סלקא דעתך כתב:נשאלתי מהו המקור לאימרה "אין נביא לעירו (בעירו)" (כלומר שאדם גדול אין לו השפעה במקום בו מכירים אותו).
ובחיפוש בפרוייקט השו"ת מצאתי שהחת"ס מזכיר זאת בשם חז"ל, אלא שהחז"ל לא נמצא. וגם היעב"ץ הזכיר זאת.
ובחיפוש בגוגל מצאתי ש"אותו האיש" אמר זאת על עצמו. ותמוה.
האם יש איזה מקור קרוב לכך בחז"ל?
סיפרון כתב:עוד אמר לי שבזמנו לפני רבות בשנים יצא לו לראות ספר אוצר דברי חכמים של רבי אהרן היימאן שהיה שייך לריא"ז מרגליות ושם מערכת א' ערך אין נביא בעירו ציין שמקורו באחד מספרי און גליון, והרב הנ"ל כתב בגליון הספר פא פא פא, וניקד קמץ תחת אות הפ' ודוק. כל זה כתב הגריח"ס שליט"א.
זקן ששכח כתב:סיפרון כתב:עוד אמר לי שבזמנו לפני רבות בשנים יצא לו לראות ספר אוצר דברי חכמים של רבי אהרן היימאן שהיה שייך לריא"ז מרגליות ושם מערכת א' ערך אין נביא בעירו ציין שמקורו באחד מספרי און גליון, והרב הנ"ל כתב בגליון הספר פא פא פא, וניקד קמץ תחת אות הפ' ודוק. כל זה כתב הגריח"ס שליט"א.
מי יואיל ויבאר? אני הבנתי פא מנוקדת בסגול, אך בקמץ לא זכיתי להבין.
אדג כתב:זקן ששכח כתב:סיפרון כתב:עוד אמר לי שבזמנו לפני רבות בשנים יצא לו לראות ספר אוצר דברי חכמים של רבי אהרן היימאן שהיה שייך לריא"ז מרגליות ושם מערכת א' ערך אין נביא בעירו ציין שמקורו באחד מספרי און גליון, והרב הנ"ל כתב בגליון הספר פא פא פא, וניקד קמץ תחת אות הפ' ודוק. כל זה כתב הגריח"ס שליט"א.
מי יואיל ויבאר? אני הבנתי פא מנוקדת בסגול, אך בקמץ לא זכיתי להבין.
לא יודע, אולי: בצרפת יש נוהגים לומר (ע"ד אצלנו "וואו") "פא פא פא". ויל"ע, וה' יאיר עינינו מתורתו.
(ספק אצלי אם אין באשכול זה קצת היפך דין "ממעטין בשמחה"...)
אדג כתב:סיפרון כתב:עוד אמר לי שבזמנו לפני רבות בשנים יצא לו לראות ספר אוצר דברי חכמים של רבי אהרן היימאן שהיה שייך לריא"ז מרגליות ושם מערכת א' ערך אין נביא בעירו ציין שמקורו באחד מספרי און גליון, והרב הנ"ל כתב בגליון הספר פא פא פא, וניקד קמץ תחת אות הפ' ודוק. כל זה כתב הגריח"ס שליט"א.
מי יואיל ויבאר? אני הבנתי פא מנוקדת בסגול, אך בקמץ לא זכיתי להבין.
אורח כתב:חכם באשי
דבריך תימה רבה שהרי הרי"ח סופר לעיל, ורש"א באלפא ביתא שציינת אתה, מביאים שכבר בספר אהבת עולם לרבי שלמה אלגאזי מאזמיר שבטורקיה המוסלמית, מביא זאת "ועל זה יאמרו המושלים אין נביא בעירו", עיין באלפא ביתא שם.
חכם באשי כתב:אני באמת רוצה להבין,
האם יש מישהו בר דעת הסבור, שהפתגם "אין נביא לעירו" מקורו באיזה מדרש חז"לי אבוד שעוד היה נודע לפני כמאתיים שנה (לחת"ם סופר)?!
מה שהולך כאן זו תמימות או טיפשות, או שניהם ביחד.
שימו לב,
למיטב זכרוני, כמעט כל המביאים את 'אין נביא לעירו' פעלו בארצות נוצריות, וכמעט אין מובאה זו ידועה מחכמים שפעלו בארצות מוסלמיות.
זה במקרה? סתם כך?
ערך רחב על 'אין נביא בעירו' מופיע באלפא ביתא תניתא לרש"א, עמ' 90 ואילך.
רציני כתב:בלהעיר להורות ולהשכיל חלק ג עמוד קד הוכיח שזה מקורו מהגויים מחז"ל שמשמע להיפך וכתב על החסיד יעבץ שמה שכתב רז"ל הכוונה לרבו שהוא האברבנל ושהאברבנל דרכו היה לקחת מהגויים
והנה לשונו לפי איך שנעתק לי מאוצר החכמה עם הטעויות
[size=50][/size]
רציני כתב:ז"ל בהערה: עי' באוצר הגדולים ח"ה עמ' שיט שהיה מדרכו של דון יצחק אברבנאל להביא בפירושו גם ממקורות לא יהודיים.
וגם זו לשונו: וכבר ידענו שהשתמשו הקדמונים בכינוי "רז"ל" והתכוונו לרבותיהם שלהם. עי' בשו"ת מהר"מ מינץ סי' א' [ושם בהערה 2] וא"כ כשכתב החסיד היעב"ץ שאמרו ז"ל אין נביא בעירו אולי כוונתו ששמע זאת מרבו הר"י אברבנאל והר"י אברבנאל לא הביא מאמר זה בשם חז"ל אלא כמאמר סתמי.
עוד כתב הרבה דברים ראיתי שהעתקה ששמתי למעלה גרועה אבל אין לי כח להעתיק מילה במילה אז העתקתי מהפענוח של אוצר החכמה אבל הוא לא יוצא טוב.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 674 אורחים