ישראל אליהו כתב:http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33628&st=&pgnum=21&hilite=
אוצר החכמה כתב:ראה את זה
יאיר1 כתב:חלק מהדברים נכתבו כבר למעלה, וראיתי אותם רק לאחר שפתחתי אשכול על הענין. את האשכול שפתחתי מחקתי, ועתה אני מעתיק לכאן את הודעתי משם. [והמקור כאן הוא מלבד המקורות המוזכרים לעיל].
ידועים דברי חז"ל בכמה מקומות שבא גבריאל ועשה לה זנב, ומתוך כך רבו המערערים על סיפורי הגננות שנעשה לה קרן על הראש. ונצטייר בעיניהם שצמח לה זנב תחת הגב כזנב החיות.
אולם צריך לדעת מהו זנב בלשון חז"ל.
ויעויין במהרש"א בח"א, וז"ל: 'שפרחה בה צרעת כו' ועשה לה זנב כו' עיין בפרש"י ותוס' ע"פ הירושלמי וכתב בעל הערוך פי' כל דבר שהוא יתר שאינו כמדת חבירו כו' קרוי זנב כו' ע"ש ולא ידענא מי הכריחו לפרש כך ואימא דזנב ממש עשה לה כבהמה וכה"ג אמרינן בפרק הרואה באדם הראשון שנברא בזנב שנבראת ממנו חוה'. עכ"ל. [ועיין בערוך שפירש כן על הברייתא המובאת במגילה דבא גבריאל ועשה לה זנב, ופירש כן תיבת זנב בכמה וכמה הקשרים שחז"ל כתבו].
ועל פי דברי הערוך, מבואר שהוראת תיבת זנב אינה כזנב הבהמה, אלא שעדיין לא התברר מהו הדבר היתר שנעשה לה. אלא שהמהרש"א כתב שאינו יודע מי דחקו לכך.
ובספר כד הקמח, לרבנו בחיי, כתב: 'במתניתא תנא בא גבריאל ועשה לה זנב, והוא יתרת בשר שנעשה בפניה לפי שעה בדרך הנס'.
והנה הקרן של הגננות מפורש בדברי רבנו בחיי, וסתירת הזנב שהחכמים המחדשים כתבו, אין לו מקור בראשונים, ורק בדברי המהרש"א, שאף הוא לא פירש כן אלא תמה מפני מה לא פירשו כן.
יאיר1 כתב:ויעויין במהרש"א בח"א, וז"ל: 'שפרחה בה צרעת כו' ועשה לה זנב כו' עיין בפרש"י ותוס' ע"פ הירושלמי וכתב בעל הערוך פי' כל דבר שהוא יתר שאינו כמדת חבירו כו' קרוי זנב כו' ע"ש ולא ידענא מי הכריחו לפרש כך ואימא דזנב ממש עשה לה כבהמה וכה"ג אמרינן בפרק הרואה באדם הראשון שנברא בזנב שנבראת ממנו חוה'. עכ"ל.
טברייני כתב:לעניות דעתי
אף אם נאמר שצמח לה משהו בראש זה זנב ולא קרן ממש
דהא בגמ' מגילה יב: איתא שצמח לה זנב רק לא מבואר היכן צמח זנב זה
ומה דנקטו קרן לפי שבליטה בראש נראית כקרן.
אבל הואיל וצעיר אנוכי ולא חייתי באותו הדור אינני יודע מה היה שם באמת....
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים