נאשער כתב:הרי בביהמ"ק צריכים רק דברים טהורים.
אליהוא כתב:שאלה מעניינת.
אולי יש לומר בעוד אופן, שהוא כדי שלא יטמא את המנורה. וצ"ע אם כבר גזרו אז טומאת משקין לטמא כלים.
אאין דין בשמן שיהא ראוי לאכילה, רק שיהא מזית כמו שכתבתי באשכול המדובר.
ישבב הסופר כתב:בפרי חדש סימן תק"ע כתב בדרך אפשר חידוש שהכוונה טימאו כל השמנים הוא שהתמשו בהם לע"ז, כעין אבני מזבח ששקצום אנשי יוון. ומצינו לע"ז שנקראה טומאה.
צונאמי כתב:ב. ודאי שיש מושג שמן טמא - והראיה כאשר יש שמן טהור אז אין להדליק בטמא.
אפרקסתא דעניא כתב:ידועה השאלה למ"ד טומאה דחויה בציבור, מדוע לא הדליקו החשמונאים בשמנים הטמאים, והיישוב כי רצו להדליק בהידור, וכיוון שדחויה ולא הותרה אין זה הידור.
אך מה יענה מאן דאמר טומאה הותרה היא בציבור? הרי לשיטתו אין שום עניין לאהדורי על טהרה, וגם כששניהם לפנינו ניתן לקחת לכתחילה הטמא (כפי האיכא דאמרי השני ביומא ו:, וגם להא"ד הראשון שבאותו בית אב יש עניין לאהדורי, כתב הגבורת ארי דזה רק מדרבנן, ומדאורייתא טמא כטהור)?
מצאתי הרבה שדנים בזה, וכותבים כי ה' רצה להראות חיבת עמו ולכן עשה הנס.
אך קשה:
א. זה אינו מתרץ מדוע הם עצמם לא שקלו להדליק בשמן הטמא.
ב. למ"ד הותרה אין מושג שמן טמא בהדלקת המנורה. א"כ היכן כאן החיבה?
אשמח להפניות למי שדן בזה, ובעיקר לתירוצים בדרך ההלכה ולא ההשקפה / מוסר / חסידות.
עושה חדשות כתב:
שייף נפיק כתב
שמעתי מהג''ר מרדכי גרוס דהדין טומאה הותרה בצבור הוא דין בעובד שהוא בטומאה, אבל כאן השמן טמא הוא מדין שאינו מן המותר בפיך ולא הוי ממשקה ישראל. ובזה לא מהני מה שטומאה הותרה בצבור.
שייף נפיק כתב:שמעתי מהג''ר מרדכי גרוס דהדין טומאה הותרה בצבור הוא דין בעובד שהוא בטומאה, אבל כאן השמן טמא הוא מדין שאינו מן המותר בפיך ולא הוי ממשקה ישראל. ובזה לא מהני מה שטומאה הותרה בצבור.
ב"ח סי' תרע כתב:ומה שק' הלא הדלקת נרות דוחה את הטומאה תירץ הרא"ם דשאני עשיית השמן שהוא ממכשירי ההדלקה ואינה דוחה דומיא דמכשירי מילה בשבת ע"ש.
עושה חדשות כתב:דא"ג, מי יכול לפרש מה כוונת הב"ח והרא"ם בתירוץ זה?ב"ח סי' תרע כתב:ומה שק' הלא הדלקת נרות דוחה את הטומאה תירץ הרא"ם דשאני עשיית השמן שהוא ממכשירי ההדלקה ואינה דוחה דומיא דמכשירי מילה בשבת ע"ש.
איש הגבעה כתב:השאלה:
בסוגיא דחנוכה (שבת כ"א ע"ב) איתא כשנכנסו היונים להכל טמאו כל השמנים שבהיכל, ולכאורה קשה דהא קיי"ל (ולומדי הדף היומי זכו ללמוד זאת השבוע) "משקה בי מטבחיא דכן", ואם כן אינם מקבלים טומאה, ולמה היה צריך את כל הנס חנוכה?
1. כמה תשובות יש על שאלה זו, 2. ומי הראשון ששאל שאלה זו?
איש הגבעה כתב:ומי הראשון ששאל שאלה זו?
כדכד כתב:אני שאלתי לעצמי את השאלה הזו ועניתי שכנראה היוונים הוציאו את השמנים מההיכל והרי משקין שהוציאן לחוץ טמאים.
גימפעל כתב:כדכד כתב:אני שאלתי לעצמי את השאלה הזו ועניתי שכנראה היוונים הוציאו את השמנים מההיכל והרי משקין שהוציאן לחוץ טמאים.
חששו הרי גם מהיסט, וע"כ לא יצאו לחוץ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים