בשתי איגרותיו של הראי“ה לפרלמן ובמכתבו לרב ברלין אנו מוצאים כינויים שונים שבהם הוא מכנהו. במכתבו משנת תרע“ה הוא מכנהו: “ידידי החתן היקר, האברך כמדרשו חריף ושנון, נבון בחדרי תורה וחכמה מר הלל פרלמן נ“י“. במכתבו לרב ברלין נוקט הוא לשון דומה: “ידידי החביב החתן הרב החריף ובקי שלם ורב תבונות מר הלל פרלמן נ“י“. לעומת זאת, במכתבו משנת תרע“ו מכנה הראי“ה את הלל בראש האיגרת בכינוי “הרב“: “החתן היקר הרב החו“ב [=החריף ובקי] מוכתר במעלות ומידות יקרות מו“ה הלל נ“י“. במהלך המכתב עצמו הוא קרוי “מר הלל חביבי“.
והנה, ויזל כותב בהספד על שושני שהתפרסם בידיעות אחרונות בשנת 1968 את המשפט הבא: “פעם ראיתי אצלו מכתב שקיבל מהרב קוק ז“ל, שפנה אליו כאל ‘רבי אלופי ומיודעי‘“. ויזל היה תלמידו של שושני בצרפת בשנים 1945–1948, ובין חפציו היה מצוי באותה עת מכתב מהראי“ה. נקודה זו יש בה לדידי הוכחה חד–משמעית בדבר זהותו של שושני כהלל פרלמן. הסיכוי שמדובר באדם אחר שהיה תלמידו של הראי“ה אינו מסתבר.
לצד עדות מכרעת זו, קיים מקום לדון אם המכתב המתואר זהה למכתבו של הראי“ה משנת תרע“ו, או שמדובר במכתב שלא הגיענו. הכינוי “רבי אלופי ומיודעי“ אינו מופיע באיגרת הראי“ה, אך מצוי בה תוכן רעיוני דומה. בספרו של שלמה מלכה בצרפתית “מונסיור שושני“ מובא משמו של ויזל ששושני דיבר רבות על הראי“ה, שכתב לו מכתב ובו כינהו “רבי“. בניסוח זה ויזל אינו מזכיר את הכינויים האחרים שהצמיד לשושני במאמרו בידיעות אחרונות. בכל מקרה, גם אם מדובר באיגרת שבידינו, תיוותר השאלה כיצד ראה ויזל מכתב שבו מוזכר שמו הפרטי של שושני, ואין כאן המקום להרחיב בנקודה זו.
רבינו ברור הכהן מכונה ב"ר אורי שרגא ז"ל מעיר קולוניא מחכמי אשכנז מתלמידי מהר"מ מרוטנבורג ובתשו' מהר"מ ד"פ סי' ע"ג משיב אליו בכינוי אלופי ומיודעי וכן הובא תשובה זו בתשובות מהר"מ ד' בערלין
וידוע שלשון אלופי ומיודעי על הרוב בתשובות מהר"מ הכוונה על תואר תלמידי
וכמו שכתבתי בריש סידרא ונמצא זכרו בתעודות ערכאות ישיעת כ"י שנתפרסמו
משנת כ' לאלף הששה
אוצר החכמה כתב:ג"א התפלאתי קצת על הטענה שהנוסחים דומים. הנוסח המופיע במכתבים להלל פרלמן הוא נוסח סטנדרטי של מכתב רב לתלמיד וכאלה נמצא רבות בספרי השו"ת (ונראה שהיו שכתבו כן גם במקרים בהם לא היה התלמיד דווקא מגדולי עולם אלא הוא גם על דרך המליצה וההפרזה) לעומת זאת הביטוי רבי אלופי ומיודעי לתלמיד הצעיר ממנו בכשלושים שנה נראה יוצא דופן.
גם מה שהיה חסר לי במאמר הוא ההתאמה של הלל פרלמן לדמותו של מר שושני מבחינת הכשרונות. מר שושני היה כפי הנראה מהסיפורים בעל כשרון וזכרון יוצאי דופן ולא ראיתי במאמר שהובא שגם הלל פרלמן צויין בתכונה זאת באופן כ"כ מפליג.
כמדומני שדווקא כאן בפורום, באשכול שעלה לפני כמה שנים, דברו אודות כשרונותיו יוצאי הדופן של הלל פרלמן אבל בחיפוש ראיתי שהעניין הוזכר גם כאן רק מאד בקצרה ומעניין אם יש עדות או מקור להתאמה כזאת.
אגב חיפושי ראיתי שהיה מישהו שעסק בהוצאה לאור של חידושיו, האם יצא מזה משהו?
המחקר כתב:למי שמסתפק בכשרונותיו של הצעיר הלל פרלמן
כדאי לעיין במאמר 'מי כאן הלל' (מאמר דומה באופן כללי למאמר אליו הפנתה לוין)
http://musaf-shabbat.com/2011/09/01/%D7 ... %A0%D7%99/
שם מבואר שכל התלמידים בישיבתו של הראי"ה קוק ביפו היו עילויים מהשורה הראשונה, והרצי"ה ברר ושלף אותם אחד אחד מכל ישיבה בירושלים ובעולם.
אין ספק, לפי זה, שפרלמן היה כשרוני מאוד, אם הוא זה שנבחר מכל ישיבת מאה שערים...
כמו כן מי שקורא את הברכה של הראי"ה, שאינה מצויה בכתביו: "ותגדל ותהי' לשם ולתפארת בישראל", מבין שפרלמן היה משהו מיוחד. כן התיאור: "צר לי מאד על כלי חמדה כזה, שלא יפותח חלילה ולא יוציא אל הפועל את כשרונותיו הנפלאים" אינו רווח באגרות הראי"ה. אגב, הביטוי "נבון בחדרי תורה וחכמה" מבטא גם את היקף ידיעותיו של פרלמן.
אגב אביא כאן ציטוט מהמאמר הנ"ל:
"וכך סיפר לי הרב אבינר: "לפני מספר שנים פגשתי יהודי חרדי בשם משה שויבר, אשר מתגורר בירושלים. נודע לי כי מר שושני התגורר אצלו בביתו במשך שנים רבות, ושאלתי אותו האם לדעתו מר שושני הוא הלל פרלמן או לא. לשמע שאלתי ענה לי שויבר במילים אלו: למר שושני הייתה אחות שהתגוררה בניו-יורק, וכלתהּ סיפרה לי בפירוש כי שמו האמיתי של מר שושני היה הלל פרלמן".
יעל כתב:המחקר כתב:הכותב לא הבחין שהמאמר שאליו הפניתי הוא מאמר פרי עטי. כמו כן, לכאורה הכותב לא ראה את המאמר בשלימותו, ועל כן כתב מה שכתב. מגמת המאמר פרי עטי שונה. אני מביאה בחלק הראשון בין היתר ראיות מתוך כתבי אלי ויזל בדבר הזהות בין שושני לפרלמן, וכן בהמשך מביאה את השושלת הגניאולוגית של הלל פרלמן. ויש עוד חומר.
המחקר כתב:יעל כתב:המחקר כתב:הכותב לא הבחין שהמאמר שאליו הפניתי הוא מאמר פרי עטי. כמו כן, לכאורה הכותב לא ראה את המאמר בשלימותו, ועל כן כתב מה שכתב. מגמת המאמר פרי עטי שונה. אני מביאה בחלק הראשון בין היתר ראיות מתוך כתבי אלי ויזל בדבר הזהות בין שושני לפרלמן, וכן בהמשך מביאה את השושלת הגניאולוגית של הלל פרלמן. ויש עוד חומר.
הכותב הבחין מצוין שהפנית למאמר של משה נחמני. והכותב העיר שנחמני פרסם שני מאמרים על מר שושני, ורק את אחד מהם הזכרת. והוא ציטט מתוך המאמר השני.
מורה צדק כתב:הוא לא היה מכסה את ראשו?
אוצר מתנת חינם כתב:מורה צדק כתב:הוא לא היה מכסה את ראשו?
רוזנברג אמר לי אישית שהוא היה מכסה ראשו. והתמונה הזו היא כנראה לפספורט.
עוד אמר לי שכבר בהיותו נער נבחן על כל הש"ס מבחן סיכה, וידע בע"פ את כל התנ"ך כולל הניקוד.
גם אמר לי שידע את הזוהר בע"פ, אם כי אינו יכול להישבע ע"ז..
לא נתפס..
אוצר מתנת חינם כתב:מורה צדק כתב:הוא לא היה מכסה את ראשו?
רוזנברג אמר לי אישית שהוא היה מכסה ראשו. והתמונה הזו היא כנראה לפספורט.
עוד אמר לי שכבר בהיותו נער נבחן על כל הש"ס מבחן סיכה, וידע בע"פ את כל התנ"ך כולל הניקוד.
גם אמר לי שידע את הזוהר בע"פ, אם כי אינו יכול להישבע ע"ז..
לא נתפס..
תוכן כתב:אוצר מתנת חינם כתב:לא נתפס..
מה לא נתפס בזה? חסרים בעלי זכרון בעולם?
תוכן כתב:ר' עובדיה יוסף ידע יותר.
זקן ששכח כתב:תוכן כתב:ר' עובדיה יוסף ידע יותר.
בלא ליכנס לעצם הדיון על האיש. יתכן מאד שיש הרבה זכרנים, אבל אני למשל לא זוכר את ה'מורה נבוכים' בעל פה ולא משום שאינני זכרן, אלא מפני שלא למדתי ספר זה. כלומר, כדי לדעת על פה תנ"ך, ש"ס וכו' וכו', היה עליו ללמוד היטב - וזוהי נקודת הענין, לדעתי.
מיכאל_במאי כתב:שלום לכולם,
אני במאי סרטים דוקומנטריים ואני עכשיו עובד על סרט תעודי חדש על מר שושני.
אשמח לשמוע עדויות מאנשים שהכירו אותו או סיפורים ששמעתם מאחרים על מר שושני. (או פרופסור שושן כפי שהרבה אנשים בארץ קראו לו).
תודה מראש,
מיכאל גרינשפן
זקן ששכח כתב:תוכן כתב:ר' עובדיה יוסף ידע יותר.
בלא ליכנס לעצם הדיון על האיש. יתכן מאד שיש הרבה זכרנים, אבל אני למשל לא זוכר את ה'מורה נבוכים' בעל פה ולא משום שאינני זכרן, אלא מפני שלא למדתי ספר זה. כלומר, כדי לדעת על פה תנ"ך, ש"ס וכו' וכו', היה עליו ללמוד היטב - וזוהי נקודת הענין, לדעתי.
זקן ששכח כתב:בלא ליכנס לעצם הדיון על האיש. יתכן מאד שיש הרבה זכרנים, אבל אני למשל לא זוכר את ה'מורה נבוכים' בעל פה ולא משום שאינני זכרן, אלא מפני שלא למדתי ספר זה. כלומר, כדי לדעת על פה תנ"ך, ש"ס וכו' וכו', היה עליו ללמוד היטב - וזוהי נקודת הענין, לדעתי.
תוכן כתב:זקן ששכח כתב:בלא ליכנס לעצם הדיון על האיש. יתכן מאד שיש הרבה זכרנים, אבל אני למשל לא זוכר את ה'מורה נבוכים' בעל פה ולא משום שאינני זכרן, אלא מפני שלא למדתי ספר זה. כלומר, כדי לדעת על פה תנ"ך, ש"ס וכו' וכו', היה עליו ללמוד היטב - וזוהי נקודת הענין, לדעתי.
כשהיה צעיר למד, וכנראה הרבה. מה שקרה אחר כך מתועד על ידי תלמידיו, ואין צורך לחזור על הדברים שוב. כיום שלא נמצא ממנו שום חידוש או תובנה, זה לבד אומר דרשני.
מנדלי כתב:מיכאל_במאי כתב:שלום לכולם,
אני במאי סרטים דוקומנטריים ואני עכשיו עובד על סרט תעודי חדש על מר שושני.
אשמח לשמוע עדויות מאנשים שהכירו אותו או סיפורים ששמעתם מאחרים על מר שושני. (או פרופסור שושן כפי שהרבה אנשים בארץ קראו לו).
תודה מראש,
מיכאל גרינשפן
הסרט כבר ראה אור?
גבול ים כתב:ישנו סרטון ביוטיוב של ראיון אודותיו עם הג"ר ישראל בונדהיים זצ"ל מקול תורה שהכירו משוויץ, מדהים לראות את ההתפעלות שלו ממנו
נערי האוצר כתב:מתוך עיתון "הארץ":
הוא שרד את השואה בזכות חריפותו ואומץ לבו. לפי אחת האגדות, הוא נעצר בידי הגרמנים ונלקח לחקירה בגסטאפו. בחקירתו טען כי הוא ארי
לפי גרסה אחרת, הוא נעצר בידי הנאצים בפריז והופשט. כשראו שנימול, אמר שהוא מוסלמי. ואז, לתדהמת הנוכחים, דיקלם חלקים מהקוראן באופן מושלם, עד שהאימאם שהובא לשם בידי הנאצים אמר שאין ספק כי הוא מוסלמי.
קומי_אורי כתב:נערי האוצר כתב:מתוך עיתון "הארץ":
הוא שרד את השואה בזכות חריפותו ואומץ לבו. לפי אחת האגדות, הוא נעצר בידי הגרמנים ונלקח לחקירה בגסטאפו. בחקירתו טען כי הוא ארי
לפי גרסה אחרת, הוא נעצר בידי הנאצים בפריז והופשט. כשראו שנימול, אמר שהוא מוסלמי. ואז, לתדהמת הנוכחים, דיקלם חלקים מהקוראן באופן מושלם, עד שהאימאם שהובא לשם בידי הנאצים אמר שאין ספק כי הוא מוסלמי.
עד כמה שידוע לי זה מנוגד להלכה, וקי"ל שייהרג ואל יעבור.
מחולת המחנים כתב:במאמר של גב' לוין שצוין אליו למעלה, נזכר שהג"ר מאיר מינץ היה בן אחותו של שושני - הלל פרלמן.
בשב"ק שמעתי מפיו של תלמידו של הג"ר מאיר מינץ בימים ההם שאכן מר שושני היה דודו של רבי מאיר מינץ, ר"מ לא הרבה לדבר עליו, אך מה שהתלמיד יודע שר"מ נפגש עם דודו מר שושני לפני השואה, ובאותם ימים שלמד אצלו ר"מ ניסה מאוד להיפגש עם דודו אך לא הצליח, אמנם היה איזה שהוא קשר ביניהם.
לפי מה שהבנתי מטרתו של רבי מאיר מינץ היתה לקרב את שושני כדי 'להחזיר' את דודו.
ראוי לייחד כאן מילים מעטות על הגאון רבי מאיר מינץ שהיה אדם גדול בתורה.
רבי מאיר היה יליד בריסק ולאחר מכן היה מחשובי לומדי ישיבת מיר וגלה עמה גולה אחר גולה לשנחאי, ואף שהיה מן הצעירים שבחבורה נחשב בין מופלגי התלמידים.
לאחר השואה התגורר בארה"ב והיה ראש ישיבה במונסי.
ר"מ נדבק בקשר אמיץ וחזק עם המשגיח הגה"צ רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל, והיה מהמקושרים הנאמנים שלו, לאחר פטירתו נטמן בבית החיים בבני ברק על יד קברו של מורו ורבו המשגיח זצ"ל.
לא ידען כתב:מחולת המחנים כתב:במאמר של גב' לוין שצוין אליו למעלה, נזכר שהג"ר מאיר מינץ היה בן אחותו של שושני - הלל פרלמן.
בשב"ק שמעתי מפיו של תלמידו של הג"ר מאיר מינץ בימים ההם שאכן מר שושני היה דודו של רבי מאיר מינץ, ר"מ לא הרבה לדבר עליו, אך מה שהתלמיד יודע שר"מ נפגש עם דודו מר שושני לפני השואה, ובאותם ימים שלמד אצלו ר"מ ניסה מאוד להיפגש עם דודו אך לא הצליח, אמנם היה איזה שהוא קשר ביניהם.
לפי מה שהבנתי מטרתו של רבי מאיר מינץ היתה לקרב את שושני כדי 'להחזיר' את דודו.
ראוי לייחד כאן מילים מעטות על הגאון רבי מאיר מינץ שהיה אדם גדול בתורה.
רבי מאיר היה יליד בריסק ולאחר מכן היה מחשובי לומדי ישיבת מיר וגלה עמה גולה אחר גולה לשנחאי, ואף שהיה מן הצעירים שבחבורה נחשב בין מופלגי התלמידים.
לאחר השואה התגורר בארה"ב והיה ראש ישיבה במונסי.
ר"מ נדבק בקשר אמיץ וחזק עם המשגיח הגה"צ רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל, והיה מהמקושרים הנאמנים שלו, לאחר פטירתו נטמן בבית החיים בבני ברק על יד קברו של מורו ורבו המשגיח זצ"ל.
כמו כל הודעותיך, מלאה וגדושה. ייש"כ.
השקדן כתב:השבוע (פרשת וישב תשע"ו) התפרסמה כתבה על מר שוני בעיתון המשיחיסטי 'בית משיח'.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 343 אורחים