נהר שלום כתב:שמעתי שכ"ק האדמו"ר ניצל מהשואה עי"כ שהגרמנים מצאו אותו במקום מסתור אומר תהלים בע"פ ומרוב פחד ברחו.
לפני כחמש שנים ביקר כאן וקיבלתי ממנו ברכה ואף שכבר כמעט לא יכל לדבר שמענו שעד שנותיו האחרונות היה לוחש תהלים כל הזמן.
אין ספק שדורנו איבד את אחד מגדולי הצדיקים.
אגב שמעתי שהיה בן 104
מבקר-ספר כתב:ספר שיחותיו עבודת עבודה אינו מצוי באוצה"ח.
לדור אשר לא ידע, וגם רחוק מההווי של הסגנון, במה הי' כוחו גדול כ"כ למשוך אליו אנשים, עד שהצליח להקים עיר שלמה אי שם במרחק הנכר?
פעלעד כתב:נהר שלום כתב:שמעתי שכ"ק האדמו"ר ניצל מהשואה עי"כ שהגרמנים מצאו אותו במקום מסתור אומר תהלים בע"פ ומרוב פחד ברחו.
לפני כחמש שנים ביקר כאן וקיבלתי ממנו ברכה ואף שכבר כמעט לא יכל לדבר שמענו שעד שנותיו האחרונות היה לוחש תהלים כל הזמן.
אין ספק שדורנו איבד את אחד מגדולי הצדיקים.
אגב שמעתי שהיה בן 104
הוא לא היה כאן בארץ לפני חמש שנים! אולי אתה מתבלבל עם הרבי מסקולען,
הפעם היחידה שהוא היה בארת היה בשנת תשל"א, הוא רק ביקר פעם אחת בימי חייו בארה"ק,
כשיצא מהארץ מאותו ביקור בשנת תשל"א הוא אמר שפעם הבאה שהוא יגיע ארצה יהיה רק עם מלך המשיח...
מבקר-ספר כתב:ספר שיחותיו עבודת עבודה אינו מצוי באוצה"ח.
גימפעל כתב:הדברי חיים היה זורק תפוחים במוצאי שמח"ת.
מבקר-ספר כתב:גימפעל כתב:הדברי חיים היה זורק תפוחים במוצאי שמח"ת.
ומה הקשר של טאהש ההונגרית לצאנז הגאליציאית?
טאהש נחשבת כממשיכים של איזה דרך? ברחובות תלו מודעות של מכון לההדרת ספרי בעל ההיכל מקאמארנא, וא"כ הלא יפלא שקומרנא וצאנז היו צהובים זל"ז
חסידות טאש (טאהש) היא חצר חסידית שמקורה בעיירה נירטאש (Nyirtass; "טאהש" בפי היהודים) בצפון מזרח הונגריה. כיום נמצא מרכז החסידות בקריית טאש שבּוּאַבְּרִיאַן, פרבר של העיר מונטריאול בקנדה. שורשי חסידות טאש בחסידות זידיטשוב
מייסד השושלת הוא רבי משולם פייש סג"ל-לאווי (תקפ"א, 1821 – כ"ח באייר תרל"ה, 1875), בנם של הרב מרדכי וזעלדע. מצד אביו היה מיוחס לבעל התוספות יום טוב. היה תלמידם בחסידות של רבי יצחק אייזיק מקומרנא, רבי דוד שפירא מדינוב ובתורה של רבי מאיר א"ש ורבי מאיר פערלס. מלבד רבותיו המובהקים נסע גם לדברי חיים, לישמח משה ועוד. היה מפורסם בקרב חסידיו כאיש קדוש וכבעל מופת.
אחרי פטירתו מילא את מקומו חתנו, רבי יהוסף רוטנברג מקוסון שכן בנו רבי אלימלך (תרכ"ז, 1867 - כ"ג בכסלו תש"ג, 1942) היה עדיין נער. רבי אלימלך גדל והתחנך בבית גיסו ויחד איתו עבר לעיירה מעזא-קוסוני (קוסון) שעל שמה הוא נקרא הרבי מקוסון. נישא לבתו של הרב יצחק אייזיק וייס אב"ד סבליאבה. לאחר נישואיו עבר רבי אלימלך למקום מגורי חותנו במונקאטש ובתרנ"ח (1898) התמנה לשבת על כיסא אביו בטאש בעידוד רבו, רבי אליעזר מקומרנא. היה גם תלמידו של רבי צבי אלימלך שפירא מבלאז'וב. היה מכונה בקרב חסידיו "הסבא קדישא". שנים מבניו נרצחו בשואה.
בנו של רבי אלימלך, רבי חיים שלמה (נולד בתר"נ), חתנו של רבי ישראל יעקב מחוסט, שימש כאדמו"ר בחוסט ובשנת תרצ"ח היגר לארצות הברית וכיהן כאדמו"ר מחוסט-טאהש. לאחר שאחיינו (בן אחיו הגדול), רבי משולם פייש, התבסס בקנדה, הפסיק לקרוא לעצמו אדמו"ר מטאהש וכינה את עצמו רק בשם חוסט. נפטר בי"ב בשבט תשמ"א. צאצאיו משמשים גם הם כאדמו"רים.
נהר שלום כתב:סליחה שכחתי לכתוב, לא את כל ההנהגות ראיתי, חלק מהם רק שמעתי. גם את עידות הבאבא סאלי רק שמעתי מפי אחרים.
מבקר-ספר כתב:נהר שלום כתב:סליחה שכחתי לכתוב, לא את כל ההנהגות ראיתי, חלק מהם רק שמעתי. גם את עידות הבאבא סאלי רק שמעתי מפי אחרים.
תמוה מה טעם להביא שמועה כזו?
וכי בבא סאלי נודע למשגב בגדלותו בתורה? הלא לולי אמונתנו שבע"כ הי' גדול בתורה שאל"כ לא היה אלא זקן מרוקאי פשוט, אין כאן ולא דבר. ובכלל הלא ברור שהבבא סאלי לא יכול היה לבחון אותו, שכן הבבא סאלי לא ידע לדבר אלא ערבית, וע"כ שגם אם היה איזה שמועה כזו אין זה יותר מרוה"ק, והלא בעניינים אלו לא שייך כלל רוה"ק. ופשוט שאי"ז אלא פטומי מילי בעלמא.
לגופן של דברים, מן הנראה לפי התמונות שהאדמו"ר המנוח הזה, היה מתפלל כשלפניו פתוחים ספרי כוונות, האם ידוע על איזה אדמורי"ם הנוהגים כן?
נהר שלום כתב:מבקר-ספר כתב:גימפעל כתב:הדברי חיים היה זורק תפוחים במוצאי שמח"ת.
ומה הקשר של טאהש ההונגרית לצאנז הגאליציאית?
טאהש נחשבת כממשיכים של איזה דרך? ברחובות תלו מודעות של מכון לההדרת ספרי בעל ההיכל מקאמארנא, וא"כ הלא יפלא שקומרנא וצאנז היו צהובים זל"זחסידות טאש (טאהש) היא חצר חסידית שמקורה בעיירה נירטאש (Nyirtass; "טאהש" בפי היהודים) בצפון מזרח הונגריה. כיום נמצא מרכז החסידות בקריית טאש שבּוּאַבְּרִיאַן, פרבר של העיר מונטריאול בקנדה. שורשי חסידות טאש בחסידות זידיטשוב
מייסד השושלת הוא רבי משולם פייש סג"ל-לאווי (תקפ"א, 1821 – כ"ח באייר תרל"ה, 1875), בנם של הרב מרדכי וזעלדע. מצד אביו היה מיוחס לבעל התוספות יום טוב. היה תלמידם בחסידות של רבי יצחק אייזיק מקומרנא, רבי דוד שפירא מדינוב ובתורה של רבי מאיר א"ש ורבי מאיר פערלס. מלבד רבותיו המובהקים נסע גם לדברי חיים, לישמח משה ועוד. היה מפורסם בקרב חסידיו כאיש קדוש וכבעל מופת.
אחרי פטירתו מילא את מקומו חתנו, רבי יהוסף רוטנברג מקוסון שכן בנו רבי אלימלך (תרכ"ז, 1867 - כ"ג בכסלו תש"ג, 1942) היה עדיין נער. רבי אלימלך גדל והתחנך בבית גיסו ויחד איתו עבר לעיירה מעזא-קוסוני (קוסון) שעל שמה הוא נקרא הרבי מקוסון. נישא לבתו של הרב יצחק אייזיק וייס אב"ד סבליאבה. לאחר נישואיו עבר רבי אלימלך למקום מגורי חותנו במונקאטש ובתרנ"ח (1898) התמנה לשבת על כיסא אביו בטאש בעידוד רבו, רבי אליעזר מקומרנא. היה גם תלמידו של רבי צבי אלימלך שפירא מבלאז'וב. היה מכונה בקרב חסידיו "הסבא קדישא". שנים מבניו נרצחו בשואה.
בנו של רבי אלימלך, רבי חיים שלמה (נולד בתר"נ), חתנו של רבי ישראל יעקב מחוסט, שימש כאדמו"ר בחוסט ובשנת תרצ"ח היגר לארצות הברית וכיהן כאדמו"ר מחוסט-טאהש. לאחר שאחיינו (בן אחיו הגדול), רבי משולם פייש, התבסס בקנדה, הפסיק לקרוא לעצמו אדמו"ר מטאהש וכינה את עצמו רק בשם חוסט. נפטר בי"ב בשבט תשמ"א. צאצאיו משמשים גם הם כאדמו"רים.
נהר שלום כתב:מי הממשיך?
מבקר-ספר כתב:מעניין לדעת, על הנהגת עשירות שנהג בה, בכסאות ומלבושים מהודרים, וחדר משכיות וכלי כסף וזהב גדולים ונאים וכו', אם בא לו מהנהגת רבות זקה"ק?
נהר שלום כתב:הבבא סאלי העיד עליו שהיה ת"ח עצום.
נהר שלום כתב:מה המקור למנהג זריקת התפוחים?
מבקר-ספר כתב:נהר שלום כתב:סליחה שכחתי לכתוב, לא את כל ההנהגות ראיתי, חלק מהם רק שמעתי. גם את עידות הבאבא סאלי רק שמעתי מפי אחרים.
תמוה מה טעם להביא שמועה כזו?
וכי בבא סאלי נודע למשגב בגדלותו בתורה? הלא לולי אמונתנו שבע"כ הי' גדול בתורה שאל"כ לא היה אלא זקן מרוקאי פשוט, אין כאן ולא דבר. ובכלל הלא ברור שהבבא סאלי לא יכול היה לבחון אותו, שכן הבבא סאלי לא ידע לדבר אלא ערבית, וע"כ שגם אם היה איזה שמועה כזו אין זה יותר מרוה"ק, והלא בעניינים אלו לא שייך כלל רוה"ק. ופשוט שאי"ז אלא פטומי מילי בעלמא.
לגופן של דברים, מן הנראה לפי התמונות שהאדמו"ר המנוח הזה, היה מתפלל כשלפניו פתוחים ספרי כוונות, האם ידוע על איזה אדמורי"ם הנוהגים כן?
מבקר-ספר כתב:מעניין לדעת, על הנהגת עשירות שנהג בה, בכסאות ומלבושים מהודרים, וחדר משכיות וכלי כסף וזהב גדולים ונאים וכו', אם בא לו מהנהגת רבות זקה"ק?
אוצרניק כתב:את הסיפור דלהלן שמעתי ממקור מוסמך.
יהודי נגיד ועשיר גדול, נכנס אל כ"ק האדמו"ר מטאהש זצ"ל לקבל ברכה, והשאיר מעטפה עם צ'ק מכובד לפדיון נפש. לאחר שיצא מהאדמו"ר, הוא התעכב מעט ושוחח עם הסובבים שם כמחצית השעה, ואח"כ פנה לעבר רכבו בכדי לשוב לביתו (אולי לנוא יורק), אז פנה אליו יהודי שביקש להצטרף לנסיעה, והלה הסכים בשמחה. בדרך ראה הנגיד שהיהודי האורח ברכבו פותח מעטפה, היא המעטפה שהוא השאיר אצל האדמו"ר, וכנראה היהודי האורח נכנס אחריו לאדמו"ר, והיה נצרך לאיזה ענין, והאדמו"ר נתן לו את המעטפה כמו שהיא סגורה, מבלי להתענין בתוכנה.
אני חושב לעצמי, מצד אחד זה מאכזב את הנגיד, "נתתי סכום גדול והרבי אפי' לא ראה כמה", אבל מצד שני, אם ההתייחסות של האדמו"ר לכסף היא כזו, אזי באמת זה לא משנה אם הוא היה רואה את הסכום או לא.
מבקר-ספר כתב:ומה שכת' שהי' דובר לשוה"ק, אין זה אמת גמורה, שפת דיבורו לא היתה אלא ערבית [זאת שמעתי בזמנו, בעודו בחיים חיותו, ואיני מעלה השערות בעלמא], אלא שכמובן כמו שקרא כל ספר והגה בתורה, יכול היה לדבר בשפת הספרים, אבל לא זאת היתה שפת דיבורו. נסה נא לדבר עם זולתך בשפת תפילה, ותראה אם עולה בידך כהוגן.
גימפעל כתב:היום בכתבה שהיה עליו בכת"ע 'המבשר' הביאו סיפור מעניין ואולי יתגלה הסוד.
מבקר-ספר כתב:נהר שלום כתב:סליחה שכחתי לכתוב, לא את כל ההנהגות ראיתי, חלק מהם רק שמעתי. גם את עידות הבאבא סאלי רק שמעתי מפי אחרים.
תמוה מה טעם להביא שמועה כזו?
וכי בבא סאלי נודע למשגב בגדלותו בתורה? הלא לולי אמונתנו שבע"כ הי' גדול בתורה שאל"כ לא היה אלא זקן מרוקאי פשוט, אין כאן ולא דבר. ובכלל הלא ברור שהבבא סאלי לא יכול היה לבחון אותו, שכן הבבא סאלי לא ידע לדבר אלא ערבית, וע"כ שגם אם היה איזה שמועה כזו אין זה יותר מרוה"ק, והלא בעניינים אלו לא שייך כלל רוה"ק. ופשוט שאי"ז אלא פטומי מילי בעלמא.
לגופן של דברים, מן הנראה לפי התמונות שהאדמו"ר המנוח הזה, היה מתפלל כשלפניו פתוחים ספרי כוונות, האם ידוע על איזה אדמורי"ם הנוהגים כן?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: עתניאל בן קנז ו־ 190 אורחים