- ארצות החיים, שה"ג לרבני אמריקא בערכו.ושמעתי כי בכל ש"ק היה אומר על שולחנו הטהור חידושי תורה ובהם שילב הרבה דברים בתורת הנסתר שלא הבינו שומעיהן, וכאשר שאלו אותו דאל מי הוא אומרם, ענה להם,דאף כי אין הם מבינים את דברים האלו, אמנם דברי תורה הם נצחיים ומה שהוא אומר הכל נשאר באויר, ועוד יגיע זמן שיבואו לכאן כאלו, אשר כן יבינו וישיגו את הדברים שהגיד, ולא לריק הגיד
איש_ספר כתב:- ארצות החיים, שה"ג לרבני אמריקא בערכו.ושמעתי כי בכל ש"ק היה אומר על שולחנו הטהור חידושי תורה ובהם שילב הרבה דברים בתורת הנסתר שלא הבינו שומעיהן, וכאשר שאלו אותו דאל מי הוא אומרם, ענה להם,דאף כי אין הם מבינים את דברים האלו, אמנם דברי תורה הם נצחיים ומה שהוא אומר הכל נשאר באויר, ועוד יגיע זמן שיבואו לכאן כאלו, אשר כן יבינו וישיגו את הדברים שהגיד, ולא לריק הגיד
דוד12 כתב:שאלתי את הרב דן יואל ליווי שי', שהסבתא של אביו ר' דובער ליווי ע"ה היתה גיסתו של המלאך, ור' דובער גדל בבית המלאך בארה"ב, ואמר לי, שהמלאך אכן נפטר בגיל מאד זקן קרוב לגיל מאה, ואכן ראה את הצמח צדק.
אדג כתב:דוד12 כתב:שאלתי את הרב דן יואל ליווי שי', שהסבתא של אביו ר' דובער ליווי ע"ה היתה גיסתו של המלאך, ור' דובער גדל בבית המלאך בארה"ב, ואמר לי, שהמלאך אכן נפטר בגיל מאד זקן קרוב לגיל מאה, ואכן ראה את הצמח צדק.
זוהי ממש שמועה רחוקה, הלא כן, כלי שלישי שאינו מבשל כל עיקר.
גימפעל כתב:במכתביו של הרב אוריאל צימר להרב טוביה בלוי יבלחט"א ישנו התייחסות לטובה בעניין המלאכים,
הקונטרס הנ"ל שחולק כתשורה לחתונת נכדו של הרב טוביה בלוי בתחילת שנה זו אינו תחת ידי כעת.
רבטוב כתב:גימפעל כתב:במכתביו של הרב אוריאל צימר להרב טוביה בלוי יבלחט"א ישנו התייחסות לטובה בעניין המלאכים,
הקונטרס הנ"ל שחולק כתשורה לחתונת נכדו של הרב טוביה בלוי בתחילת שנה זו אינו תחת ידי כעת.
ר' אוריאל כשגר בוויליאמסבורג . התפלל אצל המלאכים והתרועע איתם והי' קרוב למהלך המחשבה שלהם ...והי' קנאי כידוע
והי' כותב בעיתון של סטמר דער איד .קונטרסו אודות המדינה נדפס קודם בהמשכים בעיתונם . אגב הרמ''ש נתן לו כסף להדפיס
הקוטנרס . והי' ביחסים קרובים ומיוחדים עם הרב משופרון בעל תורת אלף .כשהי' גר בארה''ק הי' מאנשי פאג''י הי' אישיות מיוחדת
ומי כמו ר' טובי' בלויא שיכול לכתוב ולהאריך אודותיו .וכדאי האיש שיכתובו עליו .ושהדור הצעיר ידע אודותיו .יש הרבה ללמוד ממנו .
נוטר הכרמים כתב:הנה המודעה כפי שפורסמה היום ב'יתד נאמן'.
כבוד ליובאוויטש
בווליאמסבורג שכנה מלאכים", כך קראו לעצמם כיוון שהם כינו את הרבי שלהם "מלאך". ה"מלאך" הזה היה קודם לכן בליובאוויטש, ואחר כך הוא כעס על הרבי הריי"צ ועזב.
כאשר הגיע לאמריקה הוא דיבר חסידות בפני אנשים, וכיוון שאלו לא ידעו שום דבר חשבו שהוא משהו מיוחד, ורצו לקוראו בכינוי "רבי". הוא עצמו פחד מכך ולא הניח בשון אופן שיכנו אותו בתואר זה, וכךיצא שקראו לו "המלאך".
פעם, כאשר ר' איצ'ה היה באמריקה, הוא היה בשבת אצל "המלאך" בבית - הכנסת. "המלאך" לא יכל שלא לכבד אותו, והוא ביקש ממנו שיחזור חסידות. ר' איצ'ה חזר מאמר, ו"המלאך" חשב שוודאי הוא חוזר מאמר של הרבי הריי"צ. כשר' איצ'ה סיים את המאמר, שאל את "המלאך": "נו ווי געפעלט אייך?" [מצא חן בעיניכם?] והוא ענה בתנועת ביטול כלפי המאמר: "עס פאסט פאר ווייבערס" [זה מתאים לנשים]. ר' איצ'ה הגיב ואמר לו, בפני כולם: "עס איז דעם אלטען רבי'נס א מאמר!..." [זה מאמר של אדמו"ר הזקן!...].
ר' איצ'ה עשה זאת בגלל שהיה יקר לו כבודה של ליובאוויטש. בכוונה תחילה הוא בחר לחזור מאמר של אדמו"ר הזקן, כדי להראות לכולם את מידת ה"הבנה" וה"גדלות" של "המלאך".
אמציה בארי כתב:רצ"ב מאמרו של גרובייס על המלאך דנן.
[לדעתי המאמר עמוס הגזמות והפרזות המעוררות גיחוך ומשוקעים בו תיאורים על חסידי חב"ד הלקוחים מעולם הדמיון והבדיון].
בנוגע ל"מלאכים פה", כיון שהזכרת - טעות היא ביד. רבם של "המלאכים" שמו הי' ר' אברהם בער לעווין מעיר איליטש. הוא היה מחסידי אדמו"ר מהרש"ב נ"ע ואיזה זמן גם מלמד אדמו"ר זי"ע בקטנותו. לפעמים אף נזכר בשיחות בר"ת "א.ד.ל." (ר' קונטרס ומעין עמ' 16). נפלה מחלות בינו ובין בית רבי ולאחר בוא הקומניסטים היגר לארה"ב. איזה זמן היתה לו השפעה על כמה מבחורי "תורה ודעת", ותלמידיו (רובם כיום בגילי לערך או קצת למעלה) הם הנקראים "מלאכים". לא נכון שעיקר ענינם בחיצוניות, אלא שבאותם הימים גם גידול זקן ופיאות נחשב חיצוניות בארה"ב, אינם לובשים בגדי משי דוקא ואף לא שטריימלאך, רק מעילים ארוכים, והרבה פחות "חיצונים" מההונגרים למשל, אךף שבזמן האחרון החלו נוטים אליהם.
גימפעל כתב:אמציה בארי כתב:רצ"ב מאמרו של גרובייס על המלאך דנן.
[לדעתי המאמר עמוס הגזמות והפרזות המעוררות גיחוך ומשוקעים בו תיאורים על חסידי חב"ד הלקוחים מעולם הדמיון והבדיון].
היכן התפרסם הנ"ל ?
גימפעל כתב:בספרו החדש של 'החוזר' ר' יואל כהן 'בדרכי החסידים' הובא סיפור מוזר ותמוה על המלאך.
אברהם דער איילער (לוין) הנזכר בקונטרס "ומעין" בשם 'אד"ל דק"ן' אחרי שהלך מליובאוויטש, הי' לו נפילה גדולה, ומעט זמן הי' שיכור, ואח"כ נסע לאמריקה "בלוף מדינה", ואמר שהוא מקובל ועוסק בעניני קבלה, והוא איש אלוקי, הלך בבגדים לבנים וקראו אותו בשם "דער מלאך", הרי הי' משכיל בדא"ח כפי שאומרים, והי' אומר דא"ח בטוב, והצליח ללכוד תחתו כחמשה מנינים איש שהאמינו בו ואומרים שהוא ממלא מקומו של אדמו"ר הצ"צ נ"ע.
המלאכים (כה קוראים פה לחסידי המלאך) האלטן ניט מנשיאי חב"ד, רק עד אדמו"ר הצ"צ נ"ע, כי אומרים שהוא (המלאך) הי' ממלא מקומו, ומכ"ק אדמו"ר מהר"ש האלטן זיי ניט, בכ"ז אין מנגדים אליו, משא"כ לכ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע וכ"ק אדמו"ר זי"ע – יש להם שנאה. יש להם תלמודי תורה וקונים ספרי לימוד עבור ילדיהם מספרי המל"ח, הם קורעים השער בלאט מהספר, כי נזכר שם שם המל"ח תחת נשיאותו של כ"ק אדמו"ר.
בשנים אחרי שהתפשטו הפעולות של כ"ק אדמו"ר באמריקה, אעפ"כ הם מחזיקים עדיין בשטותם (כי רבם המלאך הכניס בהם ארס נגד ליובאוויטש), אבל לנגד בגלוי אינם יכולים, רק זה מחלוקת ישנה.
בש"פ תולדות הלכתי אליהם לחזור דא"ח, כי הי' מעניין לי וואס איז דאס פארא סארט נפשות, וגם שמעתי שכ"ק שליט"א אמר כמה חדשים מקודם לא' האברכים הגר בסביבת ביהכ"נ של המלאכים: אז מען דארף זיי מקרב זיין, ס'איז פאראן צווישן זיי טייערע יונגע לייט, נאר זיי בלאנדזען. ועל סמך זה הלכתי לחזור שם דא"ח. זה לא היה לי כ"כ בנקל אבל מ"מ נתנו לי רשות לחזור.
בכלל איני יודע מה זה "מלאכים", אבל אחת אפשר לומר עליהם בבירור, אז קיין מענטשן זיינען זיי זיכער ניט, הם הולכים כולם עם פיאות ארוכות מען ווארפט זיך אין דאווענען, באמרם שכן היו עושים חסידי רבינו הזקן, ועוד עניני פראות. סך הכל הייתי שם רק שעה וחצי, במילא לא אוכל לתאר היטב, אך את הרעל נגד ליובאוויטש אפשר להכיר ברגע הראשון.
בכל שבת חוזר מישהו דא"ח, סדר החזרה: לוקח תניא, לקו"ת, או ספר מאדמו"ר האמצעי, או הצ"צ, ופותח את הספר ואומר בפנים, רק שהוא אומר זה באידיש, והחוזר מתחיל שאקלען זיך בהתלהבות עצומה, ופאותיו הארוכים שליידערן זיך ארום, ואינו יודע חצי תיבה ממה שהוא מדבר, אבל הוא אומר בקול ובחיות, לא חיות פנימי כ"א פשוט בצעקה גדולה, שלזה הם קוראים חיות. ובהרבה ענינים הם דומים להקנאים שבירושלים. אחרי שהחוזר שלהם גמר לחזור – חזרתי אני.
מ"מ יש ביניהם גם מתונים, בעלי שכל, שגם הם מאמינים לכל מה שאמר להם המלאך, מ"מ להיותם בעלי שכל רוצים הם לשמוע לפעמים איזה הסבר בדא"ח, ומעיינים בגניבה בכתבי רבותינו הק', עד כדי כך שכשהייתי שם הכרתי כמה אנשים שראיתי שם בביהמד"ר של כ"ק אדמו"ר שליט"א שהם טייערער יונגעלייט, כן ראיתי באחדים שהתענינו והקשיבו היטב את המאמר שחזרתי.. זה הי' הביקור שלי אצלם.
אח"כ סיפר לי א' שגם הוא ביקר אצלם, הוא אמנם לא חזר דא"ח אבל הוא ניגן שם כמה ניגונים, כי הם אין יודעים ניגונים. ואחרי תפלת ערבית הציע לו א' לתת לו כסף לנסוע והלך אתו לביתו וישב אתו כמה שעות, העיקר שסיפר לי הנ"ל בעצמו, שכמה מהם זה כבר משך זמן שאין להם מנוחה. הם היו כמה פעמים בזמן אמירת הדא"ח שכ"ק שליט"א אומר (כמובן בהחבא כי אינם רוצים שידעו מזה חבריהם) ואינם יכולים להחליט, כי אין רואים שום רע בכ"ק שליט"א, ואדרבה רואים הפעולות בליובאוויטש בכל אמריקה, ולאידך גיסא אינם יכולים להחליט שרבם המלאך טעה, כי צדיק ומלאך כזה אינו שייך לטעות...
גימפעל כתב:גם, אם הוא לא הבין מילה וחצי מילה איך מינהו הרש"ב להיות המלמד של הריי"צ ?
מחולת המחנים כתב:שמעתי ש'המלאך' אמר על אדמור"י חב"ד בזה"ל: "דער רבי (צמח צדק או מהר"ש) האט געזוכט דער אמת און ער האט דאס געטראפן, דער אנדער רבי (מהרש"ב) האט דאס געזוכט אבער ער האט דאס ניט געטראפן, דער לעצעטער האט דאס בכלל ניט געזוכט".
באוצר אגרות קודש (מכתב צ') נדפסו דברים חריפים שכתב 'המלאך' על הריי"ץ, עיי"ש עוד.
איש_ספר כתב:בחב"ד יש תורה שבכתב ותורה שבע"פ... מרי"מ ע"ה קבלתי יחס שונה ל"מלאך".
אבל גם תורה שבכתב יש, בס' על ר' פרץ מוצקין יש כמה ביטויים קשים עליו.
מחולת המחנים כתב:גימפעל כתב:גם, אם הוא לא הבין מילה וחצי מילה איך מינהו הרש"ב להיות המלמד של הריי"צ ?
חסידי חב"ד מכחישים את עובדת היותו רבו של הריי"ץ, כאמור למעלה באשכול.
מתפעל כתב:אין אף תמונה של המלאך?
יש לכל הפחות תמונה של בנו ר' רפאל?
האם ר' רפאל הבן הותיר צאצאים?
איך הם הגיעו לסאטמר?
מתפעל כתב:יישר כח. ומר' רפאל יש כן תמונות?
מה היה עיסוקו של ר' רפאל הנ"ל?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים