של הכסף הטהור, אבל את הכסף הטהור מוהלים במתכת אחרת כדי שיצלח למלאכה. ולכן המתכת של האדנים היתה יותר מכיכר בפועל.
היעלה על הדעת? התורה אמרה אדני כסף והנך אומר שמוהלים את הכסף במתכות אחרות?
ברזילי כתב:זה נכון רק לאדנים חלולים. אדן מלא תורם ליציבות כי המשקל הסגולי של הכסף גדול הרבה מזה של העץ.יורה_דעות כתב:אדן אינו תורם ליציבות הקרש יותר מאשר אם הקרש עצמו לא היה נחתך.
יורה_דעות כתב:כמ"ש אריך, זהב טהור ואף כסף טהור לא יצלח לשום מלאכה, מזהב טהור אי אפשר לעשות אפילו עגיל לאוזן, כי הוא לא יכול להעמיד את עצמו.
הכוונה בזהב טהור שמנקים אותו מהסגסוגת שנמצא בה בטבע וצורפים אותו בכור, אבל כדי להעמידו מערבבים בו מתכת נוספת, זהב מוגדר למעלה מ9 קראט, שהוא 37.5 אחוז זהב בלבד.
אוצר החכמה כתב:ראיתי ששאלו שאלה דומה לזו לגבי משקל הכפורת. (יעויין בספר לקח טוב לר' משה נג'ארה, ובעוד מקומות). אבל מה שמתרצים שהיא היתה חלולה, א"א לתרץ לגבי האדנים. כי אדנים אינם קישוט, אלא בסיס שעל הקרשים לעמוד עליהם, (כלשון הכתוב, על מה אדניה הטבעו, (איוב לח ו), ובסיס עליו להיות מוצק ואיתן.
הטענה הזאת תלויה במציאות. האם אדן כסף שמשקלו ששים ק"ג מספיק חזק כדי להחזיק את הקרש אם כן מסתמא היה חלול ואין כאן קושיה, כי למה לעשות משהו ששוקל 800 ק"ג אם די ב 60.
אם אני מחשב נכון משקל קרש אחד היה קרוב לטון (בהנחת משקל סגולי של 0.5-0.6) ועיקר סמיכתו היא עליו עצמו כלומר על ידות הקרשים שנכנסו באדנים, כך שאף שאיני יודע כמה מסה של כסף צריך לכזה אדן, כסף מלא ששוקל 800 ק"ג נראה לי על פניו קצת מיותר.
יורה_דעות כתב:
כמ"ש אריך, זהב טהור ואף כסף טהור לא יצלח לשום מלאכה, מזהב טהור אי אפשר לעשות אפילו עגיל לאוזן, כי הוא לא יכול להעמיד את עצמו.
הכוונה בזהב טהור שמנקים אותו מהסגסוגת שנמצא בה בטבע וצורפים אותו בכור, אבל כדי להעמידו מערבבים בו מתכת נוספת, זהב מוגדר למעלה מ9 קראט, שהוא 37.5 אחוז זהב בלבד.
שמואלייזער כתב:יורה_דעות כתב:כמ"ש אריך, זהב טהור ואף כסף טהור לא יצלח לשום מלאכה, מזהב טהור אי אפשר לעשות אפילו עגיל לאוזן, כי הוא לא יכול להעמיד את עצמו.
הכוונה בזהב טהור שמנקים אותו מהסגסוגת שנמצא בה בטבע וצורפים אותו בכור, אבל כדי להעמידו מערבבים בו מתכת נוספת, זהב מוגדר למעלה מ9 קראט, שהוא 37.5 אחוז זהב בלבד.
לפי מה שקראתי, ואף שמעתי מהמהנדס הנ"ל בעל 'קמ"ח כלי המשכן', זו הנחה שגויה, שזהב טהור לגמרי הוא כאילו כמו מסטיק או טופי, ואינו יכול להעמיד עצמו. לדבריו אין זה נכון, בעובי ראוי הוא מתכת קשה, ואינו מתעקם מלחיצה בעלמא, כמובן שבעובי כמו גביעים וכדומה אפשר בקלות לעקמו, כמו שאפשר לעקם כסף ואפילו ברזל, אבל אם נניח עובי של חצי ס"מ או יותר [כגון לידות הכלים] זה מספיק קשה.
יורה_דעות כתב:זהב טהור 99% דוקא כן רך כמו טופי, וגם טופי בעובי חצי ס"מ מחזיק ולא נופל. אבל מעולם בשום מקום לא בהיסטוריה ולא בימינו לא עשו מזהב טהור 99% כלי לשימוש כל שהוא כי זה בלתי אפשרי. השימוש היחידי לזהב טהור הוא מדליה המונחת בתוך קופסת זכוכית לראותה בלבד.
צופר הנעמתי כתב:יורה_דעות כתב:
כמ"ש אריך, זהב טהור ואף כסף טהור לא יצלח לשום מלאכה, מזהב טהור אי אפשר לעשות אפילו עגיל לאוזן, כי הוא לא יכול להעמיד את עצמו.
הכוונה בזהב טהור שמנקים אותו מהסגסוגת שנמצא בה בטבע וצורפים אותו בכור, אבל כדי להעמידו מערבבים בו מתכת נוספת, זהב מוגדר למעלה מ9 קראט, שהוא 37.5 אחוז זהב בלבד.
אין שום הכרח שזהב טהור פירושו טהור במובן המדעי, הבעיה היא שאתה מפרש כיכר זהב טהור במובן טהור לגמרי ואח"כ מפרש שהוסיפו בה עוד דברים אחרים.
אוצר החכמה כתב:א. למה יש מהגמרא ביומא איזה קושיה על דברי יו"ד. הלא זה מה שביאר שראשית זיקקו מן הפסולת.
ב. ע"ז כבר כתבתי לך בעניין יסוד.
אוצר החכמה כתב:ואחר הדיון והצדדים בזה, שאל יורה דעות, מנין כ"כ פשוט שהכוונה אדן הוא בסיס ליציבות. אמנם אתה הבאת פסוק שאדן הוא דבר שעליו מושתת משהו, אבל ע"ז השיב יו"ד שאם האדנים עניינם להגן על תחתית הקרש ממים ושריטות זה גם מצדיק את השם אדן.
אוצר החכמה כתב:צופר הנעמתי כתב:יורה_דעות כתב:
כמ"ש אריך, זהב טהור ואף כסף טהור לא יצלח לשום מלאכה, מזהב טהור אי אפשר לעשות אפילו עגיל לאוזן, כי הוא לא יכול להעמיד את עצמו.
הכוונה בזהב טהור שמנקים אותו מהסגסוגת שנמצא בה בטבע וצורפים אותו בכור, אבל כדי להעמידו מערבבים בו מתכת נוספת, זהב מוגדר למעלה מ9 קראט, שהוא 37.5 אחוז זהב בלבד.
אין שום הכרח שזהב טהור פירושו טהור במובן המדעי, הבעיה היא שאתה מפרש כיכר זהב טהור במובן טהור לגמרי ואח"כ מפרש שהוסיפו בה עוד דברים אחרים.
הכוונה של התורה היא היא מה שקוראים הצורפים זהב טהור.
אחר שיש לפנינו חפצים עשויים זהב מאותה התקופה ומאותו האזור, אפשר להעריך מהי רמת הנקיון הטיפוסית. ע"פ הספר Ancient Egyptian Materials and Technology (עמ' 162-165; זמין בגוגל) מדובר על 75% זהב (18 קאראט), כשהשאר הוא בעיקר כסף (או נחושת), זה פחות או יותר רמת הנקיון של זהב לא נקי במיוחד כפי שהוא נכרה מן האדמה, ללא שום צירוף. המשקל הסגולי האפקטיבי של סגסוגת כזו הוא בערך 16 (לעומת 19.3 לזהב טהור), ולכן נפח הזהב גדל בכ-20% לעומת החישובים לעיל. במקרים קיצוניים מדובר בספר הנ"ל על שליש זהב ושני שליש כסף (כלומר ערבו כבף יותר ממה שיש בסגסוגת הטבעית, "זהב טהור" קשה לקרוא לזה), ואפילו כאן המשקל הסגולי האפקטיבי הוא 12.4, תוספת נפח של כ-55% ביחס לזהב נקי. זה לא פותר את הבעיה, כמדומני, וגם אם נניח נחושת במקום כסף זה לא משנה הרבה.אוצר החכמה כתב:צופר הנעמתי כתב:אין שום הכרח שזהב טהור פירושו טהור במובן המדעי, הבעיה היא שאתה מפרש כיכר זהב טהור במובן טהור לגמרי ואח"כ מפרש שהוסיפו בה עוד דברים אחרים.יורה_דעות כתב:כמ"ש אריך, זהב טהור ואף כסף טהור לא יצלח לשום מלאכה, מזהב טהור אי אפשר לעשות אפילו עגיל לאוזן, כי הוא לא יכול להעמיד את עצמו. הכוונה בזהב טהור שמנקים אותו מהסגסוגת שנמצא בה בטבע וצורפים אותו בכור, אבל כדי להעמידו מערבבים בו מתכת נוספת, זהב מוגדר למעלה מ9 קראט, שהוא 37.5 אחוז זהב בלבד.
הכוונה של התורה היא היא מה שקוראים הצורפים זהב טהור.
אמנם מתקופה מאוחרת יותר, אבל מתחם קברו של פיליפוס השני מלך מוקדון (אביו של אלכסנדר הגדול) התגלה באתר ארכיאולוגי בוורגינה, לפני כארבעים שנה. בין השאר, נמצאה שם קופסת זהב טהור 24 קאראט, במשקל כ-11 ק"ג, ובה מונחים שרידי המלך. אם אפשר לייצר קופסה כזו, לא רחוק שניתן לייצר מנורת זהב במשקל 42-60 ק"ג (ככר) מזהב טהור 24 קאראט, אבל אם רוצים גובה י"ח טפח זו כבר בעיה מסוג אחר.אריך כתב:כמדומני שטוענים שאפילו כשכתוב "זהב טהור" לא יתכן שהיה זה זהב טהור ממש, שהוא רך מאד ולא יצלח לכלים יציבים. (אשמח לשמוע ביסוס או הפרכה לזה)
יורה_דעות כתב:אדן אינו תורם ליציבות הקרש יותר מאשר אם הקרש עצמו לא היה נחתך. ולכן אין סיבה לחשוב שהאדנים באו לייצוב. וגם מהפסוק שהובא לעיל אין ראיה למהות המונח אדן.
יותר נראה שהאדנים באו לקישוט וליופי, וגם להגן על העץ שהוא יותר רגיש למכות ושריטות בהובלה ובחיכוך של חפצים.
בשביל זה לא צריך שום עובי מיוחד של כסף.
הבעיה היא שלפי החשבון מדובר בציפוי דק מאד של כסף, שלא ראוי לשם 'אדן' אלא לשם ציפוי.
ולכן יש לומר שהמשקל של כיכר הוא של הכסף הטהור, אבל את הכסף הטהור מוהלים במתכת אחרת כדי שיצלח למלאכה. ולכן המתכת של האדנים היתה יותר מכיכר בפועל.
ברזילי כתב:אמנם מתקופה מאוחרת יותר, אבל מתחם קברו של פיליפוס השני מלך מוקדון (אביו של אלכסנדר הגדול) התגלה באתר ארכיאולוגי בוורגינה, לפני כארבעים שנה. בין השאר, נמצאה שם קופסת זהב טהור 24 קאראט, במשקל כ-11 ק"ג, ובה מונחים שרידי המלך. אם אפשר לייצר קופסה כזו, לא רחוק שניתן לייצר מנורת זהב במשקל 42-60 ק"ג (ככר) מזהב טהור 24 קאראט, אבל אם רוצים גובה י"ח טפח זו כבר בעיה מסוג אחר.אריך כתב:כמדומני שטוענים שאפילו כשכתוב "זהב טהור" לא יתכן שהיה זה זהב טהור ממש, שהוא רך מאד ולא יצלח לכלים יציבים. (אשמח לשמוע ביסוס או הפרכה לזה)
אוצר החכמה כתב:מה המידות של הקופסה הזאת?
כך יצא גם לי (הרגלים, יש להניח, עבות יותר)אוצר החכמה כתב:יוצא שעובי הזהב קצת יותר ממילימטר אם זה 11 קילו ופחות ממילימטר אם זה 8 קילו?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים