הודעהעל ידי שש ושמח » א' ינואר 17, 2016 7:55 pm
בראשונים נראה דהיינו עניים באמת אלא שאינם יר"ש, ונחלקו האם אין בהם מצוה כלל או"ד מקיים מצוה אלא שאינה מן המובחר,
דעת רבינו יונה באבות (פ"א מ"ג) דהיינו עניים שאינן יראי שמים, ומשמע שמקיים בהם מצווה אלא דאינה מן המובחר – וז"ל, ומענין גמילות חסדים הוא להשגיח לעניים ולבחור בין טוב לרע ולהקדים הצנוע וירא שמים על אחרים שאינם כמותו (ואם בכלם נעשה צדקה) וכמו שאמר ירמיה ע"ה ויהיו מכשלים לפניך בעת אפך עשה בהם. אפי' בשעה שיעשו צדקה הכשילם (שיתנוה במקום שאינו הגון) [בבני אדם שאינם מהוגנים]. עכ"ל, [ועי' בתר"י ברכות מ"ב א' ד"ה לא יתן]
דעת היד רמה (ב"ב ט' ב', אות קי"ט) משמע ג"כ דהם עניים באמת אלא שאינן יר"ש וכדו', ומ"מ כ' דלאו צדקה היא, וז"ל, ושמעינן מינה לדברי הכל דהאי מאן דיהיב צדקה לבני אדם שאינן מהוגנין לאו צדקה היא, ע"כ,
וכן בס"ח (סי' ס"א) וז"ל, כי טוב מלא כף כשאדם נותן ליראי שמים עניים שירדו מנכסיהם ממלא חפנים לעניים שאינם מהוגנים אשר בהם עמל ורעות רוח, ולא עוד אלא שנחשב לו לעון כשהוא נותן לפריצים ונותן להם אתנני זנות ומקיים מורדין בהקב"ה בעולם. לפיכך יתפלל אדם להקב"ה לעולם שיזמין לו בני אדם מהוגנים. עכ"ל, [ואמנם לד' הס"ח יתכן דהיינו דווקא באופן שישתמשו במעות לעבירה],