יבנה כתב:בדברי ר' דיסקין מבואר שאוסר ללמוד כל דבר שאינו תורה או תפלה, ואפ' לשון המדינה [בזמנינו עברית] . לזה חשבון ודקדוק וכתב בכלל חרמו וכ"ש יותר מכך. וגם אוסר א' ללמוד מא' ואפ' ליום א'. גם כותב שאוסר לכל ארץ ישראל. וכן אוסר לבנות. ורק מתיר ללמוד ביחיד שלא במסגרת של בית ספר או ממורה של בית ספר.
כמדומני שגם במאה שערים אין מקפידים על דברים אלו עד כדי כך.
תמיהני איך סבר שיש בכוחו לגזור גזירות על כל יושבי ארץ ישראל, לא היה רבם ולא מינו אותו עליהם, ואפ' בירושלים לא היה הרב או ממונה.
שש ושמח כתב:כנראה שאתה גם תמה איך כל התנאים ואמוראים סברו שבכוחם לגזור גזירות על כל עם ישראל בלי שאף אחד מינה אותם לזה.
שש ושמח כתב:[דרך אגב, כמדומני שמהריל"ד החרים בצירוף רוב רבני ירושלים [האשכנזים לפחות], האם אני טועה?].
יבנה כתב:שש ושמח כתב:כנראה שאתה גם תמה איך כל התנאים ואמוראים סברו שבכוחם לגזור גזירות על כל עם ישראל בלי שאף אחד מינה אותם לזה.
אישתמיט מינך דבריו היסודיים מאד של הרמב"ם בהקדמה למשנה תורה
"נמצא רבינא ורב אשי וחבריהם סוף גדולי חכמי ישראל המעתיקים תורה שבעל פה. ושגזרו גזירות והתקינו התקנות והנהיגו מנהגות ופשטה גזירתם ותקנתם ומנהגותם בכל ישראל בכל מקומות מושבותם. ואחר בית דין של רב אשי שחבר הגמרא וגמרו בימי בנו נתפזרו ישראל בכל הארצות פיזור יתר והגיעו לקצוות ואיים הרחוקים ורבתה קטטה בעולם ונשתבשו הדרכים בגייסות ונתמעט תלמוד תורה ולא נכנסו ישראל ללמוד בישיבותיהם אלפים ורבבות כמו שהיו מקודם אלא מתקבצים יחידים השרידים אשר ה' קורא בכל עיר ועיר ובכל מדינה ומדינה ועוסקין בתורה ומבינים בחיבורי החכמים כולם ויודעים מהם דרך המשפט היאך הוא. וכל בית דין שעמד אחר הגמרא בכל מדינה ומדינה וגזר או התקין או הנהיג לבני מדינתו או לבני מדינות רבות לא פשטו מעשיו בכל ישראל מפני רחוק מושבותיהם ושבוש הדרכים. והיות בית דין של אותה המדינה יחידים ובית דין הגדול של שבעים ואחד בטל מכמה שנים קודם חיבור הגמרא. לפיכך אין כופין אנשי מדינה זו לנהוג כמנהג מדינה האחרת. ואין אומרים לבית דין זה לגזור גזירה שגזרה בית דין אחר במדינתו."
עוד כתב שם
"ודברים הללו בדינים גזירות ותקנות ומנהגות שנתחדשו אחר חיבור הגמרא. אבל כל הדברים שבגמרא הבבלי חייבין כל ישראל ללכת בהם וכופין כל עיר ועיר וכל מדינה ומדינה לנהוג בכל המנהגות שנהגו חכמי הגמרא ולגזור גזירותם וללכת בתקנותם. הואיל וכל אותם הדברים שבגמרא הסכימו עליהם כל ישראל. ואותם החכמים שהתקינו או שגזרו או שהנהיגו או שדנו דין ולמדו שהמשפט כך הוא, הם כל חכמי ישראל או רובם והם ששמעו הקבלה בעקרי התורה כולה דור אחר דור עד משה רבינו עליו השלום."
שומע ומשמיע כתב:בטח שמינו אותם הציבור ראה בהם מנהיגים.
שבילי דנהרדעא כתב:יבנה כתב:בדברי ר' דיסקין מבואר שאוסר ללמוד כל דבר שאינו תורה או תפלה, ואפ' לשון המדינה [בזמנינו עברית] . לזה חשבון ודקדוק וכתב בכלל חרמו וכ"ש יותר מכך. וגם אוסר א' ללמוד מא' ואפ' ליום א'. גם כותב שאוסר לכל ארץ ישראל. וכן אוסר לבנות. ורק מתיר ללמוד ביחיד שלא במסגרת של בית ספר או ממורה של בית ספר.
כמדומני שגם במאה שערים אין מקפידים על דברים אלו עד כדי כך.
תמיהני איך סבר שיש בכוחו לגזור גזירות על כל יושבי ארץ ישראל, לא היה רבם ולא מינו אותו עליהם, ואפ' בירושלים לא היה הרב או ממונה.
יש בדברים אלו חוצפה נוראה נגד גדולי ישראל וראוי שתמחוק את זה (תנסה לכתוב כך על הרב עובדיה זצ"ל או על הרב שטיינמן שליט"א), ובגופא דעניין לכאורה אינו צריך שיהיה רב העיר אלא גדול העיר ובנידו"ד גם גדול ארץ ישראל, אבל לכאורה יש לומר שבכל ארץ ישראל לא קיבלו עליהם, וגם חשבון ודיקדוק לא קיבלו עליהם ולא נתפשטה תקנתו.
ויש אולי לומר שבזה"ז גם בירושלים אולי הרי זה כתקנה שדימו שפשטה ושוב נהגו בה היתר שבי"ד חכןלים לבטלו אפילו אינם גדולים בחכמה ובמנין.
יבנה כתב:שש ושמח כתב:[דרך אגב, כמדומני שמהריל"ד החרים בצירוף רוב רבני ירושלים [האשכנזים לפחות], האם אני טועה?].
היו שני ענייני חרם. היה את החרם של כל רבני ירושלים כולל ר' שמואל סלנט קודם הגעת מהרי"ל דיסקין שבו החרימו את הלימוד בגימנסיאות לאנשי ירושלים, והיו את כל חרמי מהרי"ל דיסקין שבו אסר כל מה שאינו תורה ותפלה גם שלא בבתי ספר וגזר לכל ארץ ישראל. ולחרמו הצטרפו 150 בעלי בתים מחוגו של ר' דיסקין. אך רבני ירושלים האחרים ובתי דינים האחרים לא הצטרפו, ובכללם ר' שמואל סלנט רבו של ירושלים ובית דינו. ולא עוד אלא שהתנגדו לחרמיו, ואליהם הצטרפו גאוני ישראל שבחו"ל כגון ר' דוד פרידמן מקרלין שאף כתב קונטרס עמק ברכה שהוזכר לעיל לדחות את החרמים.
ועי' כאן http://shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=245 שהביא מכתבי רש"ס איך שהתייחס לחרמים ולמעמדו של ר' דיסקין.
לעומקו של דבר כתב:יש כאן קצת בלבול
אף שאיני בקי בהיסטוריה אביא קצת מהזיכרון ואשמח לתיקונים
עיקר החרם הוחרם ע"י תלמידי הגר"א ריז"ס ור"י ברדקי ושאר הנהגת מייסדי היישוב האשכנזי (ואא"לט גם הספרדים)
החרם היה על בתי חינוך שלומדים בהם שפות זרות (ולא על 'גימנסיאות' כהגדרה כללית. לא על למל ולא על אליאנס שלא היו קיימים אז אלא "מקומות שלומדים שפות זרות")
אח"כ אושר החרם בהמשך הדורות ע"י כל רבני ירושלים לדורותיהם (מהזכרון לדוגמא - אמרי בינה ר"ש סלנט זית רענן מהריל"ד ריי"ד ריח"ז ר"א קלצקין)
הראשונים שלא חתמו היו הב"ד של הרה"ר של הראי"ק
מאז והלאה - החותמים הם רק הבי"ד של העדה החרדית
(מה שאתה מספר שלמהריל"ד היה חרם יותר חמור והדיון על סמכות מהריל"ד זה אינו עניין לכאן כאשר מדברים על חרם שהוחרם על ידי כל המרי דאתרא והבתי דינים בכל הדורות)
והשאלה איך מותר היום ללמוד שפות זרות בבית יעקב. זו השאלה.
והבעיה היא שהחרם הוחרם באופן היותר מועיל והיותר חמור שרק יכלו להחרים, על זרעם ועל כל המסתפחים לעיר לנצח נצחים, ו'באם יש ספק יפרשו להחמיר', 'בלא שום הוראת היתר', וכו' וכו', ואיך ניצלים ממנו.
למעשה הפלונטר הוא שמצד אחד כמדומני שאין כמעט שום חולק שאין היום נושא של יידישקייט בלימוד שפות זרות. (אני מניח שגם בבית חנה (?) של סאטמר בברוקלין לומדים אנגלית)
ובשם החזו"א יש משל ידוע שגנרלים מחליפים את קווי החזית
אבל כל זה נחמד ונעים מבחינה אידאולוגית עקרונית, השאלה מה עושים בתכל'ס עם החרם מבחינה הלכתית פרופר.
לעומקו של דבר כתב:מה שחסר כאן זה התייחסויות של רבני ירושלים שאינם חברי עד"ח מהתקופה של הקמת בית יעקב ואילך
הרב מבריסק, הרב מטשעבין, הגרשז"א, הגריש"א
(הרב מבריסק, למשל, האמין מאוד בבית יעקב (בתרגום מלשונו - שאינו 'לכתחילה' אלא 'לכתחילה מהודר'), ובנותיו אף למדו אצל מורות הבית יעקב.)
מקורות להיתרא מן הסתם, אפשר אולי למצוא בפרסומי בעלזא משנות הממי"ם - תקופת הפיצוץ בעלזא - קנאים (או מחזיקי הדת - עדה חרדית)
מכיוון שאחת העילות לפיצוץ (ונא לא להסתבך בויכוחים מה היה העלול ומה העילה) הייתה על לימודי אנגלית בבית מלכה, לכן עבידי לאחזוקי דיבורייהו ולנמק ההיתר
(אגב בבית מלכה כמדומני עד היום עושים איזה קונץ בצורת לימודי אנגלית בשביל להתחמק מהחרם)
לעומקו של דבר כתב:מה שחסר כאן זה התייחסויות של רבני ירושלים שאינם חברי עד"ח מהתקופה של הקמת בית יעקב ואילך
הרב מבריסק, הרב מטשעבין, הגרשז"א, הגריש"א
(הרב מבריסק, למשל, האמין מאוד בבית יעקב (בתרגום מלשונו - שאינו 'לכתחילה' אלא 'לכתחילה מהודר'), ובנותיו אף למדו אצל מורות הבית יעקב.)
מקורות להיתרא מן הסתם, אפשר אולי למצוא בפרסומי בעלזא משנות הממי"ם - תקופת הפיצוץ בעלזא - קנאים (או מחזיקי הדת - עדה חרדית)
מכיוון שאחת העילות לפיצוץ (ונא לא להסתבך בויכוחים מה היה העלול ומה העילה) הייתה על לימודי אנגלית בבית מלכה, לכן עבידי לאחזוקי דיבורייהו ולנמק ההיתר
(אגב בבית מלכה כמדומני עד היום עושים איזה קונץ בצורת לימודי אנגלית בשביל להתחמק מהחרם)
לפני שאתה מביע את דעתך בענין עובדתי על סמך שמועות וזכרונות ובלי שום ביסוס ומקורות, כדאי לך לעיין בחרמות עצמם שהביא מחולת מחנים כאן viewtopic.php?f=17&t=25797#p261441.
ובענין טעמים להתיר למרות החרם, על זה מדברים בכל האשכול שא עיניך וראה.
שבילי דנהרדעא כתב:לעומקו של דבר כתב:מה שחסר כאן זה התייחסויות של רבני ירושלים שאינם חברי עד"ח מהתקופה של הקמת בית יעקב ואילך
הרב מבריסק, הרב מטשעבין, הגרשז"א, הגריש"א
(הרב מבריסק, למשל, האמין מאוד בבית יעקב (בתרגום מלשונו - שאינו 'לכתחילה' אלא 'לכתחילה מהודר'), ובנותיו אף למדו אצל מורות הבית יעקב.)
מקורות להיתרא מן הסתם, אפשר אולי למצוא בפרסומי בעלזא משנות הממי"ם - תקופת הפיצוץ בעלזא - קנאים (או מחזיקי הדת - עדה חרדית)
מכיוון שאחת העילות לפיצוץ (ונא לא להסתבך בויכוחים מה היה העלול ומה העילה) הייתה על לימודי אנגלית בבית מלכה, לכן עבידי לאחזוקי דיבורייהו ולנמק ההיתר
(אגב בבית מלכה כמדומני עד היום עושים איזה קונץ בצורת לימודי אנגלית בשביל להתחמק מהחרם)
אם כדבריך הרי בתקופה ההוא היה גאב"ד בעדה"ח הגאון בעל מנחת יצחק זצ"ל, וא"כ אפשר ללמוד מזה ששיטתו היה לאסור והוא כידוע היה מגדולי הפוסקים...
לעומקו של דבר כתב:
למעשה הפלונטר הוא שמצד אחד כמדומני שאין כמעט שום חולק שאין היום נושא של יידישקייט בלימוד שפות זרות.
ובשם החזו"א יש משל ידוע שגנרלים מחליפים את קווי החזית
אבל כל זה נחמד ונעים מבחינה אידאולוגית עקרונית, השאלה מה עושים בתכל'ס עם החרם מבחינה הלכתית פרופר.
איזה בת של הרב מבריסק למדה אצל מורות הבית יעקב?
אוצר החכמה כתב:מי זה ליברמן?
שבילי דנהרדעא כתב:והנה מלבד דכבר אמרו חז"ל אין למדין הלכה מפי מעשה, בוודאי כאן אין לאסוקי שום דין, שקשה לקבל הסיפור מפני כמה דברים תמוהים, א. היאך האמינו לזקן אחד ששמע, מכח מה הנאמנות שלו? ב. מה שהשווה הגרש"ס חרם הגר"א לחרם זו, והדברים ברורים שכשהרימו על החסידים שהם אנשים יר"ש וזה פשוט שהחרם אינו חל, משא"כ גדול העיר יש בידו כח לגזור ולהחרים על מה שנראה לו צורך, ג. כמדומני שגם הגרש"ס חתם שאסור ללמוד שפות זרות (בלא לשון חרם), על כן אין ללמוד שום דבר מסיפור זו.
יבנה כתב:שבילי דנהרדעא כתב:והנה מלבד דכבר אמרו חז"ל אין למדין הלכה מפי מעשה, בוודאי כאן אין לאסוקי שום דין, שקשה לקבל הסיפור מפני כמה דברים תמוהים, א. היאך האמינו לזקן אחד ששמע, מכח מה הנאמנות שלו? ב. מה שהשווה הגרש"ס חרם הגר"א לחרם זו, והדברים ברורים שכשהרימו על החסידים שהם אנשים יר"ש וזה פשוט שהחרם אינו חל, משא"כ גדול העיר יש בידו כח לגזור ולהחרים על מה שנראה לו צורך, ג. כמדומני שגם הגרש"ס חתם שאסור ללמוד שפות זרות (בלא לשון חרם), על כן אין ללמוד שום דבר מסיפור זו.
א. לדעת האדמורי"ם הזקן היה נאמן, ולר' שך לא היה נאמן. אם מתרשמים ממישהו שהוא אמין ובפרט אם מכירים אותו אפשר לסמוך עליו.
ב. בניגוד למשתמע מדבריך כאילו החרם על החסידים היה משום שהעידו לגר"א שהחסידים הם עבריינים רשעים והטעו אותו בעדות שקר, הדברים היו הרבה יותר מורכבים, ולא היתה עדות שקר אלא מחלוקת בהשקפות כו' עי' חסידים ומתנגדים לוילנסקי ועוד. כך שלא היה חרם בטעות. וגם זה לא היה חרם פרטי של הגר"א אלא הרבה חרמים של הרבה קהילות עם רבניהם ובתי דיניהם [עי' בספר הנ"ל], ובכזה אופן ברור שהיה לזה תוקף עכ"פ באותם קהילות. משא"כ חרמו של ר' דיסקין היה חרם של אדם פרטי בניגוד לדעת רב העיר ורוב הנמצאים שם, שפשוט שהחרם מעיקרא לא יכול לחול.
ג. נוסח החרמים הובא בקישור לעיל, היכן מצאת שם שרש"ס אסר ללמוד שפות זרות? אני לא מצאתי כן, ואדרבה הבאתי לעיל שהוא רצה ללמד בעץ חיים שפות שונות שהיו נצרכות, אך נכנע להטרדת הקנאים.
שבילי דנהרדעא כתב:יבנה כתב:א. לדעת האדמורי"ם הזקן היה נאמן, ולר' שך לא היה נאמן. אם מתרשמים ממישהו שהוא אמין ובפרט אם מכירים אותו אפשר לסמוך עליו.
ב. בניגוד למשתמע מדבריך כאילו החרם על החסידים היה משום שהעידו לגר"א שהחסידים הם עבריינים רשעים והטעו אותו בעדות שקר, הדברים היו הרבה יותר מורכבים, ולא היתה עדות שקר אלא מחלוקת בהשקפות כו' עי' חסידים ומתנגדים לוילנסקי ועוד. כך שלא היה חרם בטעות. וגם זה לא היה חרם פרטי של הגר"א אלא הרבה חרמים של הרבה קהילות עם רבניהם ובתי דיניהם [עי' בספר הנ"ל], ובכזה אופן ברור שהיה לזה תוקף עכ"פ באותם קהילות. משא"כ חרמו של ר' דיסקין היה חרם של אדם פרטי בניגוד לדעת רב העיר ורוב הנמצאים שם, שפשוט שהחרם מעיקרא לא יכול לחול.
ג. נוסח החרמים הובא בקישור לעיל, היכן מצאת שם שרש"ס אסר ללמוד שפות זרות? אני לא מצאתי כן, ואדרבה הבאתי לעיל שהוא רצה ללמד בעץ חיים שפות שונות שהיו נצרכות, אך נכנע להטרדת הקנאים.
מה שכתב כבודו, לדעת האדמו"רים הזקן היה נאמן... אם מתרשמים ממישהו שהוא אמין... דרוש מקור.
ומש"כ בקשר להחרם על חסידים, אכן היה גם מחלוקת בענייני השקפה, אבל היה גם מחלוקת שנבע מעדות שקריות, עי' בספר שציינת, בהקונטרס 'ממזר עריצים' (לא שמותר לקרוא בו רק הרי כבודו בין כך ובין כך קורא בו), או בקונטרס האחר שמובא שם, (לר' דוד מאקובער?), תראה כמה דברים שאינם יכולים להיות שהיה בהם אפילו שמץ של אמת, וכמו כן ההגהות של ר' לייב מלמד המובא בספר הנ"ל שהיה עלילה שפילה על החסידים, ובכל אופן אין לגדול העיר שום כח להחרים אנשים אם אין סיבה לכך, ואפילו היה מחלוקת בהשקפות הרי מי שאינו יודע במה דברים אמורים וההלכה כדברי מי למה צריך שיחוש לכך (תחשוב שהקנאים היו מחרימים כל אלו המצביעים בבחירות האם היו צריכים לחוש לזה) , משא"כ לגזור גזירה ולהחרים על זה כשיש תועלת.
בנוסח החרמים, ראיתי פעם באתר של הספרייה לאומית, כעת לא מצאתי אותו.
ובכל אופן אין למדין הלכה מפי מעשה.
שבילי דנהרדעא כתב:אז אתה נוהג חרם על החסידים?
שבילי דנהרדעא כתב:אז אתה נוהג חרם על החסידים?
שבילי דנהרדעא כתב:אז ראה במכתבו של אביגדור (חלק א') עמ' 237 לדוגמה, במכתב כותב _(עמ' 241), שהבעש"ט והמגיד והתולדות זי"ע הם נשארים מכת ש"ץ עפ"ל, האם אין זו שקר גס? או מה שכתב (עמ' 242) שהחסידים סבורים שמשה רבינו כתב התורה עד דעת עצמו, ויש מהם הטוענים חלילה שאין בורא, עפ"ל, האין זו עלילה שפילה? עי' שם עוד עמ' 252, וכהנה וכהנה רבות, ולא אמרתי חלילה שהגר"א האמין לכל השקרים אלו ובוודאי שהגר"א היה לו מחלוקת בהשקפה על החסידים, אבל בוודאי ששקרים אלו התפרסם ברחובות, ועי' בספר תורת הגר"א ומשנת החסידות.
עי' עוד איגרת בעל התניא עמ' 198
חיים ושלו' כתב:אתה תראה בהכרוזים נגד החסידים נשנה כמה פעמים שהחסידים צועקים בתפילה או מאריכין הרבה התפילה, או שמגביהים עיניהם, או שמשנים הנוסח, והתמיה גדולה וכי בשביל זה יצא הקצף כל כך עד לכדי נידויים וחרמות, וראיתי הסבר שנראה נכון דכיון דהיו אז לאחר תקופת כת ש"ץ על כן חששו לכל מי שעושה דרך חדש שמא כוונתו כעין ש"ץ ר"ל, מה שהתברר ברבות השנים שאין שום חשש ממילא אין כאן שום חרם.
בכל אופן אתם יכולים לפתוח אשכול מיוחד בנושא חסידים ומתנגדים, אבל ברור ששני סוגי חרמו יש, אחד שכח בבי"ד או לרב להחרים כל מי שיוצא מדרך הישרה, והוא מדרבנן, והשני שכח בכל קהילה ורב לגזור על איזה דבר שנראה בעיניהם ולהחרים על זה, ויש בזה חומר כבדאורייתא או דברי קבלה (במארה אתם נארים), ואין להשוות זה לזה.
ולדעת יבנה שהמהריל"ד לא היה רב העיר, בכל אופן גם הגר"א לא היה רב העיר, אלא שגדול העיר מהני.
יבנה כתב:חיים ושלו' כתב:אינני מבין מה הצורך שלך לחדש שני סוגי חרמים או מנין לך כן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים