הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 18, 2015 1:01 pm
אין איסור בב"ח אא"כ נתערב "טעמו וממשו".
ראמ"ה בנזיר (בשי' הרמב"ם):
"טעם כעיקר. פירש רבינו שלמה בשלהי ע״ז דטכ"ע הוא טעמו ולא ממשו. ואע״ג דחזו ליה רבנן ממשרת ור״ע מגעולי גוים, מדרבנן הוא וקרא אסמכתא בעלמא הוא. והר״ם בנזיר פ"ה [פסק] דטכ"ע הוא טעמו וממשו, שהוא אסור ולוקין עליו, כמו שנבאר וכו' שאביי היה חושב דהך ברייתא דמוקים משרת לטכ"ע הוי אפילו טעמו ולא ממשו, כדאשכחינן לאביי דקאמר בפ' כל הבשר ש״מ טעמו ולא ממשו בעלמא דאו' דגמרינן מבב"ח, ולא אמרינן דחידוש הוא, שהיה דעתו דבב"ח אסור אפילו טעמו ולא ממשו, ודחי רבא דרך בישול אסרה תורה, שלא אסרה תורה אף בבב"ח אלא טעמו וממשו, כלומר שיתבשלו יחד, ויתערב בו ממש האיסור, הילכך אליבא דרבא ואליבא דהלכתא האי טכ"ע דמרבו רבנן ממשרת הוא טעמו וממשו וכו', וההיא שיטה דאלו עוברין דחזי ליה ברישא מבב"ח דחידוש הוא, ההיא שיטה כולה אביי קאמר לה, דס״ד דטכ"ע הנזכר בברייתא דחזינן ממשרת, הוא טעמו ולא ממשו, והיה חושב דדברי הכל הוא, דטעמו ולא ממשו דאורייתא וכו' וכד אשכח אביי מתניתין בכל הבשר דקאמרה דבב"ח אם יש בנותן טעם אסורה, ודעת אביי שאסורה מהתורה, ואי לא מותרת, קאמר אביי ש״מ דטעמו ולא ממשו בעלמא דאורייתא, דגמרינן מבב"ח, ולא אמרינן דחידוש הוא, דאי חדוש הוא, אע״ג דלא יהיב טעמא נמי וכו' ושני רבא דהאי אסורה דרבנן הוא, שלא אסרה [תורה] אלא דרך בשול, כלומר שיתבשל שם עד שיהא בו טעמו וממשו, וטעמו ולא ממשו בעלמא לאו דאו', תדע דהכי פירושא דמילתיה דרבא, דהא רבא קאמר [בפ' כל הזבחים] אמור רבנן בטעמא מין [בשאינו] מינו, ולא פליג בין בב"ח ושאר איסורין, אלא ודאי כל טעם בלא ממש אינו אסור אלא מדרבנן וטכ"ע שדברו בו חכמים ור׳ עקיבא, דמר חזי ליה ממשרת ומר מגיעולי גוים, לאו טעמו ולא ממשו הוא כדקאמרת, אלא טעמו וממשו הוא וכו' וכן הוא דעת הר"ם שכתב בנזיר פ"ה דטכ"ע הוא טעמו וממשו וזהו הפירוש האמיתי בכל השמועות בלא ספק".
ללא ספק, יחיד ומיוחד.