מלך זקן וכסיל כתב:תשובות רב נטרונאי גאון (אופק) אורח חיים סימן כ'.
תשובות רב נטרונאי גאון - ברודי (אופק) אורח חיים סימן כ
* והכי אמר רב נטרונאי גאון: וששאלתם נדה מברכת המזון ומתפללת, או פטורה היא מחמת אונסה כחולה. או דילמא מברכת ומתפללת בשאר לשונות, או דילמא כיון דתפילה בכל לשון, לא שנא.
הכי חזינא: שנדה מתפללת ומברכת בנדתה כמנהג ואינה חוששת לדבר, {נהי דאסורה לביתה כלום נפטרת מן המצות - הא אמר רבינא (בכורות כז ע"ב) נדה קוצה לה חלתה}, כיון שחייבת להפריש, אי אפשר להפריש בלא ברכה, מה לי ברכת מצות מה לי תפילה.
ועוד, בעל קרי ומשמש מטתו שכתוב בהן וטמאו עד הערב, הכי נמי דלא מצלו ולא מברכין ברכת המזון וברכת פירות - זבין ומצורעין הלא מתפללין וכי אוכלין הלא מברכין, וכי אפשר לומר כן שאין מתפללין ולא מברכין. אלא מתפללים ומברכין ואין בכך כלום, וכן נדה כמותן. ואי קשיא לכו הא דתניא (ברכות נא רע"א; פסחים ז ע"ב) טבל ועלה בעלייתו הוא אומר אשר קדשנו במצותיו וצונו על הטבילה, אלמא קודם טבילה לא מברך, ונילף מיניה לנדה וכל ה(מ)טמאים דלא מצלין ולא מברכין ברכת המזון - לאו הכי הוא ולא קשיא: התם כיון דאפשר לברוכי סמוך לטבילה, כמה דאיפשר לברוכי בטהרה טפי עדיף, דאפשר דאלתר דטביל מברך, אבל לענין תפלה וברכת {ה}מזון מי איפשר כל (יומא) [יומי] דטומאה למטבל, לפיכך מברכת ומתפללת כהפרשת חלה.