הודעהעל ידי אשרי משכיל אל דל » ד' אוקטובר 28, 2015 11:42 pm
ידידי ורעי היקרים, לא בדיוק ראיתי "כל דבריכם", אבל לפי הנראה הסכים אחד הכותבים למה שטען מהר"ם אלאשקר על רבינו תם.
ואחרי המחילה, יעויין בתוספות רי"ד (שבת לד:) שכתב, וזה לשונו: ....שאע"פ ששקעה החמה ונעלמה מן העין עדיין אורה שולט בעולם שעדיין לא נעלמה מכל העולם כולו שאלו הי' עולה אדם על ההרים עדיין הי' יכול לראותה ומפני זה שולט עדיין אורה בעולם וכ"ז שאורה שולט אין פני המערב מאדימין אבל כששוקעת לגמרי והולכת תחת הארץ מסתלק אורה מן העולם ואז מתחילין פני המערב להאדים מכח זהרוריתה שכל זמן שאורה בעולם האור מכסה האדמומית ולא תמצא כמו שלא תמצא ביום ובשכלה אורה מן העולם אז נמצא אותו האודם ותופס שעה מועטת עד שתתכסה תחת הארץ לגמרי ומתחלת שקיעתה שתעלם מן העין ועד שתגמר שקיעתה להתכסות תחת הארץ הוא שיעור חמשה מילין ומאי דאמר התם משקיעת החמה עד צה"כ ה' מילין מתפרש מתחילת שקיעתה שהתחילה להעלם מן העין ומאי דאמרי' הכא משתשקע החמה מתפרש משתגמור שקיעתה שמתחלת לכנס תחת הארץ שהעולם עשוי כמו כדור עגול שאינו שוה ומי שדר באמצע הכדור שהיא גבוה אף על פי שנעלמה החמה מעיניו לא יעלם אורה מן הכדור עד שתהלך כל שיפועו של כדור ותיכנס תחתיו ומפני זה מושך אורה אחר שנעלמה מן העין הרבה כשיעור ה' מיל וכדברי מצאתי שתירץ גם ר"ת בס' הישר אלא שהוא תירץ כפי חכמי ישראל שאומרים כי החמ(י)ה הולכת בלילה אחר הכיפה למעלה מן הרקיע ואני תירצתי כפי חכמי אומות העולם ששאומרים שהחמה מהלכת בלילה תחת הארץ והוא העיקר כדאמרי' התם בפ' מי שהיה טמא.... עכ"ל.
הרי בפירוש שדברי רבינו תם תואמים אף לדעת חכמי אומות העולם, ולא נחלקו אלא בצירוי השקיעה בלבד, וכן כתבו עוד רבים, ומהם: בשו"ת הרדב"ז ח"ד (סימן רפב) והפרי חדש בדבי שמשי (דף ד ע"ב), ומהר"ח אבולעפיא במקראי קודש (קונטריס בין השמשות, דף ריא סוע"ב, ד"ה ולא קשיא מידי), ומהר"א הכהן פיימנטיל במנחת כהן (מאמר א פרק ג), קרן לדוד חאו"ח (סימן עט), הגאון מהר"א אלפאנדארי בשו"ת מוצל מאש (בסוף שו"ת מהר"י קצבי, סימן א דף יא ע"ב), ומהר"י פאלאג'י ביפה עינים (פסחים צד.), ומהר"י אייבישיץ ביערות דבש (דרוש ד), ובזיו משנה (הלכות שבת פרק ה הלכה ד), ובמרכבת המשנה הנדפס בפראנקפורט (הלכות שבת פ"ה ה"ד), ובשו"ת תפארת צבי לרבי צדוק הכהן מלובלין בחיו"ד (סימן ה, אות ד-ה), ועוד. ולכן אין שום נפק"מ בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם לענין זמן התעלמות השמש מן הרקיע, אלא הם נחלקו רק בציור השקיעה בלבד.
ועוד, שאפילו אם נאמר שיש נפק"מ במחלוקת זו לזמני השקיעה, בכל זאת כבר כתבו רבים מן הראשונים שבאמת חכמי ישראל לא חזרו בהן, ומה שאמרו "נראים דבריהם מדברינו" היינו "בראיות" ולא למעשה. וכמו שכתב רבינו חננאל (פסחים צד:) וזה לשונו: "ואפילו שהחוזים בכוכבים מכחישים, מכל מקום אנו מצויין להזהיר דברי רבותינו כתקנן...". וכן כתב בתוספות הרי"ד (שבת לא.). ובשיטמ"ק (כתובות יב.) בשם רבינו תם, שחכמי ישראל לא חזרו בהם. וכן כתב מהר"י אייבישיץ ז"ל בספרו יערות דבש (דרוש ד), שחכמי ישראל לא הודו להם סופית שהם צודקים, אלא שנראים דבריהם מדברינו. וגם מה שכתב הרמב"ם "נצחו", היינו שנצחום בראיות, ולא במעשה ממש. ע"ש. וכן כתב הפרמ"ג במש"ז (סימן תנה אות א), והגאון רבי אברהם הלוי גנת ורדים בתשובה (נדפסה בשו"ת מהרי"ף סימן מו), והגאון מהר"י פאלאג'י ביפה עינים (פסחים צד.), ומהר"ם בנעט (במגן אבות סוף פרק במה מדליקין), ובבני בנימין (הלכות שבת פ"ה ה"ד), שהלכה כחכמי ישראל כיון שהם לא חזרו בהם, והוסיפו שדעת רבינו תם אינה סותרת לדעת חכמי אומות העולם. ע"ש. וכן כתב המהר"ל בבאר הגולה (באר השישי פרק ט), ובספרים 'זיו משנה' ו'דברי ירמיהו' על הרמב"ם (הלכות שבת פרק ה הלכה ד), ובספר הברית (מאמר ד פרק י), ובבית דוד משאלונקי (סימן ריט, דף נו ע"א), תורת רפאל (הלכות שבת סימן ו), הפרי מגדים במש"ז (סימן תנה אות א), ובספר נחמד ונעים (שער א סימן כה), ובשו"ת דברי יוסף שווארץ (סימן ח), ובספר יבקש ציון (ביאור על מדרש שוחר טוב, דף עט ע"ב), ובדברות יעקב ח"א עתים לבינה (פרק ב), ובמבשר שלום (מאמר א, אות ג) ועוד, שחכמי ישראם לא חזרו בהם. ובפרט שרבא (בפסחים צד.) אמר שהלכה היא כרבי יהודה, ואם באמת חכמי ישראל חזרו בהן [בזמנו של רבי יהודה], אם כן כיצד יתכן שתשאר ההלכה כרבי יהודה, ורבא היה כמה מאות שנה אחרי רבי יהודה?
וראה עוד בספר נחמד ונעים (שער א סימן כה) שהרחיב על פי חכמת התוכנה החדשה, שחכמי ישראל צודקים, וכ"כ בשו"ת קרן לדוד חאו"ח (סימן עט), ובשו"ת תפארת צבי חיו"ד (סימן ד אות ה). ע"ש.