צופר הנעמתי כתב:עי' במבוא לקינות של גולדשמידט.
גם זו לטובה כתב:צופר הנעמתי כתב:עי' במבוא לקינות של גולדשמידט.
לא זכורי לי שהוא מביא את הדברים הנ"ל.
גם זו לטובה כתב:צופר הנעמתי כתב:עי' במבוא לקינות של גולדשמידט.
לא זכורי לי שהוא מביא את הדברים הנ"ל.
אני לא הבנתי למה שיגידו את זה ברצה.גביר כתב: וכנראה שכך היה המנהג הקדום, ונראה שמכאן השתלשל המנהג לומר נחם בבונה ירושלים דווקא ולא ברצה.
גם זו לטובה כתב:ויקי- גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות, ורק לאחר מכן הוצאו מחזרת הש"ץ
אם ידוע למאן דהוא מקור לדברים הנ"ל.
סדרי התפילה של תשעה באב שונים היו בארץ ישראל ובבבל, כפי שלימד אותנו פרופ' עזרא פליישר המנוח. הקהילות הארץ ישראליות נהגו לומר קינות, ואילו הקהילות הבבליות נהגו לומר סליחות. תוכן הפיוטים היה אמנם דומה למדיי - הן הקינות והן הסליחות עסקו בחורבן המקדש - אך סוגי פיוטים אלו נבדלו זה מזה במקומם הליטורגי. הסליחות שולבו בברכה השישית של העמידה – היא ברכת 'סלח לנו' - לעומת הקינות, ששולבו בברכה הארבע עשרה, היא ברכת ירושלים. הסליחות יוחדו גם בכך שהן לא נאמרו ברצף; לאחר כל סליחה נאמרו שלוש עשרה המידות, בליווי פסקת המבוא 'אל מלך' או 'אל הוריתנו'. לעומתן, הקינות נאמרו זו אחר זו, ולכל היותר נוספו ביניהן סטרופות מעבר שקישרו בין קינה לחברתה במילות שרשור.
משולש כתב:המקורות האלו הם על סליחות בלבד או גם על קינות?
זכור לי שיש משהו על קינות גם אצל גולדשמידט. זה נמצא באוצר? אם לא אוכל להעלות לכאן את הרלוונטי.
חכם באשי כתב:עדיין לא.
יש לי מאמר שעתיד לראות אור בקרוב ממש, בגליון הבא של HUCA (כבר שלחו את ההגהות האחרונות), ובו אני מראה שאמנם הסליחות נועדו להיאמר בתפילת העמידה, אך לרוב הן נועדו לשילוב בנוסח הקבע של תפילת העמידה, ולא בקרובות. פותח האשכול שאל אם הסליחות נכתבו תמיד לשילוב בקרובות, ולדעתי התשובה היא שלילית, שכן לרוב נאמרו הסליחות בברכת 'סלח לנו' בנוסח הקבע, ולא כחלק מקרובות.
מחולת המחנים כתב:טור או"ח סו"ס קכה: "וביום תענית מוסיף ש"צ סליחות בברכת סלח לנו".
חכם באשי כתב:שאלתי את ד"ר שמידמן בנוגע להרצאתו הנזכרת והוא השיבני:יש לי מאמר שעתיד לראות אור בקרוב ממש, בגליון הבא של HUCA (כבר שלחו את ההגהות האחרונות), ובו אני מראה שאמנם הסליחות נועדו להיאמר בתפילת העמידה, אך לרוב הן נועדו לשילוב בנוסח הקבע של תפילת העמידה, ולא בקרובות. פותח האשכול שאל אם הסליחות נכתבו תמיד לשילוב בקרובות, ולדעתי התשובה היא שלילית, שכן לרוב נאמרו הסליחות בברכת 'סלח לנו' בנוסח הקבע, ולא כחלק מקרובות.
גם זו לטובה כתב:בט"ב ראיתי קינות עם פירוש קדמון, וכמד' שהקינות מסודרים שם כחלק מתפילת שמו"ע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים