זה משכבר הימים וזמנים טובא שאני מתלבט בין שני המושגים איך לעמת ולאמת אותם אחד עם השני, אם מישהו יוכל לעזור ליישב הדברים אשריו ואשרי חלקו.
לכאורה כל מצווה הבאה בעבירה יש בה עשה דוחה ל"ת, ואלו החילוקים שהעלתי פעם:
1.סברא- בדין מצווה הבאה בעבירה זה כשיש לי אפשרות אחרת פוטנציאלית לקיום המצווה בלי עבירה (אפילו אם עכשיו אין לי סוכה אלא רק גזולה) לאו דגזל אינו מוכרח לקיום המצווה משא"כ צרעת ומילה.
2.יד מלך (חמץ ומצה ו'-ז')- דווקא בגזל יש דין מצווה הבאה בעבירה אבל לא בשאר עבירות ששם חל דין עשה דוחה ל"ת. (דברים שקשה לקבלם ובמיוחד שהקובץ העיר עליו שלא משמע כמוהו מכל המפרשים).
3. היה לי מקרה מקום לשו"ת מראה יחזקאל סי' מ' אך איני זוכר את תורף דבריו.
אם נידון פעם באתר שמישהו יעלה בבקשה, או יעלה מראי מקום אחרים, תודה רבה.