ברזילי כתב:כנסת ישראל כתב:
העובדה שאיכרים בורים או כמה נזירים שוטים חשבו שהעולם שטוח, אינה מעלה או מורידה, והעובדה היא כי היה מקובל שהעולם כדורי, וודאי אצל הגר"א שהיה בקי לכה"פ במדעים של ימי הביניים. גם היום יש אגודת הארץ השטוחה שמאמינים שהארץ שטוחה.
מה שאין כן התפיסה ההליוצנטרית אמנם הופרכה בידי גלילאו, אבל גלילאו עצמו לא קיבל את חוקי קפלר שלא התקבלו עד ניוטון, ולכן מובן שהגר"א ידבר נגד האפיציקלים, וכמו שכתבתי.
הגר"א מתייחס למה שלמד מספרי הקבלה שהתנין כולל את כל המזלות כולם, ומבאר שזה גורם את השינויים שהתקשו בהם התוכנים, ובזה מובן גם מה שאמרו חז"ל! [לא ר"ת] חלוני רקיע, אינני יודע איך התנין עושה זאת, אם ע"י כח משיכה חור שחור או ננס לבן או משהו אחר, ועד שלא נדע זאת לא נבין מה הכוונה גם ב'בוקע חלוני רקיע'.
גם במקור הדברים בתקו"ז שהובא לעיל מבואר שאין הכוונה למרובע ממש אלא עגולא מגו ריבועא שלא ברור מה הכוונה, [ומ"מ אינו ענין לשטוח דמאן דכר שמיה], וכמדומני שכעי"ז איתא באליה רבה על מקואות.
א. אני מביא ראיה מ"חכמים שעסקו בנושא" (דוגמת החו"י שנזכר כאן), ואתה עונה לי ב"איכרים בורים ונזירים שוטים"?
ב. אין זה נכון שחוקי קפלר לא התקבלו עד ניוטון. כמובן, חלחול הידע באותם הימים היה איטי למדי, ביחס לזמננו. אבל גם לפני ניוטון רעיונותיו של קפלר זכו לתפוצה רחבה (ראה למשל סקירה אצל Russel, Kepler's Laws of Planetary Motion: 1609–1666 המציין, לדוגמא, שספרו של קפלר היה הטקסט המרכזי ללימוד אסטרונומיה תיאורטית בצפון ומרכז אירופה, החל מ-1630).
ג. גם לו נניח לצורך הדיון כדבריך, שרק אחרי פרסום ספרו של ניוטון התייתר הצורך באפיציקלים, יש לזכור שספר זה פורסם 33 שנים לפני לידת הגר"א. כך שבכל מקרה אין מנוס מן המסקנה כי "דעת התוכנים" שמזכיר הגר"א איננה מעודכנת לתוכני זמנו.
ד. חלוני רקיע שנזכר ביוצר של שבת (לא ברור שיסודו מחז"ל, אבל נניח לזה) יכול להתפרש גם כביטוי מליצי, כמו מכון שבתה של הלבנה. רבנו תם הוא זה שקישר את הביטוי הזה למחלוקת הפיזיקלית על חמה מעל לרקיע.
ה. כתבתי "יש הרבה אפשרויות ביניים בין ארץ שטוחה לארץ כדורית שבני אדם חיים מכל עבריה" (וכמו שמזכיר להדיא החו"י והעלינו לעיל בארוכה כמה אפשרויות), ואתה עונה ב"אינו ענין לשטוח, דמאן דכר שמיה"?
ו. זה שהגר"א הכיר את המדע של ימי הביניים אינו ענין לכאן מכמה טעמים: (1) כדוריות הארץ היא מדע של אריסטו, שהגר"א אמנם הכיר אותו, אך אין לו דבר עם ימי הביניים דווקא
(לא בדקתי כעת האם הגר"א אכן הכיר את המדע של ימי הביניים, או עד לאיזו תקופה היה מעודכן. דומני שאין שום סימן לכך שהכיר את המתמטיקה של פרמה ופסקל ניוטון ולייבניץ, או שמע על קופרניקוס גלילאו וקפלר, ואין זה בלתי אפשרי שלא שמע עליהם כלל, בתנאי התקשורת ומחסומי השפה של אותם הימים. מ"מ לנושא כדוריות הארץ זה לא נוגע כלל) (2) לא חלק איש מעולם על זה שהגר"א ידע שיש דעה מקובלת על כדוריות הארץ (כפי שניתן לראות במורה נבוכים, למשל). כנזכר לעיל יש לפנינו עדות מפורשת שהגר"א הכיר את הדעה על כדוריות הארץ וחלק עליה, כך שהנושא הוא אך זאת אם ייתכן שחלק על המקובל (כפי שעולה מספר עליות אליהו) או שגם זה לא ייתכן.
קיצור הדברים - (א) כדוריות הארץ היתה ידועה ומוסכמת בין התוכנים אלפיים שנה לפני הגר"א. עם כל זאת, עינינו הרואות שהנושא היה עדיין פתוח לדיון אצל חכמי ישראל שעסקו בזה (וגם אצל אחרים). אחר שיש עדות מפורשת על הגר"א בכיוון הזה, לא ייפלא שגם הוא פקפק בענין (אם כי יש לשקול זאת מול דבריו באיל משולש, כנ"ל). (ב) שיטת התוכנים שאותה הוא מציע להחליף בתלי, התנין, היתה כבר בזמנו היסטוריה-של-המדע ותו לא.