יאיר כתב:ובמס' ר"ה (כמדומני) איתא דיעה (ר' יוסי?) שאדם נידון כל שעה, א"כ יש לשוב כל שעה.
ושלמה המלך ע"ה אמר בקהלת ט, ח "בכל עת יהיו בגדיך לבנים, ושמן על ראשך אל יחסר".
ובאבות ב, י:"רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר:...וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָךְ".
וכמ"ש ר' מש"נ, בשבת קנג. "תְּנָן הָתָם, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: שׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתְךָ. שָׁאֲלוּ תַּלְמִידָיו אֶת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר: וְכִי אָדָם יוֹדֵע אֵיזֶה יוֹם יָמוּת? אָמַר לָהֶם, וְכָל שֶׁכֵּן - יָּשׁוּב הַיּוֹם, שֶׁמָּא יָמוּת לְמָחָר, וְנִמְצָא כָל יָמָיו בִּתְשׁוּבָה. וְאַף שְׁלֹמֹה אָמַר בְּחָכְמָתוֹ: (קהלת ט) "בְּכֹל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים, וְשֶׁמֶן עַל רֹאשְׁךָ אַל יֶחְסָר".
ורס"ג היה שב בתשובה כל יום משום שכל יום התחדש לו יותר גדולת הבורא
ושב בתשובה על שלא כיבדו כראוי יום לפני.
עזריאל ברגר כתב:עזריאל ברגר כתב:קיים דבר שישנו בכל קריאת התורה, חוץ מ: חנוכה, חוה"מ סוכות, ועוד 3 קריאות של שני וחמישי.
מהו הדבר הזה? ומיהן 3 הקריאות?
רמזים:
חנוכה וחוהמ"ס - מדובר רק על הימים שיש מחלוקת בין הרמ"א לב"י בסדרי הקריאה (כלומר: לא כולל שבת, ר"ח, או יום ראשון ואחרון של חנוכה).
3 הקריאות - וישב, מקץ, ויגש.
עזריאל ברגר כתב:יאיר כתב:ובמס' ר"ה (כמדומני) איתא דיעה (ר' יוסי?) שאדם נידון כל שעה, א"כ יש לשוב כל שעה.
ושלמה המלך ע"ה אמר בקהלת ט, ח "בכל עת יהיו בגדיך לבנים, ושמן על ראשך אל יחסר".
ובאבות ב, י:"רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר:...וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָךְ".
וכמ"ש ר' מש"נ, בשבת קנג. "תְּנָן הָתָם, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: שׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתְךָ. שָׁאֲלוּ תַּלְמִידָיו אֶת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר: וְכִי אָדָם יוֹדֵע אֵיזֶה יוֹם יָמוּת? אָמַר לָהֶם, וְכָל שֶׁכֵּן - יָּשׁוּב הַיּוֹם, שֶׁמָּא יָמוּת לְמָחָר, וְנִמְצָא כָל יָמָיו בִּתְשׁוּבָה. וְאַף שְׁלֹמֹה אָמַר בְּחָכְמָתוֹ: (קהלת ט) "בְּכֹל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים, וְשֶׁמֶן עַל רֹאשְׁךָ אַל יֶחְסָר".
ורס"ג היה שב בתשובה כל יום משום שכל יום התחדש לו יותר גדולת הבורא
ושב בתשובה על שלא כיבדו כראוי יום לפני.
הענינים של לשוב בתשובה כל יום וכל שעה - ידועים זה מכבר לכולם, ונראה לי קצת מיותר להביא כאן את מקורותיהם, כמו שמיותר להביא מקורות שצריך לשוב בתשובה בחודש אלול...
החידה היתה למצוא מקור של תשובה דווקא פעם בשבוע.
שברי לוחות כתב:שני שאלות בחורש"י פרשת שמות
האם במצרים היו תרנגולים
והאם לאריה יש זקן?
עזריאל ברגר כתב:חידה לפרשת משפטים:
מצה - ברביצה, ומריבה - בזקיפה
הכהן כתב:אכן, וכי יריבון אנשים - בזקף, וכי ינצו אנשים - ברביע.
שברי לוחות כתב:שני שאלות בחורש"י פרשת שמות
האם במצרים היו תרנגולים
והאם לאריה יש זקן?
לבנון כתב:שברי לוחות כתב:שני שאלות בחורש"י פרשת שמות
האם במצרים היו תרנגולים
והאם לאריה יש זקן?
עיין רש"י שהנוגש המצרי היה מעמידם מקרות הגבר למלאכתם
ועוד עיין שמואל א יז: ויאמר דוד אל שאול רעה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא שה מהעדר: ויצאתי אחריו והכתיו והצלתי מפיו ויקם עלי והחזקתי בזקנו והכתיו והמיתיו.
עזריאל ברגר כתב:לבנון כתב:שברי לוחות כתב:שני שאלות בחורש"י פרשת שמות
האם במצרים היו תרנגולים
והאם לאריה יש זקן?
עיין רש"י שהנוגש המצרי היה מעמידם מקרות הגבר למלאכתם
ועוד עיין שמואל א יז: ויאמר דוד אל שאול רעה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא שה מהעדר: ויצאתי אחריו והכתיו והצלתי מפיו ויקם עלי והחזקתי בזקנו והכתיו והמיתיו.
מה הקשר בין האריה לפרשת שמות?
לבנון כתב:שתי דברים במעשה המשכן (בפרשת תרומה), שלא כתוב בתורה ממה הם היו עשויים?
עזריאל ברגר כתב:לבנון כתב:שתי דברים במעשה המשכן (בפרשת תרומה), שלא כתוב בתורה ממה הם היו עשויים?
כותב מהזיכרון, ותתקנו אותי אם טעיתי:
לולאות יריעות העיזים.
מיתרי המשכן.
לבנון כתב:עזריאל ברגר כתב:לבנון כתב:שתי דברים במעשה המשכן (בפרשת תרומה), שלא כתוב בתורה ממה הם היו עשויים?
כותב מהזיכרון, ותתקנו אותי אם טעיתי:
לולאות יריעות העיזים.
מיתרי המשכן.
על מיתרי המשכן לא חשבתי. וא"כ יש משהו נוסף.
עזריאל ברגר כתב:לפי סדר הפרשה, אלו הדברים שלא מצאתי מפורש בכתובים את החומר שממנו נעשו:
מסגרת השולחן?
לולאות יריעות העיזים.
הטבעות העליונות של הקרשים (לא עליהן נאמר במפורש שהן מזהב, אלא על הטבעות שהיו "בתים לבריחים").
את המיתרים לא מצאתי בפרשתנו.
עזריאל ברגר כתב:איפה בתפילת שחרית של ר"ה אומרים (מעין) מלכויות זכרונות ושופרות, ומוכח שכותב הפיוט סבר שפקדונות כזכרונות (שזה מחלוקת בגמרא, ומחלוקת בפוסקים).
אבא יודן כתב:שני אחים תאומים ובכל אחד נגע צרעת שוה במראה ובגודל ובמקום.
לאחד אמר הכהן טהור ואילו לשני טמא ?
[התירוץ פשוט מאד, לא מתחת לקרקע.]
אבא יודן כתב:שני אחים תאומים ובכל אחד נגע צרעת שוה במראה ובגודל ובמקום.
לאחד אמר הכהן טהור ואילו לשני טמא ?
[התירוץ פשוט מאד, לא מתחת לקרקע.]
הרוצה להחכים כתב:מהו המקור שלאחר העגל היו כל ישראל מצורעים?
הרוצה להחכים כתב:היכי תימצי זכר בן חורין שמחוייב רק במצוות שאין הזמן גרמא, ופטור לגמרי לקיים מצוות עשה שהזמן גרמא?.
רמז: נחלקו הראשונים אם מחוייב מדאורייתא או מדרבנן.
עזריאל ברגר כתב:עוד חידות:
ב. מתי מזכירים חמץ בפסח, ולא לשלילה אלא לחיוב?
עזריאל ברגר כתב:חידה:
מה ההבדל בין כל הימים שיש בהם מוסף לבין חול המועד פסח (ויום-כיפור - לחלק מהמנהגים)?
עזריאל ברגר כתב:עוד חידות:
א. איזה תואר מוזכר בתורה על כל המועדים שבחודש תשרי, ואינו מוזכר על החגים האחרים?
ב. מתי מזכירים חמץ בפסח, ולא לשלילה אלא לחיוב?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים ו־ 208 אורחים