מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מצטרף להנל
הודעות: 72
הצטרף: ב' אוקטובר 12, 2015 12:48 am

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי מצטרף להנל » ג' נובמבר 03, 2015 9:45 pm

יאיר1 כתב:
מצטרף להנל כתב:רש"י כתב אחיהם של כושים ומן הסתם אין כוונתו ליהודים ממוצא כזה או אחר אלא למצרים - אחיהם של כושים, והם לא אמורים ללמוד רש"י. אלא מה יש גרים שלומדים רש"י, אבל להם כאב כבר כשלמדו את הגמ' קשים גרים כספחת...


כן אבל יש אתיופים, שהם כן יהודים [ולא נכנס לפולמוס הזה] והם גם כן שחורים.
מלבד זאת, הגמרא שקשים גרים כספחת, זו גמרא נצרכת, ללמדנו שלא טוב לגייר גרים, אך אם לא היה לנו את דברי רש"י הללו, 'לכאורה' לא היה חסר לנו כלום.

כוונתי היתה שמן הסתם רש"י ידע שמוצא גיאוגרפי גורם לצבע עור שונה, אבל רש"י הדגיש שהם שחורים ומכוערים - אחיהם של כושים, דהיינו השחרורית שלהם היא משום מוצאם הגזעי, ואם היה חשוב לרש"י להדגיש זאת כנראה שיש שני סוגי שחרורית, והאחד מהם הוא מכוער, (אגב, המציאות מוכיחה שרבים מהגרים האירופאים ניתן לזהות עליהם מיד שמקורם אינו יהודי, למרות שהם לבנים כמו יהודים רבים...) וא"כ רש"י לא דיבר על האתיופים היהודים שצבעם שחור עקב המוצא הגיאוגרפי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' נובמבר 03, 2015 9:56 pm

יבנה כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. לגבי יהודי אתיופיה- לשיטתך הרדב"ז והמהריק"ש וכל גדולי ישראל (עד הגרע"י והלאה) שנקטו בשיטתם היו פתיים גמורים (ח"ו) וגם גדולי ישראל שהסתפקו שמא נתערבו בהם גויים אך לא פקפקו בעצם ייחוסם (כגון מרן הגרא"א כ"ש) היו גם פתיים (ח"ו) ואפילו גדולי ישראל שהסתפקו בעצם דברי הרדב"ז (כגון הגרמ"פ) גם לקו בחוש הביקורת (ח"ו) שהרי מה היה להסתפק.

דבר ברור הוא שאילו לא ידענו כלום על הפלאשים וכעת היו באים לפנינו לראשונה בטענה שהם יהודים משבט דן, והיה מגיע עמם אלדד הדני עם סיפוריו, שום ב"ד לבירור יהודות ושום רב לא היו מקבלים אותם, והיו שולחים את אלדד הדני להתראיין למגזין זמן.
כל אלו שהחשיבו אותם כיהודים וכגון מהריק"ש ור' עובדיה כתבו שהם סומכים על הרדב"ז, ולא טענו שבדקו בעצמם את הנושא. וסמכו על הרדב"ז שבדק את הענין, וכלשון ר' עובדיה ביביע אומר ח"ח אבן העזר סימן יא "ואין כל ספק שהגאונים הנ"ל שקבעו שהם משבט דן, חקרו ודרשו והגיעו למסקנא זו ע"פ עדויות וראיות מהימנות ביותר וקבלה מפי רבותיהם על קביעה זו." [בדבריו משמע דטענות בעלמא לא מהני.]
הרדב"ז עצמו התייחס לענין הפלאשים [חבאשים בלשונו] בשתי מקומות, חלק ד' סי' ריט שם כתב "ונתברר שהיא מזרע ישראל משבט דן שוכנים בהרי כוש." ויותר מפורש בחלק ז' סי' ה' שם כתב "אבל אלו הבאים מארץ כוש הם משבט דן בלי ספק ... ושבט דן גלה קודם [בית שני]". ותשובות אלו נכפלו בח"ז ט וחלק כ"י קעט. בדבריו אין שום רמז שהוא בדק בעצמו את הענין או על סמך מה סבר כן. ומכיון שהרדב"ז לא היה פתי כלל נראה לי שלא בדק בעצמו את הענין וכנראה ששמע מאחרים שידוע שהם משבט דן על סמך ר' צמח גאון ואלדד הדני, אך הרדב"ז עצמו לא ראה דבריהם כלל ואילו ראה דבריהם היה מבטלם. ואילו באמת היה מסורה נאמנה מר' צמח גאון שהם יהודים יש לסמוך עליהם אף שיש לנו תמיהה בדבר.
רבנים רבים לא קבלו טענת ר' עובדיה, וכגון ר' הרצוג הציץ אליעזר האגרות משה ועוד. וסברו שאין לקבל דברי הרדב"ז בלי בדיקה, ומאחר שלפי החוקרים כו' אינם יהודים הם צריכים גיור עכ"פ לחומרא.
וכתב אג"מ אבה"ע ח"ה א' -
"הנה כפי בקשתך, באתי בזה לאשר מה שכתבת בשמי לפני כמה שנים, אודות הפעלאשעס, שידוע מה שכתוב בשו"ת רדב"ז חלק שביעי סימן ט', שמשמע מדבריו שמחזיקם כיהודים, אבל לדינא קשה לסמוך על זה, שלא ברור אם הרדב"ז ידע היטב המציאות אודותם, וגם לא ברור אם עד זמנינו לא נשתנה מצבם." ובהמשך כתב
"ולגבי יהדותם, נחשב לנו כספק, ויש להצריכם גירות אמיתי קודם שנתירם לבוא בקהל."
ובציץ אליעזר חי"ז סי' מח הביא הרבה רבנים חשובים שמפקפקים ביהודותם ודברי חוקרים כו', ולא סברו דאין להרהר אחרי דברי רדב"ז.
ומה שכתבו לשון ספק ולא לשון ודאי, כן דרך הפוסקים שלא לכתוב שאין נראה להם דברי מי שקדמם להדיא רק כמסתפק. ובפרט מי מהם שלא בירר הדבר לגמרי או שסמך על דברי אחרים. ואינו ברור כמה מהם קראו דברי אלדד הדני בעצמם ודברי ר' צמח גאון שבו. ובודאי לאף א' מהם לא היו בדיקות הדנא.
ודומה לכך סמכו הפוסקים על א' ב' דבן סירא, וכל הקורא בו רואה מיד שהוא כתבי הקראים ללעוג על מדרשי חז"ל, וע"כ שכל הפוסקים לא ראו דבריו. וכל הסומך על חיבורים כאלו אינו אלא מן המתמיהים.
וכן מי שיודע באופן אישי על משגיח מסוים של העדה שאינו נאמן, היסמוך על הבד"ץ בכה"ג? או כשיודע שב"ד חשוב או רב חשוב פסקו דינם על סמך עדים שאתה יודע שאינם נאמנים, או ביררו אצל מומחה מידע מסוים שאתה יודע שאינו נכון, התסמוך עליהם? הרבנים האלו אמרו דבריהם לפי נתונים שהיו ידועים להם, אך כעת שיש נתונים יותר מדויקים המסקנא צריכה להיות בהתאם.
וכתב הרמב"ם באגרותיו בגזירת הכוכבים [מהדורת שילת עמ' תפח] "וכן אין ראוי לאדם להניח דברים של דעת ושכבר נתאמתו בראיות וינער כפיו מהן ויתלה בדברי יחיד מן החכמים שאפשר שנתעלם ממנו דבר או שיש באותן הדברים רמז או אמרן לפי שעה ומעשה שהיו לפניו... ולעולם אל ישליך אדם דעתו אחריו שהעינים לפנים הן ולא לאחור."


א. לבדיקת DNA אין תוקף הלכתי לעניין זה, ואיני מכיר מי שטוען שיש לה.
ב. לשיטתך הרדב"ז כותב בפשטות ובוודאות שהם משבט דן - כי לא בדק אלא שמע שמועות וסמך עליהן בכל כוחו. לענ"ד זו טענה מופרכת.
ג. והטענה על הגרמ"פ וצי"א לא הבנתי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 03, 2015 10:25 pm

ברור שכדבריך לבדיקת DNA לא יכול להיות תוקף כי הכלל הפשוט הוא שגר שנתגייר הרי כישראל (כמעט לכל דבר ובניו אם אמם מישראל יותר) ואילו ה DNA נשאר בזרעו (לפי הכללים). וזה גם על התכונה ה DNA-ית של צבע העור.

לכאורה את מה שאתה טוען לגבי הרדב"ז שזה מופרך, כותב הגרמ"פ בקטע שהוא הביא.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי יבנה » ג' נובמבר 03, 2015 10:45 pm

בדברי בברכה המשולשת:
1. יש שאלה בפוסקי זמנינו עד כמה ניתן לסמוך על דנא, האם כסימן מובהק או לא. וכן אם סומכים על מדע בדברים שלא נתפרשו. לדעת ר' אלישיב רשז"א ור' ז"נ גולדברג וכן ר' דיכובסקי באופן תיאורתי ועוד נראה שמאחר שנתברר אמיתתו הוא סימן מובהק לכל דבר. [רק שלרשז"א משמע שלא היה ברור לו עד כמה הוא אמין]. לדעת ר' ואזנר ור' נסים נראה שהחשיבו זאת כסימן שאינו מובהק ואין קובעים הלכות דאורייתא על פיו, אך נעשה סניף.
עי' כאן ובלינקים שבו http://olamot.net/shiur/%D7%93%D7%99%D7 ... 7%9B%D7%94
וכן כאן http://www.netanya.ac.il/ResearchCen/Je ... 112005.pdf
2. הבאתי שיש מח' בין ר' עובדיה לשאר הרבנים כגון ר' משה וצי"א האם דברי רדב"ז הם אישור ממנו שבדק אישית את הנושא והסיק כן, או שלא, והיינו שסמך על מה שאמרו לו אחרים בלי לעשות בדיקה יסודית בדבריהם. אתה סובר כר' עובדיה, אני סובר ככל הרבנים שחלקו עליו.
נערך לאחרונה על ידי יבנה ב ג' נובמבר 03, 2015 10:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי יבנה » ג' נובמבר 03, 2015 10:50 pm

אוצר החכמה כתב:ברור שכדבריך לבדיקת DNA לא יכול להיות תוקף כי הכלל הפשוט הוא שגר שנתגייר הרי כישראל (כמעט לכל דבר ובניו אם אמם מישראל יותר) ואילו ה DNA נשאר בזרעו (לפי הכללים). וזה גם על התכונה ה DNA-ית של צבע העור.

אם נסמוך על הדנא להלכה, כבר לא נוכל לומר כרדב"ז שהם משבט דן ונפלה טענה זו ליהדותם, וכן נפלו דברי אלדד הדני. עדיין נוכל לומר שהם גרים, אלא שאז יש לשאול מי גיירם ולמה לא שמעו עליהם, ולדון בדברי צי"א דנחשב כמתגייר ע"מ שלא לקיים מצוה א' שאינו גר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 03, 2015 11:08 pm

הטענה אינה שהם משבט דן ושמרו על ייחוסם יותר מכל כלל ישראל שלא יתערבו בהם גרי צדק.
טענת הרדב"ז היא שעיקרם הוא משבט דן וממילא שמרו על יהדותם והם בחזקת יהודים, אבל יתכן שמעורבים בהם גרי צדק כמו בכל שאר קהילות ישראל. ולכן אי אפשר לבדוק את זה ע"פ DNA.
הדיון על ה DNA בפוסקי זמנינו הוא לעניין אב ובן וכדומה שאפשר לברר ע"פ ה DNA והסיכוי לטעות נמוך, וע"ז הדיון איך הוא להלכה אבל כאמור עניין זה של יהדות של קבוצה אינו ניתן לפי ענ"ד בכלל לבדיקה מוכחת.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי יבנה » ד' נובמבר 04, 2015 12:17 am

אוצר החכמה כתב:הטענה אינה שהם משבט דן ושמרו על ייחוסם יותר מכל כלל ישראל שלא יתערבו בהם גרי צדק.
טענת הרדב"ז היא שעיקרם הוא משבט דן וממילא שמרו על יהדותם והם בחזקת יהודים, אבל יתכן שמעורבים בהם גרי צדק כמו בכל שאר קהילות ישראל. ולכן אי אפשר לבדוק את זה ע"פ DNA.
הדיון על ה DNA בפוסקי זמנינו הוא לעניין אב ובן וכדומה שאפשר לברר ע"פ ה DNA והסיכוי לטעות נמוך, וע"ז הדיון איך הוא להלכה אבל כאמור עניין זה של יהדות של קבוצה אינו ניתן לפי ענ"ד בכלל לבדיקה מוכחת.

בכל העדות של היהודים קיבלו גרים, ובכ"ז אחוז התערובות מגיע לפחות מ10%. לדוגמא ביהודי אירופה משערים לפי בדיקות דנא שיש תערובת של 5-8% מהסביבה. אבל בעיקרם דומים ליהודים של שאר הארצות. ואילו בפלאשים נצטרך לומר שיש תערובת מהסביבה של יותר מ90%. ברור א"כ שהטענה שהם בעיקרם מבני דן אינו מתיישב.
נערכו יותר מחמש בדיקות בענין הזה ע"י גורמים שונים וזה מסקנת כולם. אני לא יכול לומר באחוזים כמה זה מדויק.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי ברזילי » ד' נובמבר 04, 2015 12:47 am

יבנה כתב:בכל העדות של היהודים קיבלו גרים, ובכ"ז אחוז התערובות מגיע לפחות מ10%. לדוגמא ביהודי אירופה משערים לפי בדיקות דנא שיש תערובת של 5-8% מהסביבה. אבל בעיקרם דומים ליהודים של שאר הארצות.

זה לא נכון. המחקר המקיף העדכני ביותר על הגנום של יהודים אשכנזים (כאן http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25203624) מעריך את המרכיב הארופאי בכחמישים אחוז, וזה פחות או יותר מה שמראים כל המחקרים, אם כי טווח התוצאות רחב למדי (משהו כמו 20-80%). לקהילות אחרות שחיו באזור המזה״ת קשה יותר לקבוע את שיעור הערבוב, אולם הוא לאו דווקא קטן יותר. גם נתונים גנטיים אחרים שצוטטו כאן, וכן פרשנותם, אינם נכונים או שמוצאים מהקשרם, אך לצערי אינני יכול להאריך כעת.

המתעתע
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 22, 2015 10:01 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי המתעתע » ד' נובמבר 04, 2015 7:31 am

האמת אני לא מבין למ היוצאי אתיופיה לא מתאגדים ומעיפים את האשכנזים [הכוזריים] מגוש דן, הרי זאת נחלת אבותיהם, וגלות דן אשר באתיופיה תירש את צפון תל אביב.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 04, 2015 7:48 am

הגרמ"פ לא כתב שהרדב"ז סמך על שמועות אלא שאולי לא בירר, זה שני דברים שונים לגמרי

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי תוכן » ד' נובמבר 04, 2015 8:57 am

בברכה המשולשת כתב:כבר כתבתי לכב' בכל האשכולות שהיו בעבר בנושא שלחילוק הנ"ל של כב' אין צל של בסיס


עדיף לדחוק בדבריהם ואיך שהוא לקיימם, מאשר להעלות על הדעת שהם יאמרו על שבט שתפילותיהם נוצריות, ותורה שלהם נוצרית (או יוונית), ומנהגיהם כאנשי פרא, ואין להם שום קירבה גנטית ליהודים, שהם יהודים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 04, 2015 1:52 pm

תוכן כתב:
בברכה המשולשת כתב:כבר כתבתי לכב' בכל האשכולות שהיו בעבר בנושא שלחילוק הנ"ל של כב' אין צל של בסיס


עדיף לדחוק בדבריהם ואיך שהוא לקיימם, מאשר להעלות על הדעת שהם יאמרו על שבט שתפילותיהם נוצריות, ותורה שלהם נוצרית (או יוונית), ומנהגיהם כאנשי פרא, ואין להם שום קירבה גנטית ליהודים, שהם יהודים.


את זה שכב' סבור כך אנחנו יודעים היטב. מה לעשות שהפוסקים לא הסכימו איתו

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי תוכן » ד' נובמבר 04, 2015 2:57 pm

בברכה המשולשת כתב:
תוכן כתב:
בברכה המשולשת כתב:כבר כתבתי לכב' בכל האשכולות שהיו בעבר בנושא שלחילוק הנ"ל של כב' אין צל של בסיס


עדיף לדחוק בדבריהם ואיך שהוא לקיימם, מאשר להעלות על הדעת שהם יאמרו על שבט שתפילותיהם נוצריות, ותורה שלהם נוצרית (או יוונית), ומנהגיהם כאנשי פרא, ואין להם שום קירבה גנטית ליהודים, שהם יהודים.


את זה שכב' סבור כך אנחנו יודעים היטב. מה לעשות שהפוסקים לא הסכימו איתו


על זה גופא אנו דנים, אם הפוסקים דברו על שבט זה או שבט אחר. אתה מעדיף דוחק מסוג אחד (שהם אכן דברו על שבט האתיופים, למרות ההוכחות העצומות שאין להם קשר עם היהדות או עם היהודים), ואני מעדיף דוחק מסוג אחר שנראה לי יותר הגיוני (שהם דברו על שבט אחר שכן היה להם קשר, שהיום אבד זכרם, אבל הפלשים עצמם הם גוים גמורים למהדרין מן המהדרין).

יאיר1
הודעות: 1652
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' נובמבר 04, 2015 6:52 pm

בברכה המשולשת כתב:
תוכן כתב:
בברכה המשולשת כתב:כבר כתבתי לכב' בכל האשכולות שהיו בעבר בנושא שלחילוק הנ"ל של כב' אין צל של בסיס


עדיף לדחוק בדבריהם ואיך שהוא לקיימם, מאשר להעלות על הדעת שהם יאמרו על שבט שתפילותיהם נוצריות, ותורה שלהם נוצרית (או יוונית), ומנהגיהם כאנשי פרא, ואין להם שום קירבה גנטית ליהודים, שהם יהודים.


את זה שכב' סבור כך אנחנו יודעים היטב. מה לעשות שהפוסקים לא הסכימו איתו

גם אני מצטרף לנ"ל

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי יבנה » ד' נובמבר 04, 2015 11:23 pm

ברזילי כתב:
יבנה כתב:בכל העדות של היהודים קיבלו גרים, ובכ"ז אחוז התערובות מגיע לפחות מ10%. לדוגמא ביהודי אירופה משערים לפי בדיקות דנא שיש תערובת של 5-8% מהסביבה. אבל בעיקרם דומים ליהודים של שאר הארצות.

זה לא נכון. המחקר המקיף העדכני ביותר על הגנום של יהודים אשכנזים (כאן http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25203624) מעריך את המרכיב הארופאי בכחמישים אחוז, וזה פחות או יותר מה שמראים כל המחקרים, אם כי טווח התוצאות רחב למדי (משהו כמו 20-80%). לקהילות אחרות שחיו באזור המזה״ת קשה יותר לקבוע את שיעור הערבוב, אולם הוא לאו דווקא קטן יותר. גם נתונים גנטיים אחרים שצוטטו כאן, וכן פרשנותם, אינם נכונים או שמוצאים מהקשרם, אך לצערי אינני יכול להאריך כעת.

אני צריך להודות שלא למדתי גנטיקה, וסביר להניח שטעיתי בכמה דברים. אשמח אם תוכל לפרט במה טעיתי, ולא רק לומר באופן כללי שאני טועה.
מה שכתבתי על 5-8% מצוטט בכמה מחקרים לדוגמא כאן https://www.familytreedna.com/pdf/Behar_contrasting.pdf בעמ' 9 בטור ימין למעלה, וכן בעמ' 7 בטבלה 6. ואילו בויקיפדיה יש כמה מחקרים, והאחוזים נעים בין 5 ל23% https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_s ... enazi_Jews.
במאמר שהבאת מובאים מחקרים אלו בציונים 5-13 [המאמר המלא כאן http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4164776/].

בענין הפלאשים יש הרבה מאד מחקרים שכולם מראים שהם בעצם שוים עם העמים שסביבם, ואינם דומים ליהודים האחרים וששאר היהודים דומים יותר לעצמם מאשר סביבם. מקורותיי הם המחקרים המצוטטים כאן ובהערות: https://en.wikipedia.org/wiki/Beta_Israel#DNA_evidence

ע"ע כאן פרק 1 http://www.khazaria.com/genetics/abstracts.html שתקצירו כמו שכתבתי בשני הדברים, ובלינק שבכותרתו ניתן לראות המחקרים עליהם התבסס.
אם לדעתך לא הבנתי דברים אלו, נא לתקן אותי.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי יבנה » ד' נובמבר 04, 2015 11:38 pm

בברכה המשולשת כתב:הגרמ"פ לא כתב שהרדב"ז סמך על שמועות אלא שאולי לא בירר, זה שני דברים שונים לגמרי

כוונת ר' משה לומר שא"א לסמוך על דברי הרדב"ז. אילו הרדב"ז שמע מגברא רבא שבירר את הנושא וסמך עליו, ברור שאפשר לסמוך עליהם.
אין אפשרות מעשית לברר כל דבר באופן יסודי, וצריך לסמוך על מוסכמות. אין טענה על הרדב"ז על שלא בדק את הנושא הזה באופן יסודי מאחר שלא סבר שיש סיבה לערר על המוסכם. אבל עכשיו שנודע לנו שיש לפקפק בכל הענין ונראים הדברים, שוב א"א להסתמך על מה שהיה מקובל בזמן הרדב"ז.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' נובמבר 05, 2015 7:33 am

הגרמ"פ לא כתב מה שכב' כותב, אלא כתב לשון ספק- ולענ"ד יש לפרש את לשונו כפשוטה- שאכן היה לו בזה ספק אך לא וודאות איפכא כדברי כב'

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי ברזילי » ה' נובמבר 05, 2015 10:52 am

יבנה כתב:
ברזילי כתב:
יבנה כתב:בכל העדות של היהודים קיבלו גרים, ובכ"ז אחוז התערובות מגיע לפחות מ10%. לדוגמא ביהודי אירופה משערים לפי בדיקות דנא שיש תערובת של 5-8% מהסביבה. אבל בעיקרם דומים ליהודים של שאר הארצות.

זה לא נכון. המחקר המקיף העדכני ביותר על הגנום של יהודים אשכנזים (כאן http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25203624) מעריך את המרכיב הארופאי בכחמישים אחוז, וזה פחות או יותר מה שמראים כל המחקרים, אם כי טווח התוצאות רחב למדי (משהו כמו 20-80%). לקהילות אחרות שחיו באזור המזה״ת קשה יותר לקבוע את שיעור הערבוב, אולם הוא לאו דווקא קטן יותר. גם נתונים גנטיים אחרים שצוטטו כאן, וכן פרשנותם, אינם נכונים או שמוצאים מהקשרם, אך לצערי אינני יכול להאריך כעת.

אני צריך להודות שלא למדתי גנטיקה, וסביר להניח שטעיתי בכמה דברים. אשמח אם תוכל לפרט במה טעיתי, ולא רק לומר באופן כללי שאני טועה.
מה שכתבתי על 5-8% מצוטט בכמה מחקרים לדוגמא כאן https://www.familytreedna.com/pdf/Behar_contrasting.pdf בעמ' 9 בטור ימין למעלה, וכן בעמ' 7 בטבלה 6. ואילו בויקיפדיה יש כמה מחקרים, והאחוזים נעים בין 5 ל23% https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_s ... enazi_Jews.
במאמר שהבאת מובאים מחקרים אלו בציונים 5-13 [המאמר המלא כאן http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4164776/].

בענין הפלאשים יש הרבה מאד מחקרים שכולם מראים שהם בעצם שוים עם העמים שסביבם, ואינם דומים ליהודים האחרים וששאר היהודים דומים יותר לעצמם מאשר סביבם. מקורותיי הם המחקרים המצוטטים כאן ובהערות: https://en.wikipedia.org/wiki/Beta_Israel#DNA_evidence

ע"ע כאן פרק 1 http://www.khazaria.com/genetics/abstracts.html שתקצירו כמו שכתבתי בשני הדברים, ובלינק שבכותרתו ניתן לראות המחקרים עליהם התבסס.
אם לדעתך לא הבנתי דברים אלו, נא לתקן אותי.
כאמור, אין לי פנאי כרגע לכתוב בהרחבה הנדרשת לצערי, ועמך הסליחה. עאכו"כ שאין כאן המקום להרצאה רחבה על גנטיקה של אוכלוסיות. מ"מ לבקשתך אני רק רומז על בעיות במה שנאמר כאן (ובאשכולות אחרים) בנושא.

באופן כללי, שלא כפי שמבינים כמה אנשים, זיהוי מאפיינים גנטיים של אוכלוסיות אינו דבר פשוט כלל ועיקר. אי אפשר להסתכל בחתיכת דנ"א ולומר מייד אם היא יהודיה אשכנזית או גויה פולנית. כל ההערכות מן הסוג שנזכר לעיל מבוססות על עיבודים מתמטיים מורכבים והנחות מסויימות על אוכלוסיות הרקע ועל התהליך ההיסטורי, ועל כן אין להתפלא שיש הבדלים גדולים בין המחקרים השונים. מכיוון שמעורב בניתוח הרבה שיקול דעת, והמתודה כולה עדיין בראשית התפתחותה, יש גם מקום לביקורת מקצועית על חלק מן השיטות ומן המאמרים, ואכ"מ.

כמו כן, טכנולוגית ריצוף דנ"א היא התחום הטכנולוגי המתפתח במהירות הרבה ביותר בזמננו. מה שניתן היה לרצף בשנת 2004 (שנת פרסום המאמר שצטטת) בעלות של כחמישים מיליון דולר, עולה היום כאלף דולר. זו הסיבה שהמחקרים השונים השתמשו בבסיסי מידע שונים מאד - הראשונים שבהם חפשו הפלוטיפים במקומות ספציפיים, הדור השני השתמש באוסף של ואריאנטים שכיחים, ורק לאחרונה (במאמר שהזכרתי, למשל) החלו להתבונן בשאלה על סמך ריצוף מלא ועמוק של הגנום. גם זה תורם להבדלים בין התוצאות כמובן. ראה למשל, המאמר הזה המבוסס על ריצוף מלא של כרומוזום Y ומסתייג מתוצאות מוקדמות של אותה קבוצת מחקר עצמה (אותה קבוצת מחקר שצטטת, אגב) שהתבססו על ריצוף חלקי של הפלוטיפים.

זו כבר סיבה שלא לבחור לצטט תוצאה מ-2004, תקופה "פרה-היסטורית" ביחס לתחום הגנטיקה של אוכלוסיות, רק משום שהתוצאה ערבה לחיכו של מישהו, כשכל התוצאות המאוחרות יותר אינן תואמות לה.

בנוסף, יש להבחין בין מחקרים שבדקו את כרומוזום Y (העובר מאב לבן), כמו זה שצטטת, לבין מחקרים המסתכלים על כלל הגנום (המורש מכלל אבות אבותיו של האדם, זכרים ונקבות כאחד). גם אם נקבל את מכלול המחקרים על כרומוזום Y כפשוטם, וניקח הערכה סבירה למרכיב אירופאי של 20-30%, זה אומר שעבור כשלשה רבעים מן האשכנזים, אבי-אבי-אבי-...-אביהם הגיע מן המזרח התיכון, אבל לא מלמד כלום על האמהות (או על אבי האם, אבי אם האב ושאר (שתיים בחזקת N מינוס 1) ההורים). ואמנם, כמה מחקרים על דנ"א מיטוכונדריאלי (המורש מאמא לבת) הנזכרים באותו דף ויקיפדיה שציינת אליו מצביעים על עירוב משמעותי יותר אצל נשים (מה שסביר בהתחשב בקונטקסט ההיסטורי). גם אותם צריך לקחת בערבון מוגבל מחמת כמה סיבות שאכ"מ, וראה בויקיפדיה שם כמה הפניות לויכוח (אבל כל המתוכחים מסכימים שהמרכיב המזרח-תיכוני בדנ"א המיטוכונדריאלי של אשכנזים אינו גבוה), אבל מוסכם שאי אפשר ללמוד מכרומוזום Y על כלל המטען הגנטי.

המאמר אותו הזכרתי בהודעה הקודמת, הוא (למיטב ידיעתי) הראשון שמנתח את כלל הגנום האוטוזומלי (המהווה 98% מכלל המטען הגנטי, ומורש מכל הורי ההורים, זכרים ונקבות), ולכן (וגם מסיבות טכניות אחרות) הוא הרבה יותר מדוייק, כמובן. בכל ההסתייגויות האמורות לעיל המספר הסביר לציטוט היום הוא מה שהם אומרים - כמחצית המטען הגנטי של יהודים אשכנזים מקורו באירופה ולא במזרח התיכון.

בענין הפלאשים בקצרה - (א) אין ספק שהמחקרים עד כה מראים שהם קבוצה גנטית הנבדלת מיהודים אחרים, ומרחקה משאר הקבוצות היהודיות גדול הרבה יותר מהמרחק בין הקבוצות היהודיות המרכזיות לבין עצמן. זה כשלעצמו לא שולל את המסורת שלהם בכלל, בהתחשב בכך שהם מדברים על ניתוק מיהודים לפני 2500 שנים, בעוד ששאר הקהילות היהודיות המשיכו להתערבב (אם כי במידה משתנה) הרבה אחר כך. צריך לזכור שאותם מחקרים עצמם גם אומרים שיוצאי תימן ויוצאי גרוזיה הן קבוצות הרחוקות גנטית מן הצבר של שאר הקהילות (ואפילו נמצאו עדויות להחלפת גנים בין הפלאשים ליהודי תימן) - האם אתה מפקפק גם ביהדותם?
(ב) גורם משמעותי מאד הוא ממדי הגיור - אנחנו יודעים שבמשך רוב התקופה מאז התבססות היישוב האשכנזי ועד ימינו נאסר בחוק, או עכ"פ בנוהג, לגייר אנשים. ועם כל זה, כמחצית המטען הגנטי של האשכנזים הוא ממקור חיצוני (והערבוב העיקר קרה, כנראה, בימי הביניים המוקדמים, כלומר בתקופה של מאות שנים לא רבות). אם כן, אין שום פלא אם נמצא שלפלאשים - שלפי מסורתם הם קבוצה מובחנת למשך זמן כפול מזה של האשכנזים, וחיו במקום בו לא היו מגבלות על גיור ולכן פרק הזמן בו קבלו גרים הוא הרבה הרבה יותר ארוך (שלא לדבר על ההבדלים הדרמטיים במעמד ההלכה בין שתי הקהילות) - יהיה מרכיב גנטי חיצוני גדול הרבה יותר ממחצית.
(ג) מתוך מה שאמרתי לעיל על המתודולוגיה של הערכות כאלה, צריך להיות ברור שמחקרים מן הסוג הזה מתקשים מאד לשלול קשר. אם מזהים קשר, זה אמין ברמה זו או אחרת, אבל מה שלא רואים איננו אומר דבר כמעט (לדוגמא, אם אתה מכיר קצת את הנושא, צריך לזכור שהרבה מן המיונים הללו מסתמכים על שני principal components בלבד. אני לא אומר שזו החלטה מחקרית בלתי סבירה, אבל זה בהחלט לא אומר שלא יימצא הבדל ברכיבים הבאים).
(ד) האשם איננו במחקרים עצמם, שבדרך כלל מציגים את הממצאים בצורה זהירה, אלא בפרשנות של עיתונאים או קוראים לא מיומנים. למשל, אוסטרר שצטטת, אומר כאן פחות או יותר מה שאומרים כולם על הדנ"א של יהודי אתיופיה, אבל גם מצביע על כך שיש בהחלט קשרים גנטיים בינם לבין יהודים אחרים, בעיקר תימנים, ומסיק שהממצא שלו עקבי לגמרי עם המסורת שלהם (הגיעה קבוצה יהודית קטנה לפני הרבה שנים, היה גיור משמעותי לתוכה) אם כי לא מוכיח אותה. זה הכל.
(ה) בסופו של דבר, ההשענות על מחקרים גנטיים לצורך בירור יהדותם של הפלאשים היא חסרת בסיס, ונגועה בחוסר תום לב. יהדות נקבעת לפי שרשרת אמהית בלבד, ויכולה להווצר גם ע"י גיור. לכן, אפילו אם היינו מקבלים את הנתונים הגנטיים כפשוטם, אין בהם סתירה לחזקת יהדות. על אחת כמה וכמה כשאותם המנפנפים במחקרים הללו כדי לשלול את יהדותם של הפלאשים לא היו מעלים על דעתם לחייב בני לויים בפדיון הבן לחומרה, למשל, אחרי שמחקר גנטי הראה, באותן שיטות עצמן, שאבי-אבי-..-אביהם של כמחצית הלויים האשכנזים כלל לא היה יהודי.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי תוכן » ה' נובמבר 05, 2015 1:40 pm

הר' ברזילי, קודם כל יישר כוח גדול על הסקירה הקצר אבל הממצה על מצב חקר הדנ"א כיום. מאידך, דומה שאתה נכשל פה בטיעון דחליל. (כך אומרים בעברית: straw man argument?)

אין כאן טענה שאפשר להפריך השתייכות יהודית על בסיס דנ"א (שאז דבריך באמת היו דברי טעם), הרי אף אחד לא שולל את יהדות תימן ח"ו, אע"פ שהקשר הגנטי שלהם עם שאר הקהילות היהודיות רופף. הטיעון הוא כך, מגיע לפנינו שבט מהג'ונגל וטוענים שהם יהודים ואנחנו רוצים לבחון את טענתם. אחרי בדיקה מקיפה המסקנה היא שאין שום ממצא שתומך בטענתם. לא התורה שלהם, לא התפילות שלהם, לא הדנ"א שלהם, כלום! האם אלו הוכחות שאינם יהודים, בודאי שלא. הרי יהודי ריפורמי שמגיע מארה"ב גם התפילות שלו אינם אלא שירי דבי פרידמן, ועדיין זה לא הוכחה שהוא לא יהודי. אלא הטענה היא, שאין לנו שום סיבה לקבל דבריהם, משום שאין לנו שום דבר שתומך בטענה זו. נניח שהדבר היה הפוך, שאחרי בדיקה גנטית אנחנו מגלים דמיון משכנע ליהדות ספרד, הרי אז היה הרבה יותר משקל לטענה שלהם. אבל מכיון שהדנ"א שלהם אינו דומה ליהודי ספרד, אין לנו שום סיבה להתייחס למה שהם אומרים. דומה הדבר שמישהו יבוא אליך, ויגיד לך שהוא בן של סבא שלך מאשה אחרת, והוא רוצה שרכבו של סבא תתחלקו בו שוה בשוה. הבית דין יבדקו את הטענה הזאת, ואם אין שום דבר שתומך בדבריו, יזרקו אותו לכל הרוחות. וגם אתה, תמשיך לנהוג ברכב של סבא שלך, ללא שום נקיפות מצפון. למה? כי אין לך שום סיבה שבעולם לחשוב שהבן אדם ההוא דובר אמת. כן הוא הדבר לגבי טענת האתיופים.

בהתאם להנ"ל, יש חשיבות רבה לממצא הדנ"א והוא בכדי לקבוע שאין צורך להתייחס לדבריהם.

(במאמר המוסגר, דומה שטעית במשוואה והיא צריכה להיות שתיים בחזקת N מינוס N.)

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי ברזילי » ה' נובמבר 05, 2015 2:10 pm

אתה אומר שאין שום ממצא ולכן אינם יהודים, ואחרים (הרדב"ז ומהריק"ש למשל) חשבו אחרת - או שיש ממצא, או שלא צריך ממצא ואכמ"ל. לזה לא התיחסתי בכלל, ואני גם לא מכיר את הנושא מבחינה עובדתית. אני לא חושב שצריך לשלול את האפשרות שהרדב"ז טעה בבירור המציאות (דבריך לעיל דתרי פלאשים הוו נאמרו בהלצה, אני מקווה; נקל יותר לומר תרי רדב"ז הוו), ובהחלט יש מקום לקיים דיון בשאלה אם יש ממצא תומך או לא, ומה בכלל נדרש כדי לקבל טענת יהדות משבט נידח שבא לפנינו, אבל במסגרת הדינמיקה ההלכתית המקובלת לא נהוג לבטל דעתו של פוסק קדמון שהתקבלה הלכה למעשה בלא חולק, רק כי נדמה לנו שטעה בבירור העובדות. מ"מ רק על של עתה באתי - לגנטיקה אין שום משקל בדיון הזה, הן משום שאין שום סתירה מן הגנטיקה לסיפור שלהם, והן משום שגם לו היו הגנטיקאים טוענים טענת ודאי היו רוב הפוסקים מתעלמים מזה במסגרת הדיון ההלכתי.

במוסגר, ההשוואה למי שבא לפנינו ואומר יורש אני לא מתחילה כמובן - יש כללים שונים לבירור יהדות מאשר להוצאת ממון, והאריכו הפוסקים (גם בלי שנבחין את ההבחנה הפשוטה בין מי שטוען קירבה כדי להרויח ירושה, למי שמחזיק עצמו כיהודי ומחזיק בדתו שלא להתנצר למרות לחצים קשים וסבל רב), אינני יכול להאריך כעת עוד.

המשוואה נכונה - יש שתים בחזקת N הורי הורים (אני מתעלם מכפילויות, כמובן; N הוא מספר הדורות שהולכים אחורה), אחד מתוכם אחראי לבדו לכרומוזום Y, אבל כולם תורמים לדנ"א האוטוזומלי.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי תוכן » ה' נובמבר 05, 2015 2:38 pm

ברזילי כתב:אתה אומר שאין שום ממצא ולכן אינם יהודים, ואחרים (הרדב"ז ומהריק"ש למשל) חשבו אחרת - או שיש ממצא, או שלא צריך ממצא ואכמ"ל. לזה לא התיחסתי בכלל, ואני גם לא מכיר את הנושא מבחינה עובדתית. אני לא חושב שצריך לשלול את האפשרות שהרדב"ז טעה בבירור המציאות (דבריך לעיל דתרי פלאשים הוו נאמרו בהלצה, אני מקווה; נקל יותר לומר תרי רדב"ז הוו), ובהחלט יש מקום לקיים דיון בשאלה אם יש ממצא תומך או לא, ומה בכלל נדרש כדי לקבל טענת יהדות משבט נידח שבא לפנינו, אבל במסגרת הדינמיקה ההלכתית המקובלת לא נהוג לבטל דעתו של פוסק קדמון שהתקבלה הלכה למעשה בלא חולק, רק כי נדמה לנו שטעה בבירור העובדות. מ"מ רק על של עתה באתי - לגנטיקה אין שום משקל בדיון הזה, הן משום שאין שום סתירה מן הגנטיקה לסיפור שלהם, והן משום שגם לו היו הגנטיקאים טוענים טענת ודאי היו רוב הפוסקים מתעלמים מזה במסגרת הדיון ההלכתי.

במוסגר, ההשוואה למי שבא לפנינו ואומר יורש אני לא מתחילה כמובן - יש כללים שונים לבירור יהדות מאשר להוצאת ממון, והאריכו הפוסקים (גם בלי שנבחין את ההבחנה הפשוטה בין מי שטוען קירבה כדי להרויח ירושה, למי שמחזיק עצמו כיהודי ומחזיק בדתו שלא להתנצר למרות לחצים קשים וסבל רב), אינני יכול להאריך כעת עוד.

המשוואה נכונה - יש שתים בחזקת N הורי הורים (אני מתעלם מכפילויות, כמובן; N הוא מספר הדורות שהולכים אחורה), אחד מתוכם אחראי לבדו לכרומוזום Y, אבל כולם תורמים לדנ"א האוטוזומלי.


אני דן פה רק באופן אוביקטיבי וללא הזדקקות לדברי הפוסקים שקדמו, על מעמדו של שבט זה. הקירבה הגנטית היא בהחלט נתון הראוי לשקול כשדנים בשאלה זו. המסקנה היתה שונה לחלוטין אם היתה קירבה גנטית, לעומת מה שידוע היום שאין קירבה כזו. ולמשל, אם שבט הלמבה היו טוענים שהם יהודים, הרי שלא היינו יכולים לשלול דבריהם על המקום, משום שלמעשה, יש קירבה גנטית בינם לבין כהנים.

בקשר למשוואה, אתה צודק. (רק שכמובן סכום ההורים הוא לא 2 בחזקת N, בגלל שיש בני דודים שהתחתנו ביניהם.)

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ה' נובמבר 05, 2015 2:47 pm

תוכן כתב:
ברזילי כתב:אתה אומר שאין שום ממצא ולכן אינם יהודים, ואחרים (הרדב"ז ומהריק"ש למשל) חשבו אחרת - או שיש ממצא, או שלא צריך ממצא ואכמ"ל. לזה לא התיחסתי בכלל, ואני גם לא מכיר את הנושא מבחינה עובדתית. אני לא חושב שצריך לשלול את האפשרות שהרדב"ז טעה בבירור המציאות (דבריך לעיל דתרי פלאשים הוו נאמרו בהלצה, אני מקווה; נקל יותר לומר תרי רדב"ז הוו), ובהחלט יש מקום לקיים דיון בשאלה אם יש ממצא תומך או לא, ומה בכלל נדרש כדי לקבל טענת יהדות משבט נידח שבא לפנינו, אבל במסגרת הדינמיקה ההלכתית המקובלת לא נהוג לבטל דעתו של פוסק קדמון שהתקבלה הלכה למעשה בלא חולק, רק כי נדמה לנו שטעה בבירור העובדות. מ"מ רק על של עתה באתי - לגנטיקה אין שום משקל בדיון הזה, הן משום שאין שום סתירה מן הגנטיקה לסיפור שלהם, והן משום שגם לו היו הגנטיקאים טוענים טענת ודאי היו רוב הפוסקים מתעלמים מזה במסגרת הדיון ההלכתי.

במוסגר, ההשוואה למי שבא לפנינו ואומר יורש אני לא מתחילה כמובן - יש כללים שונים לבירור יהדות מאשר להוצאת ממון, והאריכו הפוסקים (גם בלי שנבחין את ההבחנה הפשוטה בין מי שטוען קירבה כדי להרויח ירושה, למי שמחזיק עצמו כיהודי ומחזיק בדתו שלא להתנצר למרות לחצים קשים וסבל רב), אינני יכול להאריך כעת עוד.

המשוואה נכונה - יש שתים בחזקת N הורי הורים (אני מתעלם מכפילויות, כמובן; N הוא מספר הדורות שהולכים אחורה), אחד מתוכם אחראי לבדו לכרומוזום Y, אבל כולם תורמים לדנ"א האוטוזומלי.


אני דן פה רק באופן אוביקטיבי וללא הזדקקות לדברי הפוסקים שקדמו, על מעמדו של שבט זה. הקירבה הגנטית היא בהחלט נתון הראוי לשקול כשדנים בשאלה זו. המסקנה היתה שונה לחלוטין אם היתה קירבה גנטית, לעומת מה שידוע היום שאין קירבה כזו. ולמשל, אם שבט הלמבה היו טוענים שהם יהודים, הרי שלא היינו יכולים לשלול דבריהם על המקום, משום שלמעשה, יש קירבה גנטית בינם לבין כהנים.

בקשר למשוואה, אתה צודק. (רק שכמובן סכום ההורים הוא לא 2 בחזקת N, בגלל שיש בני דודים שהתחתנו ביניהם.)


כבודו לא מתבייש?! משל מדובר כאן בבוטינקה או בזאולוגיה.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי דניאל » ה' נובמבר 05, 2015 2:47 pm

לא הבנתי איך זה הולך. סופרים את ההורים או את ההורויות? כלומר, בני דודים שמתחתנים ביניהם מכפילים את היחס של הסבא המשותף בגנום או לא?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 05, 2015 2:50 pm

לא מובן לי מה אתה אומר. אולי לא הרדב"ז* אבל גם אתה יודע וכל הפוסקים מהמאה שנה האחרונות שדנו בדבר ידעו שהעובדה שיש להם מראה של בני הגזע השחור ולא הלבן אומרת שהם נבדלים גנטית מהיהודים בני הגזע הלבן. כך שאין צורך להזדקק לבדיקות DNA כדי להבין שאין כאן מקרה פשוט של בני דן שישבו בכוש ולא התערבו באף אחד.

* שאולי התפיסה שלו על הגזעים וההשפעות הסבבתיות היתה מאד שונה משלנו.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי תוכן » ה' נובמבר 05, 2015 3:48 pm

אוצר החכמה כתב:לא מובן לי מה אתה אומר. אולי לא הרדב"ז* אבל גם אתה יודע וכל הפוסקים מהמאה שנה האחרונות שדנו בדבר ידעו שהעובדה שיש להם מראה של בני הגזע השחור ולא הלבן אומרת שהם נבדלים גנטית מהיהודים בני הגזע הלבן. כך שאין צורך להזדקק לבדיקות DNA כדי להבין שאין כאן מקרה פשוט של בני דן שישבו בכוש ולא התערבו באף אחד.

* שאולי התפיסה שלו על הגזעים וההשפעות הסבבתיות היתה מאד שונה משלנו.


זה לא נכון, צבע העור היא תכונה פלסטית המושפעת מתנאים סביבתיים. אם תעקור קהילת שוודית שכולם בלונדינים ותניחם ביערות הג'ונגל האפריקאי, אפילו אם רק יתחתנו ביניהם, הרי שאחרי כמה מאות שנים, עורם יהיה שחור בהרבה.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי תוכן » ה' נובמבר 05, 2015 3:50 pm

דניאל כתב:לא הבנתי איך זה הולך. סופרים את ההורים או את ההורויות? כלומר, בני דודים שמתחתנים ביניהם מכפילים את היחס של הסבא המשותף בגנום או לא?


החשבון אמור להיות מאד פשוט, כל הורה תורם חצי מהגנום (אבל לא אותו חצי, ומשום כך, אחים נראים שונים אחד מהשני), ואידך זיל גמור.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 05, 2015 3:53 pm

תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:לא מובן לי מה אתה אומר. אולי לא הרדב"ז* אבל גם אתה יודע וכל הפוסקים מהמאה שנה האחרונות שדנו בדבר ידעו שהעובדה שיש להם מראה של בני הגזע השחור ולא הלבן אומרת שהם נבדלים גנטית מהיהודים בני הגזע הלבן. כך שאין צורך להזדקק לבדיקות DNA כדי להבין שאין כאן מקרה פשוט של בני דן שישבו בכוש ולא התערבו באף אחד.

* שאולי התפיסה שלו על הגזעים וההשפעות הסבבתיות היתה מאד שונה משלנו.


זה לא נכון, צבע העור היא תכונה פלסטית המושפעת מתנאים סביבתיים. אם תעקור קהילת שוודית שכולם בלונדינים ותניחם ביערות הג'ונגל האפריקאי, אפילו אם רק יתחתנו ביניהם, הרי שאחרי כמה מאות שנים, עורם יהיה שחור בהרבה.



לדוגמה הבורים בדרום אפריקה נראים כמו כושים?

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי תוכן » ה' נובמבר 05, 2015 4:58 pm

אוצר החכמה כתב:
תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:לא מובן לי מה אתה אומר. אולי לא הרדב"ז* אבל גם אתה יודע וכל הפוסקים מהמאה שנה האחרונות שדנו בדבר ידעו שהעובדה שיש להם מראה של בני הגזע השחור ולא הלבן אומרת שהם נבדלים גנטית מהיהודים בני הגזע הלבן. כך שאין צורך להזדקק לבדיקות DNA כדי להבין שאין כאן מקרה פשוט של בני דן שישבו בכוש ולא התערבו באף אחד.

* שאולי התפיסה שלו על הגזעים וההשפעות הסבבתיות היתה מאד שונה משלנו.


זה לא נכון, צבע העור היא תכונה פלסטית המושפעת מתנאים סביבתיים. אם תעקור קהילת שוודית שכולם בלונדינים ותניחם ביערות הג'ונגל האפריקאי, אפילו אם רק יתחתנו ביניהם, הרי שאחרי כמה מאות שנים, עורם יהיה שחור בהרבה.



לדוגמה הבורים בדרום אפריקה נראים כמו כושים?


איני יודע. תגגל בור, ותסתכל בתמונות. פיסטוריוס למשל הוא שחום יחסית, אבל לא מכיר את היחוס שלו.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי דניאל » ה' נובמבר 05, 2015 9:07 pm

תוכן כתב:
דניאל כתב:לא הבנתי איך זה הולך. סופרים את ההורים או את ההורויות? כלומר, בני דודים שמתחתנים ביניהם מכפילים את היחס של הסבא המשותף בגנום או לא?


החשבון אמור להיות מאד פשוט, כל הורה תורם חצי מהגנום (אבל לא אותו חצי, ומשום כך, אחים נראים שונים אחד מהשני), ואידך זיל גמור.

אם זה כ"כ פשוט הרי שעלינו להתעלם מהכפילויות כפי שעשה ברזילי אבל השאלה היא האם אתה כותב מידיעה או מהשערה.
אינני יודע איך בודקים אחוזי הקירבה של רצף הגנום לאכלוסיות מסוימות ולא אם השוני בין הגנים יכול להשפיע על רמת הופעתם ברצף. לכן שאלתי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 05, 2015 9:09 pm

הערבים הם שחומים יחסית אבל הם בני הגזע הלבן ההבדל בין הגזעים לא מתבטא רק בשחימות יחסית.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: המנעות מפרשנות פסוק מחשש לפגיעה בזולת

הודעהעל ידי יבנה » ו' נובמבר 06, 2015 11:29 am

ברזילי, תודה רבה על הסבריך המאלפים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 377 אורחים