שלח כתב:לדוגמא גמיעת ביצה
http://www.otzar.org/aspcrops/53713_206_172262207-2972015.asp
גימפעל כתב:כמו"כ שחסידים מקילים בכמה דברים ע"פ פנימיות התורה וביניהם...אי השינה בסוכה.
בוצינא כתב:לפי הקבלה אסור לתת צדקה בלילה ונמצא קולא שאינו עובר על "בל תקפוץ" וכו'
אלי כהן כתב:גימפעל כתב:כמו"כ שחסידים מקילים בכמה דברים ע"פ פנימיות התורה וביניהם...אי השינה בסוכה.
לא החסידים ככלל, אלא רק חסידי חב"ד, והטעם לכך היה בראש ובראשונה טעם ע"פ נגלה, ורק בדיעבד מצאו לו גם טעם ע"פ נסתר.
הטעם הנגלה (שכאמור היה הטעם הראשון) - מוצדק על רקע העובדה, שחסידות חב"ד נוסדה כידוע בצפון רוסיה, ששם לילות תשרי קפואים לחלוטין - ויורדים אל כמה עשרות מעלות מתחת לאפס, כך שמי שהיה רק מעז לישון שם בסוכה - אפילו עם שמיכות פוך - פשוט היה בוודאות קופא למוות רח"ל, ולכן נהגו שם באופן גורף להימנע לגמרי מלישון בסוכה - לפי הכלל דסכנתא חמירא מאיסורא - מבלי להזדקק כלל לדין של מצטער הפטור מן הסוכה. כך נהגו כמעט מאתיים שנה, באופן שמתוך המוני העם כבר נשתכח כמעט לגמרי עצם חיוב מצוות שינה בסוכה - על אף שהוא כמובן חיוב דאורייתא כמבואר בש"ס וברמב"ם ובשו"ע ובכל מקום. עד שבפרוץ מלחמת העולם השנייה - היגר האדמו"ר הריי"צ זצוק"ל מברית-המועצות לברוקלין, ששם הטמפרטורה בחורף היא אמנם (כרגיל) מעל האפס - כך שמתאפשרת שם שינה בסוכה לפחות עם שמיכות פוך חמות - אלא שהוא לא רצה לשנות את מנהג חכמי חב"ד הראשונים בערבות-רוסיה הקרה, ובפרט שכבר הספיקו בחב"ד למצוא למנהג זה (כמובן רק בדיעבד) טעם לפי הקבלה.
מה שנכון נכון כתב:ע"פ הקבלה אכן אין ליתן צדקה בלילה, והמקור לזה כבר בירושלמי. [והרבותא היא שאף שבד"כ יש ליתן קודם התפלה בלילה אין ליתן].
אמנם אי"ז בגדר איסור.
וגם לא ברור כלל שכשעני מבקש נדחה ל"ת של תורה מפני ענין זה. וכ"כ בד"ת לרח"א מונקאטש קמא אות קיז שבכה"ג חייב ליתן לו.
גימפעל כתב:כמו"כ שחסידים מקילים בכמה דברים ע"פ פנימיות התורה וביניהם הליכה למקווה בתשעת הימים, אי השינה בסוכה ואי אכילת סעודה שלישית בקבוצה מסוימת.
חובב_ספרים כתב:אלי כהן כתב:גימפעל כתב:כמו"כ שחסידים מקילים בכמה דברים ע"פ פנימיות התורה וביניהם...אי השינה בסוכה.
לא החסידים ככלל, אלא רק חסידי חב"ד, והטעם לכך היה בראש ובראשונה טעם ע"פ נגלה, ורק בדיעבד מצאו לו גם טעם ע"פ נסתר.
הטעם הנגלה (שכאמור היה הטעם הראשון) - מוצדק על רקע העובדה, שחסידות חב"ד נוסדה כידוע בצפון רוסיה, ששם לילות תשרי קפואים לחלוטין - ויורדים אל כמה עשרות מעלות מתחת לאפס, כך שמי שהיה רק מעז לישון שם בסוכה - אפילו עם שמיכות פוך - פשוט היה בוודאות קופא למוות רח"ל, ולכן נהגו שם באופן גורף להימנע לגמרי מלישון בסוכה - לפי הכלל דסכנתא חמירא מאיסורא - מבלי להזדקק כלל לדין של מצטער הפטור מן הסוכה. כך נהגו כמעט מאתיים שנה, באופן שמתוך המוני העם כבר נשתכח כמעט לגמרי עצם חיוב מצוות שינה בסוכה - על אף שהוא כמובן חיוב דאורייתא כמבואר בש"ס וברמב"ם ובשו"ע ובכל מקום. עד שבפרוץ מלחמת העולם השנייה - היגר האדמו"ר הריי"צ זצוק"ל מברית-המועצות לברוקלין, ששם הטמפרטורה בחורף היא אמנם (כרגיל) מעל האפס - כך שמתאפשרת שם שינה בסוכה לפחות עם שמיכות פוך חמות - אלא שהוא לא רצה לשנות את מנהג חכמי חב"ד הראשונים בערבות-רוסיה הקרה, ובפרט שכבר הספיקו בחב"ד למצוא למנהג זה (כמובן רק בדיעבד) טעם לפי הקבלה.
ראיתי הליקוטי שיחות שמסביר בו האדמו"ר האחרון למה אין ישינים בסוכה לפני הרבה שנים, אבל לפי הזכור לי הוא אמר להדיא שהנהגה זו התחיל עם הריי"ץ [שהיה בארה"ב בסוף ימיו, לא זכור לי אם מוזכר מתי התחיל הנהגה זו]. לדבריו האדמו"ר האמצעי תמה איך אפשר לישן בסוכה עם אור המקיף, אבל מבואר בדבריו שבזמנו למעשה ישנו בסוכה.
יורד ומתעה כתב:מישהו הראה לי סרטון של האדמו"ר מחב"ד שנשאל לגבי העניין ואמר כי אלמלא שהיה רואה זאת האדמו"ר האמצעי אצל האדמו"ר הזקן לא היה עושה כן והאדמו"ר הזקן אין ספק שהיה תלמיד חכם וכו'
חובב_ספרים כתב:לא הצלחתי למצוא כלום בלינק הניתן.
חובב_ספרים כתב:צילום של לקוטי שיחות מסוכות תשמ"ז שבו הוא תולה זה להדיא ב"הנהגת כ"ק מו"ח אדמו"ר".
חובב_ספרים כתב:הוא גם הסביר שא"א לומר שזה היה מחמת הצינה משום שטרחא גשמי לא תפס אצלו מקום.
חובב_ספרים כתב:משמע גם מזה שזה היה הנהגה מחודשת של חמיו, דאל"ה פשוט שהוא נהג ככל האדמו"רים שלפניו ולא היה צריך ליתן הסבר למה א"א לומר באופן פרטי על חמיו שלא עשה כן מחמת הצינה..
חובב_ספרים כתב:בסוף טור ב' הוא מביא פתגם ידוע מאדמו"ר האמצעי איך אפשר לישן במקיפים דבינה, ופשטות הדבר משמע שלמעשה כן ישנו בסוכה.
אלי כהן כתב:חובב_ספרים כתב:לא הצלחתי למצוא כלום בלינק הניתן.
האם היצלחת להיכנס לתוך הלינק? כי אם כן, אז תקרא את המשפט האחרון שבפרק הראשון שם: "מנהג נשיאי חב"ד לדורותיהם, שלא ישנו בסוכה".
חובב_ספרים כתב: למעשה לא הובא שום מקור קדום לזה למנהג חב"ד שלא לישן בסוכה ולא ראיתי שהובא שום איזכור לכל זה גם בספרי חב"ד.
חובב_ספרים כתב:ראיתי זה אבל לא ראיתי שום מקור מוסמך לזה...לא הובא שום מקור קדום לזה...למה עד עכשיו אף אחד לא טרח להזכיר מזה כלום?
חובב_ספרים כתב:אחד מיסודות המקובלים בחקר היסטוריה הוא שמאורע האמור להיות לפני זמן רב ואין לו שום איזכור במקורות הסמוכים לו מסתמא בדוי הוא.
חובב_ספרים כתב:איך יתכן שהאדמו"ר מסר שיחה שלם להסביר למה חמיו לא ישן בסוכה - דבר שהוא חוזר עליו יותר מפעם אחת בשיחה.
חובב_ספרים כתב:ולא מצא לנכון אפילו להזכיר כלל וכלל שזה הנהגה ישן בחב"ד.
חובב_ספרים כתב:בפרט שהטעם שהוא נתן לזה אינו שייך לחמיו במיוחד אלא הוי ענין כללי לכל חסידי חב"ד לדבריו?
חובב_ספרים כתב:א) יש כאן סתירה בין הטענות. מצד אחד מביאים לי מחבדפדיה שכל נשיאי חב"ד נהגו שלא לישן בסוכה, ותוך כדי דיבור אומרים שברוסיה לא היה שייך במציאות לישן בסוכה מחמת הקור וכל הנידון התחיל רק בארה"ב אצל היי"ץ. א"כ מה זה שהביאו לגבי שאר האדמו"רים.
חובב_ספרים כתב:עדיין לא מובא שום מקור מוסמך שלא נהגו לישן בסוכה.
חובב_ספרים כתב:ואדרבה מזה שהאדמו"ר האמצעי תמה על זה שישינים בסוכה מבואר שהיה מקובל אצלם כן לישן בסוכה.
אלי כהן כתב:כבר הבהרתי, שכאשר האדמו"ר האמצעי ששאל "איך אפשר לישון", הוא עשה זאת כתגובה על מה שתמהו אחרים בפניו - למה בחב"ד נמנעים מלישון בסוכה ובזה לכאו' מבטלים עשה דאו', אז על זה ענה "איך אפשר לישון" וכו'. וכבר ציינתי שהוא ציין טעם לפי הקבלה אף שהיה יכול לציין טעם לפי הנגלה ("חמירא סכנתא מאיסורא").
סגי נהור כתב:הערה לאלי כהן: חב"ד לא נוסדה והתפשטה בסיביר, אלא באזור רייסין, שאמנם החורף בו קר, אבל לא שורר בו קור של עשרות מעלות מתחת לאפס בלילות חג הסוכות. בעצמי עשיתי את חג הסוכות באזור ההוא לפני שנים רבות.
אלי כהן כתב:כבר הבהרתי, שכאשר האדמו"ר האמצעי שאל "איך אפשר לישון", הוא עשה זאת כתגובה על מה שתמהו אחרים בפניו - למה בחב"ד נמנעים מלישון בסוכה ובזה לכאו' מבטלים עשה דאו', אז על זה הגיב בתמיהה נגדית "איך אפשר לישון" וכו'. וכבר ציינתי שהוא ציין טעם לפי הקבלה אף שהיה יכול לציין טעם לפי הנגלה ("חמירא סכנתא מאיסורא").
אלי כהן כתב:אוקי, לא "עשרות", אלא "עשר" מעלות מתחת לאפס. עדין לישון שם בסוכה זה סכנת נפשות.
חובב_ספרים כתב:שאם זה היה המצב איך אפשר לאחרים לתמוה בפניו למה חב"ד נמנעים מלישון בסוכה - הרי אין זה הנהגת חב"ד אלא הכרח המציאות.
חובב_ספרים כתב:עכ"פ לדבריך צ"ל שהליטאים הצליחו באיזה אופן לישון בסוכה [מובא שהגר"א ישן בסוכה בשמיני עצרת ונראה ששינה בסוכה במקומם היה אפשרי] וחזר קושיא לדוכתא למה לא הוזכר שבחב"ד לא נהגו כן.
חובב_ספרים כתב:אבל עשיתי חיפוש ומצאתי צילום של לקוטי שיחות מסוכות תשמ"ז שבו הוא תולה זה להדיא ב"הנהגת כ"ק מו"ח אדמו"ר". אינו עולה על הדעת שהיה עושה כן אם זה היה הנהגת חב"ד לדורותיהם. הוא גם הסביר שא"א לומר שזה היה מחמת הצינה משום שטרחא גשמי לא תפס אצלו מקום, ומשמע גם מזה שזה היה הנהגה מחודשת של חמיו, דאל"ה פשוט שהוא נהג ככל האדמו"רים שלפניו ולא היה צריך ליתן הסבר למה א"א לומר באופן פרטי על חמיו שלא עשה כן מחמת הצינה.
אלי כהן כתב:נכון שזה הכרח המציאות, אבל אפשר שהשואלים היו עמי הארצות, שלא הכירו את הכלל "חמירא סכנתא מאיסורא".
סגי נהור כתב:אלי כהן כתב:נכון שזה הכרח המציאות, אבל אפשר שהשואלים היו עמי הארצות, שלא הכירו את הכלל "חמירא סכנתא מאיסורא".
אילו "שואלים"? הרי כבר הוכיחו לך שאין שום שואלים.
סגי נהור כתב:כאמור אין מקום לכל הפלפול, כי הריי"צ עצמו העיד על אביו שלא ישן בסוכה, ולעיל ציינתי המקור (שצוין, אגב, גם בצילום שמצאת).
שלח כתב:בדרך כלל אנו יודעים שהמקובלים דקדקו והחמירו על עצמם יותר מעיקר הדין במנהגי חסידות וכדומה, כמו הרב בן איש חי וכדומה, אבל שמעתי שיש כמה סוגיות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר היש דוגמאות?
חובב_ספרים כתב:לא ראיתי זה במה שהבאתי שכ' להדיא שנהגו אחרים זולת חמיו כן... רציתי לבדוק בספר השיחות עמ' 33 המובא שם אבל מה שיש בספריים חב"ד וה"ב נגמר לפני זה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 497 אורחים