הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אוקטובר 10, 2021 4:56 pm
מסתמא הובא כבר באחד הקישורים שהפנו כאן, ומ"מ אמרתי שלא למנוע טוב.
בספר על בעל העקידה שבעריכה, כתבתי על יסוד דבריו בשער סז, ואחר ההקדמות וכו',
מלבד סודות המנורה המבוארים בדברי רבינו, והחלוקה בין ימין לשמאל, עניינים שברוח וענייני גשם, עולה מדבריו גם נפק"מ למעשה באופן ציור המנורה. במרבית ציורי המנורה, בפרט בסידורי נוסח האר"י וסידורי בני עדות המזרח בימינו, מצוייר המזמור משמאל לימין, ושלושת הפסוקים הראשונים מופיעים משמאל לקנה האמצעי. גם בקונטרס "מנורת זהב טהור" הנ"ל, שנדפס על פי כתב היד של המהרש"ל, מצויירים שלושת הפסוקים הראשונים משמאל, ושלושת הפסוקים האחרונים מימין. אולם בכתב ידו של הרוקח המובא לעיל, נאמר בפירוש: "והם שלשה פסוקים ראשונים בצד ימין, והפסוק ישמחו וירננו באמצע, ושלשה פסוקים אחרונים בצד שמאל", ורבינו אף מרחיב ומבאר את סודם של דברים, שכן שלושת הפסוקים הראשונים עוסקים בענייני רוח פנימיים השייכים לימין, ושלושת הפסוקים האחרונים עוסקים בענייני גשם חיצוניים השייכים לשמאל. וכבר העירו, שגם בגוף קונטרס "מנורת זהב טהור" מפורש ששלושת הקנים הראשונים הם בימין, ועלתה הסברא שהמדפיס הנוכרי שסידר לדפוס את ציור המנורה, שגג וצייר את הפסוקים משמאל לימין כדרך כתיבתם, אך הצורה הנכונה היא מימין לשמאל, כפי שמופיע בספר אגודת איזוב הנ"ל [734], וכן הוא גם בכמה כתבי יד של מקובלים, ובסידור רבי קאפיל [735].
[734] כפי שהעיר בשלחן ערוך המקוצר, א (או"ח ח"א), עמ' ג הערה ד.
[735] ע"ע מה שכתב בזה הגר"י הלל, "בענין אמירת מזמור למנצח בנגינות בציור המנורה והמסתעף", מקבציאל ל (תשס"ה), עמ' קצח-קצט, שיתכן שלא דקדקו המקובלים בדבר כיון שהאר"י ז"ל לא גילה סודות אלו, ושבהעתקה שבשער הכוונות לא נאמר שהפסוקים הראשונים הם ימניים והאחרונים שמאליים, וע"ש. וע"ע בהערתו של ר' אברהם ישעיה דיין, "קריאת למנצח בנגינות בצורת המנורה – משמאל לימין או מימין לשמאל", קובץ אור תורה, תשס"ד, עמ' תשפח, ובשו"ת משנת יוסף ח"ד סי' לב.