אליהוא כתב:ב. צריך לדעת שיש שני נידונים בזה א. חשש סחיטה וכו' והב' מתקן. ועכ"פ חשש סחיטה אינה המצאה של רבינו הגר"א ומבואר כן בב"י בשם הראב"ד בבעלי הנפש שיש חשש סחיטה שהיה צריך לבטל משום כך טבילה גם בנשים אלא שמשום טבילה בזמנה מצוה דחו חשש סחיטת שיער דרבנן, אבל עכ"פ מבואר דבלא"ה אין לטבול [גם שאר החששות מבוארות בראשו' ואי"ה אצרף הרשום עמי בזה], וודאי לא התירו לדבר כזה שאינו אלא מידת חסידות.
ומש"כ יג"ל שתלמידי הגר"א לא שמעו לו בזה מלבד מה שהוא רחוק מן השכל אין כתוב כן במע"ר החדש אלא כך "הגאון החסיד דקהילתינו שהוא קורא תגר על הטובלים בש"ק שחרית, וששמע מתלמידיו שאינו רוצה בטהרתם ומוחה בידם" ופשוט שהכונה שמוחה בהטובלים ולא בתלמידיו.
והשמועה שהביאו מתלמידי הגר"א בירושלים, אני שמועה אחרת שמעתי מש"כ במנחת יצחק ששמע מזקני ירושלים שתלמידי הגר"א ביסוד הישוב כאן היו סוגרים את המקוואות בשבת, עד שבאו החסידים ופעם אחת מצאו את דלת המקוה שבורה בשבת, ואמרו מוטב שיעברו עבירה קלה מעבירה חמורה.
אתנחתא כתב:בשבת לפנות בוקר כאשר התכונן ללכת למקוה הציבורית אשר בחורבת רבי יהודה החסיד להיטהר ולהתקדש מצא את דלת המקוה נעולה בפניו, הוא לא השלים עם סגירת שער טהרה, ולשבת הבאה שכר לו גוי שהיה פורץ לפניו את דלתות המקוה.
אליהוא כתב:את הסיפור על המקוה בירושלים הבאתי לעיל מהמנחת יצחק. יש לך מקור אחר?
יגל כתב:קיבלתי במייל מחבר שאינו רשום (לבקשתו נמחקו פרטי הישיבה):
כשלמדתי ב*** סיפרו שבעבר תיכננו לעשות שם מקוה במקלט של אחד הפנימיות, ובאמצע הביצוע נכנס ראש הישיבה לרב שך, שהורה לו לעצור מיידית את הכל, משום שאין עושים מקוה בישיבה. והבלוקים שהיו מונחים שם היו למצבה תמידית לענין הזה.
אתנחתא כתב:בגביע גביע הכסף לר' בנימין תלמיד הגר"א בהקדמה מסופר "היה טובל שחרית וערבית בקיץ ביאור ובחורף תבר גזיזא דברדא מלבד ביום השבת"
יגל כתב:קיבלתי במייל מחבר שאינו רשום (לבקשתו נמחקו פרטי הישיבה):
כשלמדתי ב*** סיפרו שבעבר תיכננו לעשות שם מקוה במקלט של אחד הפנימיות, ובאמצע הביצוע נכנס ראש הישיבה לרב שך, שהורה לו לעצור מיידית את הכל, משום שאין עושים מקוה בישיבה. והבלוקים שהיו מונחים שם היו למצבה תמידית לענין הזה.
צפנת פענח כתב:בנערותי שמעתי לספר מא' מידידי על הגאון הסטייפלר זצ"ל, השתמש במקוה של ויזניץ בשבת בבוקר, פעם קרה שחיממו המים יותר משהיו רגילין לחמם, ונכנס הסטייפלער עם רגלו האחת, ונשאר עומד רגע קט להתבונן מה לעשות, ומיד נפלט מפיו "פארט א חסיד" וירד וטבל.
וידידי, הלך לשאול את בנו גאון דורנו רבי חיים שליט"א, על אמיתת הסיפור, והגר"ח לא אימן ולא הכחיש הדברים.
אתנחתא כתב:לא הבנתי את הקושיא הגדולה ממקוה של ספרדים. כלום אתה כל כך בקי בתקופה שברור לך שהמקוה של ספרדים הי' נגיש לאשכנזי חסיד? (הרי המתח בין אשכנזים והספרדים בירושלים ובאה"ק היה אף יותר גדול מאשר המתח בין חסידי ומתנגדים גם בירושלים שרממ"ש היה מתנגד וותיק לחסידות (בניגוד לר"י שקלאוער, שעליו אמרו מואב ולא מואבית, בגלל שנשא בזוו"ש בת חסידים) כמובן שאיני קובע מסמרות שהסיפור היה, (ושמעתי את סיפור גם במסורת המשפחה נכדי רא"א ממשפחת ר"מ בלוי, שכמה מהם בקיאים היטב בהיסטוריה הירושלמית מפי ספרים וסופרים ולפי דבריהם זה שציווה לסגור המקוה היה ר' יוסף זינדל סלנט).
גם לא הבנתי הקשר לעובדה שר' אהרן משה מבראד מגזע צבי הקים הקהילה החסידית הראשונה בירושלים, ומה בכך? (העובדות הן שר' א"מ הגיע בשנת תקצ"ט, ור"א אורינשטיין כבר היה שם בשנת ת"ר).
איש_ספר כתב:סליחה שאני מנדנד, אבל בישיבה ליטאית כמובן שלא היה עולה על הדעת לבנות מקוה במרתף, בישיבה חסידית הלך הראש ישיבה להתיעץ עם הרב שך?
אורי אגסי כתב:אני דוקא שמעתי על ישיבה חסידית (כלל-חסידית) שהחלו בבניית מקוה לפני עשרות שנים, והופסקה הבניה דוקא עפ"י הוראתו של הבית ישראל מגור זי"ע שטען שאין לזה מקום בבנין הישיבה. (כידוע שבגור הבחורים טובלים רק אחת לג' ימים). וג"כ ניתן עד היום לראות את המקום שיועד למקוה.
רוצה לרצות כתב:אורי אגסי כתב:אני דוקא שמעתי על ישיבה חסידית (כלל-חסידית) שהחלו בבניית מקוה לפני עשרות שנים, והופסקה הבניה דוקא עפ"י הוראתו של הבית ישראל מגור זי"ע שטען שאין לזה מקום בבנין הישיבה. (כידוע שבגור הבחורים טובלים רק אחת לג' ימים). וג"כ ניתן עד היום לראות את המקום שיועד למקוה.
ישי"ק נזר התורה, רח' ב"א י-ם.
רה"י נ"ר חלם שהב"י אומר לו לעשות מקוה, והתחיל לבנותו, ואח"כ חלם שיפסיק, משהו כזה.
אתנחתא כתב:ברוב החסידיות לא הלכו כל יום במקוה רק לעתים מזומנים, בחסידות כמו בעלזא (וגם בגור כנראה) למשל היתה התנגדות אקטיבית נגד הליכה למקוה יומית ומה גם לבחור ישיבה "יושב" בל' בעלזא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים