סעדיה כתב:'מאי חנוכה' היינו מה קרה בשמונת ימים אלו - והתשובה לזה הוא רק נס פך השמן
ברזילי כתב:במגילת תענית יש ימי מועד רבים שנקבעו לדורות בלי להסביר זאת בנס מיוחד שקרה בהם.
עקביה כתב:סגי נהור
האם הדברים הכתובים שם סותרים למה שכתבתי? אולי כוונתם שהנס הוא סיבת הקביעות לדורות, ולא שההלל וההודאה הם על נס פך השמן.
בברכה המשולשת
תוכל למקד יותר בנר מצוה?
עקביה כתב:סגי נהור
האם הדברים הכתובים שם סותרים למה שכתבתי? אולי כוונתם שהנס הוא סיבת הקביעות לדורות, ולא שההלל וההודאה הם על נס פך השמן.
עקביה כתב:אם אכן ברור מדבריהם שהלל והודאה הם על נס פך השמן (מה שלא נראה לי נכון)...
סגי נהור כתב:עקביה כתב:אם אכן ברור מדבריהם שהלל והודאה הם על נס פך השמן (מה שלא נראה לי נכון)...
מה לא ברור בדברי המרדכי? וז"ל:
ובמגלת תענית אמרו שקבעום יו"ט משום חנוכת המזבח כו', והכא [בגמרא] אומר שקבעום יו"ט משום הנס [נס הנרות כמובן]. וי"ל שמשום זה קבעו משתה ושמחה, אבל להודות ולהלל קבעו משום נס.
גבול ים כתב:בב"י סי' תרפג הביא מהשבלי הלקט כמה טעמים למה אומרים הלל שלם בכל יום בחנוכה, וא' מהם הוא שהנס נתחדש בכל יום. ובע"כ כוונתו שנתחדש הנס בשמן, ואילו אין ההלל שייך לנס זה איזה טעם יש להשלים מחמתו את ההלל בכל יום.
עקביה כתב:גבול ים כתב:בב"י סי' תרפג הביא מהשבלי הלקט כמה טעמים למה אומרים הלל שלם בכל יום בחנוכה, וא' מהם הוא שהנס נתחדש בכל יום. ובע"כ כוונתו שנתחדש הנס בשמן, ואילו אין ההלל שייך לנס זה איזה טעם יש להשלים מחמתו את ההלל בכל יום.
ההלל אינו שייך לנס השמן אלא לנס ההצלה. אבל כשם שפסח 7 ימים ואין גומרין את ההלל אלא ביום הראשון, ורק בסוכות גומרים אותו כל יום בגלל חילוק הקרבנות שיש בין הימים (גמ' ערכין י.:), כך בחנוכה, כל קביעותו היא משום ההצלה, אבל אם לא שישנו חילוק בין הימים, לא היו גומרים את ההלל אלא ביום הראשון.
חילוק הקרבנות מגדיר את הימים לנפרדים זמ"ז, ולכן ישנם כאן שבעה מועדים המחוייבים כל א' בהלל בפנ"ע ולכן אומרים הלל שלם [נקודה זו מתלבנת מתוך דברי ראשוני אשכנז על הזכרת המועד בברכת ההפטרה בסוכות]. ולכן לא כל חילוק יכול להגדיר את הימים למחולקים אלא רק מה שיכול לחלק את קביעת המועד של הימים, [וגם קרבנות הם חלק מהגדרת היום, ככתוב אלה מועדי וגו' אשר תקראו וגו' להקריב וגו', ולכן לערב פסח אחר חצות ישנם דיני מועד, ואכמ"ל] ולכן מתאר מדברי שבלי הלקט שההלל הוא על נס השמן ולכן כל יום מחייב הלל בפני עצמו.
בברכה המשולשת כתב:לא ראיתי שהזכירו את דברי הפר"ח בעניין זה (אולי החמצתי את האיזכור)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים