אמת קנה כתב:לפי המונח בזכרוני בספר תולדות הגאון רד"ל (שכתב אחד מבני משפחתו) כתוב לאמר שהיה גומר כל ששה סדרי משנה בכל יום. אני כותב מהזכרון ומי יכול להעלות הדברים משם. שכויח.
צונאמי כתב:חוט המשולש, נו נו.
מעשה זה נכתב בספר חוט המשולש שהוציא הרב הג' ר"ש מבערגסאס נכדו של הג' חת"ס ז"ל, והוא ז"ל הי' דייקן ולא כתב אלא מה שבחן וחקר על אודותו. אני הכרתיו. בשנים שלפני המלחמה שהיתי וכו'.
צונאמי כתב:א. יש שם דברים משונים.
וכבר הכתה על קדקדו בתו שך החת"ס, שהכירה את אביה קצת יותר ממנו.
לםרבה המשרה כתב:ראיתי באיזה ספר שהחת"ס חזר כל התורה כולה (ש"ס בבלי ירושלמי עם מדרשי הלכה) כל אלול. אולי הוא בחוט המשולש
שיל"ת. פרוסטיץ יום ג' א' דר"ח אלול תקמ"ז לפ"ק... לא יכולתי פנות אל המנוחה להשיב לפי כבוד הנכנס בעובי הקורא ושונה מותיב ומפרק ועומד על הפרק, כי בעאי מיני מילתא דבעי טעמא רבא לגברא רבא. והנהו יומי דכלה נינהו, דהדרנא לכולא תלמודא דגריסנא בהאי שתא כי כן דרכינו, ודבר אלקים נחוץ והשתא מיהא משה בריש ירחא קאי יומא דפגרי בי' הנהו דסרים למשמעתי, אמרתי אפנה מכל עסקי, ואטייל בעדן קן קולמסא דמר נ"י.
מה שנכון נכון כתב:צונאמי כתב:א. יש שם דברים משונים.
וכבר הכתה על קדקדו בתו של החת"ס, שהכירה את אביה קצת יותר ממנו.
קראתי את הספר יותר מפעם אחת, ולא מצאתי שם דברים משונים. אשמח לדוגמא.
היכן הכתה בתו של החת"ס על קודקודו?
וראה בהקדמה למהדורת דעת סופר שהמחבר נסמך הרבה על רשימות תלמיד החת"ס בעל לקוטי חב"ח.
מחבר הספר היה ת"ח בפ"ע, ואין בזלזול הנ"ל כלום מלבד חוצפה גרידא.
עימוד ועיצוב כתב:שמעתי מטין משמיה דהרד"צ הילמן זצ"ל כי הספר חוט המשולש חיברו משכיל או מי שהיה קרוב למשכילים.
נזכרתי בדבר בעקבות החת"ס הידוע בעניין אי הזכרת נר חנוכה במשנה, כמובא בשמו בחוט המשולש. ולכאורה הוא דבר זר ומחודש.
האם מאן דהוא מתלמידיו יכול לאשר זאת?
ואם כן, מה היו הראיות שלו?
יורה_דעות כתב:יותר מטריד מכתב הגר"ח מוולז'ין אודות היחס בין רעק"א להגר"א, הנדפס שם
יורה_דעות כתב:לא דקדקתי. המכתב נדפס בספר אגרות סופרים, [אגרות הח"ס ורע"א מאת ר"ש סופר נכדם, הוא ניהו בעל חוט המשולש] ע' 18: פעם היה להגר"ח וולז'ין עסק עמוד בענין עגונה והעמיק שאלה זמנים טובא וחבר קונטרס שלם בזה לגודל עמקות הענין שלח שליח להגאון רעק"א שיאמר אליו כי אחר ג' או ד' שבועות ישוב אליו שנית לקחת ממנו תשובתו ובינתיים יהיה לו פנאי לעיין וכן עשה האיש אך כבר בבקר מסר בידו רע"א תשובתו והכיר הגר"ח מן התאריך כי ביום אחד נכתבה התשובה ושאל שנית את האיש אם היה הכל ביום א' ויפג לבו וישאלו שנית היאך אפשר זאת הרי אני טרחתי זמן זמנים טובא עד שחברתי קונטרס זה ורעק"א במשך איזה שעות חבר תשובתו הלכה למעשה ובאריכות, אבל האיש חזר וספר כבראשונה, אז אמר הג"מ חיים ז"ל הלא אתה רק עד אחד ואלו היה לי עוד עד נאמן על דבר זה הייתי בעצמי הולך ונוסע מעיר לעיר והייתי מפרסם כי מדרגת רעק"א היא למעלה ממדרגת הגר"א מוילנא, ע"כ.
מה שנכון נכון כתב:אין כל חדש, ושני הדברים הנ"ל מובאים גם בזכרונות ומסורות הנ"ל.
באשר לענין חנוכה, תסגי לן בלימוד הזכות המובא בזכרונות ומסורות ע"ש. וע"ע במשמר הלוי חגיגה סימן מו.
ולכגון זה התכונתי לעיל במש"כ "ובחלקם הדבר נגרם כתוצאה מהמקורות שהיו לפניו".
[/size]
צונאמי כתב:מה שנכון נכון כתב:אין כל חדש, ושני הדברים הנ"ל מובאים גם בזכרונות ומסורות הנ"ל.
באשר לענין חנוכה, תסגי לן בלימוד הזכות המובא בזכרונות ומסורות ע"ש. וע"ע במשמר הלוי חגיגה סימן מו.
ולכגון זה התכונתי לעיל במש"כ "ובחלקם הדבר נגרם כתוצאה מהמקורות שהיו לפניו".
[/size]
עינינו הרואות שלא זו בלבד ששמועה זו בשם החת"ס אינה מופיעה בשום מקור אחר מהחת"ס ותלמידיו,
אלא שהחת"ס כתב בעצמו תשובה אחרת לשאלה הנ"ל,
ו"בוודאי התכוון להיפוכם של דברים".
אני לא מבין מה באת להוסיף בזה, אבל בכל אופן אתה כנראה מערבב בין שני דברים. [בין כתב תשובה אחרת לבין התכוין להפוכן של דברים].
א. התשובה שכתב החת"ס היא שהיו עניני חנוכה ידועים וע"כ לא נכתבו במשנה. וזה כעין דברי הרמב"ם בפיה"מ פ"ד ממנחות. ופשוט שהעובדה שהחת"ס אומר תירוץ אחד אינה סותרת כלל לכך שיאמר טעם נוסף או עוד עשרה טעמים אחרים. ואין בזה אפלו סרך קושיא על החוה"מ.
אגב, ההגדרה המודגשת 'התכוין בדיוק להיפוכם של הדברים' לא מתאימה כאן, כי טעות כזו לא נקראת בעברית הפוך. [והיא בכלל לא מדברי מהריא"ץ, למרות הלשון 'אדרבה', אלא לשונו של רבש"ה...].
כל הדברים הנ"ל בענין חנוכה ידועים יגעים ויתרים, ואין להוציא מזה שום מסקנה כללית לענין אי אמינותו של החוה"מ.
אורח כתב:יישר כוחו של "אמת קנה" שהביא לנו פנינים יקרים בשגב חכמי ישראל ועוצם שקידתם המבהילה בתורה, ואנן מה נענה אבתרייהו ווי לן וכו'.
אמנם מה שהביא מספר תולדות אליהו על הגאון רבי אליהו רגולר ז"ל שהעיד תלמידו שחזר על כל הש"ס בין ארבע מאות לחמש מאות פעמים, יש להוסיף ולהדגיש כי הגאון רבי אליהו נתבקש ביש"מ בהיותו בן 56 שנה, ואם נניח שהתחיל בחזרותיו על הש"ס בהיותו בר מצוה, יצא שסיים את הש"ס 450 פעם ב43 שנה שזה בערך עשר פעמים וחצי בשנה אחת ודו"ק היטב.
דרך אגב ספר תולדות אליהו כתב רבי אריה ליב פרומקין שהיה בן אחיו של הגאון רבי אליהו רגולר, ובודאי נאמנים דבריו על דודו זצ"ל.
הצעיר באלפי כתב:
התחיל במס' ברכות ובסוף חודש אחד סיים מס' נדה (שעה וחצי ליום !!)
אשר ברא כתב:הצעיר באלפי כתב:
התחיל במס' ברכות ובסוף חודש אחד סיים מס' נדה (שעה וחצי ליום !!)
ללמוד במהירות כזה זה עניין אחר כי א"א לומר כל המילים בזמן קצר כזה.
מסופר גם על הרוגאטשובר שכל פעם שהיה נוסע ברכבת למוסקבה למד חצי ש"ס בהלוך וחצי ש"ס בחזור וכן על ר' חיים מוולוז'ין שחזר על כל הש"ס בג' ימים משום איזה פסק דין וכן ע"ע כאן http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?t=23807.
הצעיר באלפי כתב:דברים נפלאים על אדמורי"ם תלמידי חכמים שהיו עדיין בימינו !
לא ידען כתב:הצעיר באלפי כתב:דברים נפלאים על אדמורי"ם תלמידי חכמים שהיו עדיין בימינו !
נראה לי שיש טעות אצל רבים מאלו שאינם מסתובבים בקרב חסידים, הרואים את האדמורי"ם רק בשעת אכילת הקוגל, ובמקרה הטוב, בעת ספירת העומר, הסבורים כי הם אינם תלמידי חכמים או הוגים בתורה רבות מאוד.
הייתי בלווית האדמו"ר ה'נחלת דן' ממאדז'יץ ושמעתי איזה בני ברקי אומר לחברו כי בא להלוויה כי הוא היה 'האדמו"ר האחרון שידע ללמוד'. זו בורות ואולי גם ראייה צרה.
רוב האדמורי"ם שאני מכיר, אלו הרציניים, שיש להם קהל חסידים נכבד, (אין כוונתי להמכונים 'רעבעלאך') הם תלמידי חכמים ברמה גבוהה.
כנראה כוונת 'הצעיר באלפי' בכתיבתו 'אדמורי"ם תלמידי חכמים', לגדולי תורה ממש. זה אכן היה חידוש אצל הישועות משה זצוק"ל שהיה מאדירי התורה ממש. זה דבר נדיר הן אצל האדמורי"ם והן אצל ראשי הישיבות, אפילו מפורסמים שבהם.
הצעיר באלפי כתב:שמעתי מחסיד ויזניץ ב"ב שלפני הרבה שנים (אולי תשמ"ט או תש"נ) רצה כ"ק הגה"ק בעל ישועות משה זצ"ל לחזק השיעורי תורה בבית מדרשו בקרית ויזניץ, ולכן בר"ח א' הודיע שהוא יגיע באותו ערב, ועשה כן בכל לילה משך חודש א', התחיל במס' ברכות ובסוף חודש אחד סיים מס' נדה (שעה וחצי ליום !!) וזה היה בפני קהל ועדה של מאות אנשים שראו בעיניהם המחזה הזה ! לבסוף עשה סיום על כל תלמוד בבלי, ואמר שעשה כן להראות חשיבות שעה אחת ליום, מה יכולים לחזור משך חודש א' !!
הנ"ל אמר לי שרצה לראות דרכו של רבו בלימודו, ע"כ שינה מקומו לשבת קצת יותר קרוב, וראה שעושה כך: לומד המשנה רש"י ותוס', ואח"כ סוגר עיניו ואמר בעל פה כל הגמ' שקו"ט ובפיו הדגיש החידושים שברש"י, עד המשנה הבא, אח"כ פתח עיניו ודפדף בגמ' עד המשנה הבא ולמד בפנים המשנה וכו' וכנ"ל !!
(הנ"ל הראה לי סרט שא' לקח מהעזרת נשים, וגם סרט של הסיום)
דברים נפלאים על אדמורי"ם תלמידי חכמים שהיו עדיין בימינו !
זקני דרום כתב:לא ידען כתב:הצעיר באלפי כתב:דברים נפלאים על אדמורי"ם תלמידי חכמים שהיו עדיין בימינו !
נראה לי שיש טעות אצל רבים מאלו שאינם מסתובבים בקרב חסידים, הרואים את האדמורי"ם רק בשעת אכילת הקוגל, ובמקרה הטוב, בעת ספירת העומר, הסבורים כי הם אינם תלמידי חכמים או הוגים בתורה רבות מאוד.
הייתי בלווית האדמו"ר ה'נחלת דן' ממאדז'יץ ושמעתי איזה בני ברקי אומר לחברו כי בא להלוויה כי הוא היה 'האדמו"ר האחרון שידע ללמוד'. זו בורות ואולי גם ראייה צרה.
רוב האדמורי"ם שאני מכיר, אלו הרציניים, שיש להם קהל חסידים נכבד, (אין כוונתי להמכונים 'רעבעלאך') הם תלמידי חכמים ברמה גבוהה.
כנראה כוונת 'הצעיר באלפי' בכתיבתו 'אדמורי"ם תלמידי חכמים', לגדולי תורה ממש. זה אכן היה חידוש אצל הישועות משה זצוק"ל שהיה מאדירי התורה ממש. זה דבר נדיר הן אצל האדמורי"ם והן אצל ראשי הישיבות, אפילו מפורסמים שבהם.
זה ראוי לאשכול בנפרד
עכ"פ זה לא נוגע כלל לאדמור עם קהל חסידים קטן או גדול
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים