מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אות חי"ת עפ"י האריז"ל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי חיים ושלו' » א' ינואר 31, 2016 11:41 pm

כידוע צורת החי"ת עפ"י האריז"ל עפ"י הנהוג וכמו שכתב בשו"ע הרב הוא צורת וי"ו וזיי"ן ודלא כמו שנהוג עלמא שני זייני"ן, ובגמרא מפורש דכי שקליה לגגא דחי"ת הו"ל ב' זיינין, ואם ברור היה לנו שדברים אלו יצא מפי האריז"ל לא היה כאן בית מיחוש, אמנם דא עקא דיש בזה פלוגתא דהרי בפרי עץ חיים לא כתב כן רק במצת שמורים ובמשנת חסידים, ואמנם הרב הגרש"ז ומשאר גדולי החסידות כנראה סמכו על המשנת חסידים, אמנם בשם הרש"ש כתבו לא לסמוך על המשנת חסידים כי אם על הפע"ח, גם הדעת קדושים (למרות היותו מתלמידי תלמידי הבעש"ט) פקפק על צורה זו כין דנמצא כן בפירוש בגמרא דצורתו ב' זייני"ן, ומש"כ במצת שמורים וי"ו וזיי"ן ביאר כוונתו דקרן ראשו הימנית עגול, א"כ אף שברור שאין חלילה להרהר על מצוקי ארץ זי"ע שנהגו כן, אולי לכתחילה היה לנו להוציא נפשן מפלוגתא ולכתוב כצורת ב' זייני"ן דיש לחוש שמא כיון שמפורש כן בחז"ל הרי זה כקוצו של יו"ד, וצריך בירור.

זרע הארץ
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 23, 2012 1:35 am

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי זרע הארץ » ב' פברואר 01, 2016 1:17 am

עי' בשו"ת וישב הי"ם שזה רק בתפלין ולא בס"ת.

גבול ים
הודעות: 831
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי גבול ים » ב' פברואר 01, 2016 9:25 am

הדברים ידועים שבאותם שנים לא נתפשטו כתבי האר"י המסולתים ע"י מהרח"ו בשמונת שעריו, ולכן דימו חכמי הדורות בכמה דברים שכן היא דעת האר"י [ודוגמא לדבר מהגרש"ז עצמו שניסה להתחקות אחר נוסח האר"י, וכיום הדברים ברורים שאין סידורו משקף נאמנה את נוסח האר"י] וברור שאילו היו רואים את כת"י מהרח"ו היו חוזרים בהם.

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי יוס'ל » ב' פברואר 01, 2016 9:56 am

על הכל כבר השיב הדברי יציב בשו''ת ח''א סי' כח' ובעוד ספרים.

2016-02-01_095051.jpg
2016-02-01_095051.jpg (49.07 KiB) נצפה 6054 פעמים


ומה נענה אנו אזובי הקיר

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ב' פברואר 01, 2016 10:01 am

גבול ים היקר, וכי רבינו הגרש"ז לא ראה כתבי רבי חיים ויטאל?

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ב' פברואר 01, 2016 10:16 am

תודה ר' יוסל הל הציון החשוב, עדיין לא נפשט לן, וכי כתבתי חלילה לחלוק על קדשי עליון, רק כתבתי כיון שהוא מחלוקת קיימת בין הרש"ש ובין גדולי החסידות אם לסמוך על המשנת חסידים, אולי עדיף לן לאפוקי נפשן מפלוגתא.

ירדן ירחו
הודעות: 88
הצטרף: א' ינואר 03, 2016 2:16 pm

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי ירדן ירחו » ב' פברואר 01, 2016 11:40 am

לפי מה שהבנתי עד היום, הרש"ש אמר לא לסמוך על המשנת חסידים, כי לא הכל מדויק כמו כתבי מהרח"ו, אך לא שהכל שם לא נכון. ולגדולי החסידות הי' מסורת על דברים מסוימים, שבהם אפשר לסמוך גם על עוד ספרים. ובקשר למה שכתב גבול ים רצוי להזהר לפני שכותבים דברים על גדולי עולם.

חאצאצקע רבי
הודעות: 8
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 7:09 am

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי חאצאצקע רבי » ג' פברואר 02, 2016 5:33 am

זה לא מסורת על דברים מסוימים, אלא בכלל לא היה להם ענין להקפיד על בלעדיות הרח״ו (ובפרט המשנת חסידים הי׳ מאד חשוב אצל גדולי האדמורי״ם)כמו חכמי ספרד על אף מש״כ הרח״ו בשם האר״י ז״ל שלא לסמוך כי אם ע״מ שכתב הוא.

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' פברואר 02, 2016 10:30 am

חיים ושלו' כתב:תודה ר' יוסל הל הציון החשוב, עדיין לא נפשט לן, וכי כתבתי חלילה לחלוק על קדשי עליון, רק כתבתי כיון שהוא מחלוקת קיימת בין הרש"ש ובין גדולי החסידות אם לסמוך על המשנת חסידים, אולי עדיף לן לאפוקי נפשן מפלוגתא.


בנתיים רק החסידים נוהגים לכתוב כך, והם ודאי יכריעו לטובת 'גדולי החסידות' וגם שבידיהם מנהג אבותיהם. ולפום ריהטא נראה שחששו יותר לשינוי ממנהג אבותיהם. ועוד שבפלוגתא דרבוואתא אזלינן בתר מנהגא.

ירדן ירחו
הודעות: 88
הצטרף: א' ינואר 03, 2016 2:16 pm

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי ירדן ירחו » ג' פברואר 02, 2016 8:31 pm

חאצאצקע רבי כתב:זה לא מסורת על דברים מסוימים, אלא בכלל לא היה להם ענין להקפיד על בלעדיות הרח״ו (ובפרט המשנת חסידים הי׳ מאד חשוב אצל גדולי האדמורי״ם)כמו חכמי ספרד על אף מש״כ הרח״ו בשם האר״י ז״ל שלא לסמוך כי אם ע״מ שכתב הוא.

ראה כאן באופן כללי (לא רק על משנת חסידים) בקטע המתחיל כן מ"ש
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15895&st=&pgnum=184&hilite=

בספר שערי לימוד החסידות פרק יא מסביר יותר עם מקורות נוספים (ישנו באוצר אך איני מנוי).

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ג' פברואר 02, 2016 9:08 pm

ראיתי בתשובת רבי עקיבה יוסף (שלזינגר) שכתב שבדק בספר תורה של הרמ"א ושם הצד"ין אכן היו כהמסורה ביו"ד ישר, אבל החי"ת היה כהאריז"ל, והפירוש כהאריז"ל לכאורה בוי"ו וזיי"ן, הרי שגם הרמ"א שהיה מבני דורו של האריז"ל ובודאי לא ראהו בכתבי הריז"ל כנראה הבין כן בעצמו מחכמתו וכידו שהיה גדול מאד בחכמת הנסתר, ואולי הכוונה עפ"י האריז"ל דהחטוטרות בצד ימין עב ובצד שמאל דק.

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ד' פברואר 03, 2016 11:34 pm

כמדומני שגם הספר תורה של רבי עזריה פיג'ו בעל גידולי תרומה הצורה בוי"ו וזיי"ן, למרות שהוא בלי חטוטרטות דר"ת.

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ג' פברואר 09, 2016 11:50 pm

יש סופרים שנוהגים לכתוב אכן בצורת וי"ו וזיי"ן אבל עם בליטה קטנה לצד ימין, יש לברר מדוע הם עושין כן אם שבגלל זה יוצאין ב' השיטות.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' פברואר 10, 2016 2:53 am

שבילי דנהרדעא כתב:יש סופרים שנוהגים לכתוב אכן בצורת וי"ו וזיי"ן אבל עם בליטה קטנה לצד ימין, יש לברר מדוע הם עושין כן אם שבגלל זה יוצאין ב' השיטות.


זה מקובל מהרה"ק שר שלום מבעלזא זי"ע לכתוב כן, וכנראה זה לצאת ידי ב' השיטות

(אאל"ט בס"ת של השר שלום זה ככה בכל הזייני"ן שהם ויו"ן לדעת האריז"ל אך במציאות נתקבל כהיום אצל הסופרים לכתוב כן רק באות חי"ת)

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: אות חי"ת עפ"י האריז"ל

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ש' פברואר 20, 2016 11:11 pm

ומה שעושין חטוטרות מצד שמאל דק מאד ובהתמונה בשו"ע הרב הוא כמעט כחוט השערה, וצ"ע דבמהרי"ק כתב שבודאי אין לו להיו כחוט השערה שהרי זה חלק מהאות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 229 אורחים