יבנה כתב:של מי המאמר, מסתמא אפשר לברר אצלו.
לעומקו של דבר כתב:שלמא בכפילא
ביקשתי לשאול, אחרי שהתברר ומקובל שקיצור פסקי הרא"ש נתחבר ע"י בנו רבינו בעל הטורים, שאלה בפי, איך מקובל בפי החכמים שהייתה צורת כתיבתו
האם הוא נצמד בצורה המלאה לפסקי אביו, וכתב את מה שהבין בדבריו
או שהיו פעמים שהשמיט או 'עידן' פסקים שהוא עצמו חלק עליהם
עדיאל ברויאר כתב:לעומקו של דבר כתב:שלמא בכפילא
ביקשתי לשאול, אחרי שהתברר ומקובל שקיצור פסקי הרא"ש נתחבר ע"י בנו רבינו בעל הטורים, שאלה בפי, איך מקובל בפי החכמים שהייתה צורת כתיבתו
האם הוא נצמד בצורה המלאה לפסקי אביו, וכתב את מה שהבין בדבריו
או שהיו פעמים שהשמיט או 'עידן' פסקים שהוא עצמו חלק עליהם
אין בידי תשובה, אך שים לב לתמיהה שכאן: viewtopic.php?f=17&t=26150&p=265291&hilit=%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA+%D7%A7%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A8&sid=495c64029a40e1b37f12280b60305877#p265291
שכניה בן יחיאל כתב:אציין דבר ששמעתי מאחד שחקר את הספר, (הגם שלא נוגע כ"כ לענייננו), שנראה לו שמחבר ה'קיצור' ערך שתי מהדורות.
לעומקו של דבר כתב:התעוררתי לזה מכיוון שראיתי תשובת אחד הגאונים אשר בארץ המה אשר לקח שיטת רא"ש בנושא אחד המפוזרת על פני כמה מקומות וסוגיות, כאשר בטור מובאת שיטתו בהשמטות ושינויים מסויימים מאשר כתוב ברא"ש עצמו, והביא אותו גאון השוואות מאלפות שגם בקיצור פסקי הרא"ש הובאו הדברים בדיוק בצורה שבה נפסקה בטור, ומסקנתו שם שהטור חלק על אביו ולכן שינה גם בקיצור פסקי הרא"ש. (והאמת שבאחרונים כבר הקשו על הטור שברא"ש עצמו כתוב אחרת, אבל) הדברים היו מחודשים לי שהטור הכניס בקיצור פסקי הרא"ש גם משלו ומדעתו
איברא דהטור בסימן קע"ד לא כתב דין זה דהרא"ש ... שלכן אולי השמיט משום שלא סבר לדינא כאביו הרא"ש, אף שלא מצוי דבר כזה שלא יסבור כאביו הרא"ש, וגם לא יזכיר שיטתו כלל, ... וקצת משמע מזה שגם בקיצור פסקי הרא"ש לא הזכיר זה ...
(ובהמשך)
אבל הא גם הדין ש... נמי לא הזכיר הטור ... והרי ברא"ש מפורש .... איברא דבקצור פסקי הרא"ש גם בזה שינה מכפי הנאמר ברא"ש, .... ושינה בקיצור פסקי הרא"ש מלשון הרא"ש, והוא ג"כ בעל הטורים, שלכן בכוונה נקט כן מפני שהטור סובר לדינא ....
יעקובי כתב:השד"ח ציין לעשרות מקומות בקיצור פסקי הרא"ש בהם נזכר "א"א הרא"ש". (אולם בכמה מקומות מצא גם "והרא"ש ז"ל הסכים", "ולפי דעת הרא"ש" ועוד כיו"ב. וצידד אולי כמה קטעים אינם מהטור, או שיש ט"ס וצ"ל א"א הרא"ש).
יעויין גם בהקדמת רבינו ירוחם לספר מישרים, שכותב בפירוש על פסקי הרא"ש "ושמעתי שבנו החכם רבי יעקב נר"ו עשאם". (וראה בספרו של רייפמן עמ' קסה, שמכלל דברי רבינו ירוחם שם יתכן להבין שהוא עצמו השלים חלק מקיצור הפסקים, אך זה אינו וכו', וכולם נתחברו ע"י הטור, ע"ש).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 279 אורחים