הודעהעל ידי מבקש תורה » ב' נובמבר 09, 2015 10:48 am
גם קטן קיים מצוות עד עכשיו-נראה לי שזה כוונת הלבושי מרדכי ביישוב קושיא זו.
בשו"ת לבושי מרדכי (אורח חיים מהדורה קמא סימן לז, א- לרבי מרדכי וינקלר)
אחרי מבוא דרך ברכת הודייה במודים דרבנן, מאשר ענותנותו הרבני בהעלות זכרונות טובות ביומא דעביד יומא טבא לרבנן, כעובדא דר' יוסף [קידושין ל"א ע"א] במצווה ועושה שכחו גדול בכפליים, אשר משם ראיית מהרש"ל בב"ק [יש"ש פ"ז סי' ל"ז] דצריך לעשות סעודה ויו"ט לבר מצווה. וי"ל דלא מצינו יום טוב והודאה רק על העבר, כמ"ש הר"ת בסו"פ ר"א דמילה [שבת קל"ז ע"ב בתוד"ה אבי] לענין ברכת הודייה, אבל על העתיד לא שייך הודאה, וא"כ ר' יוסף דסבר מעיקרא דכל המצות שעשה היו באינו מצווה ועושה ואין שכרה כמו מצווה ועושה, להכי מאן דא"ל דלא כר"י ואדרבא חייב במצות, אם כל המצות היו במצווה ועושה ונכפל שכרו מעיקרא, לכן עביד סעודה ויו"ט על העבר, משא"כ בבר מצוה. ואפשר דמשו"ה המצוה על האב שיהיה מחנכו שהוא מצוה מדברי קבלה [משלי כב, ו] חנוך לנער על פי דרכו, וזה תכלית גם כי יזקין וגו', וכיון שזכה והגיע לזמן הזה, נמצא שהיה חינוכו לתכלית הנרצה והיה מצווה ועושה לחנכו. וק"ו בן בנו של ק"ו בבני בנים שהבטיחנו [ישעיה נט, כא] כי לא ימוש מפיך ומפי זרעך וגו', שמחזיר התורה לאכסניא [ב"מ פ"ה ע"א], וכאילו קבלה מהר סיני [קידושין ל' ע"א]. ובעזה"י בטוחים על העתיד כמו על העבר המהפך לעתיד יומא טבא וטבא להוי. ואשרי שלו ככה הדר"ג זכה וזיכה עד סוף כל הדורות מראש הררי קדם מגזע תרשישים, למד וקיים והודעתם לבניך ולבני בניך [דברים ד, ט], ואפי' למ"ד [קידושין שם] לבניך ולא לבנותיך, הא איהו אית ליה מס' קידושין דף ל' [ע"א] דרשא דלבני בניך דהוי כבנים.