איש גלילי כתב:א. מי אמר שנהיה רבו של שלמה אחרי שקלל?
איש גלילי כתב:ב. מה הסתירה בין הדברים? אם מפני שנראה לך מהקללה שלא היה ירא שמים - ח"ו לומר כן אלא ודאי כונתו היתה לש"ש לפי דעתו. ואם מפני שקשה לך להאמין שדוד קבלו לשימו לרבו של בנו - הרי מפורש ראינו שסלח לו דוד לגמרי.
איש גלילי כתב:א. מי אמר שנהיה רבו של שלמה אחרי שקלל?
זקן ששכח כתב:מחולת המחנים,
האם מה שציוה דוד להעניש את שמעי היה מפאת כן שלא סלח לו?
לא כל כך מסתבר. שהרי היה יכול להענישו בעצמו. ומסתברא שהיה זה ציווי מפאת מרידה במלך, אף על פי שסלח.
נהר שלום כתב:איך קילל את דוד המלך ואחר כך נהיה רבו של שלמה המלך?
מחולת המחנים כתב:דוד לא סלח לו, שהרי ציוה לשלמה בנו "ועתה אל תנקהו וגו' והורדת את שיבתו בדם שאול".
איש גלילי כתב:מחולת המחנים כתב:דוד לא סלח לו, שהרי ציוה לשלמה בנו "ועתה אל תנקהו וגו' והורדת את שיבתו בדם שאול".
דוד צוה לשלמה לשים לב לשמעי שלא ימרוד בו, ואם ימרוד בו יהרגהו, ולא מפני נקמה על כך שקללו, כן פירש המלבי"ם.
ואם תרצה לפרש שזה היה כנקמה על קללתו - יוצא שח"ו עבר דוד על שבועתו, וגם אם תתרץ שלצוות לבנו זה לא ממש סותר את השבועה שלא יהרגהו בעצמו - מ"מ מוזר מאד לומר שלא רצה להרגו וצוה על בנו להרגו, ועוד שא"כ למה לא הרגו שלמה מיד, אלא בחן אותו אם הוא נאמן למלכותו (של שלמה), ורק כשראה שאינו נאמן הרגו.
מן השורה כתב:נהר שלום כתב:איך קילל את דוד המלך ואחר כך נהיה רבו של שלמה המלך?
מנין לך שזה היה אח"כ ?
איש גלילי כתב:מחולת המחנים כתב:דוד לא סלח לו, שהרי ציוה לשלמה בנו "ועתה אל תנקהו וגו' והורדת את שיבתו בדם שאול".
דוד צוה לשלמה לשים לב לשמעי שלא ימרוד בו, ואם ימרוד בו יהרגהו, ולא מפני נקמה על כך שקללו, כן פירש המלבי"ם.
ואם תרצה לפרש שזה היה כנקמה על קללתו - יוצא שח"ו עבר דוד על שבועתו, וגם אם תתרץ שלצוות לבנו זה לא ממש סותר את השבועה שלא יהרגהו בעצמו - מ"מ מוזר מאד לומר שלא רצה להרגו וצוה על בנו להרגו, ועוד שא"כ למה לא הרגו שלמה מיד, אלא בחן אותו אם הוא נאמן למלכותו (של שלמה), ורק כשראה שאינו נאמן הרגו.
נהר שלום כתב:מן השורה כתב:נהר שלום כתב:איך קילל את דוד המלך ואחר כך נהיה רבו של שלמה המלך?
מנין לך שזה היה אח"כ ?
עי' בגמרא הנ"ל שבדיוק אחרי שמת שמעי שלמה התחתן עם בת פרעה.
זקן ששכח כתב:איש גלילי כתב:מחולת המחנים כתב:דוד לא סלח לו, שהרי ציוה לשלמה בנו "ועתה אל תנקהו וגו' והורדת את שיבתו בדם שאול".
דוד צוה לשלמה לשים לב לשמעי שלא ימרוד בו, ואם ימרוד בו יהרגהו, ולא מפני נקמה על כך שקללו, כן פירש המלבי"ם.
ואם תרצה לפרש שזה היה כנקמה על קללתו - יוצא שח"ו עבר דוד על שבועתו, וגם אם תתרץ שלצוות לבנו זה לא ממש סותר את השבועה שלא יהרגהו בעצמו - מ"מ מוזר מאד לומר שלא רצה להרגו וצוה על בנו להרגו, ועוד שא"כ למה לא הרגו שלמה מיד, אלא בחן אותו אם הוא נאמן למלכותו (של שלמה), ורק כשראה שאינו נאמן הרגו.
וקדמו רש"י מ"א פ"ב ט:
כי איש חכם אתה - תן לבך למצוא לו עון מות בשביל דבר אחר, וזהו וידעת את אשר תעשה לו.
ופשוט שאין כאן כל סתירת שבועה, שהיתה שבועתו אך ורק על עצמו שלא יהרגהו, ולא זו בלבד, אלא אף לא אבה שיהרגהו שלמה בנו בעוון זה לבד, אלא דרש מעמו שימצא לו עוון אחר ועליו יהרגהו. ומובן איפוא שאם לא היה שלמה המלך מוצא לו עוון אחר לא היה הורגהו.
איש גלילי כתב:נהר שלום כתב:נהר שלום כתב:איך קילל את דוד המלך ואחר כך נהיה רבו של שלמה המלך?
מנין לך שזה היה אח"כ ?
עי' בגמרא הנ"ל שבדיוק אחרי שמת שמעי שלמה התחתן עם בת פרעה.
נהר שלום כתב:אולי היה תלמידו של שמעי כבר לפני ורק המשיך להיות תלמידו
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 485 אורחים