הם טוענים שמאז שתיקנו את זה, לא היה אפילו מקרה אחד של עגינות, בו בזמן שאצל החרדים בארה"ב המספר גודל ועולה.
הגרז"נ התנגד להסכם המכונה "הסכם לכבוד הדדי", אבל תמך בהסכם של RCA, בדוגמת זה הנידון כאן (ראה מכתבו בנספח כאן, הקרוב לעמדתו של ר"א וייס).בברכה המשולשת כתב:הגרז"ן מתנגד להסכמים שעליהם דובר בתחילת האשכול. ההסכם הנ"ל מאמריקה שונה ממנו במדת מה (ובוודאי שאם הגר"צ שכטר אכן תומך בו בוודאי שהוא הכריע שאין בו בעיה וכנ"ל לבי הגר"מ הלוי וויליג, ושערי מחלוקת להלכה לא ננעלו), ואיני יודע מה דעתו של הגרז"ן לגביו (ומה שפורסם שהוא תומך, הרי לפני מס' שנים פורסם בארץ שהסכם מסויים נוסח לאחר התייעצות עמו, ואז התברר שאכן התייעצו עמו אך לא עשו מה שהוא אמר כך שהוא אינו תומך באותו הסכם!)
למיטב זכרוני יש הסכם מסויים בארץ (נדמה לי של הרב דוד מישלוב, או שם דומה) שמחברו כתב שהוא עונה על דרישות גדול"י, אך איני יודע את הפרטים המדוייקים
אוצר החכמה כתב:הם טוענים שמאז שתיקנו את זה, לא היה אפילו מקרה אחד של עגינות, בו בזמן שאצל החרדים בארה"ב המספר גודל ועולה.
מה המשמעות של הטענה הזו?
השאלה כאן היא לא אם זה מועיל בפועל אלא אם זה מותר, ואם הגט אח"כ גט. אם הגט אינו גט אז נכון שאין מקרה של עגינות אבל זה בגלל שהתירו א"א לעלמא.
ברזילי כתב:הגרז"נ התנגד להסכם המכונה "הסכם לכבוד הדדי", אבל תמך בהסכם של RCA, בדוגמת זה הנידון כאן (ראה מכתבו בנספח כאן, הקרוב לעמדתו של ר"א וייס).בברכה המשולשת כתב:הגרז"ן מתנגד להסכמים שעליהם דובר בתחילת האשכול. ההסכם הנ"ל מאמריקה שונה ממנו במדת מה (ובוודאי שאם הגר"צ שכטר אכן תומך בו בוודאי שהוא הכריע שאין בו בעיה וכנ"ל לבי הגר"מ הלוי וויליג, ושערי מחלוקת להלכה לא ננעלו), ואיני יודע מה דעתו של הגרז"ן לגביו (ומה שפורסם שהוא תומך, הרי לפני מס' שנים פורסם בארץ שהסכם מסויים נוסח לאחר התייעצות עמו, ואז התברר שאכן התייעצו עמו אך לא עשו מה שהוא אמר כך שהוא אינו תומך באותו הסכם!)
למיטב זכרוני יש הסכם מסויים בארץ (נדמה לי של הרב דוד מישלוב, או שם דומה) שמחברו כתב שהוא עונה על דרישות גדול"י, אך איני יודע את הפרטים המדוייקים
ההסכם של הרב מישלוב הוא אחר לגמרי, ומטרתו להכריח את בני הזוג ללכת לגישור.
בברכה המשולשת כתב:ברזילי כתב:הגרז"נ התנגד להסכם המכונה "הסכם לכבוד הדדי", אבל תמך בהסכם של RCA, בדוגמת זה הנידון כאן (ראה מכתבו בנספח כאן, הקרוב לעמדתו של ר"א וייס).בברכה המשולשת כתב:הגרז"ן מתנגד להסכמים שעליהם דובר בתחילת האשכול. ההסכם הנ"ל מאמריקה שונה ממנו במדת מה (ובוודאי שאם הגר"צ שכטר אכן תומך בו בוודאי שהוא הכריע שאין בו בעיה וכנ"ל לבי הגר"מ הלוי וויליג, ושערי מחלוקת להלכה לא ננעלו), ואיני יודע מה דעתו של הגרז"ן לגביו (ומה שפורסם שהוא תומך, הרי לפני מס' שנים פורסם בארץ שהסכם מסויים נוסח לאחר התייעצות עמו, ואז התברר שאכן התייעצו עמו אך לא עשו מה שהוא אמר כך שהוא אינו תומך באותו הסכם!)
למיטב זכרוני יש הסכם מסויים בארץ (נדמה לי של הרב דוד מישלוב, או שם דומה) שמחברו כתב שהוא עונה על דרישות גדול"י, אך איני יודע את הפרטים המדוייקים
ההסכם של הרב מישלוב הוא אחר לגמרי, ומטרתו להכריח את בני הזוג ללכת לגישור.
א. ככל הנראה אני לא מבין כאן משהו. הכותרת של מאמרו של הר"פ שפירא שהובא לעיל מדברת על ההסכם לכבוד הדדי, ולזה התנגד הגרז"ן, כפי שכתבתי.
ב. במכתב של הגרז"ן שהביא כתר"ה (ותודה רבה על הדברים, ייש"כ) נאמר שאין להזכיר את עניין הגירושין בהסכם- אז לכאורה אינו נוגע לנדו"ד (אא"כ לא הבנתי כלל את כל מאמרו של הר"פ שפירא ומכתבי גדול"י שהביא- שכולם נוגעים להסכם שבא להקל על כפיית גירושין)
ג. ייש"כ גדול על הבאת ההסכם של הרב מישלוב, ואכן, כפי שכתבתי לא זכרתי את הפרטים- רק זכרתי שמחבר ההסכם הביא אותו במסגרת הדיון על הסכמי קדם נישואין
דומני שהשטר מנוסח באופן כזה שהאבא מתחייב לבתו באודיתא שחייב לה סכום רב, ורק מתנה שאם ייתנו לה היורשים כחצי זכר נפטרים מלשלם החוב. ע"ז דנו הפוסקים אם התחייבותו הראשונה (שודאי אין בדעת אף אדם שתתממש) היא אסמכתא.אוצר החכמה כתב:למה בשטר חצי זכר יש בעייה של אסמכתא, הוא מניח שוודאי לא ימות?
יוסף משה כתב:הם טוענים שמאז שתיקנו את זה, לא היה אפילו מקרה אחד של עגינות, בו בזמן שאצל החרדים בארה"ב המספר גודל ועולה. עכשיו יש כבר מספר לא קטן של רבנים חרדים שתומכים בזה. אם זה מועיל (ואני מניח שבתי דין חרדים לא יפסקו גירושין על לא דבר), ויש להם תמיכה מגדולי הפוסקים (אם נכון הדבר), מה רע בזה?
תוכן כתב: אחרי ההסכם יש לנו, 20 נשים אומללות ועוד 60 ילדים אומללים. (החשבון נכון, למי שיחשוב שטעיתי.)
הקוץ כתב:תוכן כתב: אחרי ההסכם יש לנו, 20 נשים אומללות ועוד 60 ילדים אומללים. (החשבון נכון, למי שיחשוב שטעיתי.)
ילמדנו רבינו, דהחשבון תמוה לפי הנראה דהא קיי"ל 20*2=40, ועוד דלעיל היו הנשים האומללות 30 והשתא אינן אלא 20 והנך 10 דבצרן להיכן הלכו. ולכאורה היה צ"ל 30 נשים וכו' ועוד 60 ילדים וכו' ובזה הכל א"ש אם לא שהעמיד מר דבריו בדווקא.
תוכן כתב:הקוץ כתב:תוכן כתב: אחרי ההסכם יש לנו, 20 נשים אומללות ועוד 60 ילדים אומללים. (החשבון נכון, למי שיחשוב שטעיתי.)
ילמדנו רבינו, דהחשבון תמוה לפי הנראה דהא קיי"ל 20*2=40, ועוד דלעיל היו הנשים האומללות 30 והשתא אינן אלא 20 והנך 10 דבצרן להיכן הלכו. ולכאורה היה צ"ל 30 נשים וכו' ועוד 60 ילדים וכו' ובזה הכל א"ש אם לא שהעמיד מר דבריו בדווקא.
דברי בדוקא. תחשוב שוב, ושוב, ותראה שהדברים בדוקא.
כעת מצאתי את מאמרו של הרב צבי גרטנר במוריה אייר תשמ"ח שהציע את הרעיון של הגרז"נ, וכפי ששמעתי מהרב וויליג פרסומו של מאמר זה היה המניע להסכם של ה-RCA. שם מוזכר שהגרז"נ נקב בסכום של 50$ ליום (כמאה דולר של זמננו, בהצמדה למדד), והנימוק הוא ששמע שכך הם דמי השהות במלון ברמה בינונית בפנסיון מלא (נדמה לי שהגזים כלפי מטה, אבל זה תלוי מאד בעיר המגורים).ברזילי כתב:בהסכם של RCA מדובר, נכון להיום, על 150$ ליום, שבמושגים של בעלי-בתים אמריקאיים הוא במסגרת הסביר למזונות ברווח (אבל זה תלוי מקום וחברה). בהסכם לכבוד הדדי (השונה מההסכם של RCA בכמה הבטים מכריעים הלכתית) הסכום ״תורגם״ למונחים ישראלים לסך של 1500$ לחודש (או מחצית הכנסתו של בן הזוג שכנגד, לפי הגבוה). בגירסאות אחרות של ההסכם מדובר על סכום שבית הדין מתאים ליכולתו של הבעל.
אגב, הסכם דומה מופיע בנחלת שבעה כחלק משטר התנאים האחרונים (ולפני זה במהרי״ל אאל״ט) ומעניין להשוות את הסכום שם ליוקר המחיה בזמנם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים