יורה_דעות כתב:מעשה נורא מביקורת ספרים
לפני זמן זמנים, עלה איזה רעיון במערכת ישורון, לייסד מדור ביקורת ספרים, שענינו יהיה לתת מידע והערכה על תכונת הספר. ולא כמקובל במחוזותינו מחרוזות של מליצות ותארים ע"י קשירת כתרים והעתקת מלים גבוהות מההסכמות וההקדמות, אלא דומה קצת לביקורת של הרה"ג הרב קטן שליט"א, וקצת יותר מפורט, אולי משהו באמצע בין של הרי"ק לבין האריכויות והניתוחים הפילוסופיים של הרב זוין. ואולי אפילו כמעשה הרב זוין עצמו ב'סופרים וספרים' (לאפוקי אישים ושיטות, שם נמשך לחיבור שלם ולניתוחים פילוסופיים).
בתור התחלה כתבתי הערכה לספר תשובות והנהגות החדש שיצא אז. וכבר עומד המאמר והוכן לדפוס, אמנם נטרפה השעה והמדור לא נפתח בסופו של דבר. (ואולי לטובה, שכן כל מיני אנשי בליעל הפיצו שמועות על הגאון המחבר שליט"א ונלחמו בו באופן מכוער, וביקורת 'רציונלית' בלי מליצות יכולה אולי להתפרש כפגיעה או כבעלת כוונות סמויות).
והנה, השבוע פתאום אנחנו מקבלים תגובה מהרב הדר יהודה מרגולין שליט"א, ששמו הוזכר בהערת שוליים של המאמר שלא פורסם.
והוא פלא, מכיון שהמאמר לא פורסם, ולא הופץ ע"י אף אחד, כיצד הגיע כבר למוזכרים בו וכבר נתקבלה תגובה?
כך או כך, לזיכוי הרבים, יבא כאן המאמר על הגאון רמ"ש שליט"א וחיבורו, ותגובת הרב מרגולין. ישוטטו רבים ותרבה הדעת.
יוסף משה כתב:הרב מרגולין מציע בספרו שלדעת הרמב"ם עובי האצבע הוא 1.9 ס"מ.
שמא כוונת מר לאגודל ממוצע של נער בר מצווה...עדיאל ברויאר כתב:יוסף משה כתב:הרב מרגולין מציע בספרו שלדעת הרמב"ם עובי האצבע הוא 1.9 ס"מ.
ככל הזכור לי, כך גם עולה ממדידות מדויקות מאוד של המקום הרחב שבאגודל ממוצע (ומן הסתם הרב מרגולין בעצמו מסתמך גם על מדידות שכאלה).
אביגדור כתב:שמא כוונת מר לאגודל ממוצע של נער בר מצווה...עדיאל ברויאר כתב:יוסף משה כתב:הרב מרגולין מציע בספרו שלדעת הרמב"ם עובי האצבע הוא 1.9 ס"מ.
ככל הזכור לי, כך גם עולה ממדידות מדויקות מאוד של המקום הרחב שבאגודל ממוצע (ומן הסתם הרב מרגולין בעצמו מסתמך גם על מדידות שכאלה).
לבב כתב:מאמרו של הרב ענבל מלא טעם זקנים. טוב טעם ודעת.
תולעת-ספרים כתב:באמת חבל מאוד על מדור זה שלא מתפרסם, ובכל העיתונים אנו קוראים רק על כמה שציפו וחיכו לספר הזה והזה וכמה הוא משובח ונחוץ לכל אחד ואחד וכו'.
אולי אם מכונים או מהדירים מסוימים (מי שחושב שאני מתכווין אליו, כנראה שיש סיבה לכך) היו יודעים שיתכן ויכתבו עליהם ביקורת (בלשון מכובדת כמובן) היו עושים מלכתם נאמנה יותר, ולא היו מזלזלים בקוראי וקוני ספריהם.
לפעמים הערה מכותב מדור זה יכולה גם להוסיף חומר או להעשירו בידיעה שנחוצה למהדיר להדפסה הבאה וכדומה.
עדיאל ברויאר כתב:בבדיקה של רוחב החלק הרחב באגודל אצל עשרות אחדות של בחורי ישיבה גבוהה נמצא שיעור ממוצע של 2.05, ואם דוחקים קצת את האגודל - 1.95
שער כותש כתב:עדיאל ברויאר כתב:בבדיקה של רוחב החלק הרחב באגודל אצל עשרות אחדות של בחורי ישיבה גבוהה נמצא שיעור ממוצע של 2.05, ואם דוחקים קצת את האגודל - 1.95
ר' עדיאל,
מי ערך את הבדיקה? ובאיזה אופן?
רח"נ בדק ע"י שדחקו אגודל בתוך חור בקארטון של 2 צ"מ, וכמובן שאין ערך לבדיקה כזאת.
כפי הידוע האגודל הממוצע אינו פחות מ2.5 לפי בדיקות מדוייקות (ומאיפה ההחלטה שבחור בישב"ג מדותיו כאדם ממוצע?).
יורה_דעות כתב:אני הק' מדדתי אגודלים אצל הרבה אנשים מבוגרים, ע"י הנחת אגודל על סרגל, ורובם המכריע עמד על 2.4 - 2.5 רק אנשים כחושים באופן יוצא דופן הגיעו לפחות מכך. כמו שכותב האגרות משה שאינו מבין מה הויכוח וכל אחד רואה שאצבע היא בגודל אינצ', וגם בין הרבנים, שותים, פוסקים, ומחברים, עד כמה שאני זוכר כל המדידות הגיעו לאותן תוצאות. לפיכך הוצרכו לפתרון של ד"ר גרונפלד שהאצבע נמדדת על הצד, או של הרח"נ להכניס אצבע בקרטון, או למדוד בקליבר (כשמניחים את האצבע היא מתרחבת, כשסוגרים עליה בקליבר היא מתכווצת).
יורה_דעות כתב:ועכ"פ הקובע הוא אצבע שלנו
יוסף משה כתב:כנראה שהגריש"א שכתב ביחס לשיעורי אורך "כבר הודעתי דעתי שהשיעור המקובל ושכך נהגו ונוהגים הוא השיעור של ר"ח נאה ז"ל", לא אחז שהאגודל של ימינו קובע.
עושה חדשות כתב:כעת ראיתי את דעתו של הגרמ"ש על ביקורת ספרים, בעלון של שנה שעברה:
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 758 אורחים