גבול ים כתב:עי' במצו"ב.
אגב באוצר יש מחזור אלטונא תקלב ושם הנוסח ושני שעירים.
איש_ספר כתב:[ (ואם זה משנה אז גם במחזור אלטונא תק"ב: ושני שעירים...)
איש_ספר כתב:האשמה בי שלא הבהרתי עצמי כה"צ: באלטונא כמו בהמבורג התפללו בנוסח שהוא יותר פולין מאשכנז!
מן הסתם כתב:בעצם היתה שלש מנהגים באייראפע.
1 מנהג מזרח והוא פוילן-רוסלאנד-אוקריינע.
2 מנהג מרכז והוא טשעכיי [מעהרען בעהעמען] עסטרייך-אונגארן- פוילן חבל שלעזיע/פרייסן.
3 מנהג מערב והוא חבל הריינוס-פראנקפורט-עלזאס וגם באמסטערדאם ועוד מקומות נהגו במנהג זה.
ובהמשך הימים כשרוב היהודים התיישבו בפולין המזרחי [לא לערב עם מערבו של פוילן שהוא שלעזיע-פרייסן] החלו לקרות את מנהג עסטרייך בשם מנהג פוילן בו בזמן כשמנהג פוילן לבש צורה חדשה לגמרי ממנהג עסטרייך הקודם.
על כל פנים צריכים לדעת שיש הרבה הרבה חילוקים ביניהם ואין לערבם ביחד. מנהג מזרח הוא בעצם תולדה ממנהג מרכז ששם נכתב מנהגי ר’ אייזיק טירנא וכו’ ואחריו הם נמשכים אבל אין זה למעשה כמו מנהג המרכז, החל ממנהג הסליחות בימים נוראים ועד ניגון התפילות ועוד הרבה הרבה מנהגים. וכ”ש לימים כשהגר”א שינה הרבה ממנהגים הקודמים לו ואחריו נמשכים בני יוצא ליטא.
עקבי כתב:מן הסתם כתב:בעצם היתה שלש מנהגים באייראפע.
1 מנהג מזרח והוא פוילן-רוסלאנד-אוקריינע.
2 מנהג מרכז והוא טשעכיי [מעהרען בעהעמען] עסטרייך-אונגארן- פוילן חבל שלעזיע/פרייסן.
3 מנהג מערב והוא חבל הריינוס-פראנקפורט-עלזאס וגם באמסטערדאם ועוד מקומות נהגו במנהג זה.
ובהמשך הימים כשרוב היהודים התיישבו בפולין המזרחי [לא לערב עם מערבו של פוילן שהוא שלעזיע-פרייסן] החלו לקרות את מנהג עסטרייך בשם מנהג פוילן בו בזמן כשמנהג פוילן לבש צורה חדשה לגמרי ממנהג עסטרייך הקודם.
על כל פנים צריכים לדעת שיש הרבה הרבה חילוקים ביניהם ואין לערבם ביחד. מנהג מזרח הוא בעצם תולדה ממנהג מרכז ששם נכתב מנהגי ר’ אייזיק טירנא וכו’ ואחריו הם נמשכים אבל אין זה למעשה כמו מנהג המרכז, החל ממנהג הסליחות בימים נוראים ועד ניגון התפילות ועוד הרבה הרבה מנהגים. וכ”ש לימים כשהגר”א שינה הרבה ממנהגים הקודמים לו ואחריו נמשכים בני יוצא ליטא.
לאיזה סוגי מנהגים לפני פסקי הגר"א אתה מתתכוון? רק הניגונים?
מן הסתם כתב:הרבה הרבה.
דוגמה קטנה, ההנחת תפילין בחול המועד, הנוהגים ע”פ הגר”א אין מניחים תפילין בחוה”מ
עקבי כתב:מן הסתם כתב:הרבה הרבה.
דוגמה קטנה, ההנחת תפילין בחול המועד, הנוהגים ע”פ הגר”א אין מניחים תפילין בחוה”מ
אני רוצה מנהגים שאינם קשורים להגר"א
מן הסתם כתב:עקבי כתב:מן הסתם כתב:הרבה הרבה.
דוגמה קטנה, ההנחת תפילין בחול המועד, הנוהגים ע”פ הגר”א אין מניחים תפילין בחוה”מ
אני רוצה מנהגים שאינם קשורים להגר"א
אמירת במה מדליקין בשבת קודם תפלת מעריב. באויבערלאנד אומרים אותו אחר מעריב.
סדר הסליחות בימים נוראים שאומרים בליטע [וגם סדר הסליחות שאומרים אצל החסידים הנקרא מנהג פוילן] הם שונים לגמרי מסדר הסליחות שאומרים במרכז אייראפע.
אמירת הפיוט קה קלי בשלש רגלים. באויבערלאנד אין אומרים אותו.
יש עוד אבל לדוגמה אני חושב שזה מספיק
מן הסתם כתב:עקבי כתב:מן הסתם כתב:הרבה הרבה.
דוגמה קטנה, ההנחת תפילין בחול המועד, הנוהגים ע”פ הגר”א אין מניחים תפילין בחוה”מ
אני רוצה מנהגים שאינם קשורים להגר"א
אמירת במה מדליקין בשבת קודם תפלת מעריב. באויבערלאנד אומרים אותו אחר מעריב.
סדר הסליחות בימים נוראים שאומרים בליטע [וגם סדר הסליחות שאומרים אצל החסידים הנקרא מנהג פוילן] הם שונים לגמרי מסדר הסליחות שאומרים במרכז אייראפע.
אמירת הפיוט קה קלי בשלש רגלים. באויבערלאנד אין אומרים אותו.
יש עוד אבל לדוגמה אני חושב שזה מספיק
איש בן פרצי כתב:מן הסתם כתב:עקבי כתב:מן הסתם כתב:הרבה הרבה.
דוגמה קטנה, ההנחת תפילין בחול המועד, הנוהגים ע”פ הגר”א אין מניחים תפילין בחוה”מ
אני רוצה מנהגים שאינם קשורים להגר"א
אמירת במה מדליקין בשבת קודם תפלת מעריב. באויבערלאנד אומרים אותו אחר מעריב.
סדר הסליחות בימים נוראים שאומרים בליטע [וגם סדר הסליחות שאומרים אצל החסידים הנקרא מנהג פוילן] הם שונים לגמרי מסדר הסליחות שאומרים במרכז אייראפע.
אמירת הפיוט קה קלי בשלש רגלים. באויבערלאנד אין אומרים אותו.
יש עוד אבל לדוגמה אני חושב שזה מספיק
הנה עוד כמה מה שאני זוכר כרגע (וכמובן שיש עוד)
1. מנהג תקיעת התריעה
2. ניגון ההפטרה
3. מנהגי שביעי ואחרון וכו'
4. עליית יעמוד מי שירצה בפרשת התוכחה
5. אמירת ברכו נפשי ופרקי אבות (לפני עלינו)
5.אמירת ויתן לך (לפני עלינו)
6. (אפי') ילדים לובשים טלית
7. תחנון בפסח שני (ומתענין עם זה בה"ב)
8. הדלקת נר חנוכה לפני הבדלה כהרמ"א
9. רחיצה לפני קידוש
10. סליחות בתענית ציבור בחזרת הש"ץ
11. א"א אבינו מלכינו בתענית ציבור
12. כל מי שקיבל טלית (במקום שלא לובשים כגון במנחה שבת ותענית ציבור) אינו מסיר אותו עד אחר קדושה
13. א"א אב הרחמים רק בימי הספירה ובין המצרים
14. אמירת שיר מזמור לאסף אחר תפילת שחרית וכן המזמורים אחר מעריב
15. אמירת שיר המעלות לפני מעריב (בנוסח ספרד הוסיפו על זה)
16. לא אומרים עלינו אם מתפללים מנחה ומעריב ביחד
17. לבישת קיטל (והויבל כמובן) בהושענא רבה
18. לא אוחזים הספר תורה השני אלא מכניסים תוך הספסל
19. מקום החזן הוא יותר לצד ימין של הארון הקודש (ולא מול הארון הקודש, ולא ממש כמו החסידים, אלא כמו הבתי כנסיות העתיקות באירופא)
20. עושים מפה מיוחדת לכסות הספר תורה
21. בעת קריאת המגילה יש שני אנשים שאוחזים נר
22. לקראת אבל
23. אכילת חלבי בליל שבועות
24. חתימת עושה השלום בעשי"ת (יתתכן שעשו כן גם בליטא)
25. מנהג שונה בזמן בה"ב
ועשיית קידוש והבדלה בבית הכנסת ואמירת סליחות ביו"כ בוואדי גם נהגו כן בליטא, וכן אמירת יוצרות לא יודע לי כמה אמרו בליטא ואם זה קשור להגר"א
ותן לחכם ויחכם עוד
בברכה המשולשת כתב:איש בן פרצי כתב:מן הסתם כתב:עקבי כתב:מן הסתם כתב:הרבה הרבה.
דוגמה קטנה, ההנחת תפילין בחול המועד, הנוהגים ע”פ הגר”א אין מניחים תפילין בחוה”מ
אני רוצה מנהגים שאינם קשורים להגר"א
אמירת במה מדליקין בשבת קודם תפלת מעריב. באויבערלאנד אומרים אותו אחר מעריב.
סדר הסליחות בימים נוראים שאומרים בליטע [וגם סדר הסליחות שאומרים אצל החסידים הנקרא מנהג פוילן] הם שונים לגמרי מסדר הסליחות שאומרים במרכז אייראפע.
אמירת הפיוט קה קלי בשלש רגלים. באויבערלאנד אין אומרים אותו.
יש עוד אבל לדוגמה אני חושב שזה מספיק
הנה עוד כמה מה שאני זוכר כרגע (וכמובן שיש עוד)
1. מנהג תקיעת התריעה
2. ניגון ההפטרה
3. מנהגי שביעי ואחרון וכו'
4. עליית יעמוד מי שירצה בפרשת התוכחה
5. אמירת ברכו נפשי ופרקי אבות (לפני עלינו)
5.אמירת ויתן לך (לפני עלינו)
6. (אפי') ילדים לובשים טלית
7. תחנון בפסח שני (ומתענין עם זה בה"ב)
8. הדלקת נר חנוכה לפני הבדלה כהרמ"א
9. רחיצה לפני קידוש
10. סליחות בתענית ציבור בחזרת הש"ץ
11. א"א אבינו מלכינו בתענית ציבור
12. כל מי שקיבל טלית (במקום שלא לובשים כגון במנחה שבת ותענית ציבור) אינו מסיר אותו עד אחר קדושה
13. א"א אב הרחמים רק בימי הספירה ובין המצרים
14. אמירת שיר מזמור לאסף אחר תפילת שחרית וכן המזמורים אחר מעריב
15. אמירת שיר המעלות לפני מעריב (בנוסח ספרד הוסיפו על זה)
16. לא אומרים עלינו אם מתפללים מנחה ומעריב ביחד
17. לבישת קיטל (והויבל כמובן) בהושענא רבה
18. לא אוחזים הספר תורה השני אלא מכניסים תוך הספסל
19. מקום החזן הוא יותר לצד ימין של הארון הקודש (ולא מול הארון הקודש, ולא ממש כמו החסידים, אלא כמו הבתי כנסיות העתיקות באירופא)
20. עושים מפה מיוחדת לכסות הספר תורה
21. בעת קריאת המגילה יש שני אנשים שאוחזים נר
22. לקראת אבל
23. אכילת חלבי בליל שבועות
24. חתימת עושה השלום בעשי"ת (יתתכן שעשו כן גם בליטא)
25. מנהג שונה בזמן בה"ב
ועשיית קידוש והבדלה בבית הכנסת ואמירת סליחות ביו"כ בוואדי גם נהגו כן בליטא, וכן אמירת יוצרות לא יודע לי כמה אמרו בליטא ואם זה קשור להגר"א
ותן לחכם ויחכם עוד
יעויין באזור אליהו שבחלק מהדברים זה גם היה נוסח אשכנז המזרחי (לפני אדוננו הגר"א).
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים