איש_ספר כתב:בחקרי לב או"ח סי' נד הביא מחלוקת הראשונים, שלדעת רובם, אותה שאמרו שהמתחיל ברכה של י"ח בתפילת שבת, גומרה, אין הדברים אמורים אלא בשחרית מנחה וערבית, אבל מוסף אם התחיל אינו גומרה, ואילו לדעת הראב"ד אף במוסף גומר, שאף תפילת המוסף ראויה היתה לי"ח ברכות וכו'.
וכתב החק"ל שהסמ"ק סובר כהראב"ד !
http://www.otzar.org/aspcrops/7744_178_ ... 892015.asp
והנה הסמ"ק הביא הדין שאם התחיל גומר וכתב: כגון שחרית מנחה וערבית.
וד' החק"ל נראים תמוהים, שאדרבה ממה שהשמיט הסמ"ק מוסף, מובן שדעתו כרוב הראשונים, ושבמוסף אינו גומר, (וכ"ה בהגהות הר"פ לסמ"ק שם)
ואכן מצאתי באוצר, שתמה עליו בס' המצוין דברי שלום מזרחי, ושיער שיש שם איזה ט"ס בחק"ל.
אבל מצאתי בהמשך שהחק"ל שוב חוזר ומונה את הסמ"ק יחד עם הסוברים שגומר את הברכה http://www.otzar.org/aspcrops/7744_178_ ... 892015.asp
ונראה איפוא שאין כאן טעות בד' החק"ל.
הם יתכן שהחק"ל דקדק מל' הסמ"ק שכ' כגון וכו' ולא שייר אלא מוסף שסובר שגם מוסף? (התעוררתי לזה בעקבות הערת צביון העמודים שם)
ארופאי כתב:למורגל בל' רש"י נר' שאין בזה חידוש. ולדוג'-
בב"מ ו: ספק בכורות א' בכור אדם וא' בכור בהמה בין טהורים בין טמאים הממע"ה, ופירש"י 'בין טמאין, כגון פטר חמור'. והרי אין עוד בטמאין חוץ מפ"ח!
עושה חדשות כתב:ארופאי כתב:למורגל בל' רש"י נר' שאין בזה חידוש. ולדוג'-
בב"מ ו: ספק בכורות א' בכור אדם וא' בכור בהמה בין טהורים בין טמאים הממע"ה, ופירש"י 'בין טמאין, כגון פטר חמור'. והרי אין עוד בטמאין חוץ מפ"ח!
האמת איתך לענ"ד, ובכל זאת יש מי שחושב אחרת, מצו"ב.
כגון במזיד ולא אתרו ביה דליתיה בר קטלא ולא בר גלות
שכן נכנס דמה לפני ולפנים - כגון ביום הכפורים.
יהודה בן יעקב כתב:רש"י מסכת זבחים דף י עמוד בשכן נכנס דמה לפני ולפנים - כגון ביום הכפורים.
אהוביון כתב:לעומת זאת ברש''י בגיטין ד' ה' ע''ב ד''ה ''והא קי''ל בדרבנן דעד נעשה דיין'' בתחילת הדיבור כתב רש''י כגון גבי קיום שטרות ובסוף הדיבור כתב רש''י ''ומשני ה''מ בעדות החודש דאו' אבל בדרבנן עד נעשה דיין'' ומשמע מרש''י זה לא רק בקיום שטרות אלא בכל דרבנן ולכאורה רואים שאין הכרח שכגון זה דווקא
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 128 אורחים