מן הדרום כתב:כידוע בלוייתו התחדדה השאלה לאיזה ציבור השתייך. והנה להפתעתי מצאתי היום שהרב וינברג בעצמו התיחס לנקודה זו. בספרו של יצחק רפאל " לא זכיתי באור מן ההפקר" עמוד 344 כתוב: באחת משיחותינו הצעתי לו לעזוב את מונטרה, לעלות לירושלים, ואנו נדאג לכל צרכיו.. הוא סירב, הוא פתח סגור לבו לפני והסביר- זה שנים שאני כמה לעלות לא"י, אלא שחושש אני מפני המרחק והפער שבין חלקי היהדות הדתית. במהותי הריני שייך לחבורת ראשי הישיבות רבי יחזקאל סרנא, רבי אליעזר יהודה פינקל, רבי חיים שמואלביץ ודומיהם. אלה חברי מנוער, שעמהם צמחתי וגדלתי. בהשקפותי התרחקתי מהם בהמשך הזמן, אני רואה בעין יפה את מפעלי התחיה וגורס את דרך היהדות הדתית- לאומית. מה ואיפה יהא מקומי בבואי לשם?
מתפעל כתב:קראתי פעם שבהלויה עצמה היה דין ודברים היכן לקוברו, בין ראשי המזרחי, ובין הגאון ר' יחזקאל סרנא זצ"ל.
אבל שכחתי היכן קראתי ומה היו הפרטים.
נשר כתב:מתפעל כתב:קראתי פעם שבהלויה עצמה היה דין ודברים היכן לקוברו, בין ראשי המזרחי, ובין הגאון ר' יחזקאל סרנא זצ"ל.
אבל שכחתי היכן קראתי ומה היו הפרטים.
אאל"ט זה מובא בספר "לפרקים" -
ומי שיכול מתבקש להעלותו.
ב. במוסף שבת של יתד נאמן בשבת האחרונה היתה כתבה עליו.
גם זו לטובה כתב:מה השווה והשונה בין הכתבים ש"בפרקים" לכתבים שהוציא מלך שפירא?
גימפעל כתב:יו"ל קונטרס בן 80 עמ' על בעל השרידי אש,
אם דעת החברים שזה מתאים אעלה אותו כאן.
לעומקו של דבר כתב:אמרו לי אחי ורעי, פרשת ההימום בשחיטה באשכנז לפני המלחמה הארורה, היכן יש מראי מקורות לפרשה היסטורית זו?
קיצור, היכן יש חומר נוסף?
מחולת המחנים כתב:לעומקו של דבר כתב:אמרו לי אחי ורעי, פרשת ההימום בשחיטה באשכנז לפני המלחמה הארורה, היכן יש מראי מקורות לפרשה היסטורית זו?
קיצור, היכן יש חומר נוסף?
כאן יש הרצאה מקיפה מאת ר' רפאל אויערבך
http://www.kolhalashon.com/New/Media/Pl ... 101-003058
כמדומני שמעל דפי קובץ 'המעין' במהלך השנים הובאו ג"כ כמה ענינים מפרשה זו.
לעומקו של דבר כתב:, צ"ע כי השרידי אש 'ביטל דעתו' (כפי שמראש דן בזה לפני הגרח"ע וכל העת אמר שישמע לו בזה) ולא 'הודה על האמת' (גם לא היה שייך 'להודות על האמת' כי הגרח"ע לא הביא לו ראיות שלא הכיר אלא רק הורה לאיסור). וכלום חסרים רבנים שביטלו דעתם לגרח"ע ולחזו"א עצמו וכו'. בפרט שכמעט ולא נמצאו רבנים שהקלו בזה
משולש כתב:לעומקו של דבר כתב:, צ"ע כי השרידי אש 'ביטל דעתו' (כפי שמראש דן בזה לפני הגרח"ע וכל העת אמר שישמע לו בזה) ולא 'הודה על האמת' (גם לא היה שייך 'להודות על האמת' כי הגרח"ע לא הביא לו ראיות שלא הכיר אלא רק הורה לאיסור). וכלום חסרים רבנים שביטלו דעתם לגרח"ע ולחזו"א עצמו וכו'. בפרט שכמעט ולא נמצאו רבנים שהקלו בזה
אומר את מה שזכור לי:
ה'שרידי אש' נתבקש לחוות את דעתו בעניין, והשקיע על זה מאמץ של שנים, כולל בירור כל העניינים ועשרות מכתבים לכל רבני הארץ ובסוף גנז הכל בגלל פסק הגרח"ע. זה לא היה מעשים שבכל יום.
לעומקו של דבר כתב:משולש כתב:לעומקו של דבר כתב:, צ"ע כי השרידי אש 'ביטל דעתו' (כפי שמראש דן בזה לפני הגרח"ע וכל העת אמר שישמע לו בזה) ולא 'הודה על האמת' (גם לא היה שייך 'להודות על האמת' כי הגרח"ע לא הביא לו ראיות שלא הכיר אלא רק הורה לאיסור). וכלום חסרים רבנים שביטלו דעתם לגרח"ע ולחזו"א עצמו וכו'. בפרט שכמעט ולא נמצאו רבנים שהקלו בזה
אומר את מה שזכור לי:
ה'שרידי אש' נתבקש לחוות את דעתו בעניין, והשקיע על זה מאמץ של שנים, כולל בירור כל העניינים ועשרות מכתבים לכל רבני הארץ ובסוף גנז הכל בגלל פסק הגרח"ע. זה לא היה מעשים שבכל יום.
את כל זה עשה בשליחות הגרח"ע כמופיע שם
עקביה כתב:ישנו ספר שי"ל לאור ע"י ר' אשר ברגמן, לאחר שהו"ל את הספר 'שמושה של תורה'. שכחתי את שמו.
שם מסופר שהגר"י סרנא ציווה את תלמידיו להוביל את מיטתו של ה'שרידי אש' אל המקום בו רצה שייטמן, והוא עצמו לא השתתף בהלוויה מפאת זקנותו וחולשתו. כשהגיעה המיטה לפרשת דרכים פרצה מריבה בין המלווים מהמגזרים השונים, כאשר לפתע הופיע במקום הגר"י סרנא בכבודו ובעצמו. הוא נעמד מול המיטה, הורה במקלו ואמר: "הנפטר ייטמן שם!". המתנגדים נאלמו דומיה והנפטר נטמן כהוראת הגר"י סרנא.
שמשון כתב:עקביה כתב:ישנו ספר שי"ל לאור ע"י ר' אשר ברגמן, לאחר שהו"ל את הספר 'שמושה של תורה'. שכחתי את שמו.
שם מסופר שהגר"י סרנא ציווה את תלמידיו להוביל את מיטתו של ה'שרידי אש' אל המקום בו רצה שייטמן, והוא עצמו לא השתתף בהלוויה מפאת זקנותו וחולשתו. כשהגיעה המיטה לפרשת דרכים פרצה מריבה בין המלווים מהמגזרים השונים, כאשר לפתע הופיע במקום הגר"י סרנא בכבודו ובעצמו. הוא נעמד מול המיטה, הורה במקלו ואמר: "הנפטר ייטמן שם!". המתנגדים נאלמו דומיה והנפטר נטמן כהוראת הגר"י סרנא.
סיפור זה מופיע גם בכתביו של השר זרח ורהפטיג, המתאונן על ה"חרדים" שגנבו לעצמם את השרידי אש
משולש כתב:אז זה עוד יותר קשה, כי הוא בעצמו ביקש ממנו לכתוב דעתו, ואח"כ הורה לו לגנוז מסקנותיו.
לעומקו של דבר כתב:אמרו לי אחי ורעי, פרשת ההימום בשחיטה באשכנז לפני המלחמה הארורה, היכן יש מראי מקורות לפרשה היסטורית זו?
אחר שקראתי שו"ת שרידי אש ח"א (וע"ש באורך), התחדשו לי דברים רבים
א. ראשית כל היו לשרידי אש בנושא זה מתנגדים שהיו יותר 'פרום' מתוך אשכנז (ביניהם ר"י מרצבך), כאשר בתגובה לאחד ממכתביהם כנגדו כתב השרידי אש מכתב חריף ובין השאר כתב 'ואני מוסר דיני לשמים')
ב. השמועה בשם החזו"א שהשרידי אש הוא כמעט חד בדרא במעלת מודה על האמת בגלל שגנז הקונטרס להיתר השחיטה אחר הוראת הגרח"ע, צ"ע כי השרידי אש 'ביטל דעתו' (כפי שמראש דן בזה לפני הגרח"ע וכל העת אמר שישמע לו בזה) ולא 'הודה על האמת' (גם לא היה שייך 'להודות על האמת' כי הגרח"ע לא הביא לו ראיות שלא הכיר אלא רק הורה לאיסור). וכלום חסרים רבנים שביטלו דעתם לגרח"ע ולחזו"א עצמו וכו'. בפרט שכמעט ולא נמצאו רבנים שהקלו בזה
ג. כמו"כ יש פרשה נוספת שנספחת לנושא, גזירת שחיטת עופות עם המפרקת, כאשר בזה הרמ"א כותב להחמיר (הש"ך מקל בהפ"מ) ובזה הסכים הגרח"ע להיתר עם השרידי אש. (אולם החולקים הנ"ל על השרידי אש אסרו, ואליהם הצטרף הרוגוטשובר).
קיצור, היכן יש חומר נוסף?
עמקן כתב:שמעתי מהרב אורי ויינברג ז"ל, שמשפחתו היו חבירם בקהילה הנפרדת בקלן, שהוא זכר שבשעת מעשה שריי"ו עשה שחיטה כשיטתו, וחברי קהילתו הסכלו על זה כקלות בלתי נסבלת מצדו של הריי"ו. יתכן שהוא הגזים קצת, בפרט שהוא היה רק כבן ט"ז שנה כשברח מגרמניה ויתכן שלא זכר תפס הענין כ"כ טוב, אבל הוא לא היה חשוד לשקר או לבדות דברים מלבו, וכנראה יש קורטב של אמת בזה.
משולש כתב:השרידי אש היה ראש בימ"ד לרבנים בברלין. ואולי בקהילת קלן הרחוקה היו דעות שונות.
(אגב, ר' אורי וינברג ז"ל אינו יוצא קלן אלא כפר קטן בסביבתו).
משולש כתב:(אגב, ר' אורי וינברג ז"ל אינו יוצא קלן אלא כפר קטן בסביבתו).
עמקן כתב:משולש כתב:(אגב, ר' אורי וינברג ז"ל אינו יוצא קלן אלא כפר קטן בסביבתו).
ר' אורי וינברג ז"ל היה בקלן וזה שמעתי ממנו להדיא. זה נכון שהיה תקופה שהוא גר בכפר קטן, הנקרא ואגס טרעפך או משהו כעין זה, וגם זה שמעתי ממנו. דומני שהוא סיפר לי שהוא היה בקלן בתקופת הפולמס על השחיטה, אבל איני זוכר זה בבירור ואם מישהו יכחיש זה מידיעה איני עומד על דברי.
עקביה כתב:בסוף כרך א' של אגרות חזו"א מופיע מכתב שכתב ר' חיים עוזר אל הרב ד"ר מאיר הלדסהיימר, בו הוא מביע את התנגדותו להעברת ביהמ"ד לרבנים לארץ ישראל. הרב וויינברג, בעל השרידי אש, כתב מכתב תגובה לרח"ע, בו הוא מוחה על הזלזול של רח"ע בביהמ"ד לרבנים. אפשר לראות את המכתב באשכול זה viewtopic.php?t=4032
עכ"פ גם הריי"ו התנגד להעברת ביהמ"ד לא"י, כמבואר באותו מכתב, אף כי הוא אינו מגלה מדוע. מישהו יודע אולי מאיזה טעם התנגד הריי"ו?
לעומקו של דבר כתב:אמרו לי אחי ורעי, פרשת ההימום בשחיטה באשכנז לפני המלחמה הארורה, היכן יש מראי מקורות לפרשה היסטורית זו?
אחר שקראתי שו"ת שרידי אש ח"א (וע"ש באורך), התחדשו לי דברים רבים
היכן יש חומר נוסף?
יבנה כתב:עקביה כתב:בסוף כרך א' של אגרות חזו"א מופיע מכתב שכתב ר' חיים עוזר אל הרב ד"ר מאיר הלדסהיימר, בו הוא מביע את התנגדותו להעברת ביהמ"ד לרבנים לארץ ישראל. הרב וויינברג, בעל השרידי אש, כתב מכתב תגובה לרח"ע, בו הוא מוחה על הזלזול של רח"ע בביהמ"ד לרבנים. אפשר לראות את המכתב באשכול זה viewtopic.php?t=4032
עכ"פ גם הריי"ו התנגד להעברת ביהמ"ד לא"י, כמבואר באותו מכתב, אף כי הוא אינו מגלה מדוע. מישהו יודע אולי מאיזה טעם התנגד הריי"ו?
לאחר השואה הוא נשאל למה הוא לא עובר לגור בא"י, והוא השיב שהוא נמצא בין שתי עולמות ואם יגיע לא"י יצטרך לבחור ביניהן והוא לא היה מרוצה משתיהן. לפי הזכור לי המכתב נדפס ע"י שפירא. אולי זה היה טעמו גם לפני השואה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: תולדות ו־ 535 אורחים