עושה חדשות כתב:ויש מקום לפלפל קצת, דאולי יתכן לומר שעוד לפני השאלה על הנדר, יפריש ע"ז ממקו"א, ואח"כ ישאל, ואז תחזור ההפרשה השניה ותחול
סתם יהודי כתב:כמובן זה פילפול, דמהיכא תיתי דבכה"ג תחזור ההפרשה השנייה ותחול.
ותמהני למה לא פירשת להפך: דה"ק: הואיל ואי בעי לאיתשולי עלה [והדר לאפרושי עלה ממקום אחר כי היכי דתהוי חולין] וחזיא ליה, [להכי מותר לטלטלה].
עושה חדשות כתב:סתם יהודי כתב:כמובן זה פילפול, דמהיכא תיתי דבכה"ג תחזור ההפרשה השנייה ותחול.
ותמהני למה לא פירשת להפך: דה"ק: הואיל ואי בעי לאיתשולי עלה [והדר לאפרושי עלה ממקום אחר כי היכי דתהוי חולין] וחזיא ליה, [להכי מותר לטלטלה].
יש"כ דמר.
כמובן זה פלפול, אבל לא בגלל מה שכת"ר שליט"א כותב.
הצד היותר פשוט הוא שאם הפריש תרו"מ ב' פעמים ונשאל על הפעם הראשונה, אז הפעם הראשונה חוזרת וחלה 'למפרע', אם כי יש שפלפלו וחידשו לא כך, ועי'.
תמה אני על תמיהתך, והרי אם טבל הוא מוקצה היה לך להבין שיש איסור להפריש בשבת ומחמת זה הטבל הוא מוקצה. ואטו התרומה איננה מוקצה כי אפשר להחזירה לטבלה ולהפריש עליה שוב, ואילו כל טבל הוא מוקצה?
כוונתי שזה פלפול משום שהיו צריכים לפרש את ההיכ"ת הנ"ל.
ויש בזה גם חידוש לומר שאם הפריש ואח"כ נשאל על ההפרשה הראשונה, לא יעבור בסופו של דבר על איסור שבת, (כי אם זה כרוך באיסור, לא נמלטנו מידי מוקצה).
סתם יהודי כתב:לטעמיך, שאתה מפרש שהכוונה היא על מה שהיה יכול לעשות בשבת עצמה, ולכן אתה תמה עליי איך אני מפרש שהכוונה היא על מה שהיה יכול להפריש בשבת עצמה, למה אינך תמה גם על עצמך: איך יכול להישאל בשבת עצמה, והרי קיימא דאין נשאלין בשבת...
אלא פשוט שהכוונה היא על מה שהיה יכול לעשות ביום חול, וה"ק: הואיל ואי בעי [מצי ביום חול] לאיתשולי עלה [והדר לאפרושי עלה ממקום אחר כי היכי דתהוי חולין] וחזיא ליה, [להכי מותר לטלטלה נמי השתא בשבת].
אבל לפי מה שאתה מפרש, שההפרשה תקדם לשאלה, תמהני היכן מצינו דבר כזה, שיפריש על תרומה...
עושה חדשות כתב:יתכן לומר שעוד לפני השאלה על הנדר, יפריש ע"ז ממקו"א, ואח"כ ישאל, ואז תחזור ההפרשה השניה ותחול, ויתכן דבכה"ג אין איסור שבת וממילא ל"ה מוקצה.
עי"ש במקראי קודש, הוא דן גם בתירוץ הזה. (סביבות עמוד צט).פרי יהושע כתב:אולי י"ל דאדין הכנה ומוקצה נעשה בתחילת ביה"ש, והפרשה יכול להפריש ביה"ש משום דלא גז' על השבת בביה"ש במקום מצוה או דחק עי' תוס' עירובן ל' ב' ד"ה ולפרוש
סתם יהודי כתב:עושה חדשות כתב:ויש מקום לפלפל קצת, דאולי יתכן לומר שעוד לפני השאלה על הנדר, יפריש ע"ז ממקו"א, ואח"כ ישאל, ואז תחזור ההפרשה השניה ותחול
כמובן זה פילפול, דמהיכא תיתי דבכה"ג תחזור ההפרשה ותחול, והרי לא ניתן להפריש אלא על טבל, בעוד שכאשר הוא הפריש היא עדין הייתה תרומה.
ותמהני למה לא פירשת להפך: דה"ק: הואיל ואי בעי [מצי] לאיתשולי עלה [והדר לאפרושי עלה ממקום אחר כי היכי דתהוי חולין] וחזיא ליה, [להכי מותר לטלטלה נמי השתא].
גם בתרומה טמאה זה פיתרון כי הרי יכול להפריש עליה ממקו"א, אא"כ נימא דאז הוי איסור של 'מתקן' במה שהפך את הטבל ההוא לתרומה. (וזו חקירה נאה האם האיסור של הפרשת תרו"מ זה רק מצד עשיית החולין או גם מצד עשיית התרומה).עושה חדשות כתב:עו"ק לי על ד' המאירי, דא"כ תרומה טמאה נמי לא תהיה מוקצה הואיל ואי בעי מיתשיל.
אבל אם הביאור הוא כדברינו, דאיירי שלא יחזור להיות טבל כי יפריש לפני השאלה ממקו"א, בתרומה טמאה זה לא יועיל, כמובן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים