ישבב הסופר כתב:דר"ג שהיה לו עבד בשם טבי היה ככה"נ ר"ג דמן יבנה אבי רשב"ג דמתני'
מיללער כתב:תודה רבה על כל המידע.
מה יש בספר מאור עינים (לר"ע דמן אדומים) בפרק אמרי בינה ע"ז??
אלף אלפים כתב:ראה בהקדמת ספר זבחי אפרים למס' זבחים [נדפס בסדרת 'על מסכת'] שמביא הרבה ראיות מש"ס לדרך זו. ולדוגמא הא דבן זומא ראה אוכלסא בהר הבית, ומתי באה לשם אוכלוסא לאחר החורבן אם לא ליסוד ביהמ"ק, ועוד טובא.
גחלת כתב:שמעתי בהרצאה מי שהביאכדמות ראיה ממטבעות שמיוחסות לבר כוכבא. כי יש עליהם ציור של ארון הברית.
יין המשמח כתב:באחד מכרכי סיני כתב יהושע בראנד מאמר על בניני המקדש לאחר החורבן השני יעו"ש שביאר סוגיה זו בטוב טעם (אין לי נגישות לאוצר בכדי לציין באיזה חלק זה)
אדג כתב:גחלת כתב:שמעתי בהרצאה מי שהביאכדמות ראיה ממטבעות שמיוחסות לבר כוכבא. כי יש עליהם ציור של ארון הברית.
אבל לכו"ע נגנז הארון עוד קודם חורבן בית ראשון! ומה ראיה?
גחלת כתב:אדג כתב:גחלת כתב:שמעתי בהרצאה מי שהביאכדמות ראיה ממטבעות שמיוחסות לבר כוכבא. כי יש עליהם ציור של ארון הברית.
אבל לכו"ע נגנז הארון עוד קודם חורבן בית ראשון! ומה ראיה?
כנראה שזו היתה שאיפתם. ואת זה שמו להם למטרה. ובמטבעות כאילו צינו אבן דרך לשם.
ישבב הסופר כתב:ביניהם מסתמכים על תמונת המקדש שבמטבע שטבעו אז. מובן לכל שאיז הוכחה מזה על בנין המקדש בפועל, אלא על הצפייה. [גם לכאורה רואים צורת ארון וכרובים בפנים, וזה ודאי לא היה. התומכים בראיה זו טוענים שמדובר בצורת שלחן הטהור.]
שימען כתב:היה על כך כתבה שלימה פעם בקולמוס מעיתון משפחה בחודש מנ"א בערך בשנת תש"ע.
זכור לי שזה צימרר כמה אנשים זה שכתבו בזמן שמתאבלים על חורבן הבית להביא בעיתון דעות שכבר נבנה הבית השלישי.
סכינא חריפא כתב:שימען כתב:היה על כך כתבה שלימה פעם בקולמוס מעיתון משפחה בחודש מנ"א בערך בשנת תש"ע.
זכור לי שזה צימרר כמה אנשים זה שכתבו בזמן שמתאבלים על חורבן הבית להביא בעיתון דעות שכבר נבנה הבית השלישי.
מה מצמרר?
לפחות אפשר להסביר מה בדיוק מצמרר גם אם לא למהעזריאל ברגר כתב:סכינא חריפא כתב:שימען כתב:היה על כך כתבה שלימה פעם בקולמוס מעיתון משפחה בחודש מנ"א בערך בשנת תש"ע.
זכור לי שזה צימרר כמה אנשים זה שכתבו בזמן שמתאבלים על חורבן הבית להביא בעיתון דעות שכבר נבנה הבית השלישי.
מה מצמרר?
קשה להתווכח עם רגשות...
איש גלילי כתב:היות שהוברר שבן כוזיבא שאף לבניית המקדש (וכמו שמסתבר עוד לפני הראיות ג"כ), ואחרי שידענו מדברי חז"ל שבן כוזיבא מלך שנתים ומחצה, א"כ הסבירות שהוא לא חידש את עבודת המקדש קלושה למדי.
מקדש מלך כתב:לעניין השאלה האם הקריבו קרבן פסח לאחר החורבן, יעויין בתשובת הגרש"א אלפנדרי, נדפסה בספר 'מקדש מלך' להגרצ"פ פראנק, שסובר שלא הקריבו פסח לאחר החורבן ודוחה את הראיות שהביאו לכך.
לעניין המדרש שכשנכנס אדריאנוס להיכל היה מחרף, לפ"ר יש לדון האם מדובר על ההיכל עצמו או מקום ההיכל. וידועה אגרת הרמב"ם (וגם הדיון האם היא באמת נכתבה על ידו) שכותב ש'נכנסתי לבית הגדול והקדוש', וזה כמובן לאחר החורבן (ובזה דחיתי דעת המוכיחים מכך שהרמב"ם נכנס להר הבית, כי כמו שכותב שנכנס 'לבית הגדול והקדוש' בזמן שהר ציון שמם ושועלים הילכו בו, כן יש לומר שנכנס למקום קרוב ולא ממש לאותו מקום, וזה אם נניח שבאמת נכתב על ידו. כי יש באגרת דברים קצת תמוהים. אם כי כמה מגדולי ישראל העתיקוהו מבלי הסתייגות, וצ"ע).
בתבונה כתב:מה הצורך לפרש שהרמב"ם לא נכנס להר הבית, הרי כו"ע לא פליגי שמותר לטמא מת להיכנס להר הבית?
בתבונה כתב:מקדש מלך כתב:לעניין השאלה האם הקריבו קרבן פסח לאחר החורבן, יעויין בתשובת הגרש"א אלפנדרי, נדפסה בספר 'מקדש מלך' להגרצ"פ פראנק, שסובר שלא הקריבו פסח לאחר החורבן ודוחה את הראיות שהביאו לכך.
לעניין המדרש שכשנכנס אדריאנוס להיכל היה מחרף, לפ"ר יש לדון האם מדובר על ההיכל עצמו או מקום ההיכל. וידועה אגרת הרמב"ם (וגם הדיון האם היא באמת נכתבה על ידו) שכותב ש'נכנסתי לבית הגדול והקדוש', וזה כמובן לאחר החורבן (ובזה דחיתי דעת המוכיחים מכך שהרמב"ם נכנס להר הבית, כי כמו שכותב שנכנס 'לבית הגדול והקדוש' בזמן שהר ציון שמם ושועלים הילכו בו, כן יש לומר שנכנס למקום קרוב ולא ממש לאותו מקום, וזה אם נניח שבאמת נכתב על ידו. כי יש באגרת דברים קצת תמוהים. אם כי כמה מגדולי ישראל העתיקוהו מבלי הסתייגות, וצ"ע).
ההיכל לחוד והבית הגדול והקדוש לחוד
1. בכל מקום הבית הגדול והקדוש אין הכוונה להיכל בדך כלל הכוונה למחנה שכינה, וכן בית ה' אמנם מצינו שהכוונה לכל הר הבית
א. רמב"ם הלכות ביאת המקדש פרק א
"וכן אסור לכל אדם בין כהן בין ישראל להכנס למקדש כולו מתחילת עזרת ישראל ולפנים כשהוא שתוי יין או שכור או פרוע ראש דרך ניוול או קרוע בגדים, אף על פי שאינו באזהרה שאין זה כבוד ומורא לבית הגדול והקדוש שיכנס בו מנוול",
ב. רמב"ם סדר תפילות נוסח הברכות האמצעיות
"ואין אנו יכולין לעלות להראות ולהשתחוות לפניך בבית בחירתך בנוה הדרך בבית הגדול והקדוש שנקרא שמך עליו" ורק לכהנים נכנסים להיכל .
ג. משנה מסכת ביכורים פרק א
"ומנין שהוא חייב באחריותן עד שיביא להר הבית שנאמר (שמות כג) ראשית בכורי אדמתך תביא בית ה' אלקיך"
2. איפה הדיון האם האגרת הזו באמת נכתבה על ידו?
3. הטיעון שהכוונה למקום קרוב הובא בשם הגר"י זריהן שהכוונה למדרש שלמה שהוא כינוי למסגד אל אקצה, שהוא מחוץ להר הבית המקודש, (נקודה שיש בה בעקיפין תמיכה לעלייה)
4. מה הצורך לפרש שהרמב"ם לא נכנס להר הבית, הרי כו"ע לא פליגי שמותר לטמא מת להיכנס להר הבית?
לבי במערב כתב:בתבונה כתב:מה הצורך לפרש שהרמב"ם לא נכנס להר הבית, הרי כו"ע לא פליגי שמותר לטמא מת להיכנס להר הבית?
לכאורה כוונת הרב 'מקדש מלך' היא לשאר טומאות, שאין אנו יודעים מראיתן.
וא"י מה הכריחו לומר שאף הרמב"ם לא ידע לה, ושמא הי' לו (או לבנ"י היושבים אז באה"ק) מסורת וקבלה בזה - ונשכח מעמנו כחלוף הזמן וריחוק המקום (ומחמת שאסרה המלכות על היהודים מלעלות להר קדשנו).
מקדש מלך כתב:בתבונה כתב:מקדש מלך כתב:לעניין השאלה האם הקריבו קרבן פסח לאחר החורבן, יעויין בתשובת הגרש"א אלפנדרי, נדפסה בספר 'מקדש מלך' להגרצ"פ פראנק, שסובר שלא הקריבו פסח לאחר החורבן ודוחה את הראיות שהביאו לכך.
לעניין המדרש שכשנכנס אדריאנוס להיכל היה מחרף, לפ"ר יש לדון האם מדובר על ההיכל עצמו או מקום ההיכל. וידועה אגרת הרמב"ם (וגם הדיון האם היא באמת נכתבה על ידו) שכותב ש'נכנסתי לבית הגדול והקדוש', וזה כמובן לאחר החורבן (ובזה דחיתי דעת המוכיחים מכך שהרמב"ם נכנס להר הבית, כי כמו שכותב שנכנס 'לבית הגדול והקדוש' בזמן שהר ציון שמם ושועלים הילכו בו, כן יש לומר שנכנס למקום קרוב ולא ממש לאותו מקום, וזה אם נניח שבאמת נכתב על ידו. כי יש באגרת דברים קצת תמוהים. אם כי כמה מגדולי ישראל העתיקוהו מבלי הסתייגות, וצ"ע).
ההיכל לחוד והבית הגדול והקדוש לחוד
1. בכל מקום הבית הגדול והקדוש אין הכוונה להיכל בדך כלל הכוונה למחנה שכינה, וכן בית ה' אמנם מצינו שהכוונה לכל הר הבית
א. רמב"ם הלכות ביאת המקדש פרק א
"וכן אסור לכל אדם בין כהן בין ישראל להכנס למקדש כולו מתחילת עזרת ישראל ולפנים כשהוא שתוי יין או שכור או פרוע ראש דרך ניוול או קרוע בגדים, אף על פי שאינו באזהרה שאין זה כבוד ומורא לבית הגדול והקדוש שיכנס בו מנוול",
ב. רמב"ם סדר תפילות נוסח הברכות האמצעיות
"ואין אנו יכולין לעלות להראות ולהשתחוות לפניך בבית בחירתך בנוה הדרך בבית הגדול והקדוש שנקרא שמך עליו" ורק לכהנים נכנסים להיכל .
ג. משנה מסכת ביכורים פרק א
"ומנין שהוא חייב באחריותן עד שיביא להר הבית שנאמר (שמות כג) ראשית בכורי אדמתך תביא בית ה' אלקיך"
2. איפה הדיון האם האגרת הזו באמת נכתבה על ידו?
3. הטיעון שהכוונה למקום קרוב הובא בשם הגר"י זריהן שהכוונה למדרש שלמה שהוא כינוי למסגד אל אקצה, שהוא מחוץ להר הבית המקודש, (נקודה שיש בה בעקיפין תמיכה לעלייה)
4. מה הצורך לפרש שהרמב"ם לא נכנס להר הבית, הרי כו"ע לא פליגי שמותר לטמא מת להיכנס להר הבית?
1. כל הראיות הן כשהבית בבנינו, ואז כל הר הבית הוא תחומו ומקומו של הבית. אבל בפשטות לא מסתבר שגם בחורבנו יקרא כן. וממה שהבאת ראיה, שהרי יכולים אנו להשתחוות בהר הבית גם היום (אם לא האיסור על פי החוק...).
2. איני זוכר כעת, בשעתו ראיתי, אקוה שיספיק בידי לחפש ולהעלות.
3. אין אנו יודעים לאיזה מקום קרוב הוא יכול להתכוון, וזו רק השערה שהיה באל אקצה. ואם כבר השערות לגבי מיקום המקדש על מנת להתיר כניסה למקומות אחרים, יש לנו מסתברות יותר מאשר דקדוק לשון באיגרת.
4. איני זוכר כעת. אך כמדומני שיש שרצו להוכיח מכאן שהרמב"ם שביק משנתו ונקיט כמנהג שהיה בזמן הראשונים כדעת הראב"ד. מלבד שיש לדון האם היה בכלל בזמן הראשונים מסורת ברורה איה מקום המקדש, וגם לשון האיגרת הלא מסתייגת, וכאמור בחורבנו קשה יותר לומר שהכוונה להר הבית (אם כי יש לדחות כן). חוץ ממה שהוסיף הרב ליבי במערב.
ולא חקרתי הדברים כעת ועניתי לפו"ר.
מקדש מלך כתב:בתבונה כתב:מקדש מלך כתב:מלבד שיש לדון האם היה בכלל בזמן הראשונים מסורת ברורה איה מקום המקדש,
ולא חקרתי הדברים כעת ועניתי לפו"ר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים