מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 20, 2015 5:54 pm

ובמס' ר"ה (כמדומני) איתא דיעה (ר' יוסי?) שאדם נידון כל שעה, א"כ יש לשוב כל שעה.

ושלמה המלך ע"ה אמר בקהלת ט, ח "בכל עת יהיו בגדיך לבנים, ושמן על ראשך אל יחסר".

ובאבות ב, י:"רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר:...וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָךְ".

וכמ"ש ר' מש"נ, בשבת קנג. "תְּנָן הָתָם, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: שׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתְךָ. שָׁאֲלוּ תַּלְמִידָיו אֶת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר: וְכִי אָדָם יוֹדֵע אֵיזֶה יוֹם יָמוּת? אָמַר לָהֶם, וְכָל שֶׁכֵּן - יָּשׁוּב הַיּוֹם, שֶׁמָּא יָמוּת לְמָחָר, וְנִמְצָא כָל יָמָיו בִּתְשׁוּבָה. וְאַף שְׁלֹמֹה אָמַר בְּחָכְמָתוֹ: (קהלת ט) "בְּכֹל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים, וְשֶׁמֶן עַל רֹאשְׁךָ אַל יֶחְסָר".

ורס"ג היה שב בתשובה כל יום משום שכל יום התחדש לו יותר גדולת הבורא
ושב בתשובה על שלא כיבדו כראוי יום לפני.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 20, 2015 6:02 pm

יאיר כתב:ובמס' ר"ה (כמדומני) איתא דיעה (ר' יוסי?) שאדם נידון כל שעה, א"כ יש לשוב כל שעה.

ושלמה המלך ע"ה אמר בקהלת ט, ח "בכל עת יהיו בגדיך לבנים, ושמן על ראשך אל יחסר".

ובאבות ב, י:"רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר:...וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָךְ".

וכמ"ש ר' מש"נ, בשבת קנג. "תְּנָן הָתָם, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: שׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתְךָ. שָׁאֲלוּ תַּלְמִידָיו אֶת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר: וְכִי אָדָם יוֹדֵע אֵיזֶה יוֹם יָמוּת? אָמַר לָהֶם, וְכָל שֶׁכֵּן - יָּשׁוּב הַיּוֹם, שֶׁמָּא יָמוּת לְמָחָר, וְנִמְצָא כָל יָמָיו בִּתְשׁוּבָה. וְאַף שְׁלֹמֹה אָמַר בְּחָכְמָתוֹ: (קהלת ט) "בְּכֹל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים, וְשֶׁמֶן עַל רֹאשְׁךָ אַל יֶחְסָר".

ורס"ג היה שב בתשובה כל יום משום שכל יום התחדש לו יותר גדולת הבורא
ושב בתשובה על שלא כיבדו כראוי יום לפני.

הענינים של לשוב בתשובה כל יום וכל שעה - ידועים זה מכבר לכולם, ונראה לי קצת מיותר להביא כאן את מקורותיהם, כמו שמיותר להביא מקורות שצריך לשוב בתשובה בחודש אלול...
החידה היתה למצוא מקור של תשובה דווקא פעם בשבוע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 20, 2015 11:25 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:קיים דבר שישנו בכל קריאת התורה, חוץ מ: חנוכה, חוה"מ סוכות, ועוד 3 קריאות של שני וחמישי.
מהו הדבר הזה? ומיהן 3 הקריאות?

רמזים:
חנוכה וחוהמ"ס - מדובר רק על הימים שיש מחלוקת בין הרמ"א לב"י בסדרי הקריאה (כלומר: לא כולל שבת, ר"ח, או יום ראשון ואחרון של חנוכה).
3 הקריאות - וישב, מקץ, ויגש.

תשובה: הזכרת השם בשמות שאינם נמחקים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 22, 2015 12:03 am

עזריאל ברגר כתב:
יאיר כתב:ובמס' ר"ה (כמדומני) איתא דיעה (ר' יוסי?) שאדם נידון כל שעה, א"כ יש לשוב כל שעה.

ושלמה המלך ע"ה אמר בקהלת ט, ח "בכל עת יהיו בגדיך לבנים, ושמן על ראשך אל יחסר".

ובאבות ב, י:"רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר:...וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָךְ".

וכמ"ש ר' מש"נ, בשבת קנג. "תְּנָן הָתָם, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: שׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתְךָ. שָׁאֲלוּ תַּלְמִידָיו אֶת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר: וְכִי אָדָם יוֹדֵע אֵיזֶה יוֹם יָמוּת? אָמַר לָהֶם, וְכָל שֶׁכֵּן - יָּשׁוּב הַיּוֹם, שֶׁמָּא יָמוּת לְמָחָר, וְנִמְצָא כָל יָמָיו בִּתְשׁוּבָה. וְאַף שְׁלֹמֹה אָמַר בְּחָכְמָתוֹ: (קהלת ט) "בְּכֹל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים, וְשֶׁמֶן עַל רֹאשְׁךָ אַל יֶחְסָר".

ורס"ג היה שב בתשובה כל יום משום שכל יום התחדש לו יותר גדולת הבורא
ושב בתשובה על שלא כיבדו כראוי יום לפני.

הענינים של לשוב בתשובה כל יום וכל שעה - ידועים זה מכבר לכולם, ונראה לי קצת מיותר להביא כאן את מקורותיהם, כמו שמיותר להביא מקורות שצריך לשוב בתשובה בחודש אלול...
החידה היתה למצוא מקור של תשובה דווקא פעם בשבוע.

לאחר העיון במהרשא המדובר:
יש ממנו ראיה ברורה שלא כ"כ חשוב לחזור בתשובה בכל יום, ומספיק פעם בשבוע!
(אולי רק לאנשים במעלתו של דוד המלך?)

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ו' ינואר 01, 2016 7:30 am

שני שאלות בחורש"י פרשת שמות
האם במצרים היו תרנגולים
והאם לאריה יש זקן?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' ינואר 04, 2016 1:27 am

חידה שחד הרב שלמה לווינשטיין שליט"א [כאן במוצ"ש שעבר].

איזה פסוק מתחיל ומסתיים עם אותן שלש מילים, ובפסוק זה משה רבינו לא אמר אמת?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ינואר 04, 2016 1:29 am

"אני ה' אלקיכם"

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' ינואר 04, 2016 1:34 am

יש"כ

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 06, 2016 7:39 pm

שברי לוחות כתב:שני שאלות בחורש"י פרשת שמות
האם במצרים היו תרנגולים
והאם לאריה יש זקן?

ילמדנו רבינו?

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 06, 2016 7:39 pm

חידה לפרשת משפטים:
מצה - ברביצה, ומריבה - בזקיפה

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ש' פברואר 06, 2016 11:22 pm

עזריאל ברגר כתב:חידה לפרשת משפטים:
מצה - ברביצה, ומריבה - בזקיפה

אין לי זמן לעיין, אבל מסתמא קשור לזה:
"וְכִי-יְרִיבֻן אֲנָשִׁים--וְהִכָּה-אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ, בְּאֶבֶן אוֹ בְאֶגְרֹף; וְלֹא יָמוּת, וְנָפַל לְמִשְׁכָּב. יט אִם-יָקוּם וְהִתְהַלֵּךְ בַּחוּץ, עַל-מִשְׁעַנְתּוֹ--וְנִקָּה הַמַּכֶּה: רַק שִׁבְתּוֹ יִתֵּן, וְרַפֹּא יְרַפֵּא. {ס} כ וְכִי-יַכֶּה אִישׁ אֶת-עַבְדּוֹ אוֹ אֶת-אֲמָתוֹ, בַּשֵּׁבֶט, וּמֵת, תַּחַת יָדוֹ--נָקֹם, יִנָּקֵם. כא אַךְ אִם-יוֹם אוֹ יוֹמַיִם, יַעֲמֹד--לֹא יֻקַּם, כִּי כַסְפּוֹ הוּא. {ס} כב וְכִי-יִנָּצוּ אֲנָשִׁים, וְנָגְפוּ אִשָּׁה הָרָה וְיָצְאוּ יְלָדֶיהָ, וְלֹא יִהְיֶה, אָסוֹן--עָנוֹשׁ יֵעָנֵשׁ, כַּאֲשֶׁר יָשִׁית עָלָיו בַּעַל הָאִשָּׁה, וְנָתַן, בִּפְלִלִים."

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הכהן » ש' פברואר 06, 2016 11:33 pm

אכן, וכי יריבון אנשים - בזקף, וכי ינצו אנשים - ברביע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 07, 2016 12:11 am

הכהן כתב:אכן, וכי יריבון אנשים - בזקף, וכי ינצו אנשים - ברביע.

מדויק!

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' פברואר 07, 2016 11:00 am

שברי לוחות כתב:שני שאלות בחורש"י פרשת שמות
האם במצרים היו תרנגולים
והאם לאריה יש זקן?


עיין רש"י שהנוגש המצרי היה מעמידם מקרות הגבר למלאכתם
ועוד עיין שמואל א יז: ויאמר דוד אל שאול רעה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא שה מהעדר: ויצאתי אחריו והכתיו והצלתי מפיו ויקם עלי והחזקתי בזקנו והכתיו והמיתיו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 07, 2016 4:25 pm

לבנון כתב:
שברי לוחות כתב:שני שאלות בחורש"י פרשת שמות
האם במצרים היו תרנגולים
והאם לאריה יש זקן?


עיין רש"י שהנוגש המצרי היה מעמידם מקרות הגבר למלאכתם
ועוד עיין שמואל א יז: ויאמר דוד אל שאול רעה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא שה מהעדר: ויצאתי אחריו והכתיו והצלתי מפיו ויקם עלי והחזקתי בזקנו והכתיו והמיתיו.

מה הקשר בין האריה לפרשת שמות?

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' פברואר 07, 2016 5:04 pm

עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
שברי לוחות כתב:שני שאלות בחורש"י פרשת שמות
האם במצרים היו תרנגולים
והאם לאריה יש זקן?


עיין רש"י שהנוגש המצרי היה מעמידם מקרות הגבר למלאכתם
ועוד עיין שמואל א יז: ויאמר דוד אל שאול רעה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא שה מהעדר: ויצאתי אחריו והכתיו והצלתי מפיו ויקם עלי והחזקתי בזקנו והכתיו והמיתיו.

מה הקשר בין האריה לפרשת שמות?

רש"י שמות ד ד

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' פברואר 09, 2016 10:31 am

שתי דברים במעשה המשכן (בפרשת תרומה), שלא כתוב בתורה ממה הם היו עשויים?

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 09, 2016 11:30 am

לבנון כתב:שתי דברים במעשה המשכן (בפרשת תרומה), שלא כתוב בתורה ממה הם היו עשויים?

כותב מהזיכרון, ותתקנו אותי אם טעיתי:
לולאות יריעות העיזים.
מיתרי המשכן.

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' פברואר 09, 2016 12:21 pm

עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:שתי דברים במעשה המשכן (בפרשת תרומה), שלא כתוב בתורה ממה הם היו עשויים?

כותב מהזיכרון, ותתקנו אותי אם טעיתי:
לולאות יריעות העיזים.
מיתרי המשכן.


על מיתרי המשכן לא חשבתי. וא"כ יש משהו נוסף.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 09, 2016 4:41 pm

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:שתי דברים במעשה המשכן (בפרשת תרומה), שלא כתוב בתורה ממה הם היו עשויים?

כותב מהזיכרון, ותתקנו אותי אם טעיתי:
לולאות יריעות העיזים.
מיתרי המשכן.


על מיתרי המשכן לא חשבתי. וא"כ יש משהו נוסף.

לפי סדר הפרשה, אלו הדברים שלא מצאתי מפורש בכתובים את החומר שממנו נעשו:
מסגרת השולחן?
לולאות יריעות העיזים.
הטבעות העליונות של הקרשים (לא עליהן נאמר במפורש שהן מזהב, אלא על הטבעות שהיו "בתים לבריחים").

את המיתרים לא מצאתי בפרשתנו.

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' פברואר 10, 2016 7:10 pm

עזריאל ברגר כתב:לפי סדר הפרשה, אלו הדברים שלא מצאתי מפורש בכתובים את החומר שממנו נעשו:
מסגרת השולחן?
לולאות יריעות העיזים.
הטבעות העליונות של הקרשים (לא עליהן נאמר במפורש שהן מזהב, אלא על הטבעות שהיו "בתים לבריחים").

את המיתרים לא מצאתי בפרשתנו.

כונתי לא היתה למיתרים, אלא לעמודי החצר עצמם.
לגבי מסגרת השולחן, היה לי נראה לי בפשטות שהיא נחשבת לחלק מגוף השולחן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 08, 2016 8:13 pm

איפה בתפילת שחרית של ר"ה אומרים (מעין) מלכויות זכרונות ושופרות, ומוכח שכותב הפיוט סבר שפקדונות כזכרונות (שזה מחלוקת בגמרא, ומחלוקת בפוסקים).

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי צביב » א' מרץ 27, 2016 12:06 am

.
נערך לאחרונה על ידי צביב ב ב' מרץ 28, 2016 11:21 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 27, 2016 10:02 am

עזריאל ברגר כתב:איפה בתפילת שחרית של ר"ה אומרים (מעין) מלכויות זכרונות ושופרות, ומוכח שכותב הפיוט סבר שפקדונות כזכרונות (שזה מחלוקת בגמרא, ומחלוקת בפוסקים).

בפיוט "שמו מפארים" - הוא מחולק לשבעה חלקים:
חלק א' יש בו ג' פסוקים שתוכנם הוא מלכויות.
חלק ב' יש בו ג' פסוקים שתוכנם הוא זכרונות.
חלק ג' יש בו ג' פסוקים שתוכנם הוא שופרות.
חלק ד' יש בו ג' פסוקים שתוכנם הוא מלכויות.
חלק ה' יש בו ג' פסוקים שתוכנם הוא זכרונות.
חלק ו' יש בו ג' פסוקים שתוכנם הוא שופרות.
חלק ז' - פסוק ראשון מלכות, ואחרון שופרות, והאמצעי "כי פקד ה' את עמו".
(המחזור אינו תח"י, אבל דוק ותשכח)

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 07, 2016 1:30 pm

פתחתי אשכול שלכאורה יעניין חלק מחכמי החידות:
פסוקים מיוחדים לשמות אנשים
viewtopic.php?f=7&t=26669

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' אפריל 07, 2016 5:56 pm

שני אחים תאומים ובכל אחד נגע צרעת שוה במראה ובגודל ובמקום.
לאחד אמר הכהן טהור ואילו לשני טמא ?
[התירוץ פשוט מאד, לא מתחת לקרקע.]

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 07, 2016 9:23 pm

אבא יודן כתב:שני אחים תאומים ובכל אחד נגע צרעת שוה במראה ובגודל ובמקום.
לאחד אמר הכהן טהור ואילו לשני טמא ?
[התירוץ פשוט מאד, לא מתחת לקרקע.]

יש הרבה פתרונות.
אחד מהם הוא בענין "יש שפל ונשכר זריז ונפסד ויש שפל ונפסד זריז ונשכר".
גם אפשר ששניהם גרים, וא׳ נתגייר לפני שצמחה הצרעת והשני אחרי.

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' אפריל 08, 2016 7:49 am

אני מבקש פשוט יותר.

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' אפריל 08, 2016 3:33 pm

אבא יודן כתב:שני אחים תאומים ובכל אחד נגע צרעת שוה במראה ובגודל ובמקום.
לאחד אמר הכהן טהור ואילו לשני טמא ?
[התירוץ פשוט מאד, לא מתחת לקרקע.]

חלילה לי לבטל אתכם מעונג שבת...
לשניהם אין סימני טומאה, אולם על אחד צמח הנגע בשבוע שעבר והשבוע פשה הנגע לכמו גודל הנגע של אחיו!!
[וזהו בעצם החילוק שבין נגעי אדם לנגעי בגדים ובתים, שבאדם לא חייבה התורה לקצץ הנגע ואמטול להכי היה בני אדם עם נגעים גדולים וכל זמן שלא פשה או צמח בו שאר סימני טומאה הרי הוא טהור. משא"כ בגדים ובתים שאם נשאר לשבועיים אף בלי פשיון אזי גוזזים\חולצים את הנגע, באופן שלא שייך בגד או בית ובהם נגע.]

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » א' אפריל 10, 2016 12:54 pm

היכי תימצי זכר בן חורין שמחוייב רק במצוות שאין הזמן גרמא, ופטור לגמרי לקיים מצוות עשה שהזמן גרמא?.
רמז: נחלקו הראשונים אם מחוייב מדאורייתא או מדרבנן.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' אפריל 12, 2016 4:19 am

מתי כל ישראל היו מצורעים?

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' אפריל 13, 2016 12:48 am

אחר העגל

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' אפריל 13, 2016 4:31 am

יש"כ חידה של הרב לוונשטיין

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ד' אפריל 13, 2016 1:56 pm

מהו המקור שלאחר העגל היו כל ישראל מצורעים?

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' אפריל 13, 2016 2:44 pm

הרוצה להחכים כתב:מהו המקור שלאחר העגל היו כל ישראל מצורעים?

כאן
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=430
ובהשוואות

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ד' אפריל 13, 2016 4:59 pm

תודה רבה על הבאת המדרש.
הרוצה להחכים כתב:היכי תימצי זכר בן חורין שמחוייב רק במצוות שאין הזמן גרמא, ופטור לגמרי לקיים מצוות עשה שהזמן גרמא?.
רמז: נחלקו הראשונים אם מחוייב מדאורייתא או מדרבנן.

זכר, שאנו מסופקים בזכרותו (וכגון שהוא טומטום שעדיין לא נקרע) והגיע לשנת הי"ב והביא שתי שערות. במעשהז"ג נתחייב מספק שמא הוא נקבה (ונחלקו הרמב"ם והרשב"א אי קיום המצוות מספק הוא חיוב דאורייתא או דרבנן). ובמעשלהז"D פטור ממ"נ, שהרי אם הוא נקבה הוא פטור לגמרי, ואם הוא זכר עדיין אינו מחוייב במצוות.
מקורות: מ"מ אישות פ"ב הכ"ה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אפריל 23, 2016 10:00 pm

חידה:
מה ההבדל בין כל הימים שיש בהם מוסף לבין חול המועד פסח (ויום-כיפור - לחלק מהמנהגים)?

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 24, 2016 11:16 am

עוד חידות:

א. איזה תואר מוזכר בתורה על כל המועדים שבחודש תשרי, ואינו מוזכר על החגים האחרים?
ב. מתי מזכירים חמץ בפסח, ולא לשלילה אלא לחיוב?

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1392
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' אפריל 26, 2016 7:04 pm

עזריאל ברגר כתב:עוד חידות:


ב. מתי מזכירים חמץ בפסח, ולא לשלילה אלא לחיוב?

בקריאת תורא

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 02, 2016 12:07 am

עזריאל ברגר כתב:חידה:
מה ההבדל בין כל הימים שיש בהם מוסף לבין חול המועד פסח (ויום-כיפור - לחלק מהמנהגים)?

אמירת הרחמן - בכל שויו"ט אומרים "הרחמן הוא ינחילנו" וכו׳, בר"ח (ור"ה) - הרחמן הוא יחדש וכו׳, בסוכות - הרחמן הוא יקים וכו׳, ואילו בחוהמ"פ - יש מוסף ואין אומרים הרחמן.
יו"כ - תלוי בחילוקי המנהגים אם אומרים "הרחמן הוא יחדש עלינו את השנה הזאת" בכל עשי"ת או רק בר"ה.
עזריאל ברגר כתב:עוד חידות:

א. איזה תואר מוזכר בתורה על כל המועדים שבחודש תשרי, ואינו מוזכר על החגים האחרים?
ב. מתי מזכירים חמץ בפסח, ולא לשלילה אלא לחיוב?

התשובות לשתי השאלות האלו נמצאות אכן בקריאת "תורא":
א. שבתון: יהיה לכם שבתון זכרון תרועה מקרא קודש, שבת שבתון, ביום הראשון שבתון וביום השמיני שבתון.
ב. סולת תהיינה חמץ תאפינה (שתי הלחם).

אגב, ביאור למה אומרים שדווקא יו"כ הוא שבת-שבתון ולא שבת-בראשית (שנקראת בתורה שבת-שבתון או "שבתון שבת קודש" כמה פעמים) - מצאתי בליקוטי תורה לבעל התניא, שמבאר ששבת בראשית היא שבת שבתון לה׳, ואילו יום כיפור "שבת שבתון היא/הוא לכם" עיי"ש.

אבל ע"פ פשט - כל יום שאסור אפילו במלאכת אוכל נפש נקרא שבת-שבתון.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 368 אורחים