מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרשיית היתר אשת איש חדשה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ד' נובמבר 11, 2015 8:57 am

ברזילי כתב:אם אני זוכר נכון - רמ״ב נפגש עם הח״ח והעיר הערה על הצורך בשיתוף פעולה עם הציונות כדי לשמור על האינטרסים של הציבור החרדי, הח״ח לא הגיב במקום, אבל בהזדמנות אחרת ענה לו בהערה נגדית. במבט ...).

איני יודע לאיזה פגישה אתה מכווין. אבל אני שמעתי מג"ר ארי' ליב גרוסנוס שהוא היה אצל הח"ח אחר שרמ"ב יצא. הח"ח לא שמע טוב והוא היה מדבר לעצמו בלי להרגיש שאחרים שומעים. הוא שמע איך שהח"ח אמר - "איזה נער, הוא אכן חושב שהוא הצליח לרמות אותי".

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי ברזילי » ד' נובמבר 11, 2015 9:53 am

אום אני חומה כתב:
ברזילי כתב:[ רמ״ב נפגש עם הח״ח והעיר הערה על הצורך בשיתוף פעולה עם הציונות כדי לשמור על האינטרסים של הציבור החרדי, הח״ח לא הגיב במקום, אבל בהזדמנות אחרת ענה לו בהערה נגדית. במבט לאחור הסיפור דווקא מוציא את רמ״ב בתור הצד שצפה את התפתחות הדברים נכוחה אבל כנראה יש לסמוך על הקורא הנבון שלא יחשוב על זה בעצמו).

רמ"ב ביקש שת"פ דה-יורה לכתחילה שבלכתחילה, בפועל יש שת"פ דה-פקטו כמציל מפי הארי והדב הליסטים והגזלן, והדברים נודעים.
לא ראיתי את הסיפור לאחרונה, כך שאני לא זוכר מה כתוב שם בדיוק (וגם אם היה לפני אין לסמוך על זה כידוע), אך דומני שהמצוטט משם הח"ח היה שאין לנו צורך בשת"פ כזה ונסתדר יפה מאד בלעדיו. ובכן, מי שלא השתתף קבל, כראוי וכצפוי, סרטיפיקטים לעליה פחות מחלקו היחסי בציבור, למשל. אולי בזמן הפגישה (הכל בהנחה שהיתה כפי המתואר, ושאני זוכר נכון את הכתוב בספר, ושני הדברים טעונים בדיקה) היה אפשר לחשוב שזה לא ענין גדול כל כך, בדיעבד אנו יודעים מה היתה המשמעות של קבלת סרטיפיקט, מה המחיר ששילם הציבור החרדי על הויתור הזה ומה ההשפעה על דמותו של היישוב בא"י (כל זה בלי שום קשר לשינוי המדיניות באגו"י מתש"ח והלאה, שאינני חושב שהיה מנוגד לדרכו של הח"ח דווקא), אבל אין כאן מקומו של הדיון הזה.

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ד' נובמבר 11, 2015 9:59 am

ברזילי כתב:
אום אני חומה כתב:
ברזילי כתב:[ רמ״ב נפגש עם הח״ח והעיר הערה על הצורך בשיתוף פעולה עם הציונות כדי לשמור על האינטרסים של הציבור החרדי, הח״ח לא הגיב במקום, אבל בהזדמנות אחרת ענה לו בהערה נגדית. במבט לאחור הסיפור דווקא מוציא את רמ״ב בתור הצד שצפה את התפתחות הדברים נכוחה אבל כנראה יש לסמוך על הקורא הנבון שלא יחשוב על זה בעצמו).

רמ"ב ביקש שת"פ דה-יורה לכתחילה שבלכתחילה, בפועל יש שת"פ דה-פקטו כמציל מפי הארי והדב הליסטים והגזלן, והדברים נודעים.
לא ראיתי את הסיפור לאחרונה, כך שאני לא זוכר מה כתוב שם בדיוק (וגם אם היה לפני אין לסמוך על זה כידוע), אך דומני שהמצוטט משם הח"ח היה שאין לנו צורך בשת"פ כזה ונסתדר יפה מאד בלעדיו. ובכן, מי שלא השתתף קבל, כראוי וכצפוי, סרטיפיקטים לעליה פחות מחלקו היחסי בציבור, למשל. אולי בזמן הפגישה (הכל בהנחה שהיתה כפי המתואר, ושאני זוכר נכון את הכתוב בספר, ושני הדברים טעונים בדיקה) היה אפשר לחשוב שזה לא ענין גדול כל כך, בדיעבד אנו יודעים מה היתה המשמעות של קבלת סרטיפיקט, מה המחיר ששילם הציבור החרדי על הויתור הזה ומה ההשפעה על דמותו של היישוב בא"י (כל זה בלי שום קשר לשינוי המדיניות באגו"י מתש"ח והלאה, שאינני חושב שהיה מנוגד לדרכו של הח"ח דווקא), אבל אין כאן מקומו של הדיון הזה.

הנך סבור שהשיקולים של הח"ח היו כמה ריווחי להשקיע, כך שהוא כשל במבחן התוצאה. כמובן שהח"ח סבר שלא ראוי לשת"פ ואלא שהפטיר כי רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי ברזילי » ד' נובמבר 11, 2015 10:08 am

חובב_ספרים כתב:לכאורה יוצא דעת הגרמ"פ להיפך דהיכא שבעל ושייך אישות א"א לבטל קידושין מצד מקח טעות. ומי שסומך על "שיטת ר' משה" כשאינו קיים עוד יותר גרוע ממי שסומך על דעת עצמו. וכל זה רק מראה איזה קלקול זה עלול להביא כשידמו מילתא למילתא כשאינם דומים.
אם כבר פתחת אג"מ בפנים, חבל שלא עיינת גם בסי' פ (שם מדובר במום של מחלת נפש, בניגוד לדיוק שלך - שהוא גם מופרך לכשעצמו). וכל זה מראה מה רב הקלקול כאשר הדיון ההלכתי מדרדר לרמת הפשקוילים, ומי שאפילו את התשובות הבסיסיות ביותר בנושא לא מכיר מרשה לעצמו להטיח דברים כלפי גדולים וטובים ממנו.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי ברזילי » ד' נובמבר 11, 2015 10:33 am

צעיר_התלמידים כתב:
ברזילי כתב:לא ראיתי את הסיפור לאחרונה, כך שאני לא זוכר מה כתוב שם בדיוק (וגם אם היה לפני אין לסמוך על זה כידוע), אך דומני שהמצוטט משם הח"ח היה שאין לנו צורך בשת"פ כזה ונסתדר יפה מאד בלעדיו. ובכן, מי שלא השתתף קבל, כראוי וכצפוי, סרטיפיקטים לעליה פחות מחלקו היחסי בציבור, למשל. אולי בזמן הפגישה (הכל בהנחה שהיתה כפי המתואר, ושאני זוכר נכון את הכתוב בספר, ושני הדברים טעונים בדיקה) היה אפשר לחשוב שזה לא ענין גדול כל כך, בדיעבד אנו יודעים מה היתה המשמעות של קבלת סרטיפיקט, מה המחיר ששילם הציבור החרדי על הויתור הזה ומה ההשפעה על דמותו של היישוב בא"י (כל זה בלי שום קשר לשינוי המדיניות באגו"י מתש"ח והלאה, שאינני חושב שהיה מנוגד לדרכו של הח"ח דווקא), אבל אין כאן מקומו של הדיון הזה.[/size]

הנך סבור שהשיקולים של הח"ח היו כמה ריווחי להשקיע, כך שהוא כשל במבחן התוצאה. כמובן שהח"ח סבר שלא ראוי לשת"פ ואלא שהפטיר כי רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר.
אם מדובר על האירוע ההיסטורי של הפגישה המדוברת (או, קצת יותר ברצינות, על השאלה הכללית בדבר שת"פ עם התנועה הציונית), ברור ששני הגורמים היו קיימים. מחד, היו חילוקי דעות עקרוניים על עצם השת"פ ומידת הבעייתיות שיש בו, ומאידך היו פערים גדולים בהערכת המציאות בדבר הנחיצות והתועלת.

מ"מ, כדרך רוב הסיפורים הללו אפשר גם שהמעשה לא היה בכלל, ורק היה ראוי להיות כן לדעת מישהו, ואפילו אם היה לא נכתב לדורות אלא כדי ללמד הלכה לתלמידים, ועל הסיפור הכתוב אמרתי שלזכרוני לא שהפטיר רוח והצלה וכו' אלא אמר שהתברר שאין צורך ותועלת בשיתוף הזה, וא"כ המסר הספרותי הוא לא השאלה אם מותר שת"פ ברמה זו או אחרת (שלזה אין נפק"מ אם חזר והעיר לו לאחר זמן או לא) אלא עיני הבדולח הצופיות וכו', וממילא וכו'. ויש לפלפל בזה עוד (ובמיוחד שהכל מן הזכרון והסיפור כפי שנדפס איננו לפנינו), תן לחכם וגו'

כך או כך, אין לכל זה חשיבות של ממש, וכ"ש שלא נגיעה לעניננו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 11, 2015 10:52 am

[על הצורך/החובה/ המסורת, בהיתר עגונה, להמלך/לקבל הסכמה מגדולי הדור דייקא, יש חומר בחיבורו של הרי"ז כהנא, ספר העגונות
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... ge=PP0018R]

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי ברזילי » ד' נובמבר 11, 2015 12:09 pm

איש_ספר כתב:[על הצורך/החובה/ המסורת, בהיתר עגונה, להמלך/לקבל הסכמה מגדולי הדור דייקא, יש חומר בחיבורו של הרי"ז כהנא, ספר העגונות
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... ge=PP0018R]
תודה, אבל זה לא עוזר להסיר את הבלבול באשכול הזה בין המושג "גדולי הדור" במובנו שבפוסקים לבין השימוש המקובל בציבור בזמננו (הן משום שבמובן החדש של המושג מדובר על קבוצה מצומצמת של אנשים (או אפילו אדם אחד בלבד שהוא ואין בלתו גדול הדור שאין רשות לערער אחריו), ולא על כל מי שהוא חכם מופלג בהוראה, ובעיקר משום שבזמננו המושג משמש בעיקר בהקשרים אחרים שאינם הוראה. הרבה ממי שמכונים בזמננו גדולי הדור, והם אכן כאלה לפי המשמעות המקובלת במקומותינו, כלל לא שמשו בהוראה בענינים חמורים של אהע"ז, וכ"ש שאינם מפורסמים בהוראה).

מצד שני, המקורות הללו עוזרים להבהיר נקודה אחרת שטעו בה כאן - מעולם לא היתה ציפיה להשיג קונצנזוס בהתרים מן הסוג הזה. בהרבה תשובות אפשר למצוא מסקנה להחמיר שבעקבותיה הפוסק משך ידו מן הענין והותיר את הטיפול בזה לאחרים.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי גימפעל » ד' נובמבר 11, 2015 2:38 pm

[attachment=0/attachment]
נערך לאחרונה על ידי גימפעל ב ד' ינואר 25, 2023 2:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ד' נובמבר 11, 2015 2:41 pm

גימפעל כתב:
Kiddushei Tous Signed.pdf

מה ענינו של הרב משה אליעזר בלום שלא אבה לחתום והיו צריכים לעצב המסמך מחדש ובתאריך חדש?

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ד' נובמבר 11, 2015 2:46 pm

ולמה השמיטו דברים אלו?

לכידה.PNG
לכידה.PNG (47.65 KiB) נצפה 14745 פעמים

מענה רך
הודעות: 38
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 7:45 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי מענה רך » ד' נובמבר 11, 2015 8:37 pm

תמוה קצת התערבותם של דייני בי"ד של הרב רבינוביץ שהמה צעירים ביחס לרבנים גרינבלט לאנדעסמאן שטרנבוך פלדמן מילר וכו' שליט"א.

השמטת השורה הוא פשוט משום שאינה נכונה, אין להרב גרינבלט ולהרב קמינצקי שום שייכות לאותם חברת מעשי גיטין.

המתעתע
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 22, 2015 10:01 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי המתעתע » ד' נובמבר 11, 2015 9:10 pm

עכשיו נפל לי האסימון.

זה הוא הרב געשטעטנער שליט"א בעל המגילת פלסתר viewtopic.php?f=19&t=8511&hilit=

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ד' נובמבר 11, 2015 10:28 pm

ברזילי כתב:
חובב_ספרים כתב:לכאורה יוצא דעת הגרמ"פ להיפך דהיכא שבעל ושייך אישות א"א לבטל קידושין מצד מקח טעות. ומי שסומך על "שיטת ר' משה" כשאינו קיים עוד יותר גרוע ממי שסומך על דעת עצמו. וכל זה רק מראה איזה קלקול זה עלול להביא כשידמו מילתא למילתא כשאינם דומים.
אם כבר פתחת אג"מ בפנים, חבל שלא עיינת גם בסי' פ (שם מדובר במום של מחלת נפש, בניגוד לדיוק שלך - שהוא גם מופרך לכשעצמו). וכל זה מראה מה רב הקלקול כאשר הדיון ההלכתי מדרדר לרמת הפשקוילים, ומי שאפילו את התשובות הבסיסיות ביותר בנושא לא מכיר מרשה לעצמו להטיח דברים כלפי גדולים וטובים ממנו.

הסתכלתי היום עוד פעם באג"מ ואין מה לדבר הוא התיר רק כשלא בא עליה. וכן כתב להדיא עוד פעם בסוף סי' פ' [שמשום מה ברזילי חושד בכשרים שלא ראיתי אותו] אבל אני בארתי כבר בתשובה אחת במום דאין יכול לבעול שא"צ גט בלא ידעה עכ"ל. ואין לומר שהוא כתב זה רק לגבי אינו יכול לבעול שזה היה המום אבל לגבי מום שוטה לא צריך לזה, דא"כ היה מספיק למכתב במום דאין יכול לבעול דמובן מאליו שלא ידעה אם הוא אינו יכול לבעול וגם אינו מובן למה אחר תיבות "שא"צ גט" הוא חוזר לבאר מהות המום, וע"כ שזה תנאי של היתר קידושי טעות שבכל אופן מיירי בלא ידעה.
לא כתבתי שהאג"מ לא כתב דלא שייך מקח טעות בשוטה, אבל רק באופן דלא שייך אישות כלל, וכש"כ להדיא בסי' פ' - והנה זה ודאי ששוטה הוא מום גדול שאינו ראוי לאישות כלל ... וכיון שהוא מום כזה שלא ראוי לאישות כלל שהרי א"א לדור עכ"ל, ולא שייך זה בכל מצב שרופאים היום החליטו להגדיר כמחלת נפש. לא יתכן מצב שאשה תשאר עם בעל שוטה באופן שלא שייך אישות כלל וא"א לדור עמו, שהוא הגדר שהאג"מ נתן להדיא לקבוע זה כמום העושה מקח טעות. גם אילו קיווה שהוא תתרפא היתה מחכה בנפרד עד להחלמתו, וע"כ היה אפשר לדור עמו. לתלות היתר כזה בהאג"מ הוא סילוף דבריו ממש.
כמובן גם אם יהבינן להו כל דבריהם בדעת האג"מ עדיין אין זה אומר דשייך להתיר בנידן דידן מכמה טעמים.
נערך לאחרונה על ידי חובב_ספרים ב ה' נובמבר 12, 2015 8:58 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי יוסף משה » ד' נובמבר 11, 2015 10:52 pm

באג"מ אה"ע ד:קי"ג התיר מטעם מקח טעות בבעל השטוף במשכב זכור (אם אי אפשר להשיג גט) בתנאי שהאישה עזבה אותו "תיכף שיודעת מזה". אין שם אפילו רמז שלא קיימו יחסי אישות לפני כן.

יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי יוסף משה » ה' נובמבר 12, 2015 2:20 pm

ושלום על גדולי ישראל (אם זה אמיתי).
קבצים מצורפים
original.jpg
original.jpg (10.42 KiB) נצפה 14517 פעמים

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי יבנה » ה' נובמבר 12, 2015 5:54 pm

כאן מאותו מקור בצורה יותר ברורה
קבצים מצורפים
IMG-20151111-WA0008.jpg
IMG-20151111-WA0008.jpg (43.89 KiB) נצפה 14480 פעמים

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי גימפעל » ה' נובמבר 12, 2015 5:57 pm

מוזר מאוד שההכחשה היא מח' תמוז תשע"ה, ומכתבי האוסרים והמוחים הם רק מחשון תשע"ו.

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' נובמבר 12, 2015 6:06 pm

גימפעל כתב:מוזר מאוד שההכחשה היא מח' תמוז תשע"ה, ומכתבי האוסרים והמוחים הם רק מחשון תשע"ו.

כפי מה שהבנתי הסיבה שמכתבי הרבנים האוסרים והמוחים יצאו רק כעת, מפני שעכשיו האשה עשתה מעשה ונישאה לאיש אחר על סמך ההיתר הזה, ולכן יצאו במחאה להודיע את דעתם שהאשה היא אשת איש ובניה ממזרים.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי יבנה » ה' נובמבר 12, 2015 7:12 pm

דבריו מאד מוזרים, ואין חלקי המשפט מתחברים ביחד.
זה גם משאיר הרבה שאלות. האם הוא מתנגד לההפקעה, וא"כ למה הוא לא כותב נגדו? האם היה מעורב בו כלל אף אם לא היה המתיר בעצמו? האם בנו ר' שלום [שעדיין לא הכחיש] פעל לפי הנחייתו? מי הם הגדולים שר' נטע טען שסמך עליהם? את המכתב של איזה ראש ישיבה ראה ר' שטרנבוך? למה ר' שלום לא הצטרף למכתב או כתב מכתב הכחשה של עצמו?

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי שער כותש » ה' נובמבר 12, 2015 8:14 pm

חובב_ספרים כתב:
ברזילי כתב:
חובב_ספרים כתב:לכאורה יוצא דעת הגרמ"פ להיפך דהיכא שבעל ושייך אישות א"א לבטל קידושין מצד מקח טעות. ומי שסומך על "שיטת ר' משה" כשאינו קיים עוד יותר גרוע ממי שסומך על דעת עצמו. וכל זה רק מראה איזה קלקול זה עלול להביא כשידמו מילתא למילתא כשאינם דומים.
אם כבר פתחת אג"מ בפנים, חבל שלא עיינת גם בסי' פ (שם מדובר במום של מחלת נפש, בניגוד לדיוק שלך - שהוא גם מופרך לכשעצמו). וכל זה מראה מה רב הקלקול כאשר הדיון ההלכתי מדרדר לרמת הפשקוילים, ומי שאפילו את התשובות הבסיסיות ביותר בנושא לא מכיר מרשה לעצמו להטיח דברים כלפי גדולים וטובים ממנו.

התסכלתי היום עוד פעם באג"מ ואין מה לדבר הוא התיר רק כשלא בא עליה. וכן כתב להדיא עוד פעם בסוף סי' פ' [שמשום מה בזילי חושד בכשרים שלא ראיתי אותו] אבל אני בארתי כבר בתשובה אחת במום דאין יכול לבעול שא"צ גט בלא ידעה עכ"ל. ואין לומר שהוא כתב זה רק לגבי אינו יכול לבעול שזה היה המום אבל לגבי מום שוטה לא צריך לזה, דא"כ היה מספיק למכתב במום דאין יכול לבעול דמובן מאליו שלא ידעה אם הוא אינו יכול לבעול וגם אינו מובן למה אחר תיבות "שא"צ גט" הוא חוזר לבאר מהות המום, וע"כ שזה תנאי של היתר קידושי טעות שבכל אופן מיירי בלא ידעה.
לא כתבתי שהאג"מ לא כתב דלא שייך מקח טעות בשוטה, אבל רק באופן דלא שייך אישות כלל, וכש"כ להדיא בסי' פ' - והנה זה ודאי ששוטה הוא מום גדול שאינו ראוי לאישות כלל ... וכיון שהוא מום כזה שלא ראוי לאישות כלל שהרי א"א לדור עכ"ל, ולא שייך זה בכל מצב שרופאים היום החליטו להגדיר כמחלת נפש. לא יתכן מצב שאשה תשאר עם בעל שוטה באופן שלא שייך אישות כלל וא"א לדור עמו, שהוא הגדר שהאג"מ נתן להדיא לקבוע זה כמום העושה מקח טעות. גם אילו קיווה שהוא תתרפא היתה מחכה בנפרד עד להחלמתו, וע"כ היה אפשר לדור עמו. לתלות היתר כזה בהאג"מ הוא סילוף דבריו ממש.
כמובן גם אם יהבינן להו כל דבריהם בדעת האג"מ עדיין אין זה אומר דשייך להתיר בנידן דידן מכמה טעמים.


למדנו כי לא רק הוראת גיטין וקידושין אינה מסורה אלא למי שיש לו עסק בהם ובעומק פרטי הלכותיהם, ולא רק שבהכרעות מחודשות לדינא להתיר א"א לעלמא נזקקים רק ואך לגדולי הדור, אלא אף במשא ומתן בהלכות אלו אין מקום לבעלי בקיאות נפרזה ושטחית, זעיר שם זעיר שם, שמרבים לתקוע עצמם כל מקום שיש חשש של יראי הוראה המבקשים לשמור על ההלכה ולכתוב בבהילות ובלי עיון להצדיק כל אומר מותר ובלבד לתקוע גירא בעיני ה'קנאים' -לפי דעתם-, ייבושו וייכלמו ויחזרו לפינתם ולעיסוקם בשאלות סמכות חכמינו ואנו ירווח לנו.
הבוז להם ולרעיונם!!

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי המעיין » ה' נובמבר 12, 2015 8:22 pm

יבנה כתב:דבריו מאד מוזרים, ואין חלקי המשפט מתחברים ביחד.
זה גם משאיר הרבה שאלות. האם הוא מתנגד לההפקעה, וא"כ למה הוא לא כותב נגדו? האם היה מעורב בו כלל אף אם לא היה המתיר בעצמו? האם בנו ר' שלום [שעדיין לא הכחיש] פעל לפי הנחייתו? מי הם הגדולים שר' נטע טען שסמך עליהם? את המכתב של איזה ראש ישיבה ראה ר' שטרנבוך? למה ר' שלום לא הצטרף למכתב או כתב מכתב הכחשה של עצמו?


האם כוונתך לומר שהמכתב מזויף ?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי ברזילי » ה' נובמבר 12, 2015 9:39 pm

שער כותש כתב:
חובב_ספרים כתב:התסכלתי היום עוד פעם באג"מ ואין מה לדבר הוא התיר רק כשלא בא עליה. וכן כתב להדיא עוד פעם בסוף סי' פ' [שמשום מה בזילי חושד בכשרים שלא ראיתי אותו] אבל אני בארתי כבר בתשובה אחת במום דאין יכול לבעול שא"צ גט בלא ידעה עכ"ל. ואין לומר שהוא כתב זה רק לגבי אינו יכול לבעול שזה היה המום אבל לגבי מום שוטה לא צריך לזה, דא"כ היה מספיק למכתב במום דאין יכול לבעול דמובן מאליו שלא ידעה אם הוא אינו יכול לבעול וגם אינו מובן למה אחר תיבות "שא"צ גט" הוא חוזר לבאר מהות המום, וע"כ שזה תנאי של היתר קידושי טעות שבכל אופן מיירי בלא ידעה.
לא כתבתי שהאג"מ לא כתב דלא שייך מקח טעות בשוטה, אבל רק באופן דלא שייך אישות כלל, וכש"כ להדיא בסי' פ' - והנה זה ודאי ששוטה הוא מום גדול שאינו ראוי לאישות כלל ... וכיון שהוא מום כזה שלא ראוי לאישות כלל שהרי א"א לדור עכ"ל, ולא שייך זה בכל מצב שרופאים היום החליטו להגדיר כמחלת נפש. לא יתכן מצב שאשה תשאר עם בעל שוטה באופן שלא שייך אישות כלל וא"א לדור עמו, שהוא הגדר שהאג"מ נתן להדיא לקבוע זה כמום העושה מקח טעות. גם אילו קיווה שהוא תתרפא היתה מחכה בנפרד עד להחלמתו, וע"כ היה אפשר לדור עמו. לתלות היתר כזה בהאג"מ הוא סילוף דבריו ממש.
כמובן גם אם יהבינן להו כל דבריהם בדעת האג"מ עדיין אין זה אומר דשייך להתיר בנידן דידן מכמה טעמים.

למדנו כי לא רק הוראת גיטין וקידושין אינה מסורה אלא למי שיש לו עסק בהם ובעומק פרטי הלכותיהם, ולא רק שבהכרעות מחודשות לדינא להתיר א"א לעלמא נזקקים רק ואך לגדולי הדור, אלא אף במשא ומתן בהלכות אלו אין מקום לבעלי בקיאות נפרזה ושטחית, זעיר שם זעיר שם, שמרבים לתקוע עצמם כל מקום שיש חשש של יראי הוראה המבקשים לשמור על ההלכה ולכתוב בבהילות ובלי עיון להצדיק כל אומר מותר ובלבד לתקוע גירא בעיני ה'קנאים' -לפי דעתם-, ייבושו וייכלמו ויחזרו לפינתם ולעיסוקם בשאלות סמכות חכמינו ואנו ירווח לנו.
הבוז להם ולרעיונם!!
חשבתי שאין צורך להסביר יותר אחרי תשובתו של ר' יוסף משה. אינו ראוי לאישות שבסי' פ אין הכוונה לחסרון גבו"א וגם לא לאדם שרואים מייד שאי אפשר לשהות איתו בבית אחד - במקרה המדובר חיו כמה שבועות יחד ורק אח"כ הוברר שהבעל חולה. כך שהרעיון כאילו "לא יתכן מצב שאשה תשאר עם בעל שוטה באופן שלא שייך אישות כלל" פשוט אינו תואם את העובדות, וכל קורא מבין רואה כי הכוונה "אינו ראוי לאישות" אינה אלא שאינו ראוי לחיות עם אשה בחיי זוגיות לאורך זמן על כל המשתמע, וממילא יש כאן טענת מק"ט.

גם בתשובה שצוינה בח"ד חיו יחד איזה זמן עד שנודעה לאשה התנהגותו של הבעל, ושם אפילו לא היה חסרון בזוגיות בזמן שהיה האיש עם האשה, אלא שברור לן "ששום אשה לא היתה מתרצית להנשא לאדם מנוול ומאוס ובזוי כזה". כללו של דבר, הכל תלוי (לשיטות אלה) באומדנא של ביטול המקח, אם שייך לומר שאין מיעוט המצוי (ואולי אפילו אינו מצוי, עי' סי' עט) של נשים שתתרצינה לנישואין במצב כזה. הא ותו לא (ומה צריך להכביר בראיות אחר שבאו"ז שהביא ההר-צבי דן מק"ט כשנודע שהבעל סומא בשתי עיניו, ועינינו הרואות כמה וכמה סומים כמותן ראויים לאישות בכל המובנים).

כפי שכתבתי כמה פעמים, אין לי שום ידיעה במצבו של הבעל נשוא הדיון כאן, ואם יש או אין אומדנא כזו בנידו"ד הוא ענין להכרעת הדיינים העוסקים בדבר המכירים את פרטי העובדות. כל מש"כ הוא אך ביחס לשאלה העקרונית של ביטול נישואין בטענת מק"ט, שלדעת ר' משה כלל וכלל אינה מוגבלת לטענות גבו"א וכדומה כפי שטעו כאן לחשוב. כמו כן, במעשה דביה"ד בחיפה חיו יחד תשעה חדשים, ואף נולדה בת משותפת, וותיקי הדיינים בא"י חברו יחד לדון שם דין מק"ט להתיר את האשה מעגינותה בסמכם בעיקר על שיטת ר' משה הנ"ל.

מצד שני, מאד נהניתי מהסגנון הספרותי. עדיך לגדולות.

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' נובמבר 12, 2015 10:10 pm

המכתב אינו מזוייף לפי ידיעתי וחלקי המשפטים מתחברים היטב.

המתעתע
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 22, 2015 10:01 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי המתעתע » ה' נובמבר 12, 2015 10:19 pm

.
נערך לאחרונה על ידי המתעתע ב ה' נובמבר 12, 2015 10:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי המעיין » ה' נובמבר 12, 2015 10:23 pm

מה באת להגיד בזה?

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי המעיין » ה' נובמבר 12, 2015 10:26 pm

הוד_והדר כתב:המכתב אינו מזוייף לפי ידיעתי וחלקי המשפטים מתחברים היטב.


המשפט
"מעולם לא התרתי על דבר להוציא אשה מעגונתה בהיתר לבטל הקידושין של מרת" וכולי
נראה לך משפט סביר?

המתעתע
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 22, 2015 10:01 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי המתעתע » ה' נובמבר 12, 2015 10:28 pm

מה ראה 'קנאי' זה להקל באיסורי נידה נגד דעות גדולי הדור', ולהחמיר באיסורי 'אשת איש' כדעת 'גדולי הדור'.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי יבנה » ה' נובמבר 12, 2015 10:31 pm

המעיין כתב:
יבנה כתב:דבריו מאד מוזרים, ואין חלקי המשפט מתחברים ביחד.
זה גם משאיר הרבה שאלות. האם הוא מתנגד לההפקעה, וא"כ למה הוא לא כותב נגדו? האם היה מעורב בו כלל אף אם לא היה המתיר בעצמו? האם בנו ר' שלום [שעדיין לא הכחיש] פעל לפי הנחייתו? מי הם הגדולים שר' נטע טען שסמך עליהם? את המכתב של איזה ראש ישיבה ראה ר' שטרנבוך? למה ר' שלום לא הצטרף למכתב או כתב מכתב הכחשה של עצמו?


האם כוונתך לומר שהמכתב מזויף ?

אין הדבר מופקע וכפי שראינו מכתב מרח"ק להצביע למפלגת ר"ש אוירבך. חוסר תיאום בין חלקי המשפט הוא א' מסימני מכתבים שגזרו והדביקו. בנוסף למה זה עלה באיזה אתר נידח בעילום שם כצילום של מסך אייפון, ולא בהודעה רשמית מגורם מוכר.
אם נגיד שהמכתב אמיתי זה יעלה שאלות אחרות.

היה ראוי לכתוב- הריני מודיע שמעולם לא התרתי לבטל את הקידושין של האשה מרת תמר אפשטיין פרידמן. ויותר טוב היה לכתוב במכתבו שאין לו קשר לענין ושהוא מתנגד לכך כו'.

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי סעדיה » ו' נובמבר 13, 2015 8:31 am

כפי איך שהבנתי ר' שלום קמנצקי הוא זה שדיבר עם הרופאים והבין שיש מקום לבטל את הקידושין.
אביו ר' שמואל אמר שצריכים לקבל היתר מרב והכל נשלח לר' נטע שפסק להיתר (אינני יודע אם הוא גם בירר את העובדות לבד או שסמך על ר' שלום).
ר' שמואל אמר לר' שלום שר' נטע הוא בר סמכא ואפשר לעשות מעשה על פיו.
כ"ז כתוב במכתב של ר' שלום ביחד עם נימוקיו, וזהו המכתב שעליו מדבר ר' משה שטרנבוך.

ר' שמואל כותב במכתב שהוא לא זה שהתיר (אלא מסתמך על ר' נטע).

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' נובמבר 13, 2015 11:59 am

מאחר שהיו שתקיפו אותי על מש"כ בדעת האג"מ עיינתי עוד פעמים בדבריו. מודינא שיתכן שהוא כן התיר גם במקום שנבעלה כשגם זה היה בטעות, הגם שלא משמע כן כלל מתשובותיו הראשונות ויש מקום לפקפק על מה שיש ללמוד זה מתשובותיו האחרונות.
אבל זה ברור שהוא לא הקיל כלל בקביעת שזה מקח טעות. הוא התנה זה להדיא במה שאינו ראוי לאישות כלל. בתשובותיו הראשונות שהוא האריך בזה הוא והביא ראיות השייכים אך ורק באינו ראוי לאישות כלל. בראוי לאישות רק שיש איזה מום אחר שמטעם זה לא היתה מתרצה לא מצינו שהוא התיר כלל. וגם במקום שהוא התיר זה היה בדוחק גדול וכתב להדיא שצריכים כל מה דאפשר לעשות לקבל גט.
בשאר מקומות שהוא לא כתב שאינו ראוי לאישות הוא לא התיר אלא לגבי הבנים מטעם ספק ממזר מותר מן התורה, וכש"כ באבן העזר חלק ד סימן י"ג - ואף אם היו קידושין גמורים הם קידושי טעות בודאי לע"ד בזה שהלכה ממנו תיכף כשנודעה שאינו רוצה להוליד בנים כלל כדבארתי, שלכן אף אם היה נוגע זה להאשה עצמה להתירה להנשא הייתי ירא מלהתירה מפני חומר א"א שהחמירו בה הרבה, אבל כיון שנוגע זה להבן והבת שהנידון הוא לענין לאו דממזרות דאדרבה התורה הקלה בהו הרבה וגם רבנן מצינו שהקלו הרבה פשוט וברור שיש להתירן עכ"ל. ואפילו בחולי נפש ממש כ' שם בסי' פ"ב ומטעם זה יש להתיר בת זו לקהל מאחר דבטלו הקידושין ולא היתה אשת איש כלל וממילא אינה ממזרת ולענין ממזרת הא קילא, שלבד דהיא רק איסור לאו שבשביל זה לא היה שייך להקל למסקנת הגמ' דיבמות דף קי"ט ע"א דאמר רבא מכדי הא מדאורייתא והא דאורייתא מה לי איסור כרת מה לי איסור לאו, אבל הא ספק ממזר מותר מדאורייתא ויש להתירה עכ"ל, וכנראה פשר הדבר מה שלא התיר שם אלא לגבי הבת ולא היה מוכן להתיר לגבי האם הוא משום שלא היה ברור שלא היה הבעל ראוי לאישות ולא הוזכר זה בתשובתו, שלא כבתשובות שבהן התיר האשה שכ' להדיא שלא היה הבעל ראוי לאישות כלל. אמנם [בח"ג סי' מ"ה] הוא לא ציין זה להדיא אבל כל התשובה הוא בקיצור והוא ציין לתשובתיו הראשונות איך שיש להתיר האשה ... מצד מום של שטות, וברור שכוונתו היה אם זה אותו ענין שהוא התיר שם].
המקום היחיד שראיתי שנראה כסתירה לדברי הוא בח"ד סי' קי"ג שהתיר שטוף במשכב זכר, אבל בעובדא שם בפשטות לא היה שם קידושין כלל שהקידושין היה ע"י רביי קונסרווטיווי והעדים לא היו שומרי תורה ומצות כלל ולא גרו בשכונת שומרי תורה ומצוה וברור שלא היו שם עדים כשירם בשעת החו"ק, כש"כ השואל בספרו שו"ת השבי"ט ח"ז אה"ע סי' כ'. ובקידושין אצל ראבאיי קאנסערוואטיווי זה מספיק מצד עצמו לבטל הקידושין לדעת האג"מ כש"כ להדיא באה"ע ח"ג סי' מ"ה ודומני בעוד מקומות. נמצא שכל ההיתר של מקח טעות לא היה אלא עוד סניף בעלמא. ואמנם פרט זה לא הוזכר באג"מ, אבל זה גופא תמוה למה לא התייחס האג"מ לצד גדול להיתר והתעלם ממנו לגמרי, שלא כדרכו שדן בכל צדדי השאלה, וכגון בח"ג סי' מ"ה הנ"ל שהיה ג' צדדים להתיר והוא התייחס לכל אחד מהם. ובפרט כנראה מתוך תשובותיו כל הענין של התר מצד מקח טעות אינו אלא ענין של שעת הדחק משא"כ קידושין אצל ראביי קאנסערווטאיווי שכנראה היה פשוט לו יותר להתיר, ותמוה שהזכיר ההיתר בקושי ולא הצד להתיר בשופי. והאמת יורה דרכו שחלק זה של אג"מ לא נערך ע"י הגרמ"פ בעצמו, וכמו שניכר מיד לכל הרגיל באג"מ שסגנון הספר שונה מחלקים הוקדמים, וכבר כתבתי מה ששמעתי בשם רופאו של הגר"מ שמצד מצב בריאותו באותם השנים לא יתכן שהוא ערך אותו. וכפי הנראה פרט זה של השאלה נשמט בטעות [מה שמסתבר בכל אופן גם את"ל שמ"מ התיר מטעם מק"ט בלבד] וממילא קשה לקבוע שהוא היה מתיר מצד מק"ט בלבד כשאינו אלא סניף להתיר ברור בלא"ה ושלא כדמשמע משאר תשובותיו.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי גימפעל » ו' נובמבר 13, 2015 12:43 pm

טעות
נערך לאחרונה על ידי גימפעל ב ד' ינואר 25, 2023 2:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' נובמבר 13, 2015 1:08 pm

לפי הנתבאר שחתמו על שטר בוררות אצל ב"ד דבאלטימאר מלבד שאלת מעמדה של האשה יש לדון על בעל דין שחתם על שטר בוררות אצל ב"ד מוסמך והחליט באמצע לעזוב ובקש פסק מרב אחר שיתכן יהיה יותר נוח עבורו, הן מצד תוכף הפסק הן מצד רב הדן בזה אחר שכבר חתמו על שטר בוררות אצל ב"ד אחר.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי ברזילי » ו' נובמבר 13, 2015 1:20 pm

חובב_ספרים כתב:מאחר שהיו שתקיפו אותי על מש"כ בדעת האג"מ עיינתי עוד פעמים בדבריו. מודינא שיתכן שהוא כן התיר גם במקום שנבעלה כשגם זה היה בטעות, הגם שלא משמע כן כלל מתשובותיו הראשונות ויש מקום לפקפק על מה שיש ללמוד זה מתשובותיו האחרונות.
אבל זה ברור שהוא לא הקיל כלל בקביעת שזה מקח טעות. הוא התנה זה להדיא במה שאינו ראוי לאישות כלל. בתשובותיו הראשונות שהוא האריך בזה הוא והביא ראיות השייכים אך ורק באינו ראוי לאישות כלל. בראוי לאישות רק שיש איזה מום אחר שמטעם זה לא היתה מתרצה לא מצינו שהוא התיר כלל. וגם במקום שהוא התיר זה היה בדוחק גדול וכתב להדיא שצריכים כל מה דאפשר לעשות לקבל גט.
בשאר מקומות שהוא לא כתב שאינו ראוי לאישות הוא לא התיר אלא לגבי הבנים מטעם ספק ממזר מותר מן התורה, וכש"כ באבן העזר חלק ד סימן י"ג - ואף אם היו קידושין גמורים הם קידושי טעות בודאי לע"ד בזה שהלכה ממנו תיכף כשנודעה שאינו רוצה להוליד בנים כלל כדבארתי, שלכן אף אם היה נוגע זה להאשה עצמה להתירה להנשא הייתי ירא מלהתירה מפני חומר א"א שהחמירו בה הרבה, אבל כיון שנוגע זה להבן והבת שהנידון הוא לענין לאו דממזרות דאדרבה התורה הקלה בהו הרבה וגם רבנן מצינו שהקלו הרבה פשוט וברור שיש להתירן עכ"ל. ואפילו בחולי נפש ממש כ' שם בסי' פ"ב ומטעם זה יש להתיר בת זו לקהל מאחר דבטלו הקידושין ולא היתה אשת איש כלל וממילא אינה ממזרת ולענין ממזרת הא קילא, שלבד דהיא רק איסור לאו שבשביל זה לא היה שייך להקל למסקנת הגמ' דיבמות דף קי"ט ע"א דאמר רבא מכדי הא מדאורייתא והא דאורייתא מה לי איסור כרת מה לי איסור לאו, אבל הא ספק ממזר מותר מדאורייתא ויש להתירה עכ"ל, וכנראה פשר הדבר מה שלא התיר שם אלא לגבי הבת ולא היה מוכן להתיר לגבי האם הוא משום שלא היה ברור שלא היה הבעל ראוי לאישות ולא הוזכר זה בתשובתו, שלא כבתשובות שבהן התיר האשה שכ' להדיא שלא היה הבעל ראוי לאישות כלל. אמנם [בח"ג סי' מ"ה] הוא לא ציין זה להדיא אבל כל התשובה הוא בקיצור והוא ציין לתשובתיו הראשונות איך שיש להתיר האשה ... מצד מום של שטות, וברור שכוונתו היה אם זה אותו ענין שהוא התיר שם].
המקום היחיד שראיתי שנראה כסתירה לדברי הוא בח"ד סי' קי"ג שהתיר שטוף במשכב זכר, אבל בעובדא שם בפשטות לא היה שם קידושין כלל שהקידושין היה ע"י רביי קונסרווטיווי והעדים לא היו שומרי תורה ומצות כלל ולא גרו בשכונת שומרי תורה ומצוה וברור שלא היו שם עדים כשירם בשעת החו"ק, כש"כ השואל בספרו שו"ת השבי"ט ח"ז אה"ע סי' כ'. ובקידושין אצל ראבאיי קאנסערוואטיווי זה מספיק מצד עצמו לבטל הקידושין לדעת האג"מ כש"כ להדיא באה"ע ח"ג סי' מ"ה ודומני בעוד מקומות. נמצא שכל ההיתר של מקח טעות לא היה אלא עוד סניף בעלמא. ואמנם פרט זה לא הוזכר באג"מ, אבל זה גופא תמוה למה לא התייחס האג"מ לצד גדול להיתר והתעלם ממנו לגמרי, שלא כדרכו שדן בכל צדדי השאלה, וכגון בח"ג סי' מ"ה הנ"ל שהיה ג' צדדים להתיר והוא התייחס לכל אחד מהם. ובפרט כנראה מתוך תשובותיו כל הענין של התר מצד מקח טעות אינו אלא ענין של שעת הדחק משא"כ קידושין אצל ראביי קאנסערווטאיווי שכנראה היה פשוט לו יותר להתיר, ותמוה שהזכיר ההיתר בקושי ולא הצד להתיר בשופי. והאמת יורה דרכו שחלק זה של אג"מ לא נערך ע"י הגרמ"פ בעצמו, וכמו שניכר מיד לכל הרגיל באג"מ שסגנון הספר שונה מחלקים הוקדמים, וכבר כתבתי מה ששמעתי בשם רופאו של הגר"מ שמצד מצב בריאותו באותם השנים לא יתכן שהוא ערך אותו. וכפי הנראה פרט זה של השאלה נשמט בטעות [מה שמסתבר בכל אופן גם את"ל שמ"מ התיר מטעם מק"ט בלבד] וממילא קשה לקבוע שהוא היה מתיר מצד מק"ט בלבד כשאינו אלא סניף להתיר ברור בלא"ה ושלא כדמשמע משאר תשובותיו.
א. דבריך סותרים מיניה וביה. במקום שהוא מצרף סניפים נוספים להיתר, אתה סבור שיש ללמוד מכאן שלא היה מתיר בלי הסניפים. אם כן, מה השאלה מדוע לא הזכיר עוד סניפי היתר בתשובה אחרת - לו היה מזכיר אותם היית טוען שגם שם לא התיר אלא במקום סניפים, וזו בדיוק הסיבה שהם הושמטו כדי שנדע שהתיר גם בלעדיהם.
ב. הבאת תשובתו בח"ד יג, אבל שכחת לציין שגם שם היה מדובר בקידושין אצל קונסרבטיבים, ועם כל זה כתב שלחומר א"א היה ירא מלהתירה. לפי שיטת הדיוקים שלך היינו צריכים ללמוד מזה שלדעתו אי אפשר להתיר א"א שנתקדשה אצל קונסרבטיבים, וממילא מיושבת קושייתך הנ"ל (מדוע לא הזכיר סניף זה להיתר בעובדה דשו"ת השבי"ט) גם לשיטתך.
ג. באופן כללי, אי אפשר ללמוד ממה שכתוב בתשובות שלו היה כך וכך הייתי ירא - המבחן הוא כשמגיע הענין למעשה. אבל אם באנו ללמוד מלשונות כאלה, הקושיה מח"ד,יג (שם כתב שהיה ירא להתיר במקום מק"ט) אינה קשה בלא"ה - כמובן יש לחלק בין טעות לטעות ואינו דומה בעל שאינו רוצה בילדים לחולה נפש.
ד. אגב, אם כבר נגררת לתירוצים של תלמיד טועה ויד זרה נשתלחה בכתבי רבנו, גם להביא ראיה לשיטתך מח"ד,יג אי אפשר. זה אותו כרך עצמו.

קיצורו של דבר - ממכלול התשובות עולה דרך ברורה. כל מקום שהוא חסרון גדול שלא תתרצינה נשים כוותה לינשא לו, שייכת טענת מק"ט, אלא שצריך לדון בכל מקום בחוזקה של האומדנא הזו, ואם יש מיעוט המצוי או שאינו מצוי כנגדה וכו'. במקום להתעקש ולחפש תירוצים מקומיים עד אין קץ, יכולים החולקים לומר ביושר שלא ס"ל כוותיה.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי יבנה » ו' נובמבר 13, 2015 1:22 pm

בדרשה התייחס ר' שטרנבוך לענין http://daattorah.blogspot.co.il/2015/11 ... tamar.html

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי ברזילי » ו' נובמבר 13, 2015 1:29 pm

הרב שריאל רוזנברג כתב:דבר ברור הוא שכל אשה שהיא בחזקת א"א אין להוציאה מחזקתה אלא בפס"ד ברור מבי"ד מוסמך
האמנם? לא בדקתי כעת, אבל במבט ראשון נראה פשוט ששאלת הפקעת קידושין או התרת עגונה הן כשאר שאלות איסור והיתר, שבאופו מהותי ענין לבית דין כלל וכלל אלא להוראת חכם. רק כשנדרשת גביית עדות, או כשנזקקים לכפות את הפסק, יש צורך לכח בי"ד. כמובן, בדרך כלל עוסקים בזה דיינים קבועים, משום נסיונם ומומחיותם המקצועית, וכן בד"כ מצרפם כמה חכמים להיתר אבל לא שצריך שלשה דיינים כדין בי"ד.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי יבנה » ו' נובמבר 13, 2015 1:44 pm

ברזילי כתב:
הרב שריאל רוזנברג כתב:דבר ברור הוא שכל אשה שהיא בחזקת א"א אין להוציאה מחזקתה אלא בפס"ד ברור מבי"ד מוסמך
האמנם? לא בדקתי כעת, אבל במבט ראשון נראה פשוט ששאלת הפקעת קידושין או התרת עגונה הן כשאר שאלות איסור והיתר, שבאופו מהותי ענין לבית דין כלל וכלל אלא להוראת חכם. רק כשנדרשת גביית עדות, או כשנזקקים לכפות את הפסק, יש צורך לכח בי"ד. כמובן, בדרך כלל עוסקים בזה דיינים קבועים, משום נסיונם ומומחיותם המקצועית, וכן בד"כ מצרפם כמה חכמים להיתר אבל לא שצריך שלשה דיינים כדין בי"ד.

לא יהא אלא ביטול מקח וממכר, שצריך שישבו ב"ד על כך וישמעו שני הצדדים. הרי גם הבעל הוא צד בענין.

מדברי ב"ד דבולטימור מבואר שאחרי שלשה דיונים האשה נעלמה ולא מיצתה את ההליך בבית דין. זה נוגד את כל תשובות ר' משה שהצריך שא"א להשיג גט בשום אופן.
עוד מבואר שאף א' לא התקשר אליהם או דן איתם בענין. זה נראה לי חוסר אחראית בסיסית של המתירים, לא רק שאינם שומעים את הבעל, אפ' לא מדברים עם הב"ד האחראים על הדבר, ושהדיונים התקיימו שם. ורק הסתפקו בשמיעת צד א' של האשה. אין לך טועה בדבר משנה גדול מזה.
זה מלבד השאלה של איך ב"ד שני רשאי לפסוק בדין המתקיים אצל ב"ד אחר בהסכמת הצדדים בלי אישור של ב"ד הראשון.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי ברזילי » ו' נובמבר 13, 2015 1:45 pm

יבנה כתב:
ברזילי כתב:
הרב שריאל רוזנברג כתב:דבר ברור הוא שכל אשה שהיא בחזקת א"א אין להוציאה מחזקתה אלא בפס"ד ברור מבי"ד מוסמך
האמנם? לא בדקתי כעת, אבל במבט ראשון נראה פשוט ששאלת הפקעת קידושין או התרת עגונה הן כשאר שאלות איסור והיתר, שבאופו מהותי ענין לבית דין כלל וכלל אלא להוראת חכם. רק כשנדרשת גביית עדות, או כשנזקקים לכפות את הפסק, יש צורך לכח בי"ד. כמובן, בדרך כלל עוסקים בזה דיינים קבועים, משום נסיונם ומומחיותם המקצועית, וכן בד"כ מצרפם כמה חכמים להיתר אבל לא שצריך שלשה דיינים כדין בי"ד.

לא יהא אלא ביטול מקח וממכר, שצריך שישבו ב"ד על כך וישמעו שני הצדדים. הרי גם הבעל הוא צד בענין.

מדברי ב"ד דבולטימור מבואר שאחרי שלשה דיונים האשה נעלמה ולא מיצתה את ההליך בבית דין. זה נוגד את כל תשובות ר' משה שהצריך שא"א להשיג גט בשום אופן.
עוד מבואר שאף א' לא התקשר אליהם או דן איתם בענין. זה נראה לי חוסר אחראית בסיסית של המתירים, לא רק שאינם שומעים את הבעל, אפ' לא מדברים עם הב"ד האחראים על הדבר, ושהדיונים התקיימו שם. ורק הסתפקו בשמיעת צד א' של האשה. אין לך טועה בדבר משנה גדול מזה.
זה מלבד השאלה של איך ב"ד שני רשאי לפסוק בדין המתקיים אצל ב"ד אחר בהסכמת הצדדים בלי אישור של ב"ד הראשון.
אם הבעל צד לענין, שיתבע את האשה בבי"ד. אל ככל שזה נוגע לה, למה לא תוכל לסמוך על הוראת חכם?

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי יבנה » ו' נובמבר 13, 2015 1:57 pm

ברזילי: לדבריך גם בחו"מ נגיד ככה, יפסקו לצד א' על פי דבריו אם יש בדבר איסור גזל כו', ואם יש לצד השני טענות שיפנה לב"ד שיחזרו בהם.
בנוסף דבר שבערוה טעון ב' עדים שיעידו על ב"ד שהתיר, ועד אז היא בחזקת איסור. ואילו כאן אין עדים המעידים שיש בכלל היתר, ועדיין היא בחזקתה.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' נובמבר 13, 2015 2:06 pm

ברזילי כתב:א. דבריך סותרים מיניה וביה. במקום שהוא מצרף סניפים נוספים להיתר, אתה סבור שיש ללמוד מכאן שלא היה מתיר בלי הסניפים. אם כן, מה השאלה מדוע לא הזכיר עוד סניפי היתר בתשובה אחרת - לו היה מזכיר אותם היית טוען שגם שם לא התיר אלא במקום סניפים, וזו בדיוק הסיבה שהם הושמטו כדי שנדע שהתיר גם בלעדיהם.
ב. הבאת תשובתו בח"ד יג, אבל שכחת לציין שגם שם היה מדובר בקידושין אצל קונסרבטיבים, ועם כל זה כתב שלחומר א"א היה ירא מלהתירה. לפי שיטת הדיוקים שלך היינו צריכים ללמוד מזה שלדעתו אי אפשר להתיר א"א שנתקדשה אצל קונסרבטיבים, וממילא מיושבת קושייתך הנ"ל (מדוע לא הזכיר סניף זה להיתר בעובדה דשו"ת השבי"ט) גם לשיטתך.
ג. באופן כללי, אי אפשר ללמוד ממה שכתוב בתשובות שלו היה כך וכך הייתי ירא - המבחן הוא כשמגיע הענין למעשה. אבל אם באנו ללמוד מלשונות כאלה, הקושיה מח"ד,יג (שם כתב שהיה ירא להתיר במקום מק"ט) אינה קשה בלא"ה - כמובן יש לחלק בין טעות לטעות ואינו דומה בעל שאינו רוצה בילדים לחולה נפש.
ד. אגב, אם כבר נגררת לתירוצים של תלמיד טועה ויד זרה נשתלחה בכתבי רבנו, גם להביא ראיה לשיטתך מח"ד,יג אי אפשר. זה אותו כרך עצמו.

קיצורו של דבר - ממכלול התשובות עולה דרך ברורה. כל מקום שהוא חסרון גדול שלא תתרצינה נשים כוותה לינשא לו, שייכת טענת מק"ט, אלא שצריך לדון בכל מקום בחוזקה של האומדנא הזו, ואם יש מיעוט המצוי או שאינו מצוי כנגדה וכו'. במקום להתעקש ולחפש תירוצים מקומיים עד אין קץ, יכולים החולקים לומר ביושר שלא ס"ל כוותיה.

א' כשתכתוב את זה באופן שיהיה מובן אתייחס אליו.
ב. לדבריך יש סתירה ברורה בדברי האג"מ בח"ג סי' מ"ה הוא התיר להדיא מטעם זה בלבד וח"ד סי' י"ג הוא כתב להדיא שלא היה מתיר האשה אלא הבנים, ולומר שהוא כתב להדיא דבר שאינו אמת כלל רק משום שלא היה נוגע הוא דבר שאין הדעת סובל כלל.
אלא פשר הדבר שרמ"פ לא היה מקלי דעת הקופצים על צד היתר בלי לברר שבאמת יש מקום להתיר ע"פ זה. ובח"ד סי' י"ג דן באות ד' דיתכן שהיה קידושין מצד עדים כשרים שאולי נמצאו שם ולא העלה דבר ברור להוציא מאפשרות זו, וממילא לא רצה להתיר אשה מטעם זה בלבד. משא"כ בח"ג סי' מ"ה, הגם שגם שם חשש לעדים כשרים וכ' להדיא - שמסתבר שלא היו שם עדים כשרים, אבל צריך לברר זה עכ"ל, אבל התיר אם יתברר שלא היו עדים כשרים, כש"כ להדיא - עכ"פ בעובדא זו יש ג' דברים להתירה בלא גט ואם אחד מהם כראוי יכול כתר"ה להתירה עכ"ל, דבאמת צריך לברר זה לפני שמתירים על סמך זה. ואינו דומה להתשובה בח"ד סי' קי"ג שמבואר בדברי השואל שנתברר כבר שלא היה שם שום עדים כשרים ואפילו במקום מגורתם לא היו שם שום עדים כשרים להיות קידושין אילו בעלו לשם קידושין. וממילא פשוט שהיה בזה כדי להתיר וטעם מקח טעות לא היה אלא תוספת התיר בעלמא.
ד. פשוט שהשמטת דבר תוך כדי עריכה בזדון או בשגגה אינו דומה לזיוף והכנסת דברים חדשים בתוך התשובה. בלא"ה זה אינו מהסוג שינוי החשודים היו חשודים לעשות. כנראה ממש"כ באות א' גם אתה מודה שיש כאן השמטה, וגם מצדיק אותו כדי שנדע שהתיר גם בלעדיהם. אם זה לא נעשה ע"י הגרמ"פ, ומצד מצב בריאותו ודרכו באופן כללי בהדפסת תשובותיו כנראה שלא, מנ"ל להמשמיטים עד שלא פחדו להשמיט דבריו. במקומות אחרים כתבתם על חרדים שהם משמיטים מה שאינו נוח להם, וכאן כשהחשודים הם מציבור אחר זה בסדר אצלך!

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש חדשה

הודעהעל ידי יבנה » ו' נובמבר 13, 2015 2:58 pm

ברזילי: בנוסף מצורף כאן מכתב שכבר הבאתי לעיל viewtopic.php?f=7&t=24608&start=80#p248065 והוא מכתב מר' גרינבלט עצמו שתוקף לענין פנייה לערכאות גישה כזאת כאילו זה שאלה פרטית בהלכות שבת, ע"ש כל דבריו החוצבים להבי אש. וכ"ש כאן שזה שאלה של אשת איש. ואילו היה סנהדרין היו חונקים אותה ואת בעלה השני דסוקלין על החזקות, ולא היו מתקבלין טענותיה שזה ענין פרטי והתקבל היתר מרבנים שלא מוכנים לעומד מאחורי ההיתר.
קבצים מצורפים
rgreenblatt_letter.jpg
rgreenblatt_letter.jpg (622.39 KiB) נצפה 14191 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 544 אורחים