- תיקונים למהדורא הראשונה של הכרך החדש של הספר פסקי תשובות - בענין קו התאריך.pdf
- (72.24 KiB) הורד 1028 פעמים
הנ"ל יצא מתחת יד המחבר והוא שולח לעשות מהדורה חדשה אחרי סוכות
עי' בישורון שעומד לצאת לאור.
תוך כדי דיבור כתב:(זהו משום שאתה סבור שהדיון הוא על מי שנמצא ביפן וכדומה מה יעשה בשבת...)
יוסף משה כתב:תעמולה זולה. מה שהביא בהערה 14 אינו נכון: השיטה של הדברי יואל הייתה די דומה לזו של הרממ"כ, כמובא בספר אסיפות דברי יואל עמ' קח, וכמו שהעיד הרב לנדא מו"ץ טאהש ב"פ.
גם זו לטובה כתב:ב' מפת הקדמונים לא הייתה מדוייקת, וחשבו את יבשת אסיה כולה שנגמרת בשווה במרחק ו' שעות מירושלים, ואכן החזו"א נתקשה להתאים את מפת ימינו למבואר בקדמונים, אולם לאחר שנתגלו מפות מתקופת הקדמונים, ונתברר שהם שונים מהפות שלנו, אין מקום להרבות בפלפולים, אלא ברור שאכן דבריהם אינם במדוייק, ולפ"ז יותר מסתבר לנהוג באיי יפן כדעת הגרימ"ט- וכבר האריך בכ"ז הגר"ד יצחקי.
-לצערי לא ראיתי התייחסות מספקת לטענה זו [אדרבה אשמח לדעת מי עסק בטענה זו]
אפרקסתא דעניא כתב:גם זו לטובה כתב:ב' מפת הקדמונים לא הייתה מדוייקת, וחשבו את יבשת אסיה כולה שנגמרת בשווה במרחק ו' שעות מירושלים, ואכן החזו"א נתקשה להתאים את מפת ימינו למבואר בקדמונים, אולם לאחר שנתגלו מפות מתקופת הקדמונים, ונתברר שהם שונים מהפות שלנו, אין מקום להרבות בפלפולים, אלא ברור שאכן דבריהם אינם במדוייק, ולפ"ז יותר מסתבר לנהוג באיי יפן כדעת הגרימ"ט- וכבר האריך בכ"ז הגר"ד יצחקי.
-לצערי לא ראיתי התייחסות מספקת לטענה זו [אדרבה אשמח לדעת מי עסק בטענה זו]
מי אומר שהתשעים מעלות הם הסיבה לקביעת תחילת המזרח שם? מהחזו"א נראה שהסיבה היא דווקא משום שבירושלים היא תחילת היום ורק שכל מה שביבשה מזרחית לה נטפל אליה, ולפ"ז אחת היא לי אם זה תשעים מעלות או 115 מעלות. לכן גם הגרירה המפורסמת של סיביר, ואפילו של אוסטרליה.
גם זו לטובה כתב:אפרקסתא דעניא כתב:גם זו לטובה כתב:ב' מפת הקדמונים לא הייתה מדוייקת, וחשבו את יבשת אסיה כולה שנגמרת בשווה במרחק ו' שעות מירושלים, ואכן החזו"א נתקשה להתאים את מפת ימינו למבואר בקדמונים, אולם לאחר שנתגלו מפות מתקופת הקדמונים, ונתברר שהם שונים מהפות שלנו, אין מקום להרבות בפלפולים, אלא ברור שאכן דבריהם אינם במדוייק, ולפ"ז יותר מסתבר לנהוג באיי יפן כדעת הגרימ"ט- וכבר האריך בכ"ז הגר"ד יצחקי.
-לצערי לא ראיתי התייחסות מספקת לטענה זו [אדרבה אשמח לדעת מי עסק בטענה זו]
מי אומר שהתשעים מעלות הם הסיבה לקביעת תחילת המזרח שם? מהחזו"א נראה שהסיבה היא דווקא משום שבירושלים היא תחילת היום ורק שכל מה שביבשה מזרחית לה נטפל אליה, ולפ"ז אחת היא לי אם זה תשעים מעלות או 115 מעלות. לכן גם הגרירה המפורסמת של סיביר, ואפילו של אוסטרליה.
ולכן כייון שאיי יפן נמצאים בקו אורך מקביל לחלק גדול מיבשת אסיא, אין שום סיבה לקבוע את קו התאריך לפני יפן, וכ"ז דלא כהכרעת החזו"א
אני לא מבין דבר בסיסי מאד בכל הנושא הזה - הרי אפשר בהחלט לומר בדעת הראשונים שמה שכתבו (חלקם) תשעים מעלות, או שיש שש שעות בין ירושלים וסין, הוא לאו דווקא, והעיקר תלוי בתחילת המזרח שכל מה שמזרחית לירושלים נגרר אחריה. כך כנראה גם הבין החזו"א בקונטרס, שלא תלה דעתו דווקא בדברי המזכירים תשעים מעלות, אלא גם מי שכתב "סוף המזרח" תומך בשיטתו לפי דעתו, וכלשונו "שכבר קבעו לנו ראשונים מנין הימים מהתחלת המזרח".אפרקסתא דעניא כתב:גם זו לטובה כתב:ב' מפת הקדמונים לא הייתה מדוייקת, וחשבו את יבשת אסיה כולה שנגמרת בשווה במרחק ו' שעות מירושלים, ואכן החזו"א נתקשה להתאים את מפת ימינו למבואר בקדמונים, אולם לאחר שנתגלו מפות מתקופת הקדמונים, ונתברר שהם שונים מהפות שלנו, אין מקום להרבות בפלפולים, אלא ברור שאכן דבריהם אינם במדוייק, ולפ"ז יותר מסתבר לנהוג באיי יפן כדעת הגרימ"ט- וכבר האריך בכ"ז הגר"ד יצחקי.
-לצערי לא ראיתי התייחסות מספקת לטענה זו [אדרבה אשמח לדעת מי עסק בטענה זו]
מי אומר שהתשעים מעלות הם הסיבה לקביעת תחילת המזרח שם? מהחזו"א נראה שהסיבה היא דווקא משום שבירושלים היא תחילת היום ורק שכל מה שביבשה מזרחית לה נטפל אליה, ולפ"ז אחת היא לי אם זה תשעים מעלות או 115 מעלות. לכן גם הגרירה המפורסמת של סיביר, ואפילו של אוסטרליה.
ברזילי כתב: אפשר לומר סברות לכאן ולכאן איך מוגדר "תחילת המזרח" ואיך שלא נגדיר את מושג זה, ממילא כל מה שמערבית לאותו תחילת המזרח הוא מזרחי לירושלים ונטפל לה. אפשר לומר (כפי שרוב בני אדם תופסים, דומני), שאיי יפן הסמוכים ליבשת נטפלים ליבשת וכלולים במזרח העולם (וכמו כן, אף שבאוסטרליה גופא יש מקום לכאן ולכאן, עכ"פ אם אוסטרליה מן המזרח ניו זילנד נטפלת אליה),
א. מיהם הראשונים האלו שהחזו"א נסמך עליהם וכתבו רק קצה המזרח? החזו"א נסמך על רז"ה כוזרי ר"ן וריטב"א וכו' שכתבו מפורש כן בביאור הסוגיא, ואלא שרוצה להוות דעת שא"ר לדעתו.ברזילי כתב:אני לא מבין דבר בסיסי מאד בכל הנושא הזה - הרי אפשר בהחלט לומר בדעת הראשונים שמה שכתבו (חלקם) תשעים מעלות, או שיש שש שעות בין ירושלים וסין, הוא לאו דווקא, והעיקר תלוי בתחילת המזרח שכל מה שמזרחית לירושלים נגרר אחריה. כך כנראה גם הבין החזו"א בקונטרס, שלא תלה דעתו דווקא בדברי המזכירים תשעים מעלות, אלא גם מי שכתב "סוף המזרח" תומך בשיטתו לפי דעתו, וכלשונו "שכבר קבעו לנו ראשונים מנין הימים מהתחלת המזרח".
אבל מה שיש להעיר על זה, כמובן, הוא שלפי זה בעצם אין שום הכרעה מדברי הראשונים לשאלת קו התאריך. אפשר לומר סברות לכאן ולכאן איך מוגדר "תחילת המזרח" ואיך שלא נגדיר את מושג זה, ממילא כל מה שמערבית לאותו תחילת המזרח הוא מזרחי לירושלים ונטפל לה. אפשר לומר (כפי שרוב בני אדם תופסים, דומני), שאיי יפן הסמוכים ליבשת נטפלים ליבשת וכלולים במזרח העולם (וכמו כן, אף שבאוסטרליה גופא יש מקום לכאן ולכאן, עכ"פ אם אוסטרליה מן המזרח ניו זילנד נטפלת אליה), ואפשר גם לומר אחרת (כמו שהניח החזו"א) שקצה המזרח הוא קצה היבשת בלי לכלול בזה את איי יפן. אפשר גם לומר שהכדור מתחלק לשני חלקים שווים סביב ירושלים, וקצה החצי המזרחי הוא קצה המזרח, כדברי הרימ"ט. הרימ"ט היה משועבד לרעיון שיש מרכז עולמי והוא בירושלים, והחזו"א היה משועבד לרעיון שקצה המזרח הוא בקצה היבשה, ואפשר גם לחשוב על אפשרויות אחרות.
אמנם, כדי לקיים את פירוש הרז"ה בסוגיא בר"ה שוב צריך גם לחדש שיש קו העובר תשעים מעלות לירושלים וכו'. פירוש זה כבר אינו דברי כל הראשונים ובזה צודק רימ"ט לגמרי (גם רגלים לדבר שפירוש זה בנוי על ההנחה שקצה היישוב הוא בתשעים מעלות, דבר המוכחש מן המציאות).
וממילא אין כל כך מקום לכל חרי האף הגדול כאילו כל הנוקט אחרת משיטת החזו"א מכחיש דברי הראשונים, נמשך אחרי חז"ס ושאר משכילים, וכו' וכו' כאשר באו הדברים עלי גליונות. בסופו של דבר מה שכתוב בראשונים הוא או (א) תחילת המזרח, שהוא מושג שפירושו משתמע לכמה אופנים, או (ב) תשעים מעלות עד קצה הצין, שמכחיש את המציאות, אם לא שנדחוק מאד בלשונם ובהבנת דבריהם, וכמו כן איננו הסכמת כל הראשונים כי יש פירושים אחרים בסוגיא.
ברזילי כתב:
וממילא אין כל כך מקום לכל חרי האף הגדול כאילו כל הנוקט אחרת משיטת החזו"א מכחיש דברי הראשונים, נמשך אחרי חז"ס ושאר משכילים, וכו' וכו' כאשר באו הדברים עלי גליונות. בסופו של דבר מה שכתוב בראשונים הוא או (א) תחילת המזרח, שהוא מושג שפירושו משתמע לכמה אופנים, או (ב) תשעים מעלות עד קצה הצין, שמכחיש את המציאות, אם לא שנדחוק מאד בלשונם ובהבנת דבריהם, וכמו כן איננו הסכמת כל הראשונים כי יש פירושים אחרים בסוגיא.
גם זו לטובה כתב:ברזילי כתב:
וממילא אין כל כך מקום לכל חרי האף הגדול כאילו כל הנוקט אחרת משיטת החזו"א מכחיש דברי הראשונים, נמשך אחרי חז"ס ושאר משכילים, וכו' וכו' כאשר באו הדברים עלי גליונות. בסופו של דבר מה שכתוב בראשונים הוא או (א) תחילת המזרח, שהוא מושג שפירושו משתמע לכמה אופנים, או (ב) תשעים מעלות עד קצה הצין, שמכחיש את המציאות, אם לא שנדחוק מאד בלשונם ובהבנת דבריהם, וכמו כן איננו הסכמת כל הראשונים כי יש פירושים אחרים בסוגיא.
יש כאן ערבוב דברים
א' הגרימ"ט באמת נטה מהבנת הראשונים ונגרר אחר חז"ס ושאר משכילים, לקבוע סברא חדשה בקו התאריך התורני.
ב' לגופא דדינא, יש מקום גדול להבין שלדינא באיי יפן יש לנהוג כגרימ"ט אבל לא מטעמיה, אלא מטעם הראשונים.
אוצר החכמה כתב:א. איזה פירוש מובן בסוגיה יש לא ע"פ הרז"ה ?
ב. איני מבין וכבר כתבתי את זה מה בכלל הקשר בין טענת הרז"ה לשאלת סיום היבשת, ואיני מבין לכן גם מדוע החזו"א נגרר לדיון הזה ואשמח אם מישהו יאיר עיני.
ג. ברור שאם אנו מקבלים את טענת הגרירה שאינה מוזכרת בראשונים כלל, השאלה אם היא יכולה לחול על יפן גם כן מסורה רק לסברא, כי הרי אינה קיימת בכלל בראשונים, אבל למה להניח שיש גרירה על איי הים ולמה לחלוק מסברא בעלמא על החזו"א בלי מקור וטעם.
ד. לא הבנתי מה הדגש על כל הראשונים.
א. ברור שרש"י ותוספות לא אמרו כהרז"ה, רק לצערנו אין אנחנו מבינים כלל את דבריהם בסוגיא, ועל זה כתב החזו"א שכיוון שפירושם של הכוזרי ורז"ה ברור וגדולי הראשונים כהרמב"ן והרשב"א הסכימו לזה הכי נקטינן.
ה. לא הבנתי את עניין השעבוד שהיה לחזו"א. החזו"א בנה את דעתו על דברי הרז"ה והכוזרי, שלדבריהם עניין ח"י שעות הוא עצם הסוגיה.
אינני בטוח שהבנתי מה רצונך, אבל כוונתי היתה לשיקולים גיאוגרפיים ולא תרבותיים וכו' -- כאשר מתבוננים בשאלה היכן הוא קצה היישוב האנושי במזרח אסיה, התשובה המתקבלת על דעת רוב ככל בני האשם היא שהקצה הוא ביפן, כי האיים שייכים ליבשת.סגן אלוף כתב:ברזילי כתב: אפשר לומר סברות לכאן ולכאן איך מוגדר "תחילת המזרח" ואיך שלא נגדיר את מושג זה, ממילא כל מה שמערבית לאותו תחילת המזרח הוא מזרחי לירושלים ונטפל לה. אפשר לומר (כפי שרוב בני אדם תופסים, דומני), שאיי יפן הסמוכים ליבשת נטפלים ליבשת וכלולים במזרח העולם (וכמו כן, אף שבאוסטרליה גופא יש מקום לכאן ולכאן, עכ"פ אם אוסטרליה מן המזרח ניו זילנד נטפלת אליה),
אם הגרימ"ט דחה דברי הראשונים בדברים שבפנ"ע יש בהם היגיון תורני וטעם, חדשים מקרוב באו לבדות טעמים זרים ומוזרים להגיון התורני בתכלית הזרות, טפילות זו מה ענינה? כדין חצר קטנה שנפרצה לגדולה? או אולי
(כפי שרוב בני אדם תופסים , כמדומני) משיקולים אנתרופולוגיים תרבותיים וגזעיים? למה הגמ' שמתחה חוט מהר ההר עד נחל מצרים לענין נסים שבים לא חשבה על הגיון פשוט זה, כיצד התוס' רצו לחייב את האי בריטניה בדיני ארץ ישראל והלא הוא נטפל ליבשת אירופה?
א. ראה לעיל שהחזו"א הדגיש שלדעתו עצם הדבר "דהתחלת היום מקצה המזרח" הוא מוסכם על כל הראשונים, ולא הסתפק בזה שהרז"ה והכוזרי וכו' כתבו כן מפורש בביאור הסוגיא (כי הרי רש"י ותוס' ורמב"ם כתבו מפורש אחרת בביאור הסוגיא), וכך פתח את דבריו בקונטרס, בציטוט היסו"ע "שהתחלת היום להקרא בשמו הוא תחלת המזרח".סגן אלוף כתב: א. מיהם הראשונים האלו שהחזו"א נסמך עליהם וכתבו רק קצה המזרח? החזו"א נסמך על רז"ה כוזרי ר"ן וריטב"א וכו' שכתבו מפורש כן בביאור הסוגיא, ואלא שרוצה להוות דעת שא"ר לדעתו.
ב. איזה דבר חידוש הוא שהימים מתחילים מקצה המזרח? שלא מקצה דרום או צפון? לאפוקי מדעת הרממ"כ דלא חש לקימחיה? ע"כ כדברי החזו"א שהדברים מתפרשים רק על קו העובר בקצה יבשה להפרידה מהים שנמצא ממזרח לה.
הגרימ"ט נטה מהבנת הרז"ה בסוגיא בראש השנה (שמוקשה לדעתו) והעדיף פירושים אחרים של הראשונים בסוגיא (שאולי גם הם מוקשים). גם אם נקבל את פירושו של הרז"ה כפירוש היחיד שאין בלתו (והחזו"א נשמר מלומר כן בפירוש, כנ"ל), הדרך מכאן ועד מסקנתו של החזו"א רצופה כמה הנחות מסברא שניתן בהחלט לומר אחרת מהן, כנ"ל.גם זו לטובה כתב:יש כאן ערבוב דברים
א' הגרימ"ט באמת נטה מהבנת הראשונים ונגרר אחר חז"ס ושאר משכילים, לקבוע סברא חדשה בקו התאריך התורני.
ב' לגופא דדינא, יש מקום גדול להבין שלדינא באיי יפן יש לנהוג כגרימ"ט אבל לא מטעמיה, אלא מטעם הראשונים.
יש ב' טעמים לפסק ביפן דלא כחזו"א
א' יפן מקבילה בקו אורך לחלק מיבשת אסיה
ב' יפן בגלל סמיכותה לאסיה, מסתבר שהיא היא תחילת הישוב.
א. ראה בספר היומם פי"ד, הגאונים, רש"י ותוס' ורמב"ם וכו' (לדעתך פירושים אלה מוקשים, אבל פירוש הרז"ה תמוה כמותם ויותר, שהרי אינו תואם את המציאות, וההנחה על שינויים דרמטיים בקו החוף של אסיה היא משאלת לב ותו לא).
איש-אחד כתב:האם היו מן הרבנים כאלו שדעתם הוא שקו התאריך הוא ה"קו התאריך הבינלאומי" דווקא?
ב' וד'. עיקר גדול בדברי החזו"א הוא להסביר שאיננו נסמך רק על הכוזרי ורז"ה ואלו שהזכירו אותם, אלא לדעתו כך היא הסכמת כל הראשונים כולל אלה שפירשו אחרת את הסוגיא בר"ה (וזאת, ככל הנראה, בתגובה לדברי היומם שהזכרתי לעיל), וז"ל "והנה הספר תופס כי ביאור הסוגיא דר"ה הביאו לרז"ה לחדש את הי"ח שעות, וכל זה אינו אמת אלא זה מוסכם ומקובל בפי כל הראשונים ז"ל דהתחלת היום מקצה המזרח וע"פ המקובל השכיל הרז"ה לפרש הסוגיא, ואם יש חולקים על פירושו בסוגיא אין זאת אומרת שחולקים על תאריך היום".
ג. אחר שהעיקר הוא לילך אחר קצה המזרח, יש בהחלט מקום לומר שקצה המזרח כולל את האיים שבקצה היישוב במזרח, וכפי שרגילים כל בני האדם לתפוס את הענין.
ה. כאמור, החזו"א לא בנה על הרז"ה (לפחות כך הוא אומר). ייתכן שאחר שראה את הרז"ה נקבע בדעתו שקצה המזרח הוא קצה היבשת, אבל זו בהחלט לא הפרשנות היחידה האפשרית.
אינני מבין לאשורו אף אחד מן הפירושים. די ברור מלשונו של רז"ה (המקדים את כל מבנה כדור הארץ וחלוקתו לארבעה רבעים וכו') שהוא תלה את ענין שש השעות בכך ששם הוא קצה היישוב, "שוכני קצה המזרח", ולכן כשהמולד לפני ח"י שעות "לא נמלט היום מראיית הלבנה במקום אחד ממקומות הארץ". והנה, בקו הרוחב של ירושלים, תשעים מעלות מירושלים הוא בלב ים, ובקוי רוחב אחרים יש אפשרות לראות הלבנה גם קודם לכך. ׁאוצר החכמה כתב:א. ראה בספר היומם פי"ד, הגאונים, רש"י ותוס' ורמב"ם וכו' (לדעתך פירושים אלה מוקשים, אבל פירוש הרז"ה תמוה כמותם ויותר, שהרי אינו תואם את המציאות, וההנחה על שינויים דרמטיים בקו החוף של אסיה היא משאלת לב ותו לא).
אתה מבין את פירוש רש"י ותוספות? אדרבה אשמח מאד להבינם.
פירוש הרז"ה תואם את המציאות בדיוק, או יותר נכון לא צריך לתאום שום מציאות יבשתית אלא אסטרונומית בלבד. הרז"ה לקח כיסוד את העובדה שקו התאריך עובר שש שעות מירושלים אין שום חשיבות לשאלה אם היבשה מסתיימת שם או לא לעניין הפירוש.
לדעתך, שהעיקר תלוי בקו תאריך שנמסר במסורת סוד העיבור, באמת ענין הגרירה מחודש והבו דלא לוסיף עלה. להבנתי שהכל מתחיל ממושג טבעי של "קצה המזרח", יש אמנם כמה דרכים להבין מושג זה, אבל לא צריך שום חידוש מיוחד כדי לומר שהכוונה לקצה היבשת, או קצה היישוב באיים הצמודים לה (שזה מה שקוראים סתם בני אדם קצה אסיה, כידוע), או אפילו קצה ק"פ מעלות מזרחית לי-ם.אוצר החכמה כתב:ג. אחר שהעיקר הוא לילך אחר קצה המזרח, יש בהחלט מקום לומר שקצה המזרח כולל את האיים שבקצה היישוב במזרח, וכפי שרגילים כל בני האדם לתפוס את הענין.
ה. כאמור, החזו"א לא בנה על הרז"ה (לפחות כך הוא אומר). ייתכן שאחר שראה את הרז"ה נקבע בדעתו שקצה המזרח הוא קצה היבשת, אבל זו בהחלט לא הפרשנות היחידה האפשרית.
כמו שכתבתי למעלה עניין זה של השתייכות היבשות וכל שכן האיים הוא אפילו לא סברא אלא שיעור הלב בעלמא שאין לנו שום מקור אליו. ולכן סברת גדול שבאחרונים החזו"א מכריעה נגד דעתנו בעניין כזה.
מה הכוונה לא בנה על הרז"ה רק ייתכן שאחר שראה את הרז"ה וכולי, הרי הרז"ה אינו כתב יד שנמצא אלא החזון איש כמו כולנו למד את הרז"ה בסוגייא בראש השנה הרבה לפני שנזקק לדון על קו התאריך וכל מהלך החשיבה שלו מנערותו נסמך על זה.
שטייגעניסט כתב:איש-אחד כתב:האם היו מן הרבנים כאלו שדעתם הוא שקו התאריך הוא ה"קו התאריך הבינלאומי" דווקא?
כן, רמ"מ כשר כך סבר. לדבריו, הוא הרצה את סברתו [המשונה במקצת] לפני חכמים והיו שהסכימו איתו.
אינני מבין לאשורו אף אחד מן הפירושים. די ברור מלשונו של רז"ה (המקדים את כל מבנה כדור הארץ וחלוקתו לארבעה רבעים וכו') שהוא תלה את ענין שש השעות בכך ששם הוא קצה היישוב, "שוכני קצה המזרח", ולכן כשהמולד לפני ח"י שעות "לא נמלט היום מראיית הלבנה במקום אחד ממקומות הארץ". והנה, בקו הרוחב של ירושלים, תשעים מעלות מירושלים הוא בלב ים, ובקוי רוחב אחרים יש אפשרות לראות הלבנה גם קודם לכך. ׁ
מלבד לשונו הברורה (לענ"ד) של רז"ה, אם לא משום סברא זו (שיש מי מיושבי הארץ שיראה את המולד, או שיש איזו חלוקה מדוייקת של הגלובוס לארבעה רבעים), מה המקור לקו תאריך בתשעים מעלות? על איזו מציאות אסטרונומית אתה מדבר? מבחינה אסטרונומית אין שום קו תאריך מועדף.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 433 אורחים