- הגרמ''ש.PNG (204.39 KiB) נצפה 17818 פעמים
גימפעל כתב:לא הצלחתי לקרוא,
אך לפני הדיון בזה נא לזכור שר' נטע גרינבלאט הוא מזקני הת"ח החשובים ביותר בארה"ב.
תוכן כתב:http://daattorah.blogspot.co.il/2015/11/tamar-epstein-rav-leib-landesmans-psak.html
כאן הוא תשובת ר' שמואל לנדסמן נגד פסק דינו של הר' נטע גרינבלט. על פניו טענות ר' לנדסמן הן חמורות ביותר.
ברזילי כתב:כצפוי, גם כאן הופך הפוסק המדובר (מזקני בעלי ההוראה בארה"ב, מפורסם עשרות בשנים כמומחה לגיטין) תכף ומייד ל"הרב" בפי יריביו. זה כבר לא מדרון חלקלק, אלא צניחה חפשית.
(משום מה ראש הישיבה המעורב בזה לא זכה לזה, לעת עתה עכ"פ)
חובב_ספרים כתב:מי זה משפחת קמנצקי? היחיד בשם הזה שאני מכיר שמוגדר כגדול הוא הג"ר שמואל קמנצקי והוא מוכר כפוסק בעצמו.
זו אכן טענה של ממש (אם כי ייתכן שעוד יפורסם הפסק בעתיד). מצד שני, הרב שטרנבוך כותב "וראיתי התשובה להתיר", וצע"ג. דרך אגב, הדרישה לשקיפות מצד המתירים אינה עולם בקנה אחד עם הדרך שייסד הרב שטרנבוך מפי הגרי"ז בסוף מכתבו, אבל הוא באמת לא התרעם על שלא פרסמו אלא אמר שהגיע לידו היתרם.תוכן כתב:מה שלא היה, לפני שנות דור, היתר מסוג זה היו מוציאים גדולי הרבנים לרשות הרבים, בתנאי מפורש שרק אם יסכימו לו עוד ג' מגדולי הרבנים. והנה כאן, מפקיעים קידושין מאשת איש, על בסיס היתר שהוא לא ברור ולא מפרסמים. תמה תמה יקרא! מה יש להסתיר פה. אם ההיתר הוא כל כך ברור, הרי שיפרסמו דבריהם, ואם ההיתר אינו ברור, אז איך אפשר להתיר אשת איש בכגון דא.
ישבב הסופר כתב:... ומנגד יש את האלה ששומרים על זכות הבעל לעגן עד כלות הנפש (גשטטנר וסיעתו) ותמיד תמיד תומכים בבעל אף כשברור שהוא רשע מרושע.
ברזילי כתב:לעת עתה, הדיון בפרטים העובדתיים הוא בעייתי באשר הוא נסמך על דברי צד הבעל והתומכים בו.
תוכן כתב:ישבב הסופר כתב:... ומנגד יש את האלה ששומרים על זכות הבעל לעגן עד כלות הנפש (גשטטנר וסיעתו) ותמיד תמיד תומכים בבעל אף כשברור שהוא רשע מרושע.
על פי ההלכה, זכות הבעל לעגן גם אם הוא רשע גמור.
מבלי להכנס לפרטים, ייחוס אג'נדה ונימוקים חיצוניים לצד אחד בלבד איננו רציני, גם אם במקרה אתה מסכים עם הצד הזה. מעניין יהיה לשמוע מר' דוד פיינשטיין למשל.תוכן כתב:ברזילי כתב:לעת עתה, הדיון בפרטים העובדתיים הוא בעייתי באשר הוא נסמך על דברי צד הבעל והתומכים בו.
רוב הפוסקים החשובים שכתבו בנושא, למשל הר' לנדסמן והר' פלדמן, אינם נמצאים ב"צד הבעל" (לעומת ארגון אורה ומשפחת קמנצקי שנמצאים במפורש ל"צד האשה", אורה כדי לעקור הלכה מישראל, ומשפחת קמנצקי, באמת לשם שמים, כדי לעזור לאשה שמסכנה את עצמה). לפוסקים אלו אין להם שום קשר עם הבעל, והם דנים פה אך ורק מצד ההלכה ללא הזדקקות רגשית לשום צד.
תוכן כתב:יש להעיר כאן בנוסף, שלא מדובר כאן בעגונה במובן הרגיל של המילה, כי הרי הבעל אמר שהוא מוכן לתת גט בתנאי שהיא תחזור לגור לידו, כדי שיוכל לראות את הילדה שלו בצורה סדירה. האשה התעקשה לא לחזור חזרה, והיא בעצם עיגנה את עצמה.
ישבב הסופר כתב:יבנה אני מלמד זכות עליך שאתה מדבר מאי ידיעה. הגר"ש קמינצקי נחשב פוסק רציני לכל דבר, והוא מעורב בנושאים שונים ומגוונים שאלות של גירות קידושין גיטין וכו' וכו', ובכלל אינו מסוג ראשי הישיבות שאתה מתאר
בדרך הלימוד הוא הלכתי מאוד ולא ישיביש. והוא בעל דעה נחשבת בעולם ההלכה בארה"ב. ולא רק במשנה ברורה. זלזולך אינה במקומה.
לגבי הגר"ש קמינצקי ומעורבותו כאן, שמעתי מאחד שמעורב בנושא שיש מכתב הכחשה ממנו, שעתיד לצאת בתקופה הקרובה. הוא לא התיר את האשה. הג"ר נטע גרינבלאט התירה. שמועות אומרות שבנו הג"ר שלום היה מעורב בפעולות למען התרת האשה מכבלי העיגון, ועליו סמך הג"ר נטע, אבל איני יודע בזה דבר ברור.
עכ"פ, לגבי מכתב הגר"מ שטרנבוך, יש כמה וכמה תמיהות גדולות על מכתבו. קודם כל, הגר"מ שטרנבוך כותב שהתפרסם פסק של הרב המתיר והראש ישיבה, והוא ראה את התשובה להתיר. ומשהו לא מתאים כאן.... הבעיה היא שהג"ר שמואל קמינצקי מעולם לא כתב מילה בעד התרת האשה, ולהפך יש מכתב בו הוא מכחיש את מעורבותו בזה, וכנ"ל. ועוד אחרת, הג"ר נטע גרינבלאט לא הוציא עדיין שום מכתב או תשובה !! (דברי הרב איידינסון בבלוג שלו שהכוונה לתשובה שנכתבה ע"י כמה רבנים שרצו לעזור לה, והסתובבה אצל רבנים שסירבו לחתום, עד שהתיר הגר"נ גרינבלאט, ותשובה זו הגיעה להגר"מ שטרנבוך, הם לימוד זכות סבירה לפשר מה שהוא מזכיר במכתבו, אבל זה עדיין נראה כבלתי מדויק.)
בסוף הדבר יש לדעת שהעניין מאוד מאוד טעון, כיון שמצד אחד יש את ה'אקטיוויסטים' של העגונות "אורה" שמוכנים למכור את השו"ע בעד הפרויקט שלהם, ומנגד יש את האלה ששומרים על זכות הבעל לעגן עד כלות הנפש (גשטטנר וסיעתו) ותמיד תמיד תומכים בבעל אף כשברור שהוא רשע מרושע. וכל הסיפור הוא כדור בין שני הצדדים הנ"ל.
בנידו"ד יש טעם פשוט הרבה יותר שלא לפרסם ברה"ר - שמות המעורבים ידועים ופרטי ההיתר תלויים במידע רפואי ואישי רגיש.גימפעל כתב:לפעמים לא מפרסמים את ההיתר בכוונה שלא ילמדו ממקרה זה למקרים אחרים ושידונו כל מקרה לגופו של עניין.
ברזילי כתב:בנידו"ד יש טעם פשוט הרבה יותר שלא לפרסם ברה"ר - שמות המעורבים ידועים ופרטי ההיתר תלויים במידע רפואי ואישי רגיש.גימפעל כתב:לפעמים לא מפרסמים את ההיתר בכוונה שלא ילמדו ממקרה זה למקרים אחרים ושידונו כל מקרה לגופו של עניין.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 704 אורחים