אליחי כתב:איני מכיר ספר.
ועכ"פ אכתוב מב שיש לי להק' כ' הר"מ "ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות כדוד אביו. כפי תורה שבכתב ושבעל פה. ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה. וילחם מלחמות ה'. הרי זה בחזקת שהוא משיח". ובעוניי לא הבנתי למאי נפק"מ הא דהוא בחזקת משיח, והא כל זמןם שלא עשה את פעולת המשיח אינו משיח, ומאי איכפ"ל הא דיהא משיח לבסוף, והא מוכח בכל ד' רבינו הר"מ כאן שמשיח אינו רק תפקיד אלא עיקרו פעולות ומעשים, וכל זמן שעשה אינו משיח, ומאי מהני ליה חזקה, והרי דין מלך יש לו כבר כמבו' להלן בד' רבינו שם.
חסיד חבד כתב:אליחי כתב:איני מכיר ספר.
ועכ"פ אכתוב מב שיש לי להק' כ' הר"מ "ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות כדוד אביו. כפי תורה שבכתב ושבעל פה. ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה. וילחם מלחמות ה'. הרי זה בחזקת שהוא משיח". ובעוניי לא הבנתי למאי נפק"מ הא דהוא בחזקת משיח, והא כל זמןם שלא עשה את פעולת המשיח אינו משיח, ומאי איכפ"ל הא דיהא משיח לבסוף, והא מוכח בכל ד' רבינו הר"מ כאן שמשיח אינו רק תפקיד אלא עיקרו פעולות ומעשים, וכל זמן שעשה אינו משיח, ומאי מהני ליה חזקה, והרי דין מלך יש לו כבר כמבו' להלן בד' רבינו שם.
והיו שניסו ללמוד מהא שמוטל עלינו החיוב לזהותו, כדרך ר"ע שכאשר חשב שבר כוכבא הוא משיח קרא אחריו "דין הוא מלכא משיחא". ועצ"ע.
אדג כתב: "אני מאמין בביאת המשיח . . בכל יום", וא"כ חייב להיות משיח ביננו, וכלשון החת"ס "א' מזרע בית דוד הראוי מצדקתו")
אליחי כתב:אדג כתב: "אני מאמין בביאת המשיח . . בכל יום", וא"כ חייב להיות משיח ביננו, וכלשון החת"ס "א' מזרע בית דוד הראוי מצדקתו")
ואיני מכיר אף אחד שהאמין בזה בצורה ודאית {ומסתמא אף לא בצורה של ספק הקרוב לודאי}, שהרי א"כ לא היה קונה בית ולא נוסע לפרנקפורט דמיין, ולא היה חי נורמלי אם באמת היה מאמין שהיום יבוא האדון [אלא א"כ מאמין שכבר הגיע ואז יכול לשבת רגוע].
ואיני יודע מי הראשון שפי' שהכוונה להאמין כל יום שיגיע היום, אבל ודאי אינו מוסכם. ולא נהגו כן, וכנ"ל.
וידוע הקושיות על הבנה שטחית זו, והא כתיב הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בא יום ה', וכל זמן שלא בא אליה אין מה להאמין שיבוא היום.
אליחי כתב:אדג כתב: "אני מאמין בביאת המשיח . . בכל יום", וא"כ חייב להיות משיח ביננו, וכלשון החת"ס "א' מזרע בית דוד הראוי מצדקתו")
זר מאוד הדבר שנתחייב להאמין שבכל שנייה הבאה המשיח יגיע, והרי המאמין כן התאכזב מליוני פעמים בכל שנייה שחלפה ולמה שיאמין שבדיוק בשנייה הבאה לא יתאכזב, ואיני מכיר אף אחד שהאמין בזה בצורה ודאית {ומסתמא אף לא בצורה של ספק הקרוב לודאי}, שהרי א"כ לא היה קונה בית ולא נוסע לפרנקפורט דמיין, ולא היה חי נורמלי אם באמת היה מאמין שהיום יבוא האדון [אלא א"כ מאמין שכבר הגיע ואז יכול לשבת רגוע].
זקן ששכח כתב:[
2. את השני שפירש כן הכרת? אולי תסביר פירוש המילות 'בכל יום שיבוא'?
והיסוד השנים עשר ימות המשיח, והוא להאמין ולאמת שיבא ואין לומר שנתאחר אם יתמהמה חכה לו, ואין לקבוע לו זמן, ולא לפרש את המקראות כדי להוציא מהן זמן בואו, אמרו חכמים תפוח דעתן של מחשבי קצין. ולהאמין בו מן הגדולה והאהבה ולהתפלל לבואו בהתאם למה שנאמר בו על ידי כל נביא, ממשה ועד מלאכי. ומי שנסתפק בו או זלזל בענינו הרי זה מכחיש את התורה שהבטיחה בו בפירוש בפרשת בלעם ואתם נצבים. ומכלל היסוד הזה שאין מלך לישראל אלא מדוד ומזרע שלמה דוקא. וכל החולק בענין המשפחה הזו הרי זה כפר בה' ובדברי נביאיו.
תולדות אדם כתב:ולענ"ד הפירוש הפשוט הוא: ואע"פ שיתמהמה, אחכה לו בכל יום | שיבוא, כלומר אף אם הוא מתמהמהאני מחכה לו בכל יום, אבל הכרח להאמין שיבוא היום (דמה עם שבתות וערבי שבתות וכו').
נוטר הכרמים כתב:במה שנוגע לאמונה בדברי הסידור, תמיהני איך לא הזכירו כאן את המערכה הנפלאה אשר ערך והתקין הגאון המובהק הרמ"מ הלוי שולזינגר זצ"ל, והדפיסו כמעט בסוף כל אחד מספריו. והעולה מן המדוב"ר, בשם מרן הגרי"ז, שהלכה כהסידור, ויש להמתין לביאת גוא"צ בכל יום ממש, ויעו"ש מש"כ בדבר כל הקושיות הנ"ל. וראה עוד דברים נכוחים ונחמדים בדעת הרמב"ם שחיוב האמונה בביאת המשיח כולל חיוב לצפות לביאתו.
.אליחי כתב:נוטר הכרמים כתב:במה שנוגע לאמונה בדברי הסידור, תמיהני איך לא הזכירו כאן את המערכה הנפלאה אשר ערך והתקין הגאון המובהק הרמ"מ הלוי שולזינגר זצ"ל, והדפיסו כמעט בסוף כל אחד מספריו. והעולה מן המדוב"ר, בשם מרן הגרי"ז, שהלכה כהסידור, ויש להמתין לביאת גוא"צ בכל יום ממש, ויעו"ש מש"כ בדבר כל הקושיות הנ"ל. וראה עוד דברים נכוחים ונחמדים בדעת הרמב"ם שחיוב האמונה בביאת המשיח כולל חיוב לצפות לביאתו.
כמדומני {איני יכול לבדוק עתה משום שמחקו את דברי הנכוחים} שהבאתי את דברי הגרי"ז אם כי לא בשם הגרממ"ש.
ולא ברור מפני מה נפסוק כהסידור שאין ידוע לנו מקורו נגד המקובל לנו מש"ס ונ"ך. שיהיו דברים הקודמים למשיח.
אדג כתב:אליחי, מקור לכך מהגמ' בסנהדרין ממעשה דאליהו וריב"ל ומשיח, ודוק.
גם עיין מש"כ האדמו"ר מליובאויטש, מהא דכהן אסור לדעת כמה ראשונים לשתות יין בזה"ז, היינו שיכול ב"ד לבוא תוכ"ד הילוך מיל.
איש_ספר כתב:מדברי הרמב"ם שם עולה דאין הלכה כר"ע, שכן הניתן למנות את הסימנים הנזכרים בבר כוכבא?
אליחי כתב:אדג כתב: "אני מאמין בביאת המשיח . . בכל יום", וא"כ חייב להיות משיח ביננו, וכלשון החת"ס "א' מזרע בית דוד הראוי מצדקתו")
זר מאוד הדבר שנתחייב להאמין שבכל שנייה הבאה המשיח יגיע, והרי המאמין כן התאכזב מליוני פעמים בכל שנייה שחלפה ולמה שיאמין שבדיוק בשנייה הבאה לא יתאכזב, ואיני מכיר אף אחד שהאמין בזה בצורה ודאית {ומסתמא אף לא בצורה של ספק הקרוב לודאי}, שהרי א"כ לא היה קונה בית ולא נוסע לפרנקפורט דמיין, ולא היה חי נורמלי אם באמת היה מאמין שהיום יבוא האדון [אלא א"כ מאמין שכבר הגיע ואז יכול לשבת רגוע].
ומש"כ לחכות למשיח בכל יום מל' הכ' "אם יתמהמה חכה לו", הכוונה לצפות לו ולקוות ביאתו, וכעין נפשנו חכתה לה' עזרנו ומגיננו הוא.
ואיני יודע מי הראשון שפי' שהכוונה להאמין כל יום שיגיע היום, אבל ודאי אינו מוסכם. ולא נהגו כן, וכנ"ל.
וידוע הקושיות על הבנה שטחית זו, והא כתיב הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בא יום ה', וכל זמן שלא בא אליה אין מה להאמין שיבוא היום.
ובמגילה יז: איתא סדר הגאולה ויש שם דברים הרבה קודם שיבוא משיח, וחלקם עדיין לא התקיים, ולמה להאמין שיעקפו על חלקים מתהליך הגאולה. {וידוע משמיה דהגרי"ז דהלכה כהסידור. וצ"ע מנ"ל}
מתורגמן דרביה כתב:ב"ה.
לחסיד חב"ד,
יתכן ותמצא במצו"ב לרוות צמאונך בדברי הרמב"ם.
ואולי גם שאר המקשים ומתרצים ימצאו בזה ענין.
[הקובץ המצו"ב נתפרסם כעת בספר 'שערי ישיבה י"ב'].
מתורגמן דרביה כתב:ב"ה.
לחסיד חב"ד,
יתכן ותמצא במצו"ב לרוות צמאונך בדברי הרמב"ם.
ואולי גם שאר המקשים ומתרצים ימצאו בזה ענין.
[הקובץ המצו"ב נתפרסם כעת בספר 'שערי ישיבה י"ב'].
אדג כתב:לא פלוג, אכן בעיתה לא תלוי במעשה בנ"י, אלא יבוא מפני רצון הבורא ב"ה, והוא הקץ המכוסה. מאידך אחישנה תלוי במעשי בנ"י, והוא שאמרו חז"ל "זכו - אחישנה, לא זכו - בעיתה". וכל חד נקט פרט אחר בענין זה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 248 אורחים