מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ענין המלאכים ואברהם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

ענין המלאכים ואברהם

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' אוקטובר 26, 2015 11:57 pm

אנא בקשת עזרה דחופה:
ראשית, האם יש מי שמדבר על הענין מדוע הקב"ה הוציא חמה מנרתיקה בשעה שידע כי אח"כ יצטער אברהם אבינו וישלח לו מלאכים? [מה גם שבכל מקרה הם היו 'מתוכננים' להגיע]
מאי 'קסבר' קב"ה בתחילה?
שנית: כיצד הדבר הצטייר אצל אברהם אבינו: בתחילה הם סוחרים, [ערבים משתחוים לאבק רגליהם] לאחמ"כ הפכו להיות מזמנים על הכוס בשלושה! ולאח"מ נהפכו למלאכים מבשרי בשורות מקב"ה!
[בנוסף, זה לא 'איכזב' אותו לדעת שטרח לחנם והמלאכים לא אכלו? לשם מה היה צריך להיות כך?]

הדברים אמורים בע"ה להיות מוצעים בשיעור מחר בל"נ בע"ה.

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: ענין המלאכים ואברהם

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' אוקטובר 27, 2015 12:34 am

ב''ה

פשוט, כמו כל נסיון, ה'צער של אאע''ה היה נתון לבחירתו. ועל בחירתו להצטער שאין אורחים קיבל שכר שבאו אורחים, עה''ד ששכר מצוה מצוה. ח''ו לומר על הקב''ה מאי 'קסבר' בתחילה, שזה נכנס לרמב''ם וראב''ד ועוד רבים, על כך שהקב''ה יודע הבחירה.

כל האורחים של אאע''ה היו ערבים או גויים אחרים, זה מה שהיה להשיג, ואת כולם לימד לברך ולכן זימנו על הכוס. וכנראה שבהם קיים את מצוות הכנסת אורחים ועליהם נקרא 'מדת החסד' של אאע''ה.

זאת שלא אכלו, אך לחינם לא טרח, כי אזלינן בתר כוונתו, ואת עבודתו סיים בטרחתו להכין לפניהם. כך משמע מהגמ' ב''מ פו,ב, שם גם איתא; אמרו לו וכי בערביים חשדתנו שהם משתחוים לאבק רגליהם

2015-10-27_002144.png
2015-10-27_002144.png (96.17 KiB) נצפה 2042 פעמים

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: ענין המלאכים ואברהם

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ג' אוקטובר 27, 2015 4:25 pm

אוהב אוצר כתב:אנא בקשת עזרה דחופה:
ראשית, האם יש מי שמדבר על הענין מדוע הקב"ה הוציא חמה מנרתיקה בשעה שידע כי אח"כ יצטער אברהם אבינו וישלח לו מלאכים? [מה גם שבכל מקרה הם היו 'מתוכננים' להגיע]

הקב"ה הוציא חמה מנרתיקה כדי שכל 'מאות' (ד"מ) האורחים לא יגיעו אליו, כבכל יום ויום.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ענין המלאכים ואברהם

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' דצמבר 09, 2015 4:36 am

הרד"ק מפרש שהכל היה בחלום גם ביאת המלאכים והוצאת החמה

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: ענין המלאכים ואברהם

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' דצמבר 09, 2015 8:21 am

נהר שלום כתב:הרד"ק מפרש שהכל היה בחלום גם ביאת המלאכים והוצאת החמה

וכן הרמב"ם במורה.

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: ענין המלאכים ואברהם

הודעהעל ידי ש. ספראי » ו' דצמבר 11, 2015 12:50 am

איש-אחד כתב:
נהר שלום כתב:הרד"ק מפרש שהכל היה בחלום גם ביאת המלאכים והוצאת החמה

וכן הרמב"ם במורה.


וכן בעל העקידה מוכיח מהפסוקים כדעת הרמב"ם. אולם הרמב"ן חולק בעוז.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ענין המלאכים ואברהם

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' נובמבר 17, 2024 10:17 am

אוהב אוצר כתב:ראשית, האם יש מי שמדבר על הענין מדוע הקב"ה הוציא חמה מנרתיקה בשעה שידע כי אח"כ יצטער אברהם אבינו וישלח לו מלאכים? [מה גם שבכל מקרה הם היו 'מתוכננים' להגיע]
מאי 'קסבר' קב"ה בתחילה?
שנית: כיצד הדבר הצטייר אצל אברהם אבינו: בתחילה הם סוחרים, [ערבים משתחוים לאבק רגליהם] לאחמ"כ הפכו להיות מזמנים על הכוס בשלושה! ולאח"מ נהפכו למלאכים מבשרי בשורות מקב"ה!
[בנוסף, זה לא 'איכזב' אותו לדעת שטרח לחנם והמלאכים לא אכלו? לשם מה היה צריך להיות כך?]

השלה"ק (תורה שבכתב תורה אור פרשת וירא) לומד את כל העניין שמעיקרא הסתפק אברהם והיו לו שני צדדים, האם הם מלאכים או אנשים [ואם הם אנשים הם ערביים], וזהו "וירא וירא" ב"פ, ולכן כל דבריו ומעשיו בהכנסת אורחים זו היו כפולים, משתמעים לתרי אנפי, והיה לסעודה צד של הכנסת אורחים נפלאה והיה לסעודה צד של קרבן לה' באכילת המלאכים, עיי"ש הכל. [וכתב עוד שמעניינים אלה שהיו בהכנסת האורחים נתייסדו אותם העניינים בעקידה, ובבית המקדש].

וכתב שהספק הזה נולד אצל אברהם גם משום שאכן יצאה אז חמה מנרתיקה, ואף אדם לא היה בחוץ, אלא או מלאכים, או בני אדם ערביים, שמשתחווים לאבק רגליהם כי הם עובדי החמה והאבק מתרבה מחמימות השמש, ועבורם זהו יום גדול וסיבה להיות בחוץ אף בסכנת מיתה.

כמדומני שבזה מתיישבות השאלות דלעיל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים