אוהב אוצר כתב:לא צם בט' רח"ל, עשה הבדלה על היין במוצ"ש [אבסורד... ט' לא, הבדלה כן...]
אוהב אוצר כתב:השאלה, האם בני יצאו י"ח בהבדלה זו?
בברכה המשולשת כתב:לא כזה פשוט שכן איתא דהאוכל ושותה בת"ב כאוכל ושותה ביוה"כ
ארץ כתב:לכאורא אפשר להביא ראיה מחלה בשביעית.
[האוכל מעיסה שלא הורמה ממנה חלתה בשביעית חייב כרת]
אלי כהן כתב:שום אבסורד, כי ט' באב הוא רק מדרבנן, אבל הבדלה היא מדאורייתא (זכור את יום השבת, זוכרהו על היין בכניסתו וביציאתו).
יורד ומתעה כתב:אלי כהן כתב:שום אבסורד, כי ט' באב הוא רק מדרבנן, אבל הבדלה היא מדאורייתא (זכור את יום השבת, זוכרהו על היין בכניסתו וביציאתו).
יש בזה מחלוקת.
מה שנכון נכון כתב:לכאורה הוי מהב"ע, וכמש"כ האחרונים בענין מקדש על יין האסור בשתיה. [ראה בדע"ת למהרש"ם רעב ס"ג שהביא כן מתשובת מהר"י אסאד או"ח סימן קס. וכ"כ עוד אחרונים].
ואף שלהרבה פוסקים הבדלה היא מדרבנן וכ"ש אחר שהבדיל בתפלה כמ"ש יורד ומתעה, לדעת הרמ"א או"ח תרמט,ה אמרינן מהב"ע גם בדרבנן. וי"א דגם דעת השו"ע כן הוא ע"ש בבה"ל ד"ה מפני, ובמה שפסק השו"ע ביו"ד שמ,כט.
[ואם הבדיל על היין יש לדון אם עבר בזה איסור נוסף, וממילא הוי מהב"ע גם בגללו. ותלוי בנדון אם איסור יין הוא רק בסעודה מפסקת, או גם בט"ב. ונ"מ אם מותר לחולה האוכל בט"ב להבדיל על יין כשיש לו חמר מדינה, [דכשאין לו י"ל דשרי, דהא ט"ב עצמו נדחה מפני חולה, ואי"צ להגדירו כאנוס שמותר לו לאכול קודם הבדלה]. וע"ע בחידושי הגרי"ז הלכות תעניות ובאריכות בפניני רבינו הגרי"ז].
יורד ומתעה כתב:אם הבדיל בתפילה לכולי עלמא הוא דרבנן כמו שפשוט מגמרא ברכות. וכן אם אמר המבדיל בין קודש לחול.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 431 אורחים