מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי אריך » ג' אוגוסט 25, 2015 8:43 am

נסתפקתי בשותה מים ואינו נהנה מעצם המים (כי לא מספיק צמא), אך מכיון שהמים קרים נהנה, האם מתחייב בברכה.

וכן כאשר המים מוגזים (סודה) ומחמת כך נהנה משתייתם, האם הגזים נחשבים כמו טעם?

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוגוסט 25, 2015 8:50 am

דנו בזה בהרבה מאד מספרי הזמן וזה אומר בכה וזה בכה מסברות בעלמא. [בסודה יש שדנו משום הטעם שנוסף במים חוץ מהגז. וצ"ע].

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי אריך » ג' אוגוסט 25, 2015 8:57 am

בסודה הסברא לברך, דאפשר לדון אותו ממש כטעם (ובאמת אפשר לדון גם על דבר חריף שנהנה ממנו מפאת חריפותו, דהרי חריפות אינה טעם אלא צריבה, וכך גם הגז שבסודה אין לו טעם אלא שיוצר צריבה בגרון ומזה נהנים).

לגבי מים קרים, נראה שאם נהנה מהם מצד שהגוף מתקרר אין בכך הנאת גרון. אך אם הגרון נהנה במעבר המים הקרים שם, י"ל דהוי הנאת גרון.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי אריך » ג' אוגוסט 25, 2015 8:59 am

עוד יש להסתפק בשותה ויסקי/וודקה ואינו נהנה כלל מהטעם, אלא שמעוניין להשתכר, האם מברך. ולא דמי לשותה מים ומעוניין למלא את גופו במים שיש שכתבו שזו הנאה, דשיכרות אינה הנאת מזון רגילה.

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי נתן » ה' אוגוסט 27, 2015 10:20 pm

מענין לענין ראיתי מי שמחמיר לא לברך על המים (אלא על דבר אחר) כשאינו שותהו מחמת צמאו אלא מחמת שלא יהא צמא וכדו' ומחמת בריאותו מקפיד לשתות מפעם לפעם שלא יהא לו חוסר של מים בגוף האם יש מקום לזה לומר שאין זה נקרא לצמאו

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 31, 2015 12:56 am

על טעימה ללא בליעה יש לברך?

ניתן להוכיח מ'מסטיק' שצריך לברך?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 31, 2015 8:28 am

במסטיק אין בליעה בכלל? (סליחה על השאלה המצחיקה- פשוט מימי לא אכלתי מסטיק)

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוגוסט 31, 2015 8:37 am

במסטיק יש טעם בלוע שנמצץ ע"י לעיסה, ויש הרבה פעמים גם שכבה חיצונית גלויה של כעין אבקה מתוקה.
במ"ב רב,עו משמע שיש לברך.
בישכיל עבדי וכן בברכת ה ח"ב עמוד מא כתבו שלא לברך (ע"ש בדבריו), ומאידך ביבי"א ח"ז סל"ג ובאול"צ ח"ב עמוד קיא כתבו לברך.
[וכ"ז לענין הבלוע, אבל כשיש את האבקה החיצונה הנ"ל פשוט לכאורה שיש לברך].

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 31, 2015 9:07 am

יישר כח.

אז גם לענין טעימה תהיה לכאורה המחלוקת הנ"ל?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 31, 2015 11:04 am

מה שנכון נכון כתב:במסטיק יש טעם בלוע שנמצץ ע"י לעיסה, ויש הרבה פעמים גם שכבה חיצונית גלויה של כעין אבקה מתוקה.
במ"ב רב,עו משמע שיש לברך.
בישכיל עבדי וכן בברכת ה ח"ב עמוד מא כתבו שלא לברך (ע"ש בדבריו)


וכ"כ ב'דבר חברון'
[וכ"ז לענין הבלוע, אבל כשיש את האבקה החיצונה הנ"ל פשוט לכאורה שיש לברך].[/quote]

ולא חשש לעניין הסוכר/מתיקות שקיים בו, וגם על מסטיק כזה כתב שלא יברך.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 24, 2019 10:28 am

מה שנכון נכון כתב:במסטיק יש טעם בלוע שנמצץ ע"י לעיסה, ויש הרבה פעמים גם שכבה חיצונית גלויה של כעין אבקה מתוקה.
במ"ב רב,עו משמע שיש לברך.
בישכיל עבדי וכן בברכת ה ח"ב עמוד מא כתבו שלא לברך (ע"ש בדבריו), ומאידך ביבי"א ח"ז סל"ג ובאול"צ ח"ב עמוד קיא כתבו לברך.
[וכ"ז לענין הבלוע, אבל כשיש את האבקה החיצונה הנ"ל פשוט לכאורה שיש לברך].


הרמ"א כותב לגבי תעניות שמותר ללעוס עצי קנמון ושאר בשמים ועץ מתוק ללחלח גרונו ולפלוט,
האם זה משליך לענין ברכה על מסטיק?

-

ובסוג' 'הנאה צדדית',
באופן שידו של אדם התלכלכה קצת מהתבשיל, ואין לו מגבת בהישג יד, אז הוא מקנח לתוך הפה,
חייב בברכה?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 24, 2019 10:45 am

פשוט לכאורה שמברך, כי הרי סו"ס נהנה מהטעם.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי צביב » ג' אוקטובר 29, 2019 10:26 pm

עושה חדשות כתב:ובסוג' 'הנאה צדדית',
באופן שידו של אדם התלכלכה קצת מהתבשיל, ואין לו מגבת בהישג יד, אז הוא מקנח לתוך הפה,
חייב בברכה?


מטעמת - עד רביעית - אינה טעונה ברכה, אולי נכלל גם ציור זה,
( בקונטרס לחם לשובע - בתוך מור וקציעה לר''י עמדין,
רוצה להכריע שאינה טעונה ברכה גם כשבולע)

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

השותה סודה שלא לצמאו

הודעהעל ידי איש גבעות » ד' יולי 01, 2020 9:16 pm

קיימא לן דהשותה מים לצמאו מברך שהכל, אך אם שותה שלא לצמאו אינו מברך.
מאידך השותה מיץ וכדו' אפילו שלא לצמאו מברך שהכל כיון שיש לו הנאה בזה.
נסתפקתי מה הדין בשותה סודה, האם יש לדמותו למים או כיון שיש בזה הנאה, אף בשותה שלא לצמאו יברך?
יורו נא חברי הפורום כדת מה לעשות.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השותה סודה שלא לצמאו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 01, 2020 11:26 pm


שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: השותה סודה שלא לצמאו

הודעהעל ידי שומר » ד' יולי 01, 2020 11:44 pm

בשות דברי משה סובר שסודה לא נחשב כמים לענין שתיה בסעודה שלישית בשבת ודעת הגרח קניבסקי שדינו כמים עייש


כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: השותה סודה שלא לצמאו

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 02, 2020 11:37 am

לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 02, 2020 1:27 pm

הערה חשובה מאוד:
המילה "סודה" בעברית-מדוברת משמעותה מים מוגזים, המכונים באמריקה סעלצער, ואילו באמריקה משמעות המילה סודה היא מה שמכונה בארה"ק "גזוז" (כגון "קוקה קולה"). ולכן צריך להיזהר ולקרוא נכון את דברי הפוסקים וכו׳.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 02, 2020 1:28 pm

נתן כתב:מענין לענין ראיתי מי שמחמיר לא לברך על המים (אלא על דבר אחר) כשאינו שותהו מחמת צמאו אלא מחמת שלא יהא צמא וכדו' ומחמת בריאותו מקפיד לשתות מפעם לפעם שלא יהא לו חוסר של מים בגוף האם יש מקום לזה לומר שאין זה נקרא לצמאו

ראה כאן.
(ויעויין גם כאן).
נערך לאחרונה על ידי סגי נהור ב ה' יולי 02, 2020 1:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: השותה סודה שלא לצמאו

הודעהעל ידי איש גבעות » ה' יולי 02, 2020 1:30 pm

כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: השותה סודה שלא לצמאו

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 02, 2020 1:34 pm

איש גבעות כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

לכאורה לא כי, אלא הספק הוא גם אם שותה אך ורק לשם ההנאה מהסודה, והשאלה היא אם ההנאה מהגזים בלבד (כיון שאינו צמא) היא הנאה שיש לברך עליה.

שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי שומר » ה' יולי 02, 2020 4:46 pm

מה שייך הנאה מגזים שצריך לברך . רק מאכל . צריך .

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: השותה סודה שלא לצמאו

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 02, 2020 5:28 pm

סגי נהור כתב:
איש גבעות כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

לכאורה לא כי, אלא הספק הוא גם אם שותה אך ורק לשם ההנאה מהסודה, והשאלה היא אם ההנאה מהגזים בלבד (כיון שאינו צמא) היא הנאה שיש לברך עליה.

אינו נהנה מהגזים אלא משתיית הסודה
כל מה שאמרו הוא שבמים יש הבדל שאם שותה למטרה נלוית אינו נהנה ונהנה רק כששותה לצמאו ובכל משקה אחר נהנה גם כשאינו צמא

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: השותה סודה שלא לצמאו

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 02, 2020 5:29 pm

איש גבעות כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

חנקתיה אומצא - למה לא ישתה מים? במציאות דידן מים בד"כ זמינים. אלא מאי? כנראה שהוא מבכר את הסודה על פני המים כי הוא נהנה מזה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: השותה סודה שלא לצמאו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 02, 2020 5:33 pm

כדכד כתב:
איש גבעות כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

חנקתיה אומצא - למה לא ישתה מים? במציאות דידן מים בד"כ זמינים. אלא מאי? כנראה שהוא מבכר את הסודה על פני המים כי הוא נהנה מזה

הוא לא ישתה מים, כי הם נמצאים בחדר השני, והסודה עומדת לפניו על השולחן.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 02, 2020 5:40 pm

"חנקתיה אומצא" אין פירושו שנחנק עד מוות אלא שהמאכל קצתתקוע לו בגרון.
איני אומר שההעמדה של מר אינה אפשרית אבל ברוב המקרים אין זה מצוי

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: השותה סודה שלא לצמאו

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 02, 2020 6:08 pm

כדכד כתב:
סגי נהור כתב:
איש גבעות כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי אם אינו צמא ואין לו הנאה מעצם הסודה - למהב הוא שותה סודה ולא מים?


נניח שחנקתיה אומצא ושותה סודה לשם כך.
במקרה זה אם שותה מים - לא מברך
שותה מיץ וכדו' - מברך.
הספק הוא בסודה האם נחשב כדבר שיש בו הנאה אף ללא הצמא או לא.

לכאורה לא כי, אלא הספק הוא גם אם שותה אך ורק לשם ההנאה מהסודה, והשאלה היא אם ההנאה מהגזים בלבד (כיון שאינו צמא) היא הנאה שיש לברך עליה.

אינו נהנה מהגזים אלא משתיית הסודה
כל מה שאמרו הוא שבמים יש הבדל שאם שותה למטרה נלוית אינו נהנה ונהנה רק כששותה לצמאו ובכל משקה אחר נהנה גם כשאינו צמא

אבל סודה היא בסך הכל מים בתוספת גזים, וכיון שמהמים אינו נהנה (כי אינו צמא) נמצא שנהנה רק מהגזים. וזה בדיוק הנדון כאן.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 02, 2020 6:41 pm

גם השותה שתיה ממותקת ואינו צמא צריך לברך - האם נחשב שנהנה מהסוכר? אם כן למה לא דנו הפוסקים שדנו בברכת הסוכר מה לברך על שתיה ממותקת שהרי הנאתו מהסוכר?
יש לומר דשאני סוכר ממים עם סוכר שנחשב כבר שתיה.
ומינה דשאני גזים ממים מוגזים

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 02, 2020 6:50 pm

הגז שבסודה אינו מאכל ואינו משקה, והנהנה בשתייתה נהנה מתחושת העקצוץ שע"י 'התאדות' הגז בנגיעתו בלשון. ולא מצאנו ברכה ראשונה על עקצוצים ודגדוגים.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 02, 2020 6:57 pm

לא מצינו גם שחילקו בין סוגי הנאות.
הוא שותה ונהנה אז הוא נהנה מהשתיה וחיב לברך.
גם כל ברכות הנהנין היא על הנאה מהעוה"ז והרי להמתבונן בתכלית האדם הרי העוה"ז אינו שווה ליהנות ממנו וא"כ הנאתו אינה הנאה.
אלא מאי? כיוון שנהנה צריך לברך

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 02, 2020 7:20 pm

כדכד כתב:לא מצינו גם שחילקו בין סוגי הנאות.
הוא שותה ונהנה אז הוא נהנה מהשתיה וחיב לברך.

אין צריך לחלק, כיון שדיברו על הנאות של מאכל ומשקה ולא על הנאות צדדיות, ולא מצאנו שהשותה מים ונהנה ממגע הכוס (או שמרוויח כסף בשתייתו) חייב בברכה בשל כך.
עכ"פ זאת כנראה סברת הפוטרים, וניסיתי להסבירה כמיטב יכולתי, ומכאן והלאה הרשות נתונה.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 02, 2020 7:27 pm

איפה ראה כת"ר פוטרים שזו סברתם?
אני הבנתי את השאלה כמו שהסבירה הרב איש גבעות שהשאלה היא בשותה למטרה אחרת כגון בחנקתיה אומצא ונכון שגם בזה לא הסכמתי עמו אבל שם לפחות יש סברה.
לומר ששתיית סודה אין בה הננאה של שתייה אינו נראה לי כלל מסברה לומר שההנאה נחשבת צדדית ולא ישירה מהשתיה

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 02, 2020 7:42 pm

כדכד כתב:איפה ראה כת"ר פוטרים שזו סברתם?

ראה לעיל באשכול.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי איש גבעות » ה' יולי 02, 2020 8:20 pm

כדכד כתב:"חנקתיה אומצא" אין פירושו שנחנק עד מוות אלא שהמאכל קצתתקוע לו בגרון.
איני אומר שההעמדה של מר אינה אפשרית אבל ברוב המקרים אין זה מצוי


דווקא הרא"ש מוכיח שבחנקתיה אומצא פטור אף בברכה אחרונה דאי הרבותא לגבי ברכה ראשונה, פשיטא שאינו יכול לברך מחמת חניקת האומצא.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 05, 2020 12:24 pm

אין זו כוונת הרא"ש
הרא"ש מביא דעה של גאונים או ר5אשונים קדומים שהסבירו את הגמרא שא"צ לברך בחנקתיה אומצא משום שאנוס.
הרא"ש עצמו מתווכח עםם סברה זו ואומר שלא זאת הסיבה אלא שאינו צמא.
ועוד, שלדבריהם ברכה אחרונה עדיין היה צריך לברך

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 05, 2020 12:29 pm

סגי נהור כתב:
כדכד כתב:איפה ראה כת"ר פוטרים שזו סברתם?

ראה לעיל באשכול.

אכן

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי איש גבעות » א' יולי 05, 2020 1:37 pm

כדכד כתב:אין זו כוונת הרא"ש
הרא"ש מביא דעה של גאונים או ר5אשונים קדומים שהסבירו את הגמרא שא"צ לברך בחנקתיה אומצא משום שאנוס.
הרא"ש עצמו מתווכח עםם סברה זו ואומר שלא זאת הסיבה אלא שאינו צמא.
ועוד, שלדבריהם ברכה אחרונה עדיין היה צריך לברך

לבושתי ייאמר שלא פתחתי את הרא"ש בפנים ואני מצטט מתוך הבית יוסף שהביאו כפי שכתבתי.
הטור מביא מחלוקת ראשונים האם בחנקתיה אומצא עליו לברך ברכה אחרונה. על זה מביא הבית יוסף את ראייה בשם הרא"ש שאין צריך לברך ברכה אחרונה דאי לאו הכי מאי אשמועינן הגמרא בחנקתיה אומצא, דהא לגבי ברכה ראשונה פשיטא שאינו יכול לברך מחמת האונס, ע"כ שכוונת הגמרא לפוטרו מברכה אחרונה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי צביב » א' יולי 05, 2020 2:49 pm

סגי נהור כתב:הגז שבסודה אינו מאכל ואינו משקה, והנהנה בשתייתה נהנה מתחושת העקצוץ שע"י 'התאדות' הגז בנגיעתו בלשון. ולא מצאנו ברכה ראשונה על עקצוצים ודגדוגים.


גם הנאת הטעם היא בלשון ולא בגרון, ( לפי דברי חכמי הטבע, וצ''ע אם נכונים להלכה כאן כי)
המוח מורה לגרון לבלוע מה שחושי הלשון 'העידו' שהוא טע'ם טוב,
ולא משום הנאה ממש בגרון.
( אבל א''כ נכונים דברי הרב סג''נ מסיבה הפוכה,
שמברכים על הנאת הלשון, ולא על הנאת הגרון, וצ''ע)

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנאה צדדית מהמאכל והמשקה <השותה סודה שלא לצמאו>

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 06, 2020 12:00 pm

איש גבעות כתב:
כדכד כתב:אין זו כוונת הרא"ש
הרא"ש מביא דעה של גאונים או ר5אשונים קדומים שהסבירו את הגמרא שא"צ לברך בחנקתיה אומצא משום שאנוס.
הרא"ש עצמו מתווכח עםם סברה זו ואומר שלא זאת הסיבה אלא שאינו צמא.
ועוד, שלדבריהם ברכה אחרונה עדיין היה צריך לברך

לבושתי ייאמר שלא פתחתי את הרא"ש בפנים ואני מצטט מתוך הבית יוסף שהביאו כפי שכתבתי.
הטור מביא מחלוקת ראשונים האם בחנקתיה אומצא עליו לברך ברכה אחרונה. על זה מביא הבית יוסף את ראייה בשם הרא"ש שאין צריך לברך ברכה אחרונה דאי לאו הכי מאי אשמועינן הגמרא בחנקתיה אומצא, דהא לגבי ברכה ראשונה פשיטא שאינו יכול לברך מחמת האונס, ע"כ שכוונת הגמרא לפוטרו מברכה אחרונה.

לבשתי ייאמר שגם אני לא פתחתי את הרא"ש בפנים עד שמר הביא אותו.
בעקבות הודעתו של מר פתחתי את הרא"ש בפנים וראיתי שהוא אומר מה שכתבתי.
יתכן שראיית הרב בית יוסף היא מתוך הדחיה של הרא"ש את השיטה שהזכרתי.
בכל אופן לעניננו אין מכאן ראיה כיוון שהרא"ש עצמו סובר שבחנקתיה אומצא אינו מברך משום שזה לא לצמאו ולא משום שהוא אנוס


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים