עדיאל ברויאר כתב:חידושי המאירי לעירובין - והם לתלמידו (לא מזוהה, אפשר להעלות השערות לא וודאיות)
כמדומני שזוהי תיאוריה פרטית של כבודו, כפי שפירסמה לאחרונה, לא כן?
עדיאל ברויאר כתב:חידושי המאירי לעירובין - והם לתלמידו (לא מזוהה, אפשר להעלות השערות לא וודאיות)
עושה חדשות כתב:עדיאל ברויאר כתב:חידושי המאירי לעירובין - והם לתלמידו (לא מזוהה, אפשר להעלות השערות לא וודאיות)
כמדומני שזוהי תיאוריה פרטית של כבודו, כפי שפירסמה לאחרונה, לא כן?
עדיאל ברויאר כתב:טרם הספקתי לפרסמה כך ולפרטה כראוי, אלא רק השערה אחרת, עדינה הרבה יותר, ביחס לחלק של התלמיד בחיבור זה (בקובץ חצי גבורים פליטת סופרים ז, אלול תשע"ד). ועוד חזון למועד בע"ה.
עושה חדשות כתב:עדיאל ברויאר כתב:טרם הספקתי לפרסמה כך ולפרטה כראוי, אלא רק השערה אחרת, עדינה הרבה יותר, ביחס לחלק של התלמיד בחיבור זה (בקובץ חצי גבורים פליטת סופרים ז, אלול תשע"ד). ועוד חזון למועד בע"ה.
זה כולל גם חידושי המאירי על ביצה?
גבול ים כתב:פירוש הראב"ד לספרי ואינו לו
כנסת ישראל כתב:גבול ים כתב:פירוש הראב"ד לספרי ואינו לו
דובר בזה כאן
viewtopic.php?f=7&t=1693&hilit=%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%91+%D7%93+%D7%9C%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99
ובאשכול אחר כתב מישהו שנראה לו שזה המגדל עוז ולא ביאר טעמו.
עדיאל ברויאר כתב:(חיבור אחר שייחוסו מצריך בירור - רי"ש שפיגל טען שנמוק"י להלכות קטנות [למעט הל' ציצית] אינו לנמוק"י בגלל שהוא שונה מאוד, וטען שהוא לר"י מלוניל. רמ"י בלוי הוכיח שאין לייחס לר"י מלוניל, וטען שהחיבור שייך לנמוק"י על אף ההבדל המשמעותי בסגנון והסתירות שעמד עליהם שפיגל. ההתכתבות ביניהם הייתה בסיני שנת תשל"ג)
עדיאל ברויאר כתב:עדיאל ברויאר כתב:(חיבור אחר שייחוסו מצריך בירור - רי"ש שפיגל טען שנמוק"י להלכות קטנות [למעט הל' ציצית] אינו לנמוק"י בגלל שהוא שונה מאוד, וטען שהוא לר"י מלוניל. רמ"י בלוי הוכיח שאין לייחס לר"י מלוניל, וטען שהחיבור שייך לנמוק"י על אף ההבדל המשמעותי בסגנון והסתירות שעמד עליהם שפיגל. ההתכתבות ביניהם הייתה בסיני שנת תשל"ג)
הערה נוספת, המחזקת את ייחוס החיבור לנמוק"י, מציין עזרא שבט בדוקטורט שלו - מחקרי מבוא במפרשי הרי"ף, עמ' 24 הע' 106 (נמצא באוצר).
עושה חדשות כתב:ברעק"א על חולין, (במהד' הרגילה המקובלת), יש הרבה קטעים המסומנים בתחילתם ב-* ויש שם לעיתים חידושים גדולים. האם הכוכבית מרמזת שאין הדברים מהרעק"א ממש אלא מתלמיד וכיו"ב?
יעקובי כתב:להעיר, שהתיקון 'רבינו מאיר' הינו בעל סבירות גבוהה יותר, מחמת פתרון מוטעה של ראשי תיבות. כלומר יתכן שבמקור היה כתוב "והשיב ר"מ", כשהכונה באמת לרבינו מאיר, ובשלב מאוחר איזה סופר טועה פתחו ל'רבינו משה'.
אלמא חזינן דבכל אמרינן מצא מין את מינו וניעור אף לעורר את ההיתר שכבר נאסרו ולהתיר. כל שכן לעורר האיסור שהותר ולצרפו עם האיסור הב' וירבו על ההיתר ויאסרוהו. ואם תאמר דין הוא שההיתר יעורר היתר. שהרי ההיתר הראשון ישנו רוב אלא שנאסר בנתינת טעם של האיסור או ממי שהחמירו חכמים בתרומה שמדמעת עד מאה. הילכך בקל מעוררו היתר האחרון להוציאו מנתינת טעם האסור או מכדי שיעור דימוע. אבל איסור שהוא מועט שנתבטל ברוב עד שלא היה בו כדי לתת טעם בהיתר נתבטל לגמרי ולא יעוררנו איסור האחרון. תירץ דהא חזינן בנדרים פרק הנודר מן הירק (דף נ"ז ב') דגידולי היתר מעלין את האיסור. אף על פי שבתחלת גידולו נתבטל ההיתר ברוב איסור כשגדל מעט מעט עד שנתרבה נתעורר ההיתר מבטולו ומצטרפין יחד לבטל העיקר האסור. וכן אמרינן התם גדולי אסור מעלין את ההיתר. אלמא דאין חילוק בין נתבטל ברוב בין לא נתבטל ברוב. דבכל ענין אמרי' דחוזר וניעור בין איסור את האיסור בין היתר את ההיתר
עושה חדשות כתב:לא זו בלבד, אלא דבתורא"ש חולין ד"ק כותב בקצרה חלק מדבריו בפסקים, ומסיים על זה "ועוד הארכתי בתשובה אחת ופירשתי שמותר לאוכלן כאחת ואם נתרבה האיסור נעור מביטולו", והנה אין לנו על כך תשובה מהרא"ש, וגם אם נמצא, יש חוסר סבירות שהרא"ש לא יציין את תשובת רבו המהר"ם בענין, שהיא הרי מקור דבריו.
עושה חדשות כתב:איך אפשר להתקדם עוד בבירור הענין?
עושה חדשות כתב:שוב אשאל, איך אפשר להתקדם? אולי לבדוק בכת"י של פסקי הרא"ש, או של תש' הרשב"א הנ"ל, וכיו"ב?
עדיאל ברויאר כתב:קטעי תוספות ר"פ לעירובין - והם קטעים מתוספות שאנץ.
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:איך אפשר להתקדם עוד בבירור הענין?עושה חדשות כתב:שוב אשאל, איך אפשר להתקדם? אולי לבדוק בכת"י של פסקי הרא"ש, או של תש' הרשב"א הנ"ל, וכיו"ב?
בס"ד, עוד התקדמות קטנה.
הנה בתשובות המיוחסות סי' קפב מופיע שוב הפסק הנ"ל, תואם לתשובה בח"א סי' תשל, (אבל עם שינויים, כמובן), ולדעת המהדיר של מכון ירושלים, סמיכות תשובה זו לחברותיה מראה כי מתחת ידי המהר"ם יצאו הדברים. ושם אי"ז פסקי הלכות אלא כתשובה ל"נשאלתי: אם נתערבו הכבשים יחד, מהו לאכול משלשתן יחד". עי"ש.
ושוב מצאתי כן בפי' דברי הימים שפירשו תלמידי רב סעדיה זצ"ל
עושה חדשות כתב:...אמנם יש להוסיף בזה, דהנה בשערי דורא סי' לט ציטט חלק מהדינים הנ"ל בשם "והשיב רבי משה", ותיקן במנחת יעקב "והשיב רבינו מאיר", וכוונתו לתש' המהר"ם הנ"ל, ולדברינו נצטרך לתקן "והשיב רבינו אשר"...
איש_ספר כתב:מעניין שיש בספה"י קטעים שיש תגובה בצידם: גמגום!
וכיו"ב בתוס' תלמיד ר"ת הנזכר.
וישל"ע במבוא של ר"י ליפשיץ להלכות דינים לר' יצחק ב"ר ברוך תלמיד ר"ת שבסנהדרי גדולה ח"ח שם מתייחס לתוספות אלה בקשר לר' יצחק ב"ר ברוך.
הרוקח בשם מהר"ם?ספר נקרא מורה חטאים ונקרא ספר הכפרות חברו ה"ר אליעזר מגראמישא ז"ל ... אבל מי שמונע עצמו במקום שאין שם בושת כי רוב בני אדם רואים פני נשים והוא אינו עושה זה עובד יוצרו באמת, ואמר הר"ם מרוטנבור"ק כי שמו חרם שלא יהיו אנשים עם הנשים במחול והיו דורשים יד ליד לא ינקה רע, ואמרתי כי אינו ר"ל על זה כי אם לרעה כי אינם רשעים לעשות בפרהסיא, ומביא ראיה מכהן גדול על ענין סוטה שלוקח המנחה מידו לידה והתיר לכל בניו הדבר ואמרתי הדבר לר"א מושנה"ם ואמר גם אני שמעתי זה ומעיד אני עליו בשבועה אבל טוב להניח הדבר
רמב"ן או ר"מ מאיברא?ואכתוב בקוצר דברים המביאים את האדם לידי יראת חטא אשר כתב הר"ם מאיור"א ז"ל. לעולם יהא אדם זהיר שלא יכעוס שכל הכועס כל מיני גיהנם שולטין בו כאשר אמרו ז"ל, ועל ידי כן תבא למדת הענוה, וצריך להזהר מלהתגאות כי כל המתגאה מורד בהקב"ה כי לו לבדו נאוה הגאוה שנאמר (תהלים צג, א) ה' מלך גאות לבש ולא יאות לאחר, ועל כן צריך אדם לנהוג עצמו במדת ענוה ותמיד יהיו כל דברך בנחת עם כל אדם וראשך יהיה כפוף ועינך למטה ולבך למעלה ואל תבט לעיני בני אדם בדברך אתם וכל אדם יהיו בעיניך גדול ממך ועליך לכבדו הן דל הן עשיר ואם ידעת שאתה עשיר וחכם ממנו עם כל זאת יש לך לכבדו ולחשוב בלבך שחטאו במזיד והוא בשוגג וטוב הוא ממך, ובכל דבר שתעשה ובכל מחשבה שתחשוב דע כי אתה לפני המקום כי כבודו מלא כל הארץ ושכינתו עליך ותדבר בנחת ותירא ממנו כעבד מפני רבו ותתבייש מכל אדם, ואם יקראך אל תעננו בקול רם כי אם בנחת כאדם העומד לפני רבו תמיד, והוי זהיר לעסוק בתורה תמיד כאשר תוכל על מנת לקיימה וכאשר תקום מן הספר תחפש במה שלמדת אם יש דבר תוכל לקיימו, ופשפש במעשיך תמיד ערב ובקר ובזה יהיו כל ימיך בתשובה והסר כל מחשבות וכל דבר אחר מלבך בשעת תפלה והכן לבך לפני המקום וחשוב הדבר בלבבך טרם תוציאנו מפיך וכן תעשה מכל דבר ולא תחטא ואף באכילה ושתיה, ולא תלך עם הלצנים ובזה יהיו כל מעשיך ישרים ותפלתך זכה ומכוונת לפני המקום שנאמר (שם י, יז) תכין לבם תקשיב אזנך, שלש תפלות נשמעות תפלה בדמעות בכל יום ביחיד תפלת צבור בכל יום תפלת יחיד בין ר"ה ליום הכפורים, כל הבוכה בלילה בתפלתו כוכבים ומזלות בוכים עמו ותפלתו נשמעת
עושה חדשות כתב:רמב"ן או ר"מ מאיברא?
איש_ספר כתב:יש באמת הכרעה בענין של הריטב"א - שיטה לר"א אלשבלי - "שיטמ"ק" לברכות?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים, ישבב הסופר ו־ 276 אורחים