כידוע, סדר התפלה מחז"ל, וכן הפיוט, מיוסדים על לשונות המקראות. הרבה פעמים אפשר להבחין כי שימוש במטבע לשון מפסוק מסויים מיועד לרמוז למתפלל אל תוכן הקשור למקורו של אותו מטבע, גם אם כשאינו מופיע במפורש.
היום עלה בדעתי שאולי המטבע "היום הרת עולם", המיוסד על לשון הפסוק "ורחמה הרת עולם" בירמיהו (כמ"ש כבר באבודרהם, והו"ד בא"ר ומחצ"ש סי' תקצב) בא לרמוז להקשר הכללי של הפסוק שם בירמיהו כ':
אָרוּר הַיּוֹם אֲשֶׁר יֻלַּדְתִּי בּוֹ יוֹם אֲשֶׁר-יְלָדַתְנִי אִמִּי אַל-יְהִי בָרוּךְ. אָרוּר הָאִישׁ אֲשֶׁר בִּשַּׂר אֶת-אָבִי לֵאמֹר יֻלַּד-לְךָ בֵּן זָכָר שַׂמֵּחַ שִׂמְּחָהוּ. וְהָיָה הָאִישׁ הַהוּא כֶּעָרִים אֲשֶׁר-הָפַךְ ד' וְלֹא נִחָם וְשָׁמַע זְעָקָה בַּבֹּקֶר וּתְרוּעָה בְּעֵת צָהֳרָיִם. אֲשֶׁר לֹא-מוֹתְתַנִי, מֵרָחֶם וַתְּהִי-לִי אִמִּי קִבְרִי וְרַחְמָה הֲרַת עוֹלָם. לָמָּה זֶּה מֵרֶחֶם יָצָאתִי לִרְאוֹת עָמָל וְיָגוֹן וַיִּכְלוּ בְּבֹשֶׁת יָמָי.
לאמר, אחר שר"ה הוא יום לידת האדם\העולם צריכה להתעורר אצל כל אחד התחושה שמביע הנביא - לאור מצבנו לעת הזאת, הלא טוב לעולם ולאדם שלא נברא משנברא. על זאת אנו משמיעים בראש השנה זעקה בבוקר ותרועה בעת צהריים, כלשון הנביא, גנוחי גנח וילולי יליל.
(לא מצאתי מי שקישר את הביטוי "הרת עולם" למקורו כנ"ל, אבל אולי יש בזה מן האמת. מ"מ הרעיון עצמו, של צער בר"ה על עצם הבריאה, מופיע בהרחבה בפחד יצחק (ר"ה ז). כמובן, כל זה רק מחד גיסא, ויש לר"ה פנים אחרים של שמחה וכו' עיי"ש)