כלפי לייא.כולל יונגערמאן כתב:כהיום כבר כולנו רואים מה הוי עלה ד"נסים" אלו. אז גם אם יש חולקים על דעת מרן הק' מסאטמאר זי"ע בתיאורי', אבל במציאות ודאי שהוא צדק שלא עשה הקב'ה נסים על ידי אפיקורסים.
כולל יונגערמאן כתב:כהיום כבר כולנו רואים מה הוי עלה ד"נסים" אלו. אז גם אם יש חולקים על דעת מרן הק' מסאטמאר זי"ע בתיאורי', אבל במציאות ודאי שהוא צדק שלא עשה הקב'ה נסים על ידי אפיקורסים.
מרן הק' מבעלזא זי"ע היה לו איזה ענין של וראה בטוב ירושלים, ולא סבל לשמוע רע על שום איש יהודי מי שיהיה. אז לא הסתכל על הענין כעל נסים שע"י אפיקורסים אלא נסים שע"י שומתומ"צ.
תולדות אדם כתב:את ה"אור הצפון" של חודש כסלו לא זכיתי לראות, אך של חודש חשוון ראיתי, שם הביאו התייחסויות מפורשות של הרה"ק מהר"א למדינה, ושם דעתו מפורשת שעצם הקמת המדינה היתה חסד גדול שעשה הקב"ה עם עמו כי לולי זאת לאן היו הולכים, כמו כן הניסים שנעשו להצלת עם ישראל היתה דעתו מפורשת שהיו חסד מאת ה'.
כמובן אין בכך כל לגיטימציה לעצם המדינה וכל שכן למקימיה.
זרח כתב:תולדות אדם כתב:את ה"אור הצפון" של חודש כסלו לא זכיתי לראות, אך של חודש חשוון ראיתי, שם הביאו התייחסויות מפורשות של הרה"ק מהר"א למדינה, ושם דעתו מפורשת שעצם הקמת המדינה היתה חסד גדול שעשה הקב"ה עם עמו כי לולי זאת לאן היו הולכים, כמו כן הניסים שנעשו להצלת עם ישראל היתה דעתו מפורשת שהיו חסד מאת ה'.
כמובן אין בכך כל לגיטימציה לעצם המדינה וכל שכן למקימיה.
המציאות הוא שלמרות הכל ואחרי הכל, המקום הכי בטוח ברוחניות ובגשמיות הוא בארץ ישראל.
וכידוע שהרה''ק מסאטמאר זצוק''ל היה אומר דברים חריפים נגד המדינה והציונות בגלל שראה בה סכנה, אבל לא שהוא היה באמת סובר כך. לדוגמא שמי שהולך לבחירות הוא יותר מהג' עבירות, וכדו', כוונתו היה בזה להציל את החרדים מהציונות ותו לא.
הולשטיין כתב:כהיום כולם כבר יודעים שמבחינת הסכנות הרוחניות הכרוכות במדינה חילונית ''טעה'' האדמו"ר מסטמאר מאד. שהרי רוב עם ישראל בגולה מתבולל ונכחד משא"כ בארץ ישראל. וכמו"כ השוואת תוצאות החינוך הנתמך ע"י המדינה הציונית לעומת תוצאות החינוך "הטהור" כבר לפנינו.
רבטוב כתב:הולשטיין כתב:כהיום כולם כבר יודעים שמבחינת הסכנות הרוחניות הכרוכות במדינה חילונית ''טעה'' האדמו"ר מסטמאר מאד. שהרי רוב עם ישראל בגולה מתבולל ונכחד משא"כ בארץ ישראל. וכמו"כ השוואת תוצאות החינוך הנתמך ע"י המדינה הציונית לעומת תוצאות החינוך "הטהור" כבר לפנינו.
קצת דרך ארץ לאחד מגדולי הדור . שסוכ''ס כל גדולי הדור התחשבו ורצו לדעת דעתו . ואפילו במקום שעשו אחרת ץ הוא הגבר אשר הי אחד מבוני הריסות בית ישראל אחר המלחמה . והשפעתו היתה בארבע כנפות הארץ . ודעתו היתה כהרבה גדולים . והשאלה היתה רק איך לבנות ---ועיין בספה''ק עבודת ישראל פר' עקב כמדומה אודות מחלוקת צדיקי הדור---לא כותבים בלשון כזה . ואקוה שיצאתי בזה חובת מחאה . ואל תחשוד אותי אני לא סאטמרער . ומכיר אותם יותר טוב ממך . אך דרך ארץ צריך להיות . ואת והב בסופה
הולשטיין כתב:כהיום כולם כבר יודעים שמבחינת הסכנות הרוחניות הכרוכות במדינה חילונית טעה האדמו"ר מסטמאר מאד. שהרי רוב עם ישראל בגולה מתבולל ונכחד משא"כ בארץ ישראל. וכמו"כ השוואת תוצאות החינוך הנתמך ע"י המדינה הציונית לעומת תוצאות החינוך "הטהור" כבר לפנינו.
דראל כתב:רבטוב כתב:הולשטיין כתב:כהיום כולם כבר יודעים שמבחינת הסכנות הרוחניות הכרוכות במדינה חילונית ''טעה'' האדמו"ר מסטמאר מאד. שהרי רוב עם ישראל בגולה מתבולל ונכחד משא"כ בארץ ישראל. וכמו"כ השוואת תוצאות החינוך הנתמך ע"י המדינה הציונית לעומת תוצאות החינוך "הטהור" כבר לפנינו.
קצת דרך ארץ לאחד מגדולי הדור . שסוכ''ס כל גדולי הדור התחשבו ורצו לדעת דעתו . ואפילו במקום שעשו אחרת ץ הוא הגבר אשר הי אחד מבוני הריסות בית ישראל אחר המלחמה . והשפעתו היתה בארבע כנפות הארץ . ודעתו היתה כהרבה גדולים . והשאלה היתה רק איך לבנות ---ועיין בספה''ק עבודת ישראל פר' עקב כמדומה אודות מחלוקת צדיקי הדור---לא כותבים בלשון כזה . ואקוה שיצאתי בזה חובת מחאה . ואל תחשוד אותי אני לא סאטמרער . ומכיר אותם יותר טוב ממך . אך דרך ארץ צריך להיות . ואת והב בסופה
כל גדולי הדור?!
גם כשמוחים לא כותבי דברים לא מדויקים (בלשון המעטה).
ואקוה שיצאתי בזה ידי תיקון טעות (אחת המצביעה על רוב ככל הדברים), ואת והב בסופה.
תולדות אדם כתב: את ה"אור הצפון" של חודש כסלו לא זכיתי לראות, אך של חודש חשוון ראיתי, שם הביאו התייחסויות מפורשות של הרה"ק מהר"א למדינה, ושם דעתו מפורשת שעצם הקמת המדינה היתה חסד גדול שעשה הקב"ה עם עמו כי לולי זאת לאן היו הולכים, כמו כן הניסים שנעשו להצלת עם ישראל היתה דעתו מפורשת שהיו חסד מאת ה'.
כמובן אין בכך כל לגיטימציה לעצם המדינה וכל שכן למקימיה.
זרח כתב:תולדות אדם כתב:את ה"אור הצפון" של חודש כסלו לא זכיתי לראות, אך של חודש חשוון ראיתי, שם הביאו התייחסויות מפורשות של הרה"ק מהר"א למדינה, ושם דעתו מפורשת שעצם הקמת המדינה היתה חסד גדול שעשה הקב"ה עם עמו כי לולי זאת לאן היו הולכים, כמו כן הניסים שנעשו להצלת עם ישראל היתה דעתו מפורשת שהיו חסד מאת ה'.
כמובן אין בכך כל לגיטימציה לעצם המדינה וכל שכן למקימיה.
המציאות הוא שלמרות הכל ואחרי הכל, המקום הכי בטוח ברוחניות ובגשמיות הוא בארץ ישראל.
וכידוע שהרה''ק מסאטמאר זצוק''ל היה אומר דברים חריפים נגד המדינה והציונות בגלל שראה בה סכנה, אבל לא שהוא היה באמת סובר כך. לדוגמא שמי שהולך לבחירות הוא יותר מהג' עבירות, וכדו', כוונתו היה בזה להציל את החרדים מהציונות ותו לא.
כולל יונגערמאן כתב:המהפך הדרמטי שהתחולל בחצרות ראחמיסטריווקא ובוהוש, מיום שהפסיקו לקבל תקציב מהמדינה. (סלונים מסתמא גם על הדרך).
כולל יונגערמאן כתב:מרן מסאטמאר סבר והחזיק באמת כן. הוא היה שמח כעל כל הון למצא פתח של היתר להמציאות שממילא משתתפים מאות אלפים יהודים בהבחירות. אך, על עף גדלותו הרבה בתורה עד אין מספר, לא מצא מקום לזה, לכאבו.
כולל יונגערמאן כתב:הולשטיין כתב:האדמו"ר מסאטמאר כמוני כמוך ידע שציונית היא הצלת העם החילוני מהתבוללות, וזה היה פשוט לכל בר דעת גם לפני מאה שנה. מה שכן, הוא החזיק שמוטב שאלף יהודים חילונים יתבוללו, ואל יפרוק עול תורה ומצוות ממנו אף יהודי אחד. וזה היה גם דעת כל תלמידי החת"ס בימיהם בשעת הטיילונג.
ורבים טוענים שגם דעת גדולי המקומות האחרים כן היה. עיין ספרי זכור ימות עולם לרב"צ יאקאבאוויטש מבני ברק.
רוצה לרצות כתב:כולל יונגערמאן כתב:המהפך הדרמטי שהתחולל בחצרות ראחמיסטריווקא ובוהוש, מיום שהפסיקו לקבל תקציב מהמדינה. (סלונים מסתמא גם על הדרך).
המהפך היחיד שהתחולל שם הוא שהם הכירו בכך שאי אפשר להסתמך על הבטחותיהם של החוג הקנאי לשאת בעול מוסדותיהם, וחזרו לקחת מהמדינה. [וסלונים גם על זה הדרך, מצבם קשה מאד, ה'עולם' לא תורם להם משום שהרי סא' הבטיחו לשלם, וסא' לא משלמים]
רוצה לרצות כתב:כולל יונגערמאן כתב:מרן מסאטמאר סבר והחזיק באמת כן. הוא היה שמח כעל כל הון למצא פתח של היתר להמציאות שממילא משתתפים מאות אלפים יהודים בהבחירות. אך, על עף גדלותו הרבה בתורה עד אין מספר, לא מצא מקום לזה, לכאבו.
הק' מסאטמער זי"ע לא חיפש פתח של היתר כי אם להיפך.
וידועה שיחתו שפורסמה עם גאב"ד קוממיות ז"ל.
רבטוב כתב:כולל יונגערמאן כתב:הולשטיין כתב:האדמו"ר מסאטמאר כמוני כמוך ידע שציונית היא הצלת העם החילוני מהתבוללות, וזה היה פשוט לכל בר דעת גם לפני מאה שנה. מה שכן, הוא החזיק שמוטב שאלף יהודים חילונים יתבוללו, ואל יפרוק עול תורה ומצוות ממנו אף יהודי אחד. וזה היה גם דעת כל תלמידי החת"ס בימיהם בשעת הטיילונג.
ורבים טוענים שגם דעת גדולי המקומות האחרים כן היה. עיין ספרי זכור ימות עולם לרב"צ יאקאבאוויטש מבני ברק.
לאברך הכולל --גלה נא מאיפה אתה יודע סודות מה שהאדמו''ר בעל דברי יואל מסטמר זצ''ל סבר האם דברת פעם או שמעת מהרב ר' נתן יוסף מייזעלס או מר' סנדר דייטש ששניהם היו
אנשי סודו . אתה רק אומר וכותב סברות מה שמתחשק לך . ובעניין הטיילונג ידידנו רבצ''י כתב מה שרצה- אך האמת היא שכת החרדים לא יצאו לעשות טיילונג מהאפיקורסים . רק האפיקורסים קרי ניילוגען רצו והשתלטו על כל מחנה היהודים ונעשו בעה''ב של כלל ישראל ברוחניות ובגשמיות . והחרדים בכח צידקתם פעלו אצל המלך שיתן להם כח וישארו עכ''פ בעה''ב
על החלק שלהם .ובזה נתפלגו שהאפיקורסים לא ישלטו עליהם ח''ו . וכמובן הרכוש של בתי הכנסת והבתי חיים נשארו אצלם אצל האפיקורסים.והראי' שבמקומות שהאפיקורסים לא היו השולטים הבעה''ב לא הי' טיילונג
למשל סיגעט -חוסט- מונקאטש- ברגסאז-קליינווארדיין -סעליש ועוד ועוד עיירות גדולות ובצורות .
קראת פעם את ספרי של תלמיד הקדושת יו''ט והערוגת הבושם הרב זלמן לייב גרינוואלד .
אם אצטרך ארחיב הדיבור בזה זה שידידנו רבצ''י הדפיס שחור ע''ג לבן זה לא עושה את המציאות .
דראל כתב:התייאשתי מכולל יונגערמאן שטוענים לו בחיטים והוא משיב בשעורים.
למדן כתב:מעניין אותי מכל המתוכחים אם אחד מכם למד את הס' הק' ויואל משה מרישא לסיפא
למדן כתב: ב' האם אתם שוככים שמליונים מאחינו בני ישראל הגרים במדינת יזראל ולא יודעים מה זה שמע ישראל
האם לאלו שגרמו לזה וממשיכים עדיין לעקירת הדעת לאלו נאמר שנעשו ניסים מצד הק' או מצד הסיטרא אחרא
למדן כתב:מעניין אותי מכל המתוכחים אם אחד מכם למד את הס' הק' ויואל משה מרישא לסיפא
ב' האם אתם שוככים שמליונים מאחינו בני ישראל הגרים במדינת יזראל ולא יודעים מה זה שמע ישראל
האם לאלו שגרמו לזה וממשיכים עדיין לעקירת הדעת לאלו נאמר שנעשו ניסים מצד הק' או מצד הסיטרא אחרא
הלזה יקרא ניסים רח"ל מקרא הוא מרשעים יצא רשע
היש הוא אמינא לפקפק בדברי קודש הקדשים האדמו"ר מסאטמר זצ"ל
והכותב כאן בדברי חוצפה נגד האדמו"ר מסאטמאר חייב נידוי כדין המבזה ת"ח
ואני את מצות מחאה קימתי
למדן כתב:ב' האם אתם שוככים שמליונים מאחינו בני ישראל הגרים במדינת יזראל ולא יודעים מה זה שמע ישראל האם לאלו שגרמו לזה וממשיכים עדיין לעקירת הדעת לאלו נאמר שנעשו ניסים מצד הק' או מצד הסיטרא אחרא הלזה יקרא ניסים רח"ל מקרא הוא מרשעים יצא רשע.
בראנסוויל כתב:כבוד רב טוב, בלי ליכנס לדיונים בנושא, אז איר קאכט א קאשע מוז איך מיך נישט פארשמוצן דערין.
מי לחשך שזלמן לייב בהרה"ח ר' יעקב גרינוואלד הי' תלמיד הקדוי"ט?
הוא למד בחוסט ולאחרי' בגרמני'.
מה שכתבת שלא הי' טיילונג, תידע שטיילונג פי' הבדלה וזה הי' בפועל, הפסיקו כל שייכות עם המתחדשים אם כי היו משפחה תלמידים חבירים וידידים, ומי שלא הבדיל עצמו מהם לברוב אחר דור א' או ב' כבר היו בצד בשני.
והאמת שהי' קשה מאוד, תלמידים גדולים בתורה וחשובים מגדולי אשכנז כרעק"א ועוד, ואף הרבה יותר מאוחר כתלמידי הכתב סופר היו מהמתחדשים הגם שלא מדברים מזה אבל זה הי' א ביטערער מציאות.
רבטוב כתב: א] ר' זלמן לייב גר''וו מעולם לא למד בגrמני' .
רבטוב כתב:ב] מי אמר שלא הי' טיילונג השאלה הוא למה והסיבה שעשו את הטיילונג .
רבטוב כתב:ג]אם אתה נכנס לשאלה זו . אולי ידוע לך איך נראו הדור הב-וג של האורטדוקסים הראשון . האם החסידים מאונטערלנד לא התבדלו מהם
ועשו להם קלויזען ובתי מדרשים . אם רוצה אתה לכנס ולדבר מזה . אדרבא ואדרבא .
רבטוב כתב: ועכשיו תרחץ ידיך ותאמר ברכת על נטילת ידיים בכוונה.
רבטוב כתב:אגב האדמו''ר מסטמר זצ''ל קרא את ספרי רז''ל ואמר שטעה רק בשני מקומות שאצל כותבי הסטורי' זה ממש כלום .- בשם הרב רמ''ב וונב''ג
מפאיא .
בר בי רב דחד יומא כתב:לא אבין את רב טוב שכתב על הרה"ק מסאטמאר זי"ע "ובטוח אני שבעלמא דקשוט הוא נהנה אז מען קאכט זיך אין זיין תורה". ולמה בתורת הרה"ק מבעלז זי"ע לא ניתן לפלפל און זיך קאכן?
ולמה ברור כל כך שהרה"ק מבעלז זי"ע כשאמר איזה מיינונג בודאי שהיה סובר כן, ואף שלא שאלו אותו, וכלשונו "אם היו שואלין אותו היה אומר" כך וכך, וממילא כן היא ההלכה. ואם אומרים שהיה לו "איזה ענין" של וראה בטוב ירושלים וכו' או איזה ענין אחר, זהו "סברות כרסיות" והם נגד...
משא"כ הרה"ק מסאטמאר זי"ע כ"היה אומר דברים חריפים נגד המדינה והציונות... אבל לא שהוא היה באמת סובר כך... רק כוונתו וכו'', ולמה אסור לומר דברים האלה עצמם על הרה"ק מבעלז זי"ע שהיה לו "איזה ענין" בדיבוריו ולא היה סובר באמת כן?
ולמה דעת הרה"ק מבעלז זי"ע היא תורה מסיני כמשה מפי הגבורה והלכה כמותו בכל מקום, ומי שמפקפק הוא אפיקורס, ועל דעת הרה"ק מסאטמאר זי"ע מותר לכל מאן דהוא לחלוק, כי הרי חולקים רק על דעתו ולא על הגברא.
כולל יונגערמאן כתב:ולעיקר דבריך. מעולם לא שמעתי כזאת. אדרבה הביא איזה ראיה לדבריך שהמוסדות הנ"ל חזרו לקחת כסף מהמדינה.
גם בסלונים לא הבטייחו אלא לשלם הקנסות. ותו לא.
כולל יונגערמאן כתב:מה כשתבתי, היא עובדא ידועה בקרב חסידי סאטמאר שהאדמו"ר התבטא כנ"ל לא אחת. ויתכן שהיא לו נדפסה גם בספריו.
בבקשה, תביא לכאן השיחה. אני מאוד מעוניין בזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים