חכם באשי כתב:לזכורני, הר"ב אפשטיין, בעל תורה תמימה, ייחס את עצמו למשפחת בנבנשתי...
מיללער כתב: אחד מן ההסכמות הוא 'מר' יחיאל מיכל דרוהביטשער' ממעזיבוז נכד הבעשה"ק שלא מוכר לי בכלל ומבנו של הנ"ל ר' ברוך רב הצעיר במעזיבוז,
תוך כדי דיבור כתב:חכם באשי כתב:לזכורני, הר"ב אפשטיין, בעל תורה תמימה, ייחס את עצמו למשפחת בנבנשתי...
זו אינה המצאה שלו, ואפשר מאד שאינה המצאה כלל. את מסורת ייחוס משפחת עפשטיין לבנבנישתי תמצא בספר שהזכרתי בסמוך, 'גבורות הארי'.
אין מה להוסיף.יש כאלו שאינם מוכנים לקבל את הנדפס בספר, ומבקשים לחקור להם מחדש כל פרט ופרט הרשום בו. יש שהבטיחו הרים וגבעות אם יוכנס פלוני שחפצים ביקרו, אף אם אין לכך הצדקה אוביקטבית, וכשהתרופפה העמידה בלחצים, התברר אח"כ שהכל עורבא פרח
איש_ספר כתב:ישנו מחבר מארה"ב, המוציא לאור בשנים האחרונות ספרים בחכמת הקבלה, ובכל שער רושם על עצמו שהינו נין ונכד לצדיק אחד. סיפר לי מאן דהוא ששאלו האם נזכר כל פעם בענף אחר ? ואם כן למה לא יזכיר שוב את כולם?! השיב לו הלה שאינו נכד לא של זה ולא של זה וגם לא של זה, ואין המדובר בנכד גשמי, אלא בעיבור נשמה שהיה לו מצדיק פלוני בשעת כתיבת הספר, וכך זוכר כל צדיק לפי השפעתו בספרו זה.
ראוי להזכיר את דבריו העצובים והמגוחכים של ר"מ וונדר בראש אנצ' למאורי גאלצייה ח"ה, בתחילה מזכיר את 'תופעות של השתלת ידיעות כוזבות כדי לפאר את משפחתם במצג שוא' וממשיך לכתוב, לקרוא ולא להאמין:אין מה להוסיף.יש כאלו שאינם מוכנים לקבל את הנדפס בספר, ומבקשים לחקור להם מחדש כל פרט ופרט הרשום בו. יש שהבטיחו הרים וגבעות אם יוכנס פלוני שחפצים ביקרו, אף אם אין לכך הצדקה אוביקטבית, וכשהתרופפה העמידה בלחצים, התברר אח"כ שהכל עורבא פרח
אחד מהיחוסים המפוקפקים הנפוצים ביותר, הוא של האשכנזים המייחסים עצמם לחיד"א דרך ר' יהודה זרחיה אזולאי. שככל הנראה להד"ם. ואכמ"ל.
קול אומר קרא כתב:ייש"כ לר' מיילער על דבריו המעניינים.
ומה עם יחוס טשערנוביל לר אדם בעל שם? השמעתם פעם יחוס לאדם שאפילו את שמו אין יודעים?
קול אומר קרא כתב:ייש"כ לר' מיילער על דבריו המעניינים.
ומה עם יחוס טשערנוביל לר אדם בעל שם? השמעתם פעם יחוס לאדם שאפילו את שמו אין יודעים?
שומר מסורת כתב:דא"ג אולי כאן המקום להעיר מה כ"כ הענין הגדול שאפי' גדולים וחכמים השתבחו בו, לציין תוך כדי הבאת דברי ת"ח שהוא 'ש"ב' היינו קרוב משפחתם, למי הדבר מוסיף ומה ענין זה? וכן עזה"ד במורי ורבי וכו' וכו', וי"ל.
זקן ששכח כתב:כתבי ר"י שו"ב, שלמיעוט ידיעתי לא היה לו כל קשר לבית טשערנאבל, כך שאין סיבה לחשוב שהיה לו אינטרס, מה גם שהיה אדם גדול ומקובל מאד אצל ר"ח מבריסק, שכמדומה לא היה טשערנאבלער חסיד...
תולדות כתב:זקן ששכח כתב:כתבי ר"י שו"ב, שלמיעוט ידיעתי לא היה לו כל קשר לבית טשערנאבל, כך שאין סיבה לחשוב שהיה לו אינטרס, מה גם שהיה אדם גדול ומקובל מאד אצל ר"ח מבריסק, שכמדומה לא היה טשערנאבלער חסיד...
היותו מקובל על ר' חיים מבריסק, אינו מהווה שום ראיה לסיפוריו.
שכידוע, יש בהם סיפורים, שאינם יכולים להיות במציאות, בפרט בסיפוריו על ראשוני האחרונים. כהט"ז, והפנים מאירות, ועוד.
שומר מסורת כתב:דא"ג אולי כאן המקום להעיר מה כ"כ הענין הגדול שאפי' גדולים וחכמים השתבחו בו, לציין תוך כדי הבאת דברי ת"ח שהוא 'ש"ב' היינו קרוב משפחתם, למי הדבר מוסיף ומה ענין זה? וכן עזה"ד במורי ורבי וכו' וכו', וי"ל.
נוטר הכרמים כתב:אגב, כאשר נשתדכך מרן הגרמ"ד הלוי שליט"א באחות הגר"מ הנ"ל, הרבנית מ' יהודית שתחי', התבטא הגרי"ז: הוא יחסן גדול יותר מאתנו. (וביארו בזה, כי יחוס בריסק מגיע למהר"ח מוואלאז'ין שהוא תלמיד הגר"א.
זקן ששכח כתב:ב. אדם המקורב לגדול הדור, בלתי מסתבר שהוא שקרן או גרוע מכך בעל דמיון.
אליהוא כתב:כזבן פסול לשחיטה?
וסיפור זה גופא מנין לך?
אזוי??? כתב:זקן ששכח כתב:ב. אדם המקורב לגדול הדור, בלתי מסתבר שהוא שקרן או גרוע מכך בעל דמיון.
לולא שמשפט זה נכתב כחלק מויכוח, הייתי אומר שבשביל לכתבו, צריך להיות או שקרן או בעל דמיון.
איש_ספר כתב:באשכול הסמוך נזכר הגאון ר' אברהם יואל אבעלסון מאודיסה. ונזכרתי דבר מוזר שראיתי אצל יו"ח בהקדמת ספר עץ חיים, תורת רבני משפחת אבעלסון.
נכדו של רא"י היה הרב יהושע אבעלסון רב בוויסוצק הסמוכה לפינסק ונהרג בשואה עם כל קהילתו. אשתו של ר' יהושע נקראת... ויטאל והיא בת של רב בשם ברעזעצקי שהיה רבה של אקנישט [אקניסטה, ראה לטביה בתי כנסיות ורבנים עמ' 27] שבלטביה. בנו של ר' יהושע היה ר' חיים אבעלסון, רב בארה"ב, באורגאוי ואח"כ בארץ. ולו צאצאים רבים. בתו הבכורה נקראת... ויטאל ע"ש אמו. והיא אשת הגאון ר' פרץ ציוני הרב של עפולה שנפטר לפני כמה שנים במבחר ימיו. ויטאל - וידאל הוא כידוע חיים באיטלקית ובשפות שונות. אך איך מגיע שם זה למשפחת רבנים ליטאית רוסית? מסתבר שהנ"ל טוענים שהם מצאצאי רבי חיים ויטאל. ואף ר' חיים אבעלסון נקרא ע"ש מהרח"ו. אין להם מושג כמובן איך בדיוק אבל זו מסורת משפחתית אצלם.
עם כל הכבוד ויש הרבה, כנראה ראוי היחוס המרומם לפאר אשכול נכבד זה.
נוטר הכרמים כתב:אם ביוחסין עסקינן, אציגה נא עובדא מעניינת, שאף אם לא היו דברים מעולם, מ"מ מכלל שיחה נאה לא יצאה.
וכך מספרים, כי מרן ראב"ד ירושלים הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בבחרותו כאשר בא לראשונה לפני מרן הגרי"ז, הציג א"ע: אני משה שטרנבוך, נו"נ להגר"א. ענה הגרי"ז: וכי מה יש לך מזה, יותר ממה שיש לי מהגר"א. וישיב בחכמה: כאשר רבינו הגר"א אמר בברכת התורה: ונהיה אנחנו וצאצאינו...יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה, אני הייתי כלול בזה, ודפח"ח.
.
נוטר הכרמים כתב:נוטר הכרמים כתב:אם ביוחסין עסקינן, אציגה נא עובדא מעניינת, שאף אם לא היו דברים מעולם, מ"מ מכלל שיחה נאה לא יצאה.
וכך מספרים, כי מרן ראב"ד ירושלים הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בבחרותו כאשר בא לראשונה לפני מרן הגרי"ז, הציג א"ע: אני משה שטרנבוך, נו"נ להגר"א. ענה הגרי"ז: וכי מה יש לך מזה, יותר ממה שיש לי מהגר"א. וישיב בחכמה: כאשר רבינו הגר"א אמר בברכת התורה: ונהיה אנחנו וצאצאינו...יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה, אני הייתי כלול בזה, ודפח"ח.
.
היום ראיתי כי במחלוקת הפוסקים הוא שנוי בחילוקי הגירסאות בברכת התורה אם גרסינן וצאצאי צאצאינו, או דלא גרסינן דסברת הב"ח לגרוס ע"פ מאמר הגמ' בב"מ פה,א: כל שהוא ת"ח ובנו ת"ח ובן בנו ת"ח שוב אין התורה פוסקת מזרעו וכו'. אבל המ"א השיב דצאצאינו היינו יוצאי חלצינו, ולכן אין לשנות הגירסא. וכיון שמסתבר שאא"ז הגר"א התפלל כנוסח אשכנז בהשמטת צאצאינו, היה כלול בזה גם הגר"מ שטרנבוך, ואף אנכי הקטן.
רבטוב כתב:נוטר הכרמים כתב:נוטר הכרמים כתב:אם ביוחסין עסקינן, אציגה נא עובדא מעניינת, שאף אם לא היו דברים מעולם, מ"מ מכלל שיחה נאה לא יצאה.
וכך מספרים, כי מרן ראב"ד ירושלים הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בבחרותו כאשר בא לראשונה לפני מרן הגרי"ז, הציג א"ע: אני משה שטרנבוך, נו"נ להגר"א. ענה הגרי"ז: וכי מה יש לך מזה, יותר ממה שיש לי מהגר"א. וישיב בחכמה: כאשר רבינו הגר"א אמר בברכת התורה: ונהיה אנחנו וצאצאינו...יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה, אני הייתי כלול בזה, ודפח"ח.
.
היום ראיתי כי במחלוקת הפוסקים הוא שנוי בחילוקי הגירסאות בברכת התורה אם גרסינן וצאצאי צאצאינו, או דלא גרסינן דסברת הב"ח לגרוס ע"פ מאמר הגמ' בב"מ פה,א: כל שהוא ת"ח ובנו ת"ח ובן בנו ת"ח שוב אין התורה פוסקת מזרעו וכו'. אבל המ"א השיב דצאצאינו היינו יוצאי חלצינו, ולכן אין לשנות הגירסא. וכיון שמסתבר שאא"ז הגר"א התפלל כנוסח אשכנז בהשמטת צאצאינו, היה כלול בזה גם הגר"מ שטרנבוך, ואף אנכי הקטן.
אני לא מבין את כל הדיון הלא מסתמא אמר גם ''''וצאצאי כל עמך בית ישראל '''' א''כ גם כלל ישראל נכלל בבקשה זו . וגם אנכי הקטן
אתנחתא כתב:בסדרי טהרות להראדזינר על כלים מונה שם את יחוסו ומונה והולך היחוס עד שמגיע לרבי צבי הירש אב"ד לבוב בן רבי זכריה מענדיל מחבר של ספר מנורת זכריה (וגם חיבר ספר 'זכריה משלם' וגם חיבור 'זכריה המבין' ספר עמוק על קבלה ומחקר (באוצר החכמה שבדיסק קשיח שלי מסרב לפתוח ספר זה ומבקש ממני לקבל ההרשאה ממשרד אוצר החכמה...), וכאן מונה שאביו של רבי זכריה מענדיל דנן היה ר' אריה ליב מבוצאץ הנקרא ר' ליב ראש המדינה בן ר' יצחק יברוב עד שמגיע לר' זכריה (שהוא ר' זכריה מענדיל שנקרא בפי ר' זכריה הנביא (על פי עדות ההפלאה - בסדרי טהרות אינו מזכיר זה).
עכ"פ ראיתי בירחון ישן (ואני כבר חקרתי ובדקתי אחריו בכל הספרים) שהעיר, שזה כלל לא יתכן, שכן ר' זכריה מנחם בן רא"ל כותב במפורש בשני ספריו - מנורת זכריה (בסוף הספר) וב'זכריה המבין' בהקדמת הספר - שאין לו בן ובת! (ולכן מפציר שכל אחד יזכיר את שמו בחידושיו)?!
עוד זאת שמבחינת השנים הרי ר' צבי הירש אבד"ק לבוב היה הרבה לפני ר' זכריה מענדיל דנן שהדפיס ספריו בשנת תקל"ו-ז ואילו (לפי בובער) כבר נפטר רבי צבי הירש הזה בשנת תנ"ד (בערך), ובאמת רבי צבי הירש היה בנו של רבי זכריה מענדל הראשון (שגם ר' זכריה מענדיל בעל מחבר מנורת זכריה היה כאמור נכדו).
וצע"ג.
איש_ספר כתב:כבר באשל הגדולים העיר על הטעויות המצויות בסדרי טהרות שם. ובכלל זה על כך שלרז"מ לא היו בנים כלל.
[האדמו"ר הנוכחי מראדזין ר"ש אנגלרד, נחשב אחד מהמומחים היותר גדולים בתחום היוחסין ומסתמא יש לו משנה סדורה בענין].
אורי אגסי כתב:איש_ספר כתב:כבר באשל הגדולים העיר על הטעויות המצויות בסדרי טהרות שם. ובכלל זה על כך שלרז"מ לא היו בנים כלל.
[האדמו"ר הנוכחי מראדזין ר"ש אנגלרד, נחשב אחד מהמומחים היותר גדולים בתחום היוחסין ומסתמא יש לו משנה סדורה בענין].
להעיר ולהזכיר את הידוע, שצחוק הגורל הוא שהאדמו"ר עצמו אינו צאצא של הראדזינער ולא של כל השושלת. אביו האדמו"ר זצ"ל היה חתן אצל האדמו"ר (האחד לפני האחרון). וכל ילדיו הם מזיווג שני.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים